Gå til innhold
  • Bli medlem

Netthandel og personvern


nova

Anbefalte innlegg

Annonse
8 hours ago, Gal Krokfot said:

Når har dette skjedd?

Det skjedde for en del år siden. Det ble sendt ut et stort antall cd-plater med ligningsopplysninger og av en eller annen grunn fulgte personnummret med. Men slike lekasjer skjer hele tiden. Jeg vet at kommunen jeg bor i la ut lister på nettet hvor innbyggernes personnummer fulgte med. Det er ikke vanskelig å få tak i informasjon idag. Men store selskaper er avhengig av at folk gir dem tillatelse for å bruke den. Enten ved å informere tydelig eller få folk til å klikke "accept".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at mange av tillatelsene klarna behøver fra deg er pga handel på kreditt og er rene formaliteter som høres litt verre ut på papiret. 

Bare en sjekk av kredittscore vil jo falle innenfor mye av det som er nevnt i "jeg aksepterer" vilkårene. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rosander said:

Husk at mange av tillatelsene klarna behøver fra deg er pga handel på kreditt og er rene formaliteter som høres litt verre ut på papiret. 

Bare en sjekk av kredittscore vil jo falle innenfor mye av det som er nevnt i "jeg aksepterer" vilkårene. 

 


"Rene formaliteter som høres værre ut på papiret". Sant nok, men kan i følge Klarnas egne opplysninger også være mye verre enn dette. Men dette tar det litt tid å sette seg inn i. Informasjon om folks privatliv har bokstavelig talt blitt en handelsvare. Og den eneste grunnen til at noen kjøper den er for å tjene mer penger. Vanligvis kke gjennom verdiskapining men for å kunne tyne mer penger ut av folk. F. eks er jo all reklame betalt av forbrukerne gjennom økte priser. Og økte priser kan f. eks øke salget av dyr kreditt.

De som driver slike virksomheter bryr seg kun om juss og maksimal fortjeneste. Folk flest blir betraktet som dumme sauer. "Gi dem en sukkerbit så kaster de alle hemninger over bord". Og når de blir avhengig av å få sukkerbiter så kan man begynne å ta godt betalt for dem også. Mye slikt handler om å skape en verdiøkning, men verdiøkningen befinner seg kun inne i hodet på folk slik at de blir villige til å betale mer for det samme. Men slikt kan det selvsagt ikke snakkes høyt om.

Mye tyder vel på at Klarna ønsker å etablere seg som et slags mellomledd mellom nettbutikker og kunder. Og jo mer markedsmakt de oppnår jo mer kan de ta seg til rette. Det de gjør i dag trenger ikke å si noe som helst om og hvade vil gjøre i fremtiden. Men en ting kan jeg garantere. Klarna er ikke navnet på en svensk julenisse. Alt de gjør vil i siste instans belastes kundene. Nærmere bestemt oss.

Hva om Klarna f. eks lanserer nye tilbud til nettbutikkene. "Mer effektiv vareflyt" eller en modull for "kostnadseffektiv økning av kundetilfredshet". Når de har sikret seg fullstendig innsikt i folks økonomi og vaner kan de lett finne finne ut hvilke kunder som gir mest lønsomhet. Både ut fra hvor ofte de klager og hvor prisbevisste de er. Eller hvem som kan tenkes å være mest liberale for å godta varer med feil og mangler. Hvem som gir lettest opp ved trenering av reklamasjoner osv. Man kunne ramse opp slike variabler i det uendelige. Kanskje til og med svartelisting av folk som skriver slike innlegg som dette?

Det er ikke lenge siden jeg registrerte at vareutvalget i en nettbutikk varierte med ip-adressen. Og mange har vel oppdaget at hvis man sletter coocies, så kan priser forandre seg. Regner med at dette er noe som vil bli stadig mer vanlig.

Egentlig mener jeg bare at en slik bussiness som Klarna burde kunne velges helt bort av dem som bare vil betale for for en vare. Bakgrunnen for å starte denne tråden var faktisk at jeg valgte bort en butikk med "tvungen klarna" til fordel for en som godtok ren kortbetaling. Jeg tapte ingen ting på det. Men om det vil bli slik i fremtiden vet jeg ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, nova skrev:


"Rene formaliteter som høres værre ut på papiret". Sant nok, men kan i følge Klarnas egne opplysninger også være mye verre enn dette. Men dette tar det litt tid å sette seg inn i. Informasjon om folks privatliv har bokstavelig talt blitt en handelsvare. Og den eneste grunnen til at noen kjøper den er for å tjene mer penger. Vanligvis kke gjennom verdiskapining men for å kunne tyne mer penger ut av folk. F. eks er jo all reklame betalt av forbrukerne gjennom økte priser. Og økte priser kan f. eks øke salget av dyr kreditt.

