Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til 3 åring


Anbefalte innlegg

Heisan fjellfolk! 

Hvilke soveposer anbefaler dere til en jente på 3år? Den bør i utgangspunktet holde henne varm ned til -5 grader, men jeg vet at det kan bli litt vanskelig å forutse siden jeg ikke vet hvor frossen veslejenta er. 

Bakgrunnen er at jeg skal kjøpe en sovepose til niesen min på 3 år. Hun har en ivrig turpappa som gjerne vil ha henne mer med ut og da stiller tante Monsen (meg) selvfølgelig med turutstyr til jul. Problemet er at svært få barneposer har temperaturangivelse og de jeg har fått fingrene i fremstår som sommerposer for meg. De andre nevøene mine har fått hver sin Isbjørn sovepose. Har snakket med Isbjørn og de foreslo en barents til henne, det ble imidlertid 2000 kroner og umiddelbart tenkte jeg at det virket litt mye. Tipper hun vil bruke den et par netter i året. Har kikket på denne: 

https://braasport.no/produkter/utstyr/turutstyr/soveposer-og-liggeunderlag/soveposer/lilte-star-exxp-barnesovepose/18131/papaya-lava?gclid=EAIaIQobChMIm6Gdgsz03gIVEY4YCh0t5AarEAQYAyABEgIF5_D_BwE

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 år er jo akkurat litt midt imellom. Vognposer og pulkposer fungerer kanskje fortsatt, men er ikke akkurat noe å voks i. Barnesoveposer er kanskje fortsatt vel store. Vi brukte Voksi-pose i både pulk og vogn, og jeg tror ikke det hadde vært noe problem å sove i fem minus i den. Jeg er ganske sikker på at den fortsatt var stor nok når de var tre. (Tror Voksi går til 125 cm)

Dette er ikke noe lettpakkeløsning, men det blir kanskje ikke de lange turene uansett med en treåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Eksilbergenseren skrev:

3 år er jo akkurat litt midt imellom. Vognposer og pulkposer fungerer kanskje fortsatt, men er ikke akkurat noe å voks i. Barnesoveposer er kanskje fortsatt vel store. Vi brukte Voksi-pose i både pulk og vogn, og jeg tror ikke det hadde vært noe problem å sove i fem minus i den. Jeg er ganske sikker på at den fortsatt var stor nok når de var tre. (Tror Voksi går til 125 cm)

Dette er ikke noe lettpakkeløsning, men det blir kanskje ikke de lange turene uansett med en treåring.

Ja, problemet er at hun bor i Berlin så vognposene er nok litt for vassne til norske forhold. Tipper hun først kommer til å dra på tur til sommeren, så jeg kjøper en sovepose hun kan vokse i. 

Men: får en liten jente selv snart, nærmere bestemt nyttårsaften, kan du anbefale en bra voksipose som holder til vintertemperaturer? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, whistler skrev:

Deuter har veldig gode barneposer.

Se på Starlight også. Jeg gikk for den når jeg skulle kjøpe pose til min minste. Hun er nå fire og har hatt den fra hun var to. Med ullundertøy og lue på har den holdt henne god og varm ned til noen minus på vårtur.

Ok, supert, da tar jeg nok den. Den så fin og solid ut den her, men nå har jeg ikke fått sett på den enda (jeg ser med fingrene), skal innom Braasport i kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Men: får en liten jente selv snart, nærmere bestemt nyttårsaften, kan du anbefale en bra voksipose som holder til vintertemperaturer? :D

Moro med nyttårsaften-termin! Min D hadde også termin 31. des. Blir unger som tåler en vinternatt av sånt. ;)

Det jeg egentlig skulle tipse om, er at en megaenkel innerpose av et fleecepledd kan senke temperaturgrensen med mye. Jeg lagde det til D da hun var fire og hadde en 150cm Ajungilak Tundra (tviler på at t-comf var så lav som til 0, men det vet jeg jo ikke siden de aldri publiserte sånt).  Hun sov utmerket godt under -20 med ullundertøy, ullpysj, ullue og ullvotter og fleeceposen inni Tundra-posen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, virrma skrev:

Moro med nyttårsaften-termin! Min D hadde også termin 31. des. Blir unger som tåler en vinternatt av sånt. ;)

Det jeg egentlig skulle tipse om, er at en megaenkel innerpose av et fleecepledd kan senke temperaturgrensen med mye. Jeg lagde det til D da hun var fire og hadde en 150cm Ajungilak Tundra (tviler på at t-comf var så lav som til 0, men det vet jeg jo ikke siden de aldri publiserte sånt).  Hun sov utmerket godt under -20 med ullundertøy, ullpysj, ullue og ullvotter og fleeceposen inni Tundra-posen. 

