Gå til innhold
  • Bli medlem

European Highpoints


Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg har lekt meg med tanken på European Highpoints i løpet av en 6-måneders periode i sommer. Det krever mye logistikk og research, og nå har jeg noen spørsmål som jeg håper jeg kan få veteranene på dette forumet til å hjelpe meg med: 

1. Land som er med på listen: 

Jeg har forstått det slik at følgende land og "stater" egentlig ikke er med, men gjerne er med likevel: 

  • Georgia
  • Aserbajdsjan
  • Armenia
  • Sør-Ossetia
  • Wales
  • England
  • Nord-Irland
  • Isle of Man
  • Gibraltar
  • Transnistria
  • Jersey
  • Guernsey

Toppene på Svalbard, Jan Mayen og Grønland er så sjeldent med på listen at jeg ikke tar de med. 

Tar jeg bort disse toppene, men inkluderer begge toppene til Spania og Portugal (Fastland + Tenerife og Azorene), har jeg 48 topper på listen. (49 om vi tar med Mont Blanc de Courmayeur). Merk at to av toppene deler land (Mont Blanc og Korab).

Spørsmål til nummer 1 er:

  • Hvilke land/stater fra listen over bør/må være med, og hvorfor?
  • Må noen av disse toppene bestiges for å fullføre European Highpoints?

 

2. Bestigere og rekorder: 

Det er ikke alt for mye informasjon om dette på nett, og jeg antar at de fleste som har tatt alle toppene ikke er ute etter fame and fortune. Likevel er det helt klart at norske Michelle den yngste som har gjennomført utfordringen, selv om hun bare har vært på 48 topper. (http://www.micha.no/?page_id=145). Den siste som gjennomførte er svenske Emma Svensson som tok 48 topper på ett år (pluss 12 ekstra topper, hvorav en ikke er på noen liste).

Emma mener hun er den raskeste som har gjennomført European Highpoints, men jeg kom over en norske som visstnok har fullført alle toppene på en sommer (foruten Skhara, men den er ikke på den "offisielle" listen). Han heter Sindre Sørhus, og litt informasjon finnes her: https://www.summitpost.org/europe-s-highpoints/195819 .

Spørsmålene mine er: 

  • Er rekorden på 3 måneder? (ifølge den vage informasjon om Sindre og co) Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? 
  • Består den offisielle listen av topper kun av de 48 toppene som både Michelle og Emma har gått?  

 

Jeg håper noen beleste, bereiste og vel informerte mennesker kan hjelpe meg her. Det er utrolig vanskelig å sette opp en liste, og selv om jeg har lyst til å klatre alle de 60 toppene jeg nå har på listen min, hadde det vært mye lettere (og billigere!) å fullføre prosjektet på en sommer dersom jeg kunne droppet for eksempel Shkhara.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.