De som driver slike virksomheter bryr seg kun om juss og maksimal fortjeneste. Folk flest blir betraktet som dumme sauer. "Gi dem en sukkerbit så kaster de alle hemninger over bord". Og når de blir avhengig av å få sukkerbiter så kan man begynne å ta godt betalt for dem også. Mye slikt handler om å skape en verdiøkning, men verdiøkningen befinner seg kun inne i hodet på folk slik at de blir villige til å betale mer for det samme. Men slikt kan det selvsagt ikke snakkes høyt om.

Mye tyder vel på at Klarna ønsker å etablere seg som et slags mellomledd mellom nettbutikker og kunder. Og jo mer markedsmakt de oppnår jo mer kan de ta seg til rette. Det de gjør i dag trenger ikke å si noe som helst om og hvade vil gjøre i fremtiden. Men en ting kan jeg garantere. Klarna er ikke navnet på en svensk julenisse. Alt de gjør vil i siste instans belastes kundene. Nærmere bestemt oss.

Hva om Klarna f. eks lanserer nye tilbud til nettbutikkene. "Mer effektiv vareflyt" eller en modull for "kostnadseffektiv økning av kundetilfredshet". Når de har sikret seg fullstendig innsikt i folks økonomi og vaner kan de lett finne finne ut hvilke kunder som gir mest lønsomhet. Både ut fra hvor ofte de klager og hvor prisbevisste de er. Eller hvem som kan tenkes å være mest liberale for å godta varer med feil og mangler. Hvem som gir lettest opp ved trenering av reklamasjoner osv. Man kunne ramse opp slike variabler i det uendelige. Kanskje til og med svartelisting av folk som skriver slike innlegg som dette?

Det er ikke lenge siden jeg registrerte at vareutvalget i en nettbutikk varierte med ip-adressen. Og mange har vel oppdaget at hvis man sletter coocies, så kan priser forandre seg. Regner med at dette er noe som vil bli stadig mer vanlig.

Egentlig mener jeg bare at en slik bussiness som Klarna burde kunne velges helt bort av dem som bare vil betale for for en vare. Bakgrunnen for å starte denne tråden var faktisk at jeg valgte bort en butikk med "tvungen klarna" til fordel for en som godtok ren kortbetaling. Jeg tapte ingen ting på det. Men om det vil bli slik i fremtiden vet jeg ikke.

 

 

Nei de kan ikke bruke informasjonen til hva de vil.
Dersom de har samlet inn informasjon med det formål å sjekke din kredittscore for et kjøp på kreditt så kan de ikke automatisk bruke denne informasjonen til et annet formål.

De andre eksemeplene du nevner om forskjellige priser etc er ikke så mye mer annerledes enn hvordan fysiske butikker planlegger salg o.l basert på lønnsutbetalinger, sesong osv. Du kan feks se enkelte butikker innenfor samme kjede har forskjellige produkter på tilbud basert på beliggenhet og hvilken kundegruppe de tiltrekker seg på samme måte som en IP adresse faktisk kan si litt om hva slags bruker du er.

Dersom feks en fysisk butikk ser at du er ofte inne å ser på ett kjøkken til 578 000kr, da vil det være mulig for selgeren å lempe litt på prisen når du er innom for 4. gangen bare for å få gjennom salget.
Vanlige butikker tilrettelegger også i forhold til når på døgnet det er flest folk innom ved å telle kunder ved dørene, da kan de styre forventet ventetid i kassen og mye mer.
Forskjellen er bare at på nett så går dette litt mer automatisk.

Jeg er enig i at man skal være kritisk til all slik innsamling av informasjon, men dette du nevner her er nok ikke av den typen man skal være så veldig redd for. Det som virkelig er gjeldene for klarna og andre bedrifter som behandler økonomisk informasjon er sikkerheten og rutinene rundt nettopp behandlingen av denne dataen og at den ikke kommer på avveie.

Man kommer ikke unna å dele informasjon med tredjeparter når man benytter slike tjenester, vi som forbrukere ønsker stadig enklere løsninger (helst ett klikk så er varen betalt og på vei) og da må det deles informasjon.

Men jeg stusser litt på hvordan du mener du gir fra deg mindre informasjon ved å bruke dibs, nets eller andre innløsere i stede for Klarna.
Jeg antar at du har godtatt ganske frie vilkår i avtalen din med VISA/MC og kortinnløseren.
Det er jo ikke slik at Klarna får lov til å lagre kredittscoren din dersom du handler med kort via Klarna sin løsning.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tankevekker faktisk. 

