Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av fjellskisko


John Inge Frantzen

Anbefalte innlegg

Hei fjellfolk, jeg har et vanskelig valg å ta, kan noen her hjelpe meg?

Jeg er ute etter et par skisko som jeg kan bruke til å gå på tur i oppkjørte løyper med pulk eller tung sekk på ryggen og også bruke i truger og generell trasking rundt for å samle inn ved til campen eller for å gå ut på isen og fiske litt.

Jeg har peila meg litt inn på 3 sko, noen her som har erfaring med dem og kan si litt hva dere synes og hvordan dere har fått testa dem?

Skoene jeg har peila meg inn på er:

Alfa Kikut Perform
https://alfa.no/shop/skisko/backcountry/kikut-perform-gtx/kikut-perform-gtx-m

Crispi Stetind
https://www.oslosportslager.no/produkt/crispi-stetind-gtx-bc-fjellskisko-20545.aspx

Crispi Svartisen
https://www.oslosportslager.no/produkt/crispi-svartisen-gtx-bc-fjellskistovel-29779.aspx

 

Har en følelse av at Svartisen nok er best for skituren, men usikker på om den kanskje er litt tung å gå med sånn ellers med så høy ankel og ankelstøtte.
Alfa Kikut har visst en ganske myk såle som kan gjøre den litt ustødig å bruke i nedoverbakker har jeg lest, noen mener det samme om Crispi Stetind, men jeg skal jo ikke akkurat kjøre telemarkski eller skøyte...jeg skal jo bare trekke en pulk eventuelt gå med en stor sekk på ryggen, gå med truger og generelt gå med dem på rundt campen/på isen når jeg isfisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Crispi Stetind er langt meir vridningsstiv enn Alfa'en. 

Svartisen har eg ikkje prøvd, men har vel lest nokre testar som seier noko om at den er syndig mtp ankel og slikt, men mindre stiv i solen enn Stetind. 

Stetind er min favoritt av dei sko eg har vore innom, både frå Alfa, Garmont og Crispi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ditt formål høres det ut som Stetind eller Afla-skoen som det mest naturlige valget av disse to, men her er det mye annet å velge blant også skal sies. Stetind er en del stivere enn Alfa-motparten som @Tessatroll skriver, noe jeg liker godt. En annen forskjell er hvordan støvlene sitter på foten. Alfa-skoene er ofte bredere enn Crispi sine varianter. For min del ble det veldig fort tydelig at jeg måtte ha Crispi av de to.

Folk i butikk sa at Svartisen var typ Stetind med ekstra støtte. For meg var den umulig å like da jeg gikk rundt med den -- den føltes ikke i det hele tatt som samme sko. Dette til tross for at jeg gjerne ville like den 🤷‍♀️

Mine to øre er med andre ord at du prøver de ulike på foten, med sokker og med eventuelle andre såler du kommer til å bruke i dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, jeg er nok enig i at Crispi Stetind virker som den mest lovende av skoene, Svartisen virker som kan være litt stiv å gå med uten skia og Alfa skoa har fått en del pes angående my såle så da tipper jeg Stetind ville vært best.

Dessverre fant jeg ut at jeg ikke har råd til å investere i Fjellski + bindinger + sko allikevel ettersom jeg kjøpte så mye annet rart under Black Week, men jeg skal nok kjøpe meg Fjellski etterhvert og da blir det nok Crispi Stetind sko så takk så mye for innspill, det kommer til nytte en gang i fremtiden og kanskje det hjelper noen andre med samme spørsmål som leser denne tråden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg får lov til å gå utenfor alternativene, siden det blir en stund til du kjøper, kan jeg få nevne Alpina Alaska som et alternativ. Tradisjonell lærstøvel men stor, tung, stiv og høy. Beste ankelstøtte og stivhet jeg har opplevd i en "vanlig" BC - støvel. 

Ellers har jeg kjenninger som har erfaring med både Stetind og Svartisen. Til vanlig skigåing og litt alternativ bruk har jeg inntrykk av at Stetind er det beste valget, mellom annet fordi den blir betegnet som svært behagelig på foten. I tillegg er jeg usikker på hvordan plastsystemet på Svartisen vil harmonere med en trugebinding - men det er bare en ubekreftet mistanke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.