Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til tykk dunjakke


ViktorS

Anbefalte innlegg

Heisann

Er litt på jakt etter ei god og varm syntetisk isolasjonsjakke,som kan brukes alene eller over skallbekledning. Ser ut som at syntetisk isolasjon i dag er blitt såpass lett og bra at man godt kan bruke det i stedet for dun.

Har funnet ei jakke, men den er litt for ekspeidisjonsaktig, nemlig fjellreven Bergtagen parka. 

Er det noen gode tips der ute?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Lars L skrev:

Lundhags (Viik) og Houdini (dunfri) har begge syntetjakker i litt mer dunis-form, men vet ikke om de kan måle seg med 250ish fyll i en dunjakke. Har du sett noe på dem?

Houdini sin Dunfri er varm og god og mer fluffy enn flere primaloftjakker jeg har sett og prøvd. Men langt ifra så varm. Dessverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på de overnevnte jakkene, men de er ikke tykke nok...

Kun Fjellreven Bergtagen Insulated Parka som ser tykk nok ut faktisk.. mulig jeg ikke finner det jeg er ute etter. Er da på leit etter ei dunjakke, uten coldspots, altså må jakka ikke ha h-vegger eller lignende, og ikke slike sømmer som er sydd tvers igjennom jakka. Ca 250gram dun, og litt solid i stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ViktorS said:

Har sett på de overnevnte jakkene, men de er ikke tykke nok...

Kun Fjellreven Bergtagen Insulated Parka som ser tykk nok ut faktisk.. mulig jeg ikke finner det jeg er ute etter. Er da på leit etter ei dunjakke, uten coldspots, altså må jakka ikke ha h-vegger eller lignende, og ikke slike sømmer som er sydd tvers igjennom jakka. Ca 250gram dun, og litt solid i stoffet.

Jeg forstår. Spennende problemstilling. Ante meg ikke at det var så få alternativer til dun når det kommer til skikkelig varme jakker. Jeg har ingen erfaring med den, men ser at Arcteryx har en vanntett jakke med syntetfor kalt Fission SV. Den blir kanskje også for kraftig, med skallegenskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det er noen her inne som er allergisk mot fjærkre. Kanskje de har tips?

Ikke på jakt etter noe med skallete egenskaper . Må få sjekket ut disse Bergtagen Insulated litt. Se har tre insulated utgaver, lite jacket, jacket og parka. Den som heter jacket ser litt spennende ut. fjallraven-men-s-bergtagen-insulation-ja

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du skrive litt om tenkt bruk og temperaturområde? (utendørs)

Sjølv har jeg brukt ei TNF jakke med syntetisk isolasjon eit par år frem til den no er utslitt. I barmarkssesong så er denne ofte brukt som einaste jakke eller skifte mellom denne og skall/vindtett. På vinterturer bruker eg ull+skall og TNF jakka utenpå under pauser. Når det et enda kaldere er bekledningen ull+flece+skall og TNF jakka utenpå der igjen under pauser.

Når det er grisekaldt og i basecamp på vinteren bruker eg ei TNF Summit Series dunjakke. Denne veier nær 1.5 kg og pakker som en sovepose -> Det er sjelden den er med på turer hvor den skal bæres i sekken over mange høydemeter (Da må det være grisekaldt), bedre å kunne skalere ut frå forskjellig intensitet med flece + skall + tynnere isolasjonskakke.

Syntetisk isolasjon har fortsatt ein del dårligare varme-vekt ratio enn dun, og komprimeres mindre. Det er nok derfor det er vanskelig å finne tjukke/varme syntetiske jakker (Med unntak av diverse parkas som da og har ekstra vekt pga solid ytterlag), for ekstra kalde forhold et dun fortsatt en vinner.

Om eg skulle hatt meg en ny syntetisk isolasjonsjakke nå til turbruk, ville eg antagelig gått for Houdini MrDunfri eller ein Fjellreven Bergtagen modell.

https://www.sierratradingpost.com/lp2/down-vs-synthetic-guide/

https://www.switchbacktravel.com/best-synthetic-insulated-jackets

https://www.outdoorgearlab.com/topics/clothing-mens/best-insulated-jacket

https://gearpatrol.com/2018/01/04/best-synthetic-down-jackets/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en fjellreven Barents parka, som brukes til bybruk, men brukes mye! 

Tiltenkt bruk:

Go-to isolasjonsjakke til helårsbruk (varierer med netting, ullundertøy, ullgenser under). Skal brukes under skalljakke under sjøørret fiske i nordvest og 2 grader, skal brukes som pauseplagg på skitur, evnt hive på meg når jeg skal ut i skauen på hytta. Ha den i sekken på alle turene mine i tilfelle jeg blir kald og våt. 

