Gå til innhold
  • Bli medlem

En månad i Skarvheimen


kimmya

Anbefalte innlegg

Hej

Sommaren 2019 ska jag försöka få till en månad i "vildmarken". Det måste ske sista veckan i Juni och de tre första veckorna i Juli. Eftersom det är så tidigt på säsongen antar jag att det inte är optimalt med nordligare områden typ Börgefjell. Jag har redan varit i Skarvheimen och tyckte det var hur fint som helst och har tittat på olika berg och undrat hur det ser ut på andra sidan så tänkte att det kunde vara ett lämpligt område som ändå borde vara helt ok i början av Juli?

Tänkte starta veckan innan med att åka en tur med bil och lägga ut några depåer eftersom jag tycker att mat i 7-10 dagar är lagom att bära på. Vill inte planera exakt rutt och tänkte placera depåerna så att man inte behöver gå kortaste vägen om man inte vill.

Tänker att jag ska förflytta mig 15-20 mil på 4 veckor. Tänkte undvika leder och hytter men ingen katastrof om man skulle passera en hytta eller så.

Okej, nu till mina frågor:
Ni som tycker om Skarvheimen: Vad tror ni att jag vill se?
Har redan gått på Hallingskarvet, det var jättefint!!!
Aurlandsdalen har jag varit i men tänkte kanske starta från Myrdal och sen in i Aurlandsdalen vid Haugane och sen Björnstigen upp till Österbö.

Reineskarvet verkar ju häftigt, men ligger lite off ifall man startar i Myrdal. Är det värt besväret tror ni? Är det häftigt att gå upp vid Eitrejuvet eller finns det någon finare ingång (vid väg, för depå)?

Området nordväst om Ljungdalshytta är ju ganska öde. Finns det något speciellt man vill se där?

På kartan finns en väg från Borgund upp i bergen till Bjordalen (Grindi), någon som vet om det är en öppen väg som vem som helst får åka på? Hade kanske varit lämpligt att använda den för att lämna en depå i så fall..

Finns det någon poäng med att gå över E16 och laerdalen? Då kunde man gått ned till Fjorden vid Kvitingsagi och fått se lite urskog också.
Eller är det finare att hålla sig över Laerdalstunnelen och avsluta i Laerdal? Kan man se fjorden från fjellen Laerdal?

Är på research-stadiet just nu så om nån har tips på vad man gör i Skarvheimen får ni gärna skriva!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Skarvheimen er fantastisk.

Fødalen er noe man må se. Fantastisk dal. Reineskarvet er også veldig flott og stort, mye stein. Har vært på toppen et par ganger, men har aldri gått videre innover Reineskarvet mot Gyrinos, men tror det kan være veldig flott. Eitrejuvet er ganske enkelt å gå opp. Ellers anbefaler jeg Urevassnutane 1753 moh via Rossdalen. Veldig markant topp langs fv. 50. Fra toppen er det 750 meter rett ned. Hivjufossen er også et fantastisk skue, og det å vandre innover mot/langs med Hallingskarvet fra Hivjufossen tror jeg er kjempefint. Raggsteindalen er også en utrolig flott inngangsport til Hallingskarvet med en flott elv og en frodig dal.

Endret av aleks
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått deler av DNT-stien fra Raggsteindalen til Geiterygghytta og synes det er et flott område. Har ikke møtt på mye folk oppe på platået ved Skarvåtjønnene de gangene jeg har vært der i juli, jeg tror det meste av trafikken går retning nord og sør via Geiterygghytta. Stiene er fine og bra merket.

Jeg kjenner også noen som har gått en rute fra Storestølen fjellstue, via hjertet av Skarvheimen og endt  opp ute på det jeg tror må ha vært Frønningen i Sognefjorden. Det var visst en fin tur så vidt jeg forstod. Den siste delen ned mot fjorden var spektakulær. Men vanskelig å si hvordan området er siden jeg aldri har vært der selv. Når jeg ser alle de små og store vannene og mangelen på DNT-stier i området så tenker jeg at det kan være spennende å prøve seg med fiskestanga der oppe, men vill gjetning fra min side om det er bra forhold. Det har vært spektakulært dårlig i Skarvåtjønnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.