Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til tykk dunjakke


ViktorS

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Tessatroll skrev:

Vil halde seg betre men ofte vere tyngre å komprimere att.

Gjør ikke noe om det ikke kan komprimeres så vanvittig mye. Har store sekker :-) og lettere å pakke en litt stor myk ting enn en litt mindre hard ting i sekken, lettere å forme nedi der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En del syntetisk materiale leveres i flak. F.eks. det populære Climashield APEX. Det muliggjør dermed at man ikke trenger å lage bokser for å holde isolasjonen jevnt fordelt. Jeg er veldig fornøyd med Climashield APEX selv og kan trygt anbefale det. Men jeg vet ikke hvor tykke jakker det lages med den typen isolasjon. For øvrig, om du er interessert så finnes det en svært god podcast som snakker om syntetisk isolasjon: https://backpackinglight.com/podcast-001-synthetic-insulation/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel tro at større dunger med syntetisk fyll har større sjans for å bli enda mer kladdete. Beste er vel heller små lommer? 

Alt i alt er en primaloft kun et fancy ord for boblejakke. Men kvaliteten på fyllet variere mellom produsentene. De fleste bruker vel Primaloft, som er et varemerke. 

Edit: ser at Thomas kom med et svar på dette med store flak. Så der lærte jeg noe nytt 👍🏻

Endret av Gittiamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gittiamo skrev:

Alt i alt er en primaloft kun et fancy ord for boblejakke. Men kvaliteten på fyllet variere mellom produsentene. De fleste bruker vel Primaloft, som er et varemerke. 

Mja, primaloft er ein type syntetfyll utvikla av det amerikanske forsvaret om eg ikkje hugsar feil. Det er relevant å vite om fyllet er av primaloft eller til dømes coreloft som Arcteryx brukar, fordi kvaliteten varierar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tessatroll skrev:

Mja, primaloft er ein type syntetfyll utvikla av det amerikanske forsvaret om eg ikkje hugsar feil. Det er relevant å vite om fyllet er av primaloft eller til dømes coreloft som Arcteryx brukar, fordi kvaliteten varierar.

Ja det var akkurat det jeg tenkte på. Bare dårlig formulert. Det kan være greit å sjekke ut de forskjellige kvalitetene/produsentene opp mot hverandre. 

Men til sammenligning har jeg en boblekåpe av veldig billig kvalitet. Men fyllet er allikevel varmere enn min Dunfri. Men antar langtidskvaliteten er mye dårligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Helsport sin noen år. Ok, den er for kald alene når det er -25 og du skal sitte stille i snøen, men til det bruket har jeg uansett noen tykke gensere under. Finner du en sånn så gjør du gjerne et godt kjøp da den ikke kostet all verden. MEn den har vel gjerne gått ut nå, slik alle bra ting gjør...

Drilling a hole in the ice


Bruker den sen høst og tidlig vår under fiske også. Og jeg fisker vel ikke så mye lengre sørpå enn det du gjør? ;-) 

#magicmoments

 




 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, ViktorS skrev:

Hvordan er Mr dunfri i passform og størrelse? Ser ut som at dette blir en 3-sesong-jakke. Så får jeg kanskje holde meg til dun til vinterbruk.

Liker passformen veldig bra. Den er flaterende på og fin i størrelse. Og lommene gir veldig god lufting om man blir varm. De fungerer som både lufteluke og lommer. 

Jeg føler meg finere i min Dunfri enn i min pene ullkåpe 😂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det jeg har lest, tror jeg Mr Dunfri er ett veldig bra valg. Bruk jakken som du vil, ikke la den ligge hardt nedpakket over lang tid, skulle den bli utslitt om mange år, lever den til gjenvinning og kjøp nytt.

Skal du kjøre bil med jakken til jobb hver eneste dag, har jeg lest at syntetjakker fort kan bli litt flate i ryggen. 

Jeg bruker:

1. Arcteryx Atom LT (mellomtykk, fungerer som mellomlag og som ytterplagg. Fin også under aktivitet). Føles ganske tynn egentlig.

2. Arcteryx Atom AR (tykkeste til Arcteryx, ytterlag).

Om vinteren har jeg gjerne med begge to. I camp bruker jeg de utenpå hverandre, og det fungerer fint. Begge er lette og kompakte og tåler fint fukt.

Jeg har en tynn og lett jack wolfskin dunjakk med kjempehøy dunkvalitet. Denne har gjennomsydde kamre (kuldebroer) og tar jeg den under en jakke tar det ikke lang tid før den er fuktig av svette og tynn som en gammel vaskefille.

Jeg har også en Fjellreven expedition dunjakke sol min mor kjøpte da hun var i kina. Doble saksede kammer, syntet på skuldre, og relativt lav dunkvalitet med mye fjær. Pakker som en vintersovepose og veier 1,5 kilo. Passformen og løsningene er sånn bob-bob, men den er god og varm. Kan bli med på pulkturer til nød, men jeg synes «opplegget» med to syntetjakker gir god fleksibilitet, og passformen på jakkene er mye bedre.

Til kajakkpadling er det alltid Syntetjakkene som er med. Trekker de utenpå tørrdrakten ved pauser, og kanskje vindsekken over. Jakkene tåler så bra fukt i forhold til dun at der er det ett lett valg å ta :) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Venter nå på en Rab Photon X.

Denne har Primaloft gold, fordelt slik:

Front: 193gram pr kvm

Sidene og ermene: 133gram pr kvm

Resten: 170 gram pr kvm

Dette er det varmeste jeg finner med primaloft. Atom AR har 100g kvm, Bergtagen insulated jacket har samme. Atom LT har til sammenligning 60gram pr kvadratmeter.

 

Jakka har ellers 5 lommer. 2 håndvarmerlommer, en stor napoleonslomme samt 2 innvendige meshlommer. Veier inn på ca 750-800 gram på en large. Har glidelåshemper man får tak i med hansker. Har sånn pølse/baffles/kammer med isolasjon på innsiden av glidelåsen.

Er litt spent på denne:)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er veldig enkelt - og allerede foreslått.

TO SYNTETJAKKER

Vekt  (pluss/minus 800 g) og pris (4000?) blir omtrent som ei skikkelig top notch dunjakke.

Jeg bruker ei syntetjakke fra Arctery og ei syntetjakke fra Norrøna, sammen, eller hver for seg. Fleksibelt og varmt. Muligens gir dunjakka mi litt mer varme over ræva, men ellers er ordninga med to jakker smart.

Hverken dun eller syntetfor varer evig. Vask og komprimering og slit tærer. Syntetjakkene takler fukt og rifter i ytterstoffet bedre og tørker før du vet ordet av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.