Jeg bruker 14. dagers klarna fordi det er enkelt der og da. Men jeg har ikke tenkt så mye over at man gir fra seg sine personopplysninger i mye større grad enn å betale på vanlig måte i en nettbutikk.

Jeg har unngått å bruke Aftenposten sine sider, jeg mener jeg fikk opp at de skulle hente inn all info om meg og enheten jeg bruker, samt en god del mer, for å besøke nettsiden deres...

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marius Engelsen skrev:

En tankevekker faktisk. 

Jeg bruker 14. dagers klarna fordi det er enkelt der og da. Men jeg har ikke tenkt så mye over at man gir fra seg sine personopplysninger i mye større grad enn å betale på vanlig måte i en nettbutikk.

Jeg har unngått å bruke Aftenposten sine sider, jeg mener jeg fikk opp at de skulle hente inn all info om meg og enheten jeg bruker, samt en god del mer, for å besøke nettsiden deres...

Selv fjellforum henter nok informasjon om enheten du bruker, ip-en din, omtrentlig lokasjon, oppløsning på skjerm, hvor lenge du leser hvert innlegg, hva du søker etter osv.
Problemet burde ikke være hva slags informasjon som hentes men hvordan den brukes, behandles og lagres.

For å lage funksjonelle nettsteder og tjenester i dag er du avhengig av å vite hvilke enheter brukerne bruker, hvilket OS og hvilken nettleser, hvilke sider de besøker, når tid på døgnet de besøkes, hvor lenge en bruker er på hver side, hvor brukeren er fra osv. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det folket er redd for da?

  • tilpasset tilbud og annonsering ut fra hva du handler, søker opp osv?
  • å få høyere priser pga synlig interesse fra din side?
  • identitetstyveri?
  • at du/din økonomi er en salgbar vare ift marketing?
  • An noen  du ikke kjenner til vet noe om deg? (Ut over Facebook, Google, andre nettsider, "Trumfkortet", naboen og staten.)
  • Annet?

 

 

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av denne informasjon er Klarna avhengig og hente inn for å få "godkjent" sine saker til for eks. butikkens bank etc. Og med en del av den formuleringen som gjøres bl.a. av Klarna. Så har de ryggen fri om regler og krav forandres. Noe de gjør svært ofte. Så er det ikke noe tvil om at "advokat formuleringer" høres mye værre ut enn hva de egentlig er.
Banker og firmaer er livredde for å bli lurt, derfor må de ha personnr. (eller org. nr. for de som har firma) for å sjekke at det faktisk er deg som handler. Slik at de har dokumentasjon for å kunne gå på deg om betalingen uteblir.
Firmaet jeg jobber i sin factoring leverandør krever akkurat det samme. Gjør du ikke opp cash, så må man ha nok dokumentasjon på at vedkommende er vedkommende så de har noen å gå etter. De har faktisk gått så langt at en del handler kun kan gjøres fra et firma til et annet. dvs. privat person får ikke handle på kredit.
For å legge inn ny kunde i mitt eget firma sitt faktura program så krever det også slik informasjon.

Endret av Hammer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det jeg mener burde være et krav er valgfrihet.

Nettbutikker har hatt mange måter å bruke Klarna på. Noen har gjort det helt valgfritt og andre som en obligatorisk løsning. Jeg har også opplevd at man ikke har kunnet handle uten å oppgi personnummer. Mistenker at nettbutikker har blitt kreditert for hvert nummer de har fått registrert. Eller så har jeg opplevd at jeg gjenntatte ganger blir bedt om å oppgi dette. SELV OM JEG SKAL BETALE DIREKTE MED ET KREDITTKORT! Dette alene, kombinert med krav om å klikke i deres "accept-boks", gjør at jeg er forundret over at folk synes dette er så gyselig greit.

For problemet oppstår, som nevnt flere ganger tidligere, når en kjøper må klikke i en boks som sier at man uten videre godtar en lang rekke betingelser. Klikker man ikke på den kommer man ikke videre. Og slik kan kundens godkjenning dokumenteres. Datatilsynet har i årevis oppfordret folk til å lese slike betingelser fordi man rett og slett kan fraskrive seg alt det personvernet som loven gir dem. Vanskeligere er det ikke å forstå. Hva klarna krever skrev jeg litt om innledningsvis. Alt er 100% unødvendig for hvis man skal betale med et kredittkort! Er dette noe vi bør bagatilisere eller bortforklare? Hvis alle applauderer dette i dag vil de som tjener penger på slikt helt sikkert gå mange skritt videre i årene som kommer.

