Gå til innhold
  • Bli medlem

Sulitjelma - Bolna svensk eller norsk side?


Lofoten-Møring

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har gått ruta mellom Sulitjelma - Bolna på ski eller til fots og kan si noe om fordeler / ulemper med å gå norsk eller svensk side? Tenker å gå på ski og overnatte mest i telt, kanskje litt på hytte. Regner med det ikke kan gås før til våren, for eksempel rett etter påske. Mest sannsynlig pulk så er litt avhengig av greie forhold. Er det plagsomt mye kratt / vegetasjon og dårlige snøforhold på norsk side såpass sent på sesongen? Vil anta det er mer scooterspor på svensk side noe som er bare sånn passe trivelig, men lettgått. Hyttene er nok bedre / tettere på norsk side. Er det slakere terreng på svensk side? Lurer også litt på hvor mange dager man må regne på vårføre 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått til fots og jeg ville selv valgt litt av begge deler. Jeg tror du vil finne scooterspor overalt uansett, med unntak av selve Saltfjellet kanskje.

Du sier oppstart sulitjelma, og da regner jeg med at du går opp til Ny-Sulitjelma og går fjellpartiet på oversiden og østsiden av sulis mot Balvatnet. Hvis ikke kan du jo spare noen dager på å kjøre til enden av Balvatnet. Alternativet er vel å gå over Låmivatnet og videre inn i Sverige, men det tar noen dager det også.

Stivalget over Saltfjellet er vel rimelig åpenbart - de fleste krysser E-6 og går på vestsiden der og ned til Bolna.

Jeg valgte å gå fra Graddis og rett sørover og inn i Sverige, over en liten fjelltopp og langs et dalføre. Veldig flott og uberørt innover mot Nasafjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte litt på å starte på Jakobsbakken siden jeg ser det går vei dit, visste ikke at man kan kjøre til Balvatnet på vinteren. Er ikke kjent i området. En grei rute kan være å gå inn til Mavas og så sørover, ser for meg at snøforholdene så langt øst og opp skal være fine langt utover våren. Men er ikke overbegeistret for scootertrafikk. 

Vestsida av Satfjellet ser unektelig ut som ei fin rute, er det noen som kjenner til om der normalt sett er farbart med glassfiberpulk i starten av mai? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!
Jeg er nærmeste nabo til denne ruta. Du passerer nesten huset mitt (med litt kreativt veivalg).

Tror du skal kunne gå mesteparten av denne løypa på ski til nærmere juni. Når du kommer opp på Saltfjellet er det mulig å gå frem til juli.

Hvor du starter å gå fra Sulitjelma spiller liten rolle. Jeg vil kanskje anbefale deg å starte ved Skihytta (ved Kjelvatnet) det er enklere enn Jakobsbakken. Da starter du med preppa løype helt inn til Balvatnet. De reklamerer med "World Cup standard" på Facebook, så her blir en ren "stake"-etappe ;) Vær obs på at Balvatnet er regulert og det kan være skummel is der så seint på sesongen. Hør med kjentsfolk i Daja/Jakobsbakken, eller sjekk Statskog Fjelltjenesten sine israpporteringer!  :)Som meliis skriver så er veien stengt på vinteren. Denne åpner rundt 1. juli men dette avhenger av snødybde da den ikke blir brøytet. Du kan gå over fra Balvatnet mot Mavas og videre til Ikes. Her er det to muligheter; fra Coarvi over mot Kvebilok (der t-merkinga går) eller rett og slett følge vannet hvis isen tilsier det. Sistnevnte er enklere enn å måtte krysse høydedraget ved Coarvi. I Sverige er det ei offisiell skuterløype som går fra Mavas, via Ikes til grensen, men det er et område med veldig mye tullkjøring (beklager om denne beskrivelsen er støtende). I denne perioden er det MYE skuterkjøring i dette området. Denne saken i VG fra 1. juledag sier det meste: https://www.vg.no/nyheter/i/XwkXdm/svensk-kommune-er-lei-av-norske-scooter-turister-de-svenske-fjellene-har-blitt-en-lekestue

Du kan også gå ned Skaitidalen, som jeg personlig synes er veldig idyllisk, men denne kan være skummel på vinterstid. Det går relativt ofte  skred i dette dalføret, så her ville jeg sjekket VærVarsom først. Dere går ikke i slik terreng at dere selv løser ut skred, så det er bare hvis det er overhengende fare for at skredene kan løses ut selv at det er skredfarlig.  Hvis dere går denne så vil jeg anbefale dere ei overnatting i erværdige Argaladhytta, som i 2012 hadde 100-årsjubileum! Det står mye skrevet om denne hytta på nett. Du har dessuten mulighet til å overnatte i en av landets nyeste turistforeningshytter, Ballvasshytta (en ny og en gammel). I tillegg har du mulighet til å overnatte på Trygvebu i Skaiti.  Så ja, hyttene ligger forholdsvis tett på norsk side. Videre herfra vil du treffe de samme turistforeningshyttene uavhengig om du går på norsk eller svensk side. Vil tro fra Junkerdalen at dere vil følge samme rute videre? Det bruker å ligge mye snø i Skaitidalen, så tror ikke dere skal bli nevneverdig plaget med kratt. Selv om det på sommeren kan være plagsomt på det nederste partiet.

Uavhengig om dere går via Sverige eller Norge må dere krysse RV77 for så å ta dere over Viskisfjell til Lønsdal. Kommer dere gjennom Sverige vil dere ha mer høyde, mens hvis dere kommer fra Skaiti må dere først ned i Junkerdalen, for så å ta dere opp igjen. Så ja, terrenget er slakere på svensk side, men i mine øyne er det uvesentlig forskjell så lenge dere går den veien. Hadde vært annerledes om dere kom fra sør og gikk nordover. Fra Lønsdal går dere Steindalen over til Bjøllåvatnet og fra Bjøllåvatnet går dere sørover til dere kommer til Krukkistua. Her går dere et lite stykke sørover før dere tar dere tilbake østover til Bolna. Denne delen av ruta er godt dokumentert både på nett og i bøker så går ikke så detaljert inn på dette.

I år er det sen påske, men i fra påske og ut april er det mye aktivitet på Saltfjellet. Noe av denne aktiviteten foregår med skuter, og vil følgelig være en del mulige løyper (om du ønsker det). De som har hytter på Saltfjellet bruker den siste måneden med skuterkjøring til å proviantere opp på hyttene sine. Reindrifta kjører mye for å samle flokkene sine før kalving. Og Røde Kors bruker å være relativt aktiv i slutten av april. Fra 1. mai er det nesten ingen som har tillatelse til å kjøre i mellom RV77 og Bolna, da mesteparten av dette er vernet som landskapsvernområde eller nasjonalpark.

 

 

 

 

 


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott og utfyllende beskrivelse! Som du selv skriver så er det relativt greit og "kjent" på Saltjellet / vestsida av E6, så dersom man kommer seg dit greit dit har man jo mange muligheter, alt etter hva tida tillater. Er det slik at man fra Sulitjelma til Lønsstua går i terreng som er greit mtp ras, så lenge man unngår Skaitidalen? Må innrømme at jeg har veldig respekt for skred, mellom annet grunnet lite kunnskap om emnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.