Gå til innhold
  • Bli medlem

Feil med Optimus Nova+ ?


moav

Anbefalte innlegg

Annonse

Prøv med renset bensin. Kokeaparater med multifueldyse, brenner best på renset bensin. Du kan selfølgelig bruke parafin, Men da burde du antagligvis skifte ut dysa, til ei som er beregnet for parafin.

Renset bensin får du kjøpt på statoil. Grønn kanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte mye tid på å finne ut av Novaen selv også. Min erfaring er:

1- Bruk kun renset bensin

2- Dersom du har brukt noe annet bør du sku fra hverandre ALLE delene og rense dem, skru dem sammen og bruk kun renset bensin fra da av. Mulig at andre har fått annet drivstoff til å fungere, men jeg har hatt best sukksess med renset bensin uten tvil. Fint å ha vært igjennom demonteringen av Novaen en gang slik at du ikke er usikker på dette når du trenger den som mest ute i vinterkulda :oops:

3. Følg bruksanvisningen til punkt og prikke!!! Jeg trodde jeg var smart og prøvde mye rart, men konkluderte til slutt med at produsenten hadde rett i bruksanvisningen 8)

Det er selvsagt enklere å fyre med gass men det duger ikke på vinteren. Jeg var derfor tvunget til å finne noe annet og valgte Novaen. Den er litt vanskeligere å bruke og krever litt mere kjæling og erfaring og anbefales ikke for utålmodige sjeler. MEN min Nova er etter min mening helt prima vare, jeg vil fremdeles anbefale den, bare så ikke noen misforstår :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde med bensin i dag blyfri 95.

Vet/merket at dette ikke er det beste å bruke.

Men resultatet ved å bruke bensin er som dere skriver primusen brenner mer gjevnt.

Men fortsatt litt skeptisk til bruk av bensin vs parafin med tanke på brannsikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

På min Nova måtte jeg ta ut filteret som sitter i koblingen nærmest kranen (gammel type) for at den skulle virke uten blafring. Hadde fått et tips om at dette filteret kunne være for tett på enkelte Novaer. Nå funker'n bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg tror optimus nova varierer ekstremt fra modell til modell, det er vel få primuser som er blitt slaktet like mye som den, men jeg ser min egen har jeg hatt nå i to år uten å bytte noe som helst, brukte den foresten nå nettopp over grønland og hvor jeg kjøpte to repset til 800,- som fortsatt ligger uåpnet! men jeg har også merket at den brenner dårligere på parafin enn på Alkylatbensin (Miljøbensin

det som også kan fungere mot blafringa i primusen er at du bruker magneten som antageligvis fulgte med primusen når du kjøpte den og dra den fram og tilbake under selve brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du har fått en Nova som virker.

Jeg kommer aldri til å skjønne hva det er Optimus driver på med for tida.

Ujevn produksjon, fjerner primusser som virker og som markedet vil ha, forandrer på modeller som er topp (111)

osv.

Også prisen da... En Nova koster skjorta, og for den prisen bør man da forvente at den varer nesten evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei -

har også hatt erfaring med at Novaen blafrer når det er kaldt - særlig når ei kald gryte med snø settes nedpå. Jeg fikk byttet ut brenneren for ikke lenge siden, etter at gjengepartiet i bunnen knakk (!). Den nye brenneren hadde ikke dette problemet. Nå går den også så det griner på parafin - merker ikke mye forskjell. Med og uten filter kunne jeg ikke se noen forandring.

Ser ut til at oksygenblandingen på Novaen er særdeles skjør. Men alt i alt er jeg kjempefornøyd, bortsett fra at de kunne godt spandert på seg å lage en variant med stille brenner. Burde ikke kreve mange ekstra deler / gram. Brennerhodet på en MSR Whisperlite for eksempel er jo utrolig enkelt og svært stillegående.

