Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan sjekke at kobling til gassbrenner ikke er lekk?


spiralvimpel

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er helt uerfaren med gassbrennere fra før,  og tenkte innvie min gassbrenner (https://www.xxl.no/eagle-products-fms105-brenner-m-slange-og-piezo-tenner/p/1106651_1_style) en dag snart. I bruksanvisningen står det at jeg før antenning må sjekke at det ikke er noen lekkasje noe sted. Hvordan sjekker jeg dette på en grei måte når jeg er ute på tur? 

Tilleggspørsmål: Er det stor forskjell på kvalitet på de ulike gassbeholderne som finnes? Tenkte meg innom Clas Ohlson for å se hva de har, og er usikker på om det er noen sikkerhetsmessige grunner til å velge det ene produktet fremfor noe annet (dersom de har flere å velge mellom). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 timer siden, spiralvimpel skrev:

Tilleggspørsmål: Er det stor forskjell på kvalitet på de ulike gassbeholderne som finnes? Tenkte meg innom Clas Ohlson for å se hva de har, og er usikker på om det er noen sikkerhetsmessige grunner til å velge det ene produktet fremfor noe annet (dersom de har flere å velge mellom). 

Ikke forskjell sikkerhetsmessig slik jeg opplever det, men kvalitetsmessig er det forskjell og det går på blandingsforhold i innholdet. 

Det er beskrevet i forumet flere steder. I tillegg har du noe som gjerne kalles vintergass. Der er blandingsforholdet gjerne optimalisert for bruk i kalde forhold i tillegg til at boksen innvendig er laget på en måte som gjør at man den skal fungere bedre også under kalde forhold

https://www.fjellforum.no/search/?q=gassblanding

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte kombinasjoner av brenner og gassboks passer ikke sammen.  Det var en tråd om dette her for noen år siden, finner den ikke igjen, men mener at problemet er at nåla i brenneren ikke får trykket inn ventilen på boksen nok, slik at det ikke kommer ut noe gass.   Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt med brenneren i butikken, og sjekket at det kommer ut gass når du skrur opp reguleringen forsiktig, det merker du etter noen sekunder, med både lukt og lyd. Sikkert best å spørre betjeningen om lov før du tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Luesveis said:

Enkelte kombinasjoner av brenner og gassboks passer ikke sammen.  Det var en tråd om dette her for noen år siden, finner den ikke igjen, men mener at problemet er at nåla i brenneren ikke får trykket inn ventilen på boksen nok, slik at det ikke kommer ut noe gass.  

Det gjelder visse Coleman gassbokser. Jeg hadde det problemet, og kjøper selvsagt aldri mer bokser fra Coleman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleman boksene kan det være problemer med lengden på nåla i brenneren på, har også opplevd det på en boks fra Weber.

Har brukt temmelig mange bokser fra Biltema, de har det aldri vært problemer med. Det er også ganske "fin" gassblanding i de med høy andel propan og isobutan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, spiralvimpel skrev:

I bruksanvisningen står det at jeg før antenning må sjekke at det ikke er noen lekkasje noe sted. Hvordan sjekker jeg dette på en grei måte når jeg er ute på tur? 

På tur:

Når du skrur til koblingen på gassboksen kan det komme et lite "Fzzz", og lukte litt gass. Dette skal stoppe med en gang, hører du lyden fortsette har du lekkasje i tilkobling til boks (gitt at ventilen er skrudd helt igjen) og kobler fra boksen.

Den brenneren din har ventilen ved tilkoblingen til gassboksen. Lekkasje i slange eller brennerhode merker du ikke før du åpner ventilen og tenner på. (Har aldri eller sjelden hørt om lekasje i slange eller brennerhode, og ville ikke vært bekymret for dette.)

Hjemme:

Gjør som @Anders_G nevner med såpevann. Eller koble til gassboksen, senk gassboksen og slangen ned i vannbad (ikke brennerhodet), når du åpner ventilen skal det ikke boble noe sted. (Har aldri sjekket hjemme selv.)

 

18 timer siden, spiralvimpel skrev:

Tilleggspørsmål: Er det stor forskjell på kvalitet på de ulike gassbeholderne som finnes? Tenkte meg innom Clas Ohlson for å se hva de har, og er usikker på om det er noen sikkerhetsmessige grunner til å velge det ene produktet fremfor noe annet (dersom de har flere å velge mellom). 

Greit besvart av de andre over. Står også ofte sesong på en del gassbokser. Spør evt betjeningen i butikken, dette bør de ha fått spørsmål om før. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, spiralvimpel said:

Tilleggspørsmål: Er det stor forskjell på kvalitet på de ulike gassbeholderne som finnes? Tenkte meg innom Clas Ohlson for å se hva de har, og er usikker på om det er noen sikkerhetsmessige grunner til å velge det ene produktet fremfor noe annet (dersom de har flere å velge mellom). 

Sikkerhetsmessig er de like trygge, og blandingen er temmelig lik, vil jeg anta. Det forbauser meg ikke om det er samme produsent...
450g boks koster på Biltema 60.-, Jula 70.-, Clas 100.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.