Gå til innhold
Tessatroll

I ullstilongs og bare armar - Med Barnas turlag i Reinheimen

Anbefalte innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Memento mori
      Har laget en liste med tips for å få en vellykket vintertur. Det ligger også mye triks inne på bloggen min på tur1.net. Tror gode rutiner og disse tipsene kam hjelpe mange til å få fine opplevelser på vinteren. 

Bekledning:
      Fotposer gjerne med isolerende såler. Campsko med tørre sokker Ullsåler i skiskoa Ulltøy fra topp til tå, samt et tykk og god dunjakke til rast og til bruk inni teltet. Gode gamasjer En god meget tykk rastejakke gjerne i dun er gull verdt, den må gå uten på det du har på deg fra før.
      Mat:
      Pølser på termos. Da kan du spise noe varmt mens du fyrer opp bål/smelter snø. Bruker en stor pinsett for å ta de ut.  Snacks som ikke fryser. Ren sjokolade, ikke Snickers som blir knallhard. Test i fryseren før tur.
      Tips for å unngå fryse:
      Nalgeneflaske med varmtvann i soveposen. Er du en riktig frysepinn er 2 stk enda bedre, gjerne en av de med OR parkas. Legg den en inni soveposen en halvtime før du kryper inn i posen.  Varmeposer både til hender og bein, spesielt godt i campskoa etter en lang kald dag. 
      Utstyr:
      Et bra liggeunderlag, gjerne med reinskinn på toppen, eller et skumunderlag, veldig kjekt om det oppblåsbare lekker også. Pulkpose til teltet og artic bedding gjør at du slår raskere leir. Legge dunjakka rundt beina på soveposen. Putt enden på soveposen inni sekken for ekstra varme, hvis sekken er stor nok. Putte mykt tøy i lomma på exped underlaget, som mange ikke vet at finnes.  Instalys, og en god hodelykt som kan dimmes langt ned. Snøspade uten T-håndtak som kan brukes med votter på. 
      Rutiner:
      Ha en god pakkeliste, greit å få med det viktigste på vinterturer. Ikke vær nydusjet før du går ut i kulda. Rist ut soveposen så fort du har slått leir, da blåser den seg helt opp og blir varmest. God og varm før du legger deg i soveposen nytissa. Nattflaske for tissing. Bruk snøplugger, og stram teltet med alle bardunene, slik at du ikke må opp på natta. Bruke ski og staver som teltplugger i snøen. Arbeidsgrop i forteltet (kuldegrop). Fylle vannflasker ved innos/utos der er det lengere åpent. Spare drivstoff på å slippe å smelte snø. Med Nalgeneflaske i posen slipper du å smelte snø til frokostkaffen.  Små Nalgeneflasker er fine og varme skoa med om morgenen.  Varm opp batteribanken og telefonen før du lader. Smelt snø på kvelden, og ikke bruk tid på det om morgenen hvis fremdrift er viktig på turen. 
      Brenner/bål/Sikkerhet:
      MSR XGK er minst skummel med tanke på kullos. I marka, er et bra bål, og nok ved et bra tips, en selvstående gapahuk er også digg. Ha med en ferdig oppdelt vedkubbe, og parafinposer til å starte bålet med. Glem alt dillet som gjør seg bra på bilder, å få i gang bålet eller brenneren raskt er veldig viktig for trivselen på turen.  Øv gjerne i hagen, eller ikke langt unna transportmuligheter om det ikke går etter planen.
      Nerdetips: 
      Ha marken/magotten i posen slik at den ikke dør. Edit: la til bilder, noe ikke ikke var mulig i natt. 
    • Av Memento mori
      Vinteren er på tur, og jeg har laget en liste med hva jeg gjør for at turen skal bli vellykket. 
      Her er innlegget
    • Av esw
      Mitt bidrag til årets julekalender. Er ute en dag for tidlig, men skal opereres i morgen og er usikker om jeg får postet da. 
      Jeg får stadig henvendelser fra folk som lurer på hvordan de kan reparere sine Goretex og andre membranplagg når det har blitt skadet. Siden jeg hadde noen stoffrester tilgjengelig fra mitt nye jakkeprosjekt har jeg nå laget en liten video om hvordan en kan reparere ulike skader, med utgangspunkt i de samme teknikkene som brukes når plaggene lages. Reparasjonene blir dermed holdbare og vanntette, som det opprinnelige plagget.
      Har laget videoen på engelsk da jeg har en del utenlandske følgere av mine DIY prosjekter også:
      https://youtu.be/1JCdK19_BkI

• Av elgen
      Hei
      Var på hytta i Ålfjella 17.mai med sol og sommer. All snø smeltet på stølen i ca. 920 m o h. Dro på en liten skitur på Hardangervidda ved Fagerheim. Det var frost om natten der med  strålende sol og varmt om dagen. Snøen var grei å gå inntil slutten av dagen hvor jeg datt noe mer igjennom. Særlig tett på de bare rabbene. Elginnen som er mye lettere klarte sig bedre. Eneste ulempe var mye feite mus på de bare rabbene som de 2 huskyer heller ville jage enn trekke foran. 2 mus ble spist pr husky. Det ble en del kjefting når en plutselig ble trukket sideveis. På ettermiddagen slet hundene noe mer enn vi med ski på beina, så de sov bra på kvelden. Den en har lett for å bli snøblind,  så han fikk "solhatt" på. 
      Avhengig av natt temperatur vil det være skiføre på Vidda en stund fremover og i hvert fall ikke fremkommelig på beina. Man må holde sig fra alle vann og elve.
      Hilsen Elgen

• Av knerten
      Prøver igjen ...
      Er det noen som kjenner til føreforholdene i Skarvheimen nå rett før 1.mai-helgen (2018)? Spesielt med tanke på usikre vann eller bekker som åpner seg.

Tenker å gå turen  Finse - Geiterygghytta - (Kongshelleren) - Iungsdalshytta - Bjordalsbu - Breistølsbu. 

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.