A propos drivstoff, og særlig tennvæske som jeg ser enkelte ivrer for. Jeg fant denne siden (nedenfor) med noen interessante betraktninger. Mulig norsk tennvæske ligger tettere opp til parafin, men i USA ser det ut til å være en blanding av nafta og parafin (kerosene). Nafta påstås å være nesten like eksplosivt som bensin. For øvrig ser det ut som et bra alternativ til parafin, men jeg tipper det vil sote en god del mer enn miljøbensin under forvarming. Så rødsprit bør kanskje medbringes.

http://zenstoves.net/Petrol.htm#Fuels

god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk og svensk Tennveske er tett opp til parafin, men tenner litt lettere, og soter og lukter vesentlig mindre. Har testet dette på en lang rekke parafinbrennere og multifuelbrennere.

Det amerikanerne kaller Naphta er det samme som White Gas eller miljøbensin 4takt i norge.

Norsk Nafta er noe helt annet, og jeg tror det kunne bli litt vel hysterisk morsomt i teltet hvis man fyrer med dette.

Parafin ( her også tennveske) soter mye hvis man bruker det til forvarming.

Jeg bruker nesten uten unntak sprit (kondensfjerner) til forvarming på de brennerne som må forvarmes.

Både parafinprodukter og bensinprodukter soter mye hvis dem ikke brenner under trykk.

Hva amerikansk tennveske består av aner jeg ikke, men jeg ville ikke prøvd den i primus på tur, jeg hadde testa den ordentlig ut først(med unntak av i min udmerkede Fuhrmeister No 8, den er altetende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Mange har rapportert om ujevn/blafrende flamme både ved bruk av Nova og andre brennere med separat brennstofflaske. Som regel har det da hjulpet å bytte/fjerne drivstoffilteret. En så enkel ting som å skylle flaska godt med glovarmt vann + å tørke av gjengene med en lofri klut kan være nok til å forhindre slike problemer. Flaska har nemlig maskinerte gjenger og fine metallspon som havner inni flaska er alt som skal til for å (delvis) tette filteret.

Og som en annen nevnte: Når alt annet er forsøkt uten hell, les bruksanvisningen... :)

Jeg ser at Runegutt anbefaler tennvæske og det er interessant, siden den er så billig, men hvordan er den i forhold til miljøbensin når det gjelder soting og lukt? Er kjelene like rene etter bruk som når en bruker miljøbensin? Jeg bruker miljøbensin og har hatt null problemer med driftssikkerheten. Dessuten damper bensin bort ved søl mens parafin steller til flere problemer, men parafin er vel mindre eksplosivt når uhellet først er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at dysene i multifuelbrennere alltid må være et kompromiss med åpning som passer best mulig til de fleste typer brennstoff.

Har brukt Karrimor GoSystem sin multifuel (kun en dyse) og denne fungerte meget bra på parafin. Har kjøpt multifuelbrenneren (også kun en dyse) som selges på MrOutdoor.no (tilbud nå til kr 500,- med vindskjerm og flaske) og prøvd den på gass og på parafin. Brant meget jevnt med begge typene brensel, har ikke testet den med tennvæske eller bensin ennå.

Jeg har også en optimus Nova ("gammel modell"). Den brenner nogenlunde jevnt på parafin, har noe kortere forvarmingstid enn de andre primusene jeg har. Har en kompis som opplevde at rensenåla satte seg fast i hans dyse under bruk så jeg er litt usikker på patenten med magneten som skal føres under rensenåla. Bør ihvertfall ikke brukes når den brenner, selv om det står i bruksanvisningen at dette kan gjøres.

elge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ser det anbefales å bruke tennvæske på parafin primuser. Det kan nok være riktig på nye multi brennere som tar standard parafin temmelig dårlig. På eldre rene parafin primuser bør man tenke på hvilket brensel som var tilgjengelig den gangen de ble konstruert. jeg bruker kun parafin fra pumpe på mine gamle modeller(som Optimus 00, Høvik 41 o.l.) Ser alt annet som å kjøre gamle traktirer på høy oktan bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.