Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt over Hardangervidda


Mayen

Anbefalte innlegg

Vi er et par stykker som snakker om å gå over Hardangervidda i mars. Og jeg har da begynt å tenke på teltvariant som er bra til en slik tur over flere dager. Været kan vel snu så raskt som bare det, og man må være forberedt på litt av hvert tror jeg. Jeg er uerfaren med hensyn til slike turer.

Går jo med pulk, så vekt er kanskje ikke det viktigste ankepunktet her. Og jeg vil ha teltet alene, bare meg. Vi skal ha hver våre telt.

Jeg lærer så mye av å lese her fordi her er folk som kan så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende! Hardangervidda vinterstid kan være helt strålende og svært tøft. Og alt midt i mellom. På en såpass lang tur vil du sannsynligvis oppleve hele spekteret ;-)

Jeg vil derfor anbefale deg å gå for et telt som tåler mye vær og er enkelt å slå opp, slik at du slipper å bekymre deg for teltet. De fleste solide telt fra anerkjente produsenter vil duge, men mitt forslag er Helsport Fjellheimen X-trem. Da får du et telt som er enkelt å slå opp og plass til en til om det skulle bli aktuelt. Vintercamping er mest trivelig når man er to i teltet, syntes jeg.

Ellers: Om planen er å gå hele Hardangervidda på langs bør du ta noen prøveturer og teste rutiner og utstyr. Det er en forholdsvis lang og tøff tur om være ikke er med dere og kan bli potensielt farlig om du er uerfaren med vinterfriluftsliv.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Ellers: Om planen er å gå hele Hardangervidda på langs bør du ta noen prøveturer og teste rutiner og utstyr. Det er en forholdsvis lang og tøff tur om være ikke er med dere og kan bli potensielt farlig om du er uerfaren med vinterfriluftsliv.

Det bør understrekes. Har hatt motvind i klassen at skiene nesten løfter seg på Hardangervidda. Det er ikke den dagen man slår opp et telt for første gangen, og heller ikke andre gangen.

Fra Hilleberg kan Keron og Nammatj anbefales. Ville gått for en av GT-versjonen av Nammatj. På Keron har du to fortelt, så GT-versjonen er ikke nødvendig, men en fordel likeså. Nammatj har skråvegg i fotenden, det har ikke Keron. Men Keron finnes ikke i mindre størrelse enn 3-manns. 2-manns er nok ideelt for en person. Vinterstid på Hardangervidda ville jeg gått med doble stenger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er uerfaren med sånne turer, så vil jeg si at det å skaffe seg erfaring før dere drar er viktigere enn hva slags telt du kjøper. Det hjelper ikke med det beste teltet om det står på den dårligste plassen.

Hvordan lese kart og terreng på makro- og mikronivå, så det er greiest å se hvor den beste pause-/teltplassen er. Det som virker som beskyttet nå, vil bli svært vindutsatt med en endring i vindretning, osv.. Når bør man sette grensen for hvor sliten man skal bli før man søker nødly? Kan dere grave nødgrop/kantgrop/snøhule? Kan dere sette opp telt i skikkelig vind?

To telt er smart, så har dere reserve om det ene skulle kollapse. Jeg ville også gått for tunneltelt. Mye bra som er nevnt over her. Vurder gjerne Fjellreven også. Jeg liker å ha så stort fortelt at jeg kan grave arbeidsgrop i forteltet. Fint å kunne stå og jobbe, og større sikkerhet mht avstand mellom flamme og teltduk når man fyrer opp brenneren.

Når det er sagt: Det blir sikkert en flott tur! Dere kan jo til og med få finvær.. God tur!

Endret av Lompa
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter også tunneltelt som er nevnt over fordi det er veldig overkommelig å sette opp aleine, selv i temmelig sterk vind. Et lurt triks da er å først feste den ene enden av teltet til et sikkert punkt som plugg, ski, pulk, sekk el. Fest gjerne den enden som skal være mot vinden først. Deretter trer og spenner du alle stengene/buene mens teltet ligger flatt på bakken. Reis så teltet med vinden og plugg og barduner det raskest mulig i begge ender.

Tren gjerne på teltoppsett en del ganger hjemme før du drar på fjellet. Hvis det blir ruskete forhold er det veldig godt å ha rutine på alt. Da går det mye raskere og lettere å få boligen opp.

1393779353_Dovrefjell10-15april132.jpg.4912d10632c51639b2f8f79ae305a086.jpg

60442687_Dovrefjell10-15april133.jpg.1e705bad190780d020d406a9747feb8a.jpg

Om du planlegger å bruke brenner av en eller annen type til varme i teltet, så bli skikkelig kjent med den før turen. Bruk den så mye du kan, tenn den gjerne en gang eller to om dagen den siste uken før du skal av gårde. Lær også å kjenne igjen ting som hvordan den brenner i det den er i ferd med å gå tom for drivstoff. Tenn den når det er skikkelig kaldt om du kan, gjerne rett fra fryseren. Da oppfører den seg kanskje annerledes enn når den er stuevarm.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen "vinterkriger" sammenlignet med mange her, men jeg håper dere har tenkt igjennom bruk av primus i telt. Her er linken til en artikkel om Vegard Ulvang og Sydpolekspedisjonen da han nesten mistet livet på grunn av kullos forgiftning i teltet. Forsvarets forskningsinstitutt har også testet forskjellig utstyr og det er store variasjoner mellom de enkelte produsentene  Ha en fin tur og håper på tur rapport.

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/akrE4/Ble-kullosforgiftet-pa-vei-til-Sydpolen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen nevner kan det være greit med et 2-persons. Solotelt blir fort litt trange på vinterstid, spesielt over flere dager. Det blir mye klær og utstyr som skal inn i teltet, og man skal jo ha plass til å ha det litt koselig også.

De fleste 4-sesongstelt fra seriøse produsenter vil fungere supert. Personlig har jeg et Hilleberg Nammatj. Virker veldig solid og er enkelt å slå opp. Tilpasset vinterbruk med grove detaljer og lite fikleri. Min versjon er ikke GT, altså uten stort fortelt. Det er utrolig greit å kunne tre i 2 like lange stenger, slipper å fundere på hva som skal hvor.

Med mine 168 cm er teltet mer enn langt nok, selv om det skrår ned i fotenden.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.