Mr dunfri ser Nice ut, men holder en liten knapp på holdbarhet på fjellreven (egentlig uten gyldig grunn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Jeg er tilbøyelig til å være enig med @Lars L i hans forslag om Arc'teryx Fission SV. Da slipper du evt. å dra med skalljakke.
Jeg hadde stor glede av den i mange år,  ble brukt som varmeplagg til høst/vinterkursing av fuglehunder, på lengre teltturer vinterstid og da jeg jobbet med sledehunder. Har stått på sleden i - 20 med den.
Veldig bra jakke, men dessverre pensjonert etter 10 års tjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, martin.m skrev:

Hei.
Jeg er tilbøyelig til å være enig med @Lars L i hans forslag om Arc'teryx Fission SV. Da slipper du evt. å dra med skalljakke.
Jeg hadde stor glede av den i mange år,  ble brukt som varmeplagg til høst/vinterkursing av fuglehunder, på lengre teltturer vinterstid og da jeg jobbet med sledehunder. Har stått på sleden i - 20 med den.
Veldig bra jakke, men dessverre pensjonert etter 10 års tjeneste.

Er litt som å foreslå å kjøpe traktor når jeg er på jakt etter en liten lett Toyota Yaris...

Skal ikke ha skallbekledning, hverken med eller uten isolasjon:)

Har skalljakke, har skalljakke med isolasjon, har dunjakke med ca 100 gram dun, med 250gram og en gammel fjellreven thermo 2 med 500(?)gram dun.

Men jeg har IKKE en syntetisk isolert jakke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fryktelig mange av de relativt lette isolasjonsjakkene med høy isolasjonsevne. Hvis du ikke finner noe så kan en kombinasjon av 2 jakker være en grei løsning. Feks en lodden fleece, og en primaloftjakke. Jeg har Houdini mr.dunfri og er veldig fornøyd med den. Relativt varm og fluffy, men den er ikke i nærheten av like varm og fluffy som en større dunjakke jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ViktorS skrev:

Er litt som å foreslå å kjøpe traktor når jeg er på jakt etter en liten lett Toyota Yaris...

Skal ikke ha skallbekledning, hverken med eller uten isolasjon:)

Har skalljakke, har skalljakke med isolasjon, har dunjakke med ca 100 gram dun, med 250gram og en gammel fjellreven thermo 2 med 500(?)gram dun.

Men jeg har IKKE en syntetisk isolert jakke:)

Da er jo egentlig spørsmålet hva bruksområdet er. Dun dekker alle mine bruksområder til varme i camp, men hvis det er så kaldt at jeg må gå med en varm jakke så velger jeg en relativt tynn syntetjakke med god bevegelighet, stretch, gode pusteegenskaper osv. sammen med ull, muligens fleece og en eller annen vindjakke. Det har holdt meg god og varm i alle temperaturer jeg har vært utsatt for hvertfall.

Hva slags bruksområde er det du ser etter? Skal du bruke den til å gå i når det er veldig kaldt eller er det til camp? 

Grunnen til at jeg spør er at jeg mener dun er helt overlegent til camp-bruk. Ikke bare veier det mindre og tar mindre plass i sekken, men en syntetjakke vil bli merkbart dårligere av å komprimeres i sekken når den ikke er i bruk, noe som ofte vil skje med "camp-jakker".

Endret av Thomas E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Thomas E skrev:

Da er jo egentlig spørsmålet hva bruksområdet er. Dun dekker alle mine bruksområder til varme i camp, men hvis det er så kaldt at jeg må gå med en varm jakke så velger jeg en relativt tynn syntetjakke med god bevegelighet, stretch, gode pusteegenskaper osv. sammen med ull, muligens fleece og en eller annen vindjakke. Det har holdt meg god og varm i alle temperaturer jeg har vært utsatt for hvertfall.

Hva slags bruksområde er det du ser etter? Skal du bruke den til å gå i når det er veldig kaldt eller er det til camp? 

Grunnen til at jeg spør er at jeg mener dun er helt overlegent til camp-bruk. Ikke bare veier det mindre og tar mindre plass i sekken, men en syntetjakke vil bli merkbart dårligere av å komprimeres i sekken når den ikke er i bruk, noe som ofte vil skje med "camp-jakker".

Det har jeg beskrevet i noen poster lengere opp:)

Ønsker å kunne bruke syntetisk isolasjon av og til, spesielt når jeg er på fisketurer. (Ofte kreves det både ullundertøy, ullgenser og ett annet plagg under vadejakka/skalljakka for å holde varmen her i nord, og har opplevd klissvåt kollapset dunjakke før)

 

Og hvorfor vil ei syntetjakke bli dårligere av å komprimeres?

Endret av ViktorS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ViktorS skrev:

Det har jeg beskrevet i noen poster lengere opp:)

Ønsker å kunne bruke syntetisk isolasjon av og til, spesielt når jeg er på fisketurer. (Ofte kreves det både ullundertøy, ullgenser og ett annet plagg under vadejakka/skalljakka for å holde varmen her i nord, og har opplevd klissvåt kollapset dunjakke før)

 

Og hvorfor vil ei syntetjakke bli dårligere av å komprimeres?

Syntetjakker får redusert holdbarhet over tid siden isolasjonen vil bli trykt sammen og miste noe av spensten over tid. Vask med for høy temperatur vil særlig redusere isolasjonen. Men behandlet som dun, vasket forsiktig og en tur i tørketrommel etter bruk øker levetiden. 