Ah knallbra! Det er jo et veldig godt tips da, et fleecepledd er både billig, lett tilgjengelig og enkelt å ta med. Det drar brodern glatt på dersom det blir kaldt. 

Ah så kult med lik termin :D Jeg trodde jeg skulle håpe hun kom litt senere, men kjenner at før-er-bra prinsippet begynner å komme. Livet som hval har sine begrensinger 😂 Men, hvordan gjorde du det med turer og sånn med jenta de første månedene? Må understreke at jeg ikke er en sprø og ansvarsløs person og selvfølgelig vil vente til hun er klar og temperaturen er fornuftig, men samtidig vil jeg være forberedt sånn at vi kan dra på overnatting så snart hun og jeg er klare :). Lurer særlig på sånn som beleiskift og amming i minusgrader, gjør man det bare inni jervenduken/dunjakka? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Ja, problemet er at hun bor i Berlin så vognposene er nok litt for vassne til norske forhold. Tipper hun først kommer til å dra på tur til sommeren, så jeg kjøper en sovepose hun kan vokse i. 

Men: får en liten jente selv snart, nærmere bestemt nyttårsaften, kan du anbefale en bra voksipose som holder til vintertemperaturer? :D

Vi hadde en Voksi Urban (tror jeg). Dun over og ull under. Den funket bra. Det er ti år siden vi kjøpte, så det kan jo ha skjedd en viss utvikling rundt navn og spesifikasjoner, men vi var i alle fall fornøyd med den.

Lykke til på nyttårsaften!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sovjetunionen skrev:

Ah knallbra! Det er jo et veldig godt tips da, et fleecepledd er både billig, lett tilgjengelig og enkelt å ta med. Det drar brodern glatt på dersom det blir kaldt. 

Ah så kult med lik termin :D Jeg trodde jeg skulle håpe hun kom litt senere, men kjenner at før-er-bra prinsippet begynner å komme. Livet som hval har sine begrensinger 😂 Men, hvordan gjorde du det med turer og sånn med jenta de første månedene? Må understreke at jeg ikke er en sprø og ansvarsløs person og selvfølgelig vil vente til hun er klar og temperaturen er fornuftig, men samtidig vil jeg være forberedt sånn at vi kan dra på overnatting så snart hun og jeg er klare :). Lurer særlig på sånn som beleiskift og amming i minusgrader, gjør man det bare inni jervenduken/dunjakka? 

Har heldigvis/dessverre bare et mentalt bilde av amming i Børgefjell i tett sludd og vind, sittende på en pulk mens faren prøvde å finne ut hvor det egentlig var vi skulle... Det endte etterhvert med at jeg erklærte dagen for slutt, helt uavhengig av hva som var planen. Det er jo den stor fordelen med telt, man kan stoppe der det passer. Og neste dag gikk alt så mye bedre. :)

Jeg må vel ellers innrømme at detaljene fra de første månedene er bittelitt tåkete. Jeg var ikke så rutinert på tur, så jeg holdt nok litt igjen. Utfordringen var vel, hvis jeg ikke husker feil, å komme seg noe sted som helst med baby som ikke skulle sitte i pulk enda og mye snø i terrenget. I april kjørte vi innover ringebufjellet, og gikk 500(?) meter fra parkeringa. Det var så kort og så flatt at vi var enige om at pulk måtte være helt trygt.  Der slo vi opp teltet i 2 (eller 3?) netter. Det var utrolig deilig, og den første natta der sov hun faktisk hele natta igjennom for første gang i livet. Godt tegn! 