Typisk lager nettbutikkene en personvernerklæring hvor de bedyrer sin lovlydighet og sitt strenge personvern. Stort sett det motsatte av det Klarna oppgir for sin del. Og med noen få ord kan de i forbifarten henvise via en link til underleverandører som f.eks Klarna. Uakseptabelt etter min mening.

Jeg ble helt uvitende dratt inn i klarnas system selv om jeg alltid har betalt direkte med kort. Jeg ble klar over det når personlige data plutselig dukket opp gjennom automatisk utfylling og klarna-mailene begynnte å strømme inn. Til og med personnummer sendes over nettet gjennom slik autoutfylling. Det betyr antagelig at hvem som helst som fyller ut en slik bestilling med lett tilgjengelig informasjon kan få tak i folks personnummer.

Jeg kunne skrevet ganske mye om hva man egentlig beskytter seg mot. Men mye ligger litt frem i tid og emnet passer ikke helt på en nettside som dette. Men det ligger mye informasjon om slikt på nettet.

Vel, det var min mening om denne saken  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, nova skrev:

Det ble sendt ut et stort antall cd-plater med ligningsopplysninger og av en eller annen grunn fulgte personnummret med. Men slike lekasjer skjer hele tiden. 

Du siktar vel til den 2008 episoda da nokre avisredaksjonar fekk noko meir informasjon enn dei skulle ha. Heile åtte cd'ar var det "store" antalet ditt og det er ti år sidan. Hendinga skapte store overskrifter den gongen og var truleg resultat av ein menneskeleg feil.
Det har vært uheldige episodar seinare også, men at den type lekkasjer skjer heile tida er ikkje ei beskrivning eg syns passar heilt. 
Det er eit stort system og folk er folk. Feil vil skje iblant. 

I det store og heile syns eg du overdramatiserer alt for mykje det du måtte ha av sak og dermed vert du i mine auger ein mindre påliteleg meiningsbærer. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til Klarna, men jeg kan ikke se at det skulle være noe i veien for at de som bruker klarna eller andre avbetalings- eller kredittinstitusjoner skulle kunne få seg et vanlig kredittkort, visa eller master card, fra banken sin eller en eller annen seriøs kredittinstitusjon. American express, Diners club etc. Disse er vanligvis helt greie å bruke og hvis dette kortet kommer fra en bank man har et forhold til så har man vel rimelig oversikt over hvilke opplysninger de sitter inne med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2018 den 19.56, Bjørn J skrev:

Fra personer som jobber i nav. De har oversikt over bankkontene dine, og hva du bruker penger på.

Dette er tull. Dersom du søker stønad etter lov om sosiale tenester, eller andre behovsprøvd stønader må du dokumentere behovet. 

Dette kan mellom anna innebere å dokumentere kor mykje pengar du har på konto. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2018 den 12.39, nova skrev:

Facebook, google og andre er til en viss grad avhengig av ikke å få et enda dårligere rykte. Men virksomheter som Klarna kan i større grad skjule seg bak andre virksomheter.

Jeg leste førsteinnlegget ditt og jeg klarer ikke å se at Vilkårene til Klarna er noe annet enn de må være for at de skal kunne utføre den tjenesten de utfører.

Spoiler

Hvem deler vi informasjonen med?

Vi tar alle rimelige kontraktsmessige, juridiske, tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre at opplysningene dine behandles sikkert og med et adekvat beskyttelse når de overføres til eller deles med utvalgte tredjeparter som beskrevet nedenfor.

 

Leverandører og underleverandører. Klarna kan overføre deler av dine personopplysninger til leverandører og underleverandører for utførelsen av våre kontraktsrettslige forpliktelser med deg og de andre formål som er beskrevet i denne Personvernerklæringen. Før vi engasjerer en leverandør eller underleverandør sørger vi for at de oppfyller våre høye personvernstandarder.

 

Butikker. Klarna deler enkelte av opplysningene dine med butikken du besøker eller kjøper fra. Dette gjør at butikken kan håndtere og administrere kjøpet og forholdet ditt med butikken, sende deg varene, administrere tvister og til å profilere sine kunder i kategorier som aldersgrupper eller kjønn, men også for å forhindre svindel. Personopplysningene som deles med en butikk vil bli underlagt butikkens retningslinjer og praksis for personvern.

