Gå til innhold
  • Bli medlem

Droppe settefisk med fly i fjellvatn?


HannKatta

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 1 måned senere...
7 timer siden, Leif88 skrev:

Hvordan er regelverket på og sette ut fisk i norge? med tankte på å sette ut fisk i vann på privat eiendom f.eks?

Man må søke fylkeskommunen (innlandsfisk av ikke-truede bestander) om tillatelse til utsetting av fisk, eller flytting av vill fisk (forbi hindringer etc.) og det er en forutsetning at artene finnes eller har forekommet i vannet tidligere.  Fylkesmannen har ansvaret for laks, sjøørret og sårbare bestander av innlandsfisk. 

reguleres av Forskrift om utsetting av fisk og andre ferskvannsorganismer for kultiveringsformål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Kjipt å befinne seg i båt og få det lasset over seg fra himmelen! 

Minner meg på en video på Youtube jeg så, med en nordmann på tur. Han gikk langs et lite vann som de plutselig kom for å kalke med dropp fra helikopter, det så og ganske kjipt ut når støvet roet seg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TOT skrev:

Dæven, det så luftig ut .... 

Er ikke så lett å bedømme slike ting bare fra en film. Høyde og fart er vanskelig å si noe om. Noen av disse flytypene går utrolig sakte, faktisk så sakte at Forsvaret i USA har hengt på vesker mens de har flydd forbi i sin tid. Hastighet her er kanskje 50 km/t. Blir litt som å hoppe fra 10-12 meter. 

Det må jo være en god grunn til å bruke dette systemet, og at de vet at det går bra med fisken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Memento mori skrev:

Er ikke så lett å bedømme slike ting bare fra en film. Høyde og fart er vanskelig å si noe om. Noen av disse flytypene går utrolig sakte, faktisk så sakte at Forsvaret i USA har hengt på vesker mens de har flydd forbi i sin tid. Hastighet her er kanskje 50 km/t. Blir litt som å hoppe fra 10-12 meter. 

Det må jo være en god grunn til å bruke dette systemet, og at de vet at det går bra med fisken. 

Ikke bare Forsvaret i USA som har drevet med det, jeg har personlig fått "snappet" opp meldinger til en passerende Cessna Bird Dog i min pure ungdom!😂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Memento mori skrev:

Er ikke så lett å bedømme slike ting bare fra en film. Høyde og fart er vanskelig å si noe om. Noen av disse flytypene går utrolig sakte, faktisk så sakte at Forsvaret i USA har hengt på vesker mens de har flydd forbi i sin tid. Hastighet her er kanskje 50 km/t. Blir litt som å hoppe fra 10-12 meter. 

Det må jo være en god grunn til å bruke dette systemet, og at de vet at det går bra med fisken. 

Fisk kan tåle mye, men de kan også tåle lite. Det er for eksempel fanget fisk nedenfor Vøringsfossen som ble merket på oversiden.. Her vet man selvsagt ikke hvor mange fisk som overlever, men man opererer vel med kalkulerte tap. Så spørs det hvor store tap man synes er akseptabelt. Det var dette jeg ville adressere da jeg mente at ikke det var dyrevelferden som har fått bestemme utsettingsmetode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2019 den 13.16, Lompa skrev:

Fisk kan tåle mye, men de kan også tåle lite. Det er for eksempel fanget fisk nedenfor Vøringsfossen som ble merket på oversiden.. Her vet man selvsagt ikke hvor mange fisk som overlever, men man opererer vel med kalkulerte tap. Så spørs det hvor store tap man synes er akseptabelt. Det var dette jeg ville adressere da jeg mente at ikke det var dyrevelferden som har fått bestemme utsettingsmetode.

Det oppgis i filmen at mer enn 95% av fisken som slippes ut av flyet, overlever fallet. 

Mindre enn 5% tap synes jeg høres akseptabelt ut.

Har ikke noe referert tall på det, men tror på at tapstallet på fisk transportert opp med hest vil være høyere, slik det konkluderes med i filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 % som overlever fallet er sikkert riktig det. Men det er som de sier, bare fallet. Alle metoder har sikkert noe tap, men dette må vel være eneste metode hvor man mister 5% bare på å slippe dem ut av containeren.. Jeg har selv vært med på å bære fisk i bøtter og poser til avsides vann, og det er hardt arbeid uten garantier for at alle overlever.

Forøvrig et underlig regime de har. Man setter ut steril fisk, og må gjenta dette hvert år fordi de fiskes opp.. Vi skal kontrollere naturen. -Sign of the times...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Lompa skrev:

5 % som overlever fallet er sikkert riktig det. Men det er som de sier, bare fallet. Alle metoder har sikkert noe tap, men dette må vel være eneste metode hvor man mister 5% bare på å slippe dem ut av containeren.. Jeg har selv vært med på å bære fisk i bøtter og poser til avsides vann, og det er hardt arbeid uten garantier for at alle overlever.

Øhhh? Rallenes som referes til i videoen, sier at 95% + overlever fallet, ikke 5%

Om tapstallet hadde vært 95%, slik at kun 5% av fisken som ble sluppet ut overlevde, så hadde jeg vært enig om at utsettelsesmetoden kanskje burde vært vurdert en gang eller to til. 

 

39 minutter siden, Lompa skrev:

Forøvrig et underlig regime de har. Man setter ut steril fisk, og må gjenta dette hvert år fordi de fiskes opp.. Vi skal kontrollere naturen. -Sign of the times...

Stusset over det samme.

Men kan jo hende de sitter på data som tilsier at fordelene med å sette ut steril fisk, oppveier ulempene med å kickstarte ett økosystem som kunne holdt liv i seg selv. Høres dog merkelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Walle skrev:

Øhhh? Rallenes som referes til i videoen, sier at 95% + overlever fallet, ikke 5%

Om tapstallet hadde vært 95%, slik at kun 5% av fisken som ble sluppet ut overlevde, så hadde jeg vært enig om at utsettelsesmetoden kanskje burde vært vurdert en gang eller to til. 

 

Stusset over det samme.

Men kan jo hende de sitter på data som tilsier at fordelene med å sette ut steril fisk, oppveier ulempene med å kickstarte ett økosystem som kunne holdt liv i seg selv. Høres dog merkelig ut.

Hehe, mente 95% :)  Det de sier er at 95% overlever selve fallet. De sier ikke noe om total dødelighet i lasta. At 5 % dør av fallet er etter min mening ikke helt greit. Det er vel omtrent de samme tapstallene vi har for lam som sendes på utmarksbeite, og det er det masse bråk rundt..

"Alle dyr er like, men noen dyr er likere enn andre" -Kamerat Napolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lompa skrev:

Forøvrig et underlig regime de har. Man setter ut steril fisk, og må gjenta dette hvert år fordi de fiskes opp.. Vi skal kontrollere naturen. -Sign of the times...

Underlig ? er jo bedre å kunne kontrollere at det er riktig mengde fisk i vannet i forhold til næring og ikke minst hva fiskerne vil ha da, enn å la fisken styre selv , bli overtallige og ingen gidder fiske der lengre fordi naboen forvalter bedre.

Selvsagt skulle man i en perfekt verden sluppet å ha blandet seg inn i naturen , man feks da hadde vi vel knapt hatt ørret i lavlandet sør for Trondheim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2019 den 17.55, lars p skrev:

Selvsagt skulle man i en perfekt verden sluppet å ha blandet seg inn i naturen , man feks da hadde vi vel knapt hatt ørret i lavlandet sør for Trondheim.

Da måtte vi ha forholdt oss til naturen på en mer bærekraftig måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.