Gå til innhold
  • Bli medlem

Nærturen


bernt

Anbefalte innlegg

Annonse


Jeg har også stor tro på nærturer. Transportetapper tar utrolig mye tid. Fra jeg sitter/ligger i sofan, til jeg f. eks er ute å løper en tur i skogen tar det typisk fem minutter. Tiden jeg sparer på slike nærturer er ofte den samme som den tiden hele nærturen tar.

Jeg ser også poenget med å spare drivstoff og annet forbruk, for verdens resursser forbrukes med rekordfart. Men jeg vet ikke helt om jeg kan sette dette i sammenheng med klima. Jeg har lest veldig mye om klima og vær men har enda ikke funnet noe som sannsynliggjør menneskeskapte klimaforandringer av betydning. Faktisk har jeg ikke helt sett den påståtte konsensiusenigheten heller. Det forskes på uendelig mange områder og de fleste er vel enige om at klimaet er så komplisert at de ikke kan si noe sikkert om noe som helst. Isbreer i norge begynte å smelte alt på syttenhundretallet og under breene finner de visst rester av gress ol.

Hvis noen vil gi seg selv litt bedre samvittighet, selv om de kjører litt bil, så kan de ved å senke temperaturen i huset litt og dusje litt fortere, lett spare inn bilens energiforbruk. Da blir strømmen i stedet sendt til EU og da fyrer de litt mindre i kullkraftverkene. Helt bokstavelig.

Og hvis noen vil gi seg selv enda bedre samvittighet så kan de droppe flyreiser. Drift av pasasjerfly og flyplasser med alle sine sikkerhetstiltak osv, og transport til og fra flyplassene er den gigantiske elefanten i rommet. Spesiellt hvis man regner "skadelig forbruk" i forhold til tid.

Maksimalt god samvittighet kan man få ved å unngå de vanligste livsstilsvanene som skaper størstedelene av helseproblemene i samfunnet. Her snakkes det om innsparing av virkelig mange milliarder. Og vi snakker om leger med veldig høye inntekter som forbruker myye mer enn gjennomsnittet. Ved å gjøre en eneste lege arbeidsledig kan man kjøre veldig mye bil :)

At vedfyring forurenser hundre ganger mer enn en dieselbil har jeg fullstendig fortrengt. Så jeg fyrer med ved både hjemme og på tur. Det er antagelig den svarteste flekken på min samvittighet :)

Kort sagt kan man vel si at turer i naturen generellt kan løse veldig mange problemer?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.