 

Kreditreferansebyråer og lignende tilbydere. Dine personopplysninger kan deles med kredittreferansebyråer, leverandører av identitetsoppslag og svindelforebyggende byråer for å vurdere dine kredittscore ved søknad om en av Klarnas betalingsmetoder, for å bekrefte identitets- og adresseinformasjon og beskytte deg og andre kunder mot svindel. Betalingsadferd kan rapporteres tilbake til kredittreferansebyrået. Avhengig av markedet kan det også gjennomføres et begrenset oppslag før du søker om en av Klarnas betalingsmetoder for å skreddersy betalingsmåter som tilbys deg. Kredittreferansebyråene og lignende leverandører vi bruker er opplistet her.

 

Klarna-gruppen. Din informasjon kan bli delt med selskapet i Klarna-gruppen.

 

Myndigheter. Klarna kan utlevere nødvendig informasjon til myndigheter som politi, skattemyndigheter eller andre myndigheter dersom vi er pålagt av lov eller du har samtykket til det. Et eksempel på lovlig utlevering av opplysninger er for å forhindre hvitvasking eller terrorfinansiering.

 

Logistikk- og transportselskaper. Logistikk- og transportselskaper som leverer varene du har bestilt (kun gyldig for brukere av nett- og mobilappene).

 

Inkassobyråer. Klarna kan også dele informasjon ved salg av ubetalte gjeld til tredjepart, for eksempel til inkassobyråer.

 

Salg av deler av virksomheten.

  • Dersom Klarna selger eller kjøper noen virksomhet eller eiendeler, kan Klarna utlevere dine personopplysninger til den potensielle selgeren eller kjøperen av slik virksomhet eller eiendeler.
  • Dersom Klarna eller en vesentlig del av dets eiendeler erverves av en tredjepart kan personopplysninger om Klarnas kunder bli utlevert og overført.

Før salget gjennomføres vil Klarna sørge for at det foreligger adekvate fortrolighetsforpliktelser.

 

Jeg bruker Klarna selv og syns det er en utmerket tjeneste. Det de tjener penger på er nok ikke salg av informasjon, men de spekulerer i at folk ikke betaler i tide. 

Skal man være opptatt av personvern og det man legger igjen, bør man heller være opptatt av markedsmakten til Facebook og ikke minst Google. Hva legger man igjen der? De prøver alt for å få oss til å betale for mer og mer tjenester. Selv filletjenester her på fjellforum må jeg legge inn kredittkortet mitt til Google nå, og de styrer i stor grad trafikken på de ulike nettstedene ut i fra om nettstedene har betalt, viser google ads eller fikser feil i lenker eller i sidevisninger. De har full kontroll på alle brukernes klikk og hvor lenge de henger på en side osv. Det kommer påminnelser hele tiden, og det tar på mange måter gleden bort fra det dugnadsdrevne fellesskapet som internett en gang var.. Beklager avsporingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Skal man være opptatt av personvern og det man legger igjen, bør man heller være opptatt av markedsmakten til Facebook og ikke minst Google. Hva legger man igjen der? De prøver alt for å få oss til å betale for mer og mer tjenester. 

Det går vel an å være opptatt av begge deler, men det er ikke lett å være med i verden og slippe unna, nei. Jeg vil ikke slippe noen app som har med Facebook å gjøre inn på min mobil, med diverse tilganger, for eksempel. Da nekter de rett og slett folk å lese meldingene sine, man får bare opp en beskjed om at man må installere Messenger. 

Det er ren bullshit! For jeg har heldigvis lagret en link til melding fra før de begynte med den dritten, så jeg får faktisk lest meldingene i nettleseren ennå. (For guds skyld ikke si det til dem! Da "ordner" de det garantert.) Men det er helt tydelig ikke meningen at man skal kunne. I tillegg får jeg stadig invitasjon fra folk jeg kjenner til å installere Messenger, som regel fulgt av et "sorry, den der kom av seg selv" eller "sorry, jeg klikket feil". Tror ingen noensinne har sendt den med vilje til meg, men den dukker stadig opp.

En annen sak er at de lagret kredittkortinfoen min, uten at jeg hadde godkjent det. Så jeg kommer aldri til å annonsere mer hos dem heller, selv om en forening jeg er i nok hadde hatt nytte av det. Man merker jo grovt at de ikke viser folk noenting om man ikke betaler.

Blæh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vært i gjennom det samme @Miamaria og til slutt var det kun Opera sin nettleser som kunne brukes til fb meldinger. Det fullt mulig å slå av varsler. Jeg måtte krype til korset til slutt og installere messenger. 

Men man kan tro man er anonym, men man er ikke det. Facebook har selv innrømmet at de oppretter skyggeprofiler på folk som ikke er på facebook. 