Men ja, amming og sånt gjorde jeg jo inni masse varme klær, og bortsett fra episoden i Børgefjell har jeg ikke noen konkrete minner om at det var problematisk. Bleieskift husker jeg ikke i det hele tatt, men jeg antar av vi var forsvarlige foreldre og skiftet på henne. ;) Altså, vi lå i telt og ikke under åpen himmel, og det gir jo en del beskyttelse. Gjetter også at vi fyrte litt med gass inne for å få opp temperaturen ved bleieskift og sånt, men har som sagt ingen konkrete minner om det.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, virrma skrev:

Har heldigvis/dessverre bare et mentalt bilde av amming i Børgefjell i tett sludd og vind, sittende på en pulk mens faren prøvde å finne ut hvor det egentlig var vi skulle... Det endte etterhvert med at jeg erklærte dagen for slutt, helt uavhengig av hva som var planen. Det er jo den stor fordelen med telt, man kan stoppe der det passer. Og neste dag gikk alt så mye bedre. :)

Jeg må vel ellers innrømme at detaljene fra de første månedene er bittelitt tåkete. Jeg var ikke så rutinert på tur, så jeg holdt nok litt igjen. Utfordringen var vel, hvis jeg ikke husker feil, å komme seg noe sted som helst med baby som ikke skulle sitte i pulk enda og mye snø i terrenget. I april kjørte vi innover ringebufjellet, og gikk 500(?) meter fra parkeringa. Det var så kort og så flatt at vi var enige om at pulk måtte være helt trygt.  Der slo vi opp teltet i 2 (eller 3?) netter. Det var utrolig deilig, og den første natta der sov hun faktisk hele natta igjennom for første gang i livet. Godt tegn! 

Men ja, amming og sånt gjorde jeg jo inni masse varme klær, og bortsett fra episoden i Børgefjell har jeg ikke noen konkrete minner om at det var problematisk. Bleieskift husker jeg ikke i det hele tatt, men jeg antar av vi var forsvarlige foreldre og skiftet på henne. ;) Altså, vi lå i telt og ikke under åpen himmel, og det gir jo en del beskyttelse. Gjetter også at vi fyrte litt med gass inne for å få opp temperaturen ved bleieskift og sånt, men har som sagt ingen konkrete minner om det.  

 

Herlig! Kjempefine tips det her. Jeg vurderer å starte en egen baby på tur tråd i øvrig for å se hva folk har gjort de første månedene. Sånn etter 6mnd tenker jeg det er lettere (pluss at det er sommer), men det hadde vært moro å få henne med før det også. Takk for bra innspill :D Godt tegn at veslejenta sov hele natta igjennom første teltnatt ❤️ Skjønner også at jeg må bli komfy med primusfyring i telt når jeg skal ha med barn de neste årene. Alt annet kan bli kaldr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere finner helt garantert ut av det. De første månedene er det vel rimelig greit å fyre inne, siden ungen da stort sett er stasjonær. Etter det kan det bli langt mer utfordrende, men det hjelper å være flere voksne. Vi brukte vel en eller annen gassbrenner, i dag ville jeg brukt Kovea Fireball til formålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, virrma skrev:

Dere finner helt garantert ut av det. De første månedene er det vel rimelig greit å fyre inne, siden ungen da stort sett er stasjonær. Etter det kan det bli langt mer utfordrende, men det hjelper å være flere voksne. Vi brukte vel en eller annen gassbrenner, i dag ville jeg brukt Kovea Fireball til formålet. 

Ja, på den ene siden tenker jeg jo at spedbarn er vanskelig på tur, på den andre siden så er hun jo faktisk nettopp stasjonær. Hun får jo også lett plass i posen min og kan flyttes rundt bæresele. I tillegg har jeg ferdig temperert mat med (naturen er _genial_) så det er jo veldig enkelt og greit. Dog, skjønner at det ikke er så lett altså (har jeg fått fortalt av alle vennene mine som har barn, men som aldri har vært ute en natt i sitt liv 😛 )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Eg har hatt Mountain goat / Mountain Bozeman fra Mountain Hardwear noen år nå og er godt fornøyd. Har brukt den ned mot 10 minuser for minsten, men da i kombo med en lakenpose eller litt ekstra fleece under :) 

Man skal vel ikke oppgi temp-grenser for barneposer, men ser at -7 er mye brukt for denne posen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

 Dog, skjønner at det ikke er så lett altså (har jeg fått fortalt av alle vennene mine som har barn, men som aldri har vært ute en natt i sitt liv 😛 )

 

Iflg. min niese (som er rimelig kvikk i hue) så er hun overasket over effekten på "ammetåka" 🤣
Så det kan kansje være greit å føle den på kroppen før man planlegger veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, tubbs skrev:

Iflg. min niese (som er rimelig kvikk i hue) så er hun overasket over effekten på "ammetåka" 🤣
Så det kan kansje være greit å føle den på kroppen før man pla:)

