Gå til innhold
  • Bli medlem

Luftfylt hodepute på vinteren?


Anbefalte innlegg

Jeg har i lang tid brukt Hagløf Apus Pillow, en syntetpute, til soving i telt.

De siste dagene har jeg hatt 10 puter til prøving. STS aeros, Nemo Fillo, Exped Down, Thermarest, marmot osv.

Den puten jeg tror jeg liker best å ligge på, over tid, er faktisk Exped Airpillow M. Liker at den ikke er for høy, og har en god nakkestøtte. Jeg ligger puten utenfor soveposehetten.

Hvordan fungerer dette vinterstid? Blir det kaldt å ligge på? Eller vil jeg ikke legge noe merke til det? Bruker exped synmat UL 7 MW og ett reinskinn oppå som underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, det er bra.

Har pleid å ha fiberputen inni hetten, men med luftfyllt pute ble det litt trangt å ha puten «innvortes».

En pute man trives med er IKKE enkelt å finne, synes jeg. Og tester/anmeldelser av puter, er i beste fall misvisende. Det er like individuelt som sko hva man synes er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i mange år brukt Mammut Air Pillow, den er ikke så høy og har et fleecetrekk utenpå. Dessverre så har luftpløsa "badeballventil", og den slutter etter hvert å holde tett. Puten er ganske komfortabel.

Som erstatning bruker jeg nå Exped Airpillow UL M og er godt fornøyd. Bruker fortsatt trekket til Mammut'en utenpå selv om det er litt større enn puta. 

Jeg har som regel puta inni soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, aktiviteten skrev:

Så ullgenseren tulla sammen er ikke in mer når det gjelder puter?

Hadde jeg sovet godt, så hadde jeg brukt det. Jeg har ett putetrekk sydd for formålet, men jeg våkner alltid og plages med en ujevn og plagsom pute... :( 

6 minutter siden, Omnilite skrev:

Har i mange år brukt Mammut Air Pillow, den er ikke så høy og har et fleecetrekk utenpå. Dessverre så har luftpløsa "badeballventil", og den slutter etter hvert å holde tett. Puten er ganske komfortabel.

Som erstatning bruker jeg nå Exped Airpillow UL M og er godt fornøyd. Bruker fortsatt trekket til Mammut'en utenpå selv om det er litt større enn puta. 

Jeg har som regel puta inni soveposen.

Jeg har den vanlige utgaven (Ikke UL). Leste at UL bråker litt? Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg har den vanlige utgaven (Ikke UL). Leste at UL bråker litt? Stemmer det?

UL materialer er vel litt mindre "dødt" lysmessig en "vanlig Exped stoff", så det "knirker" kanskje mer. Men jeg har som nevnt brukt fleecetrekket utenpå, og puten inni posen igjen, så kan ikke erindre at jeg har tenkt over at UL puten bråker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Omnilite skrev:

UL materialer er vel litt mindre "dødt" lysmessig en "vanlig Exped stoff", så det "knirker" kanskje mer. Men jeg har som nevnt brukt fleecetrekket utenpå, og puten inni posen igjen, så kan ikke erindre at jeg har tenkt over at UL puten bråker.

Ok, takk. Jeg har jo mulighet til å bytte enda, men for bare 20 gram tror jeg ikke at jeg gidder.

 

Ser det kommer inn andre forslag om pakkposer og klær. Jeg har som sagt prøvd pakkposer og puterekk med klær men sover ikke godt med det, og bruker derfor en eller annen form for:

- Hodepute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testa oppblåsbar pute selv, men vil anta at et fleece - trekk som en her nevner vil hjelpe mye på varmen. I tillegg sover man jo ofte med balaclava eller lue + buff på vinterstid så det hjelper ytterligere. Her er det bare å gjøre et forsøk, og hvis det blir kaldt får du kjøre min favoritt - pute som er den store, varme dunjakka som uansett er med på vinterturen ;-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lofoten-Møring skrev:

Har ikke testa oppblåsbar pute selv, men vil anta at et fleece - trekk som en her nevner vil hjelpe mye på varmen. I tillegg sover man jo ofte med balaclava eller lue + buff på vinterstid så det hjelper ytterligere. Her er det bare å gjøre et forsøk, og hvis det blir kaldt får du kjøre min favoritt - pute som er den store, varme dunjakka som uansett er med på vinterturen ;-) 

Samme favoritt her, i tillegg kom hagløfs dunjakka mi med en perfekt pakkpose som er mindre glatt enn jakka og strøken som pute. Bruker samme posen på sommeren med lett dunjakke eller annet tøy inni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Sea to Summit sin eos et eller annet. Helt fin. Veldig hard, eller veldig ustø. Litt høy. Ikke slitt med at den blir kald - heller ikke ned mot minus 25. Tror ikke jeg gidder kjøpe ny om den blir ødelagt, men den har tålt alt hittil og tar like lite plass i soveutstyret som en liten tennisball så har heller ikke noe særlig grunn til å venne meg med noen annen løsning enda.

Men som sagt, blir den ødelagt og beyond repair, kommer jeg til å prøve å finne en god løsning med ullgensern og et trekk. Liker den løsningen bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har frem til nå variert mellom å bruke en Exped Airpillow UL Medium eller pakkpose fylt med klær*.
Siden jeg stort sett sover med hode-enden åpen og ofte havner utenfor soveposen med hodet (puta er stroppet til liggeunderlaget) er det lite som holder på varmen og puta i seg selv isolerer mindre en nada. 

Så derfor gikk jeg til innkjøp av en Mammut kompakt Pillow under ett av de utallige salgene av fritidsutstyr i høst. Den er såpass liten at den får plass inne i soveposen, samt at den er fylt med ett eller annet fyll som isolerer. Planen er å bruke denne når temperaturen dropper under 0 grader. Har ikke fått prøvd den enda, så om det blir suksess gjenstår å se. 

*Så er jo spørsmålet om hvorfor jeg ikke bare fortsetter å bruke en pakkpose med klær/tøy?
Vel det er ikke alltid jeg har med meg så mye ekstra tøy at jeg får fylt opp en pakkpose til ett behagelig volum. Undertøyet henger som regel til luft/tørk.
Har prøvd å stappe bukse eller jakka oppi pakkpose, men synes ikke det noe behagelig å hvile hodet på. For meg er komforten igjennom nattesøvn verdt de få ekstra grammene/volumet puta opptar i sekken. 

 

Exped Airpillow UL Medium
image.png.19ee95650dcdbf52becf636902809fc3.png

 

Mammut Kompakt Pillow
image.png.11e05decefc00a006c031b01edf18e4d.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.