Når det gjelder Klarna, netthandel og personvern, så er jeg litt usikker på verdien av de dataene de har om meg. Jeg kjøper et par sko, str 45 og betaler på Klarna. Om jeg så får et knalltilbud på sko i str 45 i en målrettet reklame senere, så kan jeg jo selv bedømme det tilbudet, forkaste det eller sjekke om det virkelig er så bra. Eller jeg kan avmelde meg den reklamen,.. Jeg har opplevd (med kun en hvitevarebutikk), at jeg googler den typen - f.eks. en bosch oppvaskmaskin. Når jeg så går inn på den nettbutikken får jeg den med 10% rabatt, men kun i den nettleseren. Jeg er noe usikker på om slik tracking er en bakdel for meg? Jeg får jo en god handel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra folketrygdloven, en oversikt over hva nav har hjemmel til å kreve innsyn i uten å varsle vedkommende det gjelder:

Opplysninger som kan innhentes uten at det utløser plikt til å varsle

[Endret 3/15]

  • Innhenting av opplysninger fra nåværende og tidligere arbeidsgiver

I saker med inntektsavhengige ytelser kan det innhentes arbeidskontrakt, opplysninger om ansettelsesforholdets start- og sluttdato, arbeidsoppgaver, dagsoppgjør ved kontantuttak og omfanget av arbeidsforholdet, herunder timelister og lønnsslipper. 

  • Innhenting av opplysninger fra offentlig virksomhet

Det kan innhentes følgende fra: 

  • Skatteetaten: Opplysninger om inntekt, konti, likning, selvangivelse, næringsoppgave o.l, omsetningsoppgave/terminsammendrag fra mva-registeret, bokettersynsrapporter, grunnlagsdokumenter for folkeregistrering og om skatteetaten har andre opplysninger om medlemmet som kan ha betydning for stønadsforholdet.
  • Skatteoppkreveren: Opplysninger om innbetaling av forskuddstrekk/arbeidsgiveravgift og om skatteoppkreveren har andre opplysninger om medlemmet som kan ha betydning for stønadsforholdet.
  • Brønnøysundregistrene: Oversikt over medlemmets roller i selskap, årsregnskap og revisjonsberetning.
  • Lånekassen: Opplysninger som lånekassen mottar fra utdanningsinstitusjoner, dvs. oversikt over om medlemmet er aktiv student og har kundeforhold i lånekassen.
  • Utlendingsdirektoratet: Opplysninger om og grunnlaget for oppholdstillatelse/arbeidstillatelse, undersøkelser som er gjort for å fastslå identitet(-er) og/eller sivilstatus for medlemmet og familiemedlemmer, asyl- og flyktningstatus, reisebevis og om en person er definert som en «tjenesteyter».
  • Utenriksstasjoner: Opplysninger om medlemmet lever, er bosatt i utlandet, adresser, dødsbo og bistand til verifisering av dokumentasjon og intervju av medlemmet.
  • Mattilsynet, Arbeidstilsynet og Tollvesenet: Opplysninger om det har vært utført kontroll/tilsyn og om etatene har opplysninger om medlemmet som kan ha betydning for stønadsforholdet.
  • Helsestasjon: Om barn under skolepliktig alder har møtt til helsekontroll (ved mistanke om at barnet oppholder seg i utlandet og ved mistanke om fiktivt fødselsnummer).
  • Helfo: Opplysninger om en behandlers krav og refunderte takster for en nærmere avgrenset periode, og om Helfo har andre opplysninger av betydning for personens stønadsforhold (ved mistanke om at behandler arbeider i strid med innvilget stønad).
  • Kommunen

             - Byggesaksmyndighetene: Opplysninger om medlemmet har ansvarsrett i byggesaker.

             - Skjenkemyndigheter: Opplysninger om medlemmet har gjennomført kurs og har

              skjenkebevilling.

             - Landbruksmyndighetene: Opplysninger om medlemmet er tildelt produksjonstillegg/

               andre tilskudd, årsverksberegning eller har hatt avløser.

- NAV kommunal del vedrørende opplysninger av betydning for medlemmets

  stønadsforhold.

  • Statens vegvesen: Opplysninger om førerkort eller gjennomførte kontroller i verksteder, kjøreskoler eller transportfirma knyttet til medlemmet.
  • Offentlige autorisasjonsordninger: Opplysninger om medlemmet er tildelt autorisasjon.

 

  • Innhenting av opplysninger fra Politiet:

Det kan innhentes opplysninger som kan ha betydning for stønadsforholdet.

