Gå til innhold
  • Bli medlem

Maps.Me og IOS


rayun

Anbefalte innlegg

Har siden i våres brukt maps.me til ruteplanlegging og navigering fortrinnsvis på sykkel, men også til fots i ukjente byer. Kartet fungerer helt greit til min bruk selv om den noen ganger er ganske kreativ i rutevalget. 

IMG_1059.thumb.jpg.b89ac54fa0c3eaf1e589de902bc17aed.jpg

Men det er ikke det som er det største problemet, eller det jeg søker hjelp til. Det jeg lurer på er om noen her på forumet vet hvordan man kan få Iphonen til å "slå seg av" etter f.eks.1minutt mens man følger den aktive ruten. Slik det er nå så er telefonen "på"  hele tiden mens jeg følger ruten og det bruker mye strøm. I byer kan dette være praktisk, mens det utenfor byene kan være både kilometer og mil mellom hver gang jeg trenger å få anvisninger.

Det hadde altså vært veldig kjekt om skjermen skrudde seg av etter en valgt tid og likeledes raskt kunne vekkes til liv igjen ved behov. Noen som har gode råd her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 timer siden, rayun skrev:

Slik det er nå så er telefonen "på"  hele tiden mens jeg følger ruten og det bruker mye strøm. I byer kan dette være praktisk, mens det utenfor byene kan være både kilometer og mil mellom hver gang jeg trenger å få anvisninger.

Det hadde altså vært veldig kjekt om skjermen skrudde seg av etter en valgt tid og likeledes raskt kunne vekkes til liv igjen ved behov. Noen som har gode råd her? 

Hva mener du med at den er på hele tiden? GPS og ruteanvisninger bruker ganske så mye batteri. Det finnes innstillinger på telefonen som slår av skjermen etter x antall minutter(søk på autolås i innstillinger) og det finnes innebygd strømstyring i iPhonen som skal begrense strømbruken. Men utviklere av slike apper som det overstyrer ofte en del av strømsparingsfunksjonene, som kan bety at skjermen ikke slår seg av automatisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Thomas E skrev:

Det finnes innstillinger på telefonen som slår av skjermen etter x antall minutter(søk på autolås i innstillinger) og det finnes innebygd strømstyring i iPhonen som skal begrense strømbruken. Men utviklere av slike apper som det overstyrer ofte en del av strømsparingsfunksjonene, som kan bety at skjermen ikke slår seg av automatisk. 

Uttrykte meg litt klønete😄, men jeg bruker altså autolås på 1min + andre strømsparende innstillinger og det fungerer bra til daglig bruk. Lader min iphone 8 ca hver 3´dje dag. Har ikke tenkt på det, men som du er inne på så kan det være at maps.me overstyrer dette. Så fort jeg aktiverer maps.me settes autolås ut av funksjon, omtrent som om du skulle valgt "aldri".

Har sjekket litt mer i innstillinger på maps.me, men ser ingen mulighet til å få skjermen i dvale.

Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, tshansen skrev:

Trykker du på lås skjermen knappen går skjermen i dvale, men appen jobber i bakgrunnen! Du sparer batteri i forhold til skjermbruk, samt at telefonen ikke lommetrykker noe mens den legges vekk

Takk for tipset. Å bruke knappen er selvfølgelig en mulighet, men litt tungvint siden telefonen ligger under et plastvindu i lokket på styreveska.

(Bildet viser min gamle Nokia)

 

IMG_0340.thumb.jpg.9d15f0fa21d5b1a4ccd4fc542c4501f7.jpg

Det jeg kunne ønsket var at telefonen gikk i dvale vist ingen ting skjedde og ble vekket til liv når du kom til et veivalg, type kryss etc.

Ideelt sett skulle den også kunne vekkes fra dvale ved å berøre skjermen.

Med andre ord betyr vel dette at jeg må se meg om etter andre kart apper som ikke overstyrer telefoninnstillingene ? Eller i det minste har innstillinger hvor denne egenskapen er et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Thomas E skrev:

Hvis det er snakk om sykkelruter så vet jeg at Apple sin egen kart-app fungerer slik hvertfall.

Vist det er den som følger med iphone og som rett og slett heter Kart, så har jeg avinstallert den. Mener å huske at den ikke gikk offline og at den ikke viste gang/sykkelvei. Men kanskje jeg husker feil. takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.