Skjønner det er veldig forskjellig hvordan folk opplever det, for noen går det veldig fint, for andre er det helvete på jord. Jordmor mente det kunne gå veldig fint, litr avhengig av hvordan baby er. Hvis det skulle gå veldig greit så er det jo kjekt å være litt forberedt så man slipper å være kjempekreativ på søvnmangel. Hvis man ligger i rugg og sliter med å få hverdagen til å gå rundt så blir man jo bare hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke du en sånn teltnerd? Hvilket telt har du tenkt å bruke med småttisen? :)

Ellers høres det jo ut som en ok barnepose fra sportsbutikken (med mulighet for forlenging til 145 cm) pluss fleecepledd/liner skal være bra nok. Sommeren holder det sikkert med bare posen,

De oppgir ikke komforttemp på barneposer fordi folk stoler på det, og driter i å kontrolle/bruke hue. Tro det den som kan....

Tur blir det helt sikkert. Vogn og telt er tur det og. Hadde vogna inne i wigloen på fisketur flere ganger vi. Gull det. Alle muligheter for folk som er kreative. Og det er du vel :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småtrolla her er 9 og 10 nå. Vi har gått følgende rekkefølge Voksipose > Fjellpulken pose > Alta Jr > Warmpeace Wiking 600 Short. (Sistnevnte fikk dem i sommer)

Når de lå i pulk på vinteteren så hadde vi saueskinn under. Funker også bra med skinn oppå solid liggeunderlag i telt på vinteren.

Når de var 5-7 år hadde vi turer ned i -15°C hvor vi brukte byggisolasjon (typen @Espen Ørud liker) som dekker hele bunnen av innerteltet, deretter gode liggeunderlag, voksne sov ytterst og barna i midten i Alta Jr (T.lim = -5°C), og foret fjellduk over alle fire. Barna var varme natta igjennom.

Tenk allsidig bruk, en en barnepose som funker vår-sommer-høst + en voksenpose utenpå fungerer bra på vinteren. Siste vintre brukte jeg pose-i-pose løsning med barnas Alta Jr poser i pappan's gamle soveposer. I vinter skal Alta Jr + Warmpeace Viking 600 testes ut.

God ull, hals og solid lue er også et godt bidrag til en god og varm natt. Når de er små, sjekk temperaturen deres innimellom.

Ps. den voksne som ligger nærmest teltutgangen må følge barna ut på tisseturer, 4-6 turer ut (2 barn) ila natt med 15 blå i bare boxeren er småkaldt. 😁

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her

Jeg vil anbefale å investere i en god vognpose, vi bruker easygrow flex og jenta på 6 måneder er varm selv i -20 når vi triller. 

Til 3åringen kjøpte vi en https://www.fjellsport.no/mammut-little-mammut-mti-sherwood-space-140-l.html?gclid=EAIaIQobChMIyIvhlcX23gIVF6aaCh3IzALiEAQYASABEgJ2A_D_BwE som kan justeres i lengde. Vi er godt fornøyde med posen, men vi har ikke testet den i mer enn ettpar minus grader. kan supplere med fjellduk, skinn, teppe etc om han blir kald ila natta. 

Vi har dratt på flere teltturer der vi har trillet vogn frem til teltplassen, eller hvor vi har campet så nært bilen at far kan gå ekstra runder med bagasje (som det blir mye av med småunger) 

Som Terka sier så er det lurt å ha barna imellom foreldrene. På første turen vår fikk 3åringen ligge ytterst, noe som resulterte i at han ålet seg helt inn i teltduken ila natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Leinad skrev:

Er ikke du en sånn teltnerd? Hvilket telt har du tenkt å bruke med småttisen? :)

Tur blir det helt sikkert. Vogn og telt er tur det og. Hadde vogna inne i wigloen på fisketur flere ganger vi. Gull det. Alle muligheter for folk som er kreative. Og det er du vel :)

Takk, herlig med litt oppmuntring :D Og JA jeg er teltnerd og dette med telt til veslejenta, Alma og meg var jo noe av det første på innkjøpslisten (til pappas store fortvilelse, hehe). Jeg har jo Exped orion UL 3p som funker veldig i skogen det meste av året, ellers blir det jo Hilleberg unna til sommerturene tipper jeg og Exped orion 2p til vinterturene der det er litt mer vær :D Skal ikke si meg fri for at det blir litt utbytting inni mellom også. Tenker jo at souloen også funker med baby, men jeg er redd Alma blir småsur dersom veslejenta plutselig tar godplassen hennes i hjørnet der 😛 

 

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.