 

  • Innhenting av opplysninger fra postoperatør

Det kan innhentes opplysninger om medlemmets adresser og omadresseringer i en nærmere angitt periode. 

  • Innhenting av opplysninger fra utdanningsinstitusjon

Det kan innhentes opplysninger om medlemmet eller barn er innskrevet og følger undervisningen ved utdanningsinstitusjon, er oppmeldt til eksamen og gjennomført eksamener og andre obligatoriske studieaktiviteter.  

  • Innhenting av opplysninger fra barnetilsynsordning

Det kan innhentes opplysninger om medlemmets barn går i den barnehagen som vedkommende selv har opplyst, sluttet/søkt permisjon.        

  • Innhenting av opplysninger fra pensjonsinnretning

Det kan innhentes opplysninger som kan ha betydning for stønadsforholdet 

  • Innhenting av opplysninger fra forsikringsselskap

Det kan innhentes:

  • Melding om skade til forsikringsselskapet med beskrivelse av skaden og skadehendelsen
  • Selskapets systembaserte skadehistorikk over arbeidsgiver og skadelidte
  • Skadelidtes egenmelding/egenerklæring der skadelidte beskriver skadehendelse, tidligere helse, nåværende helse osv
  • Legeerklæringen avgitt i forbindelse med og etter forsikringstilfellet
  • Primærlegejournaler og sekundærlegejournaler for tiden før og etter forsikringstilfellet
  • Sykehusjournaler
  • Rapporter fra arbeidstilsyn (dersom det finnes opplysninger som kan ha betydning for stønadsforholdet)
  • Politidokumenter i forsikringssak (dersom det finnes opplysninger som kan ha betydning for stønadsforholdet)
  • Spesialisterklæringer
  • Interne legevurderinger

 

  • Innhenting av opplysninger fra finansinstitusjon

Det kan innhentes opplysninger fra bankforbindelse som medlemmet har eller disponerer om spesifiserte innbetalinger og utbetalinger i en angitt periode.  Dersom medlemmet disponerer flere konti i banken enn det som fremgår av de opplysninger Arbeids- og velferdsetaten har, kan tilsvarende opplysninger bes utlevert for disse.

  •  Innhenting av opplysninger fra regnskapsfører

Det kan innhentes inntektsopplysninger for selvstendig næringsdrivende, og unntaktsvis for lønnsmottakere.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________--

 

Og følgende er sakset fra en artikkel i abcnyheter.no:

"

(ABC Nyheter): Nå viser det seg at NAV i sin jakt på trygdemisbrukere også kan sjekke alle transaksjoner du gjør på dine bankkontoer - uten at du får vite om det.

- Informasjon hos finansinstitusjoner kan - om nødvendig - utleveres til NAV, bekrefter Magne Fladby som er NAVs direktør for kontroll.

- Vi mener at vi ikke behøver å varsle bruker. Og skulle vi varsle der det er mistanke, da er det jo nesten umulig å drive kontroll, sier han til ABC Nyheter.

- Denne lovfestede retten er til for at NAV skal kunne avdekke trygdemisbruk eller forsøk på trygdemisbruk, slår Fladby fast."

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2010/11/25/121522/sjekker-kontoen-din-i-skjul

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2018 den 17.27, Bjørn J skrev:

 For ikke å snakke om NAV - de vet hvor mye alkohol du kjøper, og de har tilgang til alle dine butikkjøp med betalingskort, på detaljnivå.
 

Dette kan de gjøre om det er sterk misstanke om trygdesvindel.
Og det er ikke den vanlige NAV saksbehandler som har lov til dette.
Det må opprettes en sak pga. misstanke. Så de kan IKKE gå inn og sjekke hvem de vil.
Her må vi skille mellom snørr og barter !

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tubbs said:

Dette kan de gjøre om det er sterk misstanke om trygdesvindel.
Og det er ikke den vanlige NAV saksbehandler som har lov til dette.
Det må opprettes en sak pga. misstanke. Så de kan IKKE gå inn og sjekke hvem de vil.
Her må vi skille mellom snørr og barter !
 

Men så flott at du vet dette, og kan uttale deg så sikkert om det :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Bjørn J skrev:

Men så flott at du vet dette, og kan uttale deg så sikkert om det :- )

Det er bare å kontakte NAV det @Bjørn J så vil du også få samme svar som jeg fikk :)
Nå slapp jeg å ringe ett sentralbord pga jeg har en bekjent som har en relativt høy stilling der.
Vi har i Norge noe som heter Datatilsynet som følger opp slikt og de kan sikkert også bekrefte hva de forskjellige statlige innstanser har lov å sjekke på norske statsborgere som ikke er under misstanke når det kommer til kriminelle handlinger.