Di kan jo sjekke ut jakker som Mountain equipement Citadel https://www.mountain-equipment.co.uk/citadel-jacket. Den har 200g primaloft i kropp og 170g i armer/hette. Til sammenligning har tynne syntetjakker typisk 60g isolasjon og halvtykke 90g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ViktorS skrev:

Det har jeg beskrevet i noen poster lengere opp:)

Ønsker å kunne bruke syntetisk isolasjon av og til, spesielt når jeg er på fisketurer. (Ofte kreves det både ullundertøy, ullgenser og ett annet plagg under vadejakka/skalljakka for å holde varmen her i nord, og har opplevd klissvåt kollapset dunjakke før)

 

Og hvorfor vil ei syntetjakke bli dårligere av å komprimeres?

Syntetisk isolasjon har sjeldan (aldri?) den same evna til å gjenvinne spenst etter lag tids komprimering, på same måte som dun. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tessatroll skrev:

Syntetisk isolasjon har sjeldan (aldri?) den same evna til å gjenvinne spenst etter lag tids komprimering, på same måte som dun. 

Men.. så det er hverken bedre eller verre enn din akkurat her? For uavhengig om det er ei jakke med dun eller syntetisk, så pakkes de jo ut etter endt tur, og  luftes etter behov, og ligger jo dermed ikke komprimert særlig lenge. Dessuten er jo flere av disse isolasjonsplaggene, enten det er av dun eller syntetisk, laget med komprimeringspose eller egen lomme man kan stappe de inn i. Så hvor stor utfordring akkurat dette er, kan jo settes spmtegn ved. (Vi komprimerer og pakker ut soveposene våre støtt og stadig, og de overlever jo noen år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ViktorS skrev:

Men.. så det er hverken bedre eller verre enn din akkurat her? For uavhengig om det er ei jakke med dun eller syntetisk, så pakkes de jo ut etter endt tur, og  luftes etter behov, og ligger jo dermed ikke komprimert særlig lenge. Dessuten er jo flere av disse isolasjonsplaggene, enten det er av dun eller syntetisk, laget med komprimeringspose eller egen lomme man kan stappe de inn i. Så hvor stor utfordring akkurat dette er, kan jo settes spmtegn ved. (Vi komprimerer og pakker ut soveposene våre støtt og stadig, og de overlever jo noen år:)

Syntetisk materiale er betraktelig dårligere enn dun på å gjenvinne spensten over tid. Jeg er på syntetjakke nr3 og nå har jeg sluttet helt med å komprimere syntetisk isolasjon. 

Det kommer an på hvordan jakken behandles, men i det store og det hele mener jeg at syntetisk tåler komprimering såpass dårlig at det ikke bør gjøres i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre nevner, en flecejakke + f.eks. Houdini Mr.Dunfri gir stor fleksibilitet ift forskjellig bruk 

Bildet nedenfor er et eksempel på godt brukt jakke med syntetisk isolasjon (klar over at dette ikke er jakka trådstartet er ute etter.)

20181129_130623.thumb.jpg.39610937033e58de7236947b6d6b218b.jpg

Jeg henger alltid opp jakkene mine på kleshenger når de ikke er i bruk. Opphopning av syntetisk isolasjon/åpne partier uten kommer av bruk. Vask & tørketrommel har i liten grad hjulpet på å få mer spenst/fordele isolasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ViktorS skrev:

Men.. så det er hverken bedre eller verre enn din akkurat her? For uavhengig om det er ei jakke med dun eller syntetisk, så pakkes de jo ut etter endt tur, og  luftes etter behov, og ligger jo dermed ikke komprimert særlig lenge. Dessuten er jo flere av disse isolasjonsplaggene, enten det er av dun eller syntetisk, laget med komprimeringspose eller egen lomme man kan stappe de inn i. Så hvor stor utfordring akkurat dette er, kan jo settes spmtegn ved. (Vi komprimerer og pakker ut soveposene våre støtt og stadig, og de overlever jo noen år:)

No trur eg du misforstod eller at eg formulerte dårleg setning. 

Eg meinar at syntet ikkje gjenvinn same spenst som dun. 

Det var som eit svar til ditt spm om kvifor ei syntetjakke vil bli dårligere av komprimering. Mi erfaring er at det vert dei, sjølv om dei vert pakka ut på same vis som dunjakke når ein kjem heim. 

Utover det var vel ikkje dette ein tråd om dun vs syntet men om tjukk og lett syntetjakke. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntetisk «dun» kladder seg mer sammen enn ekte dun. Fibrene filtrere seg mer sammen. Mens dun kan fluffes opp. 

Men behandler man jakken bra så kan den vare lenge. Min Dunfri fra Houdini er det masse fluff igjen i etter tre (?) år. Gullegod jakke. Min klare favoritt til alt fra by og tur. Men den er kun et mellomlag. Varmere enn en fleece men kaldere enn en god dunjakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ViktorS skrev:

Men er vel annen syntetisk materiell enn juksedun? Feks fjellreven sitt ser mere ut som store duker med isolasjon... Og vil kanskje ikke klumpe seg som feks dunog juksedun? Men holde seg på plass.

Vil halde seg betre men ofte vere tyngre å komprimere att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.