 

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, martin.m skrev:

Denne tråden begynner å bli ganske marginal ifht. Fjellforums intensjon (og for så vidt trådstarters intensjon).
Oppfordring om å komme back on track fra min side her altså.
 

Alltid et godt råd -  "stay on topic". Enig i utgangspunktet. Men... ligger ikke tråden under samfunnsdebatt, og kan det ikke tenkes at det kan finnes noen medlemmer her som kan bli bekymret dersom de tror at NAV eller andre offentlige instanser fritt får tilgang til ens bankkontoutskrifter for å se hvor mye en handlet for på Black Friday - som minst en her synes å tro de kan?

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, zimwalker said:

Alltid et godt råd -  "stay on topic". Enig i utgangspunktet. Men... ligger ikke tråden under samfunnsdebatt, og kan det ikke tenkes at det kan finnes noen medlemmer her som kan bli bekymret dersom de tror at NAV eller andre offentlige instanser fritt får tilgang til ens bankkontoutskrifter for å se hvor mye en handlet for på Black Friday - som minst en her synes å tro de kan?

Hva staten tilegner seg av informasjon vet vi lite om. Slike diskusjoner tar bare helt av og ender i ingen ting. Utgangspunktet mitt var i hvert fall et ganske spesiellt utviklingstrekk når det gjelder netthandel. Og mange er jo avhengig av dette for å få tak i spesiellt turutstyr. Jo mer utbredt netthandelen har blitt jo vanskelighere er det å få tak i ting utenfor de store sentra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/29/2018 at 2:56 PM, Kjell Iver said:

Ja, jeg har vært i gjennom det samme @Miamaria og til slutt var det kun Opera sin nettleser som kunne brukes til fb meldinger. Det fullt mulig å slå av varsler. Jeg måtte krype til korset til slutt og installere messenger. 

Men man kan tro man er anonym, men man er ikke det. Facebook har selv innrømmet at de oppretter skyggeprofiler på folk som ikke er på facebook. 

Når det gjelder Klarna, netthandel og personvern, så er jeg litt usikker på verdien av de dataene de har om meg. Jeg kjøper et par sko, str 45 og betaler på Klarna. Om jeg så får et knalltilbud på sko i str 45 i en målrettet reklame senere, så kan jeg jo selv bedømme det tilbudet, forkaste det eller sjekke om det virkelig er så bra. Eller jeg kan avmelde meg den reklamen,.. Jeg har opplevd (med kun en hvitevarebutikk), at jeg googler den typen - f.eks. en bosch oppvaskmaskin. Når jeg så går inn på den nettbutikken får jeg den med 10% rabatt, men kun i den nettleseren. Jeg er noe usikker på om slik tracking er en bakdel for meg? Jeg får jo en god handel..

 

Man er ikke annonym om man bruker MS windows heller. Vil man være anonym må man bruke spesielle operativsystemer og anonymisering av ip-adresser.

 

Ellers vet jeg ikke helt hva jeg skal tro annonsene du nevner? Klarnas opplegg er jo ment å gi bedre fortjeneste. Da må de vel enten selge deg mer enn du trenger eller så må de selge dårligere eller utdaterte ting? Eller er det kanskje noe de gjør i begynnelsen for å skaffe seg en god image? Slikt er ganske vanlig.

Om noen synes at personvern er underordnet, eller om man stoler på Klarna, og at klarnas opplegg er noe man ønsker så må jo det være greit. Men for alle dem som ikke har noen som helst nytte av å bli registrert i Klarnas systemer og likevel blir registrert, så synes jeg ikke det ikke greit. Ikke noe nettbutikker skulle påtvinge folk. Det blir som facebooks skyggeprofiler.

Jeg ønsker ikke å bli gjennkjent som en av Klarnas seksti millioner kunder hvis jeg besøker en av de rundt nitti tusen butikkene som bruker Klarna. Har ingen interesse av at de for sin egen del skal gribbe til seg og lagre informasjon som tilhører meg personlig. Jeg tror de har store planer men umulig å si hva det kan bli til.

Klarna har tatt på seg veldig mange hatter på en gang. Hva de kan finne på å bruke folks private informasjon til i fremtiden er det ingen som vet. Et av forbeholdene de ber folk om å godta er så vidt jeg husker at de ikke vil slette informasjonen så lenge det kan tenkes at de har bruk for den.

Hvis de greier å bli markedsdomminerende nok vil kanskje alle nettbutkker måtte bruke dem for å kunne konkurrere? Vil det være i vår interesse tro?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.