GÃ¥ til innhold
  • Bli medlem

Sovepose for vinteren


Hege Myhre

Anbefalte innlegg

Vintersesongen er her! 😃

Jeg ser på soveposer for vinteren (igjen), da jeg ikke fikk kjøpt en forrige sesong.  Det blir for kronglete å ta med to sommerposer i år også.

Jeg ser at Magasinet.no har en Mammut Ajungilak Kompakt Down Winter 180R - sovepose; Lurer på om det er noen som har noen erfaringer med denne eller andre gode tips til en varm og god sovepose med comfortemperatur mellom -0 og -18 grader. Jeg har lyst på dun, men det er mest på grunn av komprimeringen. Penger jeg ønsker å bruke er 2000-3000 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i alle fall sånn black week tilbud hos fjellsport, dagens deal er på soveposer og liggeunderlag, ganske greie rabatter på endel poser der. Så kan være verdt å sjekke ut om det er noen som passer deg for vinterbruk.  Jeg skal la noen andre komme med anbefalingene, men til og med jeg med utstrakt dunskrekk har krøpet til korset og kjøpt meg dunsovepose i dag :P  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Heriks skrev:

Det er i alle fall sånn black week tilbud hos fjellsport, dagens deal er på soveposer og liggeunderlag, ganske greie rabatter på endel poser der. Så kan være verdt å sjekke ut om det er noen som passer deg for vinterbruk.  Jeg skal la noen andre komme med anbefalingene, men til og med jeg med utstrakt dunskrekk har krøpet til korset og kjøpt meg dunsovepose i dag :P  

Jeg så dette og tenkte at nå må jeg slå til. Lei av å fryse om natten i vinterhalvåret!

Tar gjerne tips! Hvilken kjøpte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Hege Myhre skrev:

Jeg så dette og tenkte at nå må jeg slå til. Lei av å fryse om natten i vinterhalvåret!
Tar gjerne tips! Hvilken kjøpte du?

Ikke vinterpose, kjøpte Mountain Hardwear Heratio 15 har god erfaring med mountain hardwears syntetiske soveposer, så tenkte jeg skulle gi dunposen en sjanse også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 20.11.2018 den 15.50, Kjell Iver skrev:

Kjøpte 3sesong av denne sorten. https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mammut-sphere-down-winter-dark-indigo.html

Har ikke testet vinterversjonen men mye pose for pengene. Vi bruker mest fiber på vintrene egentlig.

Hva er årsaken at du bruker fiber om vinter? Bare lurer siden jeg er litt mellom barken og veden på hva jeg skal kjøpe etter å ha lest mye om fordeler og ulemper ved begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 20.11.2018 den 16.52, Marius Engelsen skrev:

Sier som vanlig: cumulus! Skreddersy din egen pose på nettsiden.

Mva trekkes fra i kassen før du bekrefter ordren. Jeg tror ikke du får bedre dunposer til samme prisen, med mindre du får noen gode tilbud.

Det skal jeg tenke på om jeg ikke finner noen på tilbud :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde eigentleg bestemt meg for å kjøpe Warmpeace Viking, men landa på denne:
https://www.fjellsport.no/kampanjer/black-friday/marmot-wm-s-ouray-electric-purple-royal-grape.html

Eg fekk min til 2799 hos outnorth og synest det var ein god pris, men prisen hos fjellsport i dag må vel seiast å verkeleg vere eit kupp!! 

Har berre prøvd posen ei natt (i minusgrader - veit ikkje kor mange - og i telt). Utruleg komfortabel! Småfraus bittelitt frampå morgonsida, men eg er ein frostpist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Hege Myhre skrev:

Hva er årsaken at du bruker fiber om vinter? Bare lurer siden jeg er litt mellom barken og veden på hva jeg skal kjøpe etter å ha lest mye om fordeler og ulemper ved begge.

Det er fordeler og ulemper med begge. Spør du meg er dun det beste valget for "hvermannsen" sett bort i fra pris. De er lettere og mer komprimerbare (og mer behagelige i mine øyne), men tåler litt mindre fukt. Min påstand er da at det ikke vil bli noe problem for hvermannsen. Fukt utenfra beskytter du den fra, så det er fukt innenfra som er problemet. Det vil ikke bli noe problem på kortere turer er da min påstand.

SÃ¥ blir det opp til deg om det er verdt prisen da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Hege Myhre skrev:

Hva er årsaken at du bruker fiber om vinter? Bare lurer siden jeg er litt mellom barken og veden på hva jeg skal kjøpe etter å ha lest mye om fordeler og ulemper ved begge.

Jeg liker fiberpose best når vekt spiller mindre rolle. F.eks. på pulktur. En fiberpose varmer selv om den blir våt eller fuktig og føles som et tryggere valg. Når jeg har med dun vet jeg at jeg må bør forsøke å tørke posen en gang i blant - enten når det er sol, eller om man er innom en hytte e.l. Er man ute lenge er det vanskeligere å få den tørr om det er rått eller mye rim. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Latte skrev:

Eg hadde eigentleg bestemt meg for å kjøpe Warmpeace Viking, men landa på denne:
https://www.fjellsport.no/kampanjer/black-friday/marmot-wm-s-ouray-electric-purple-royal-grape.html

Eg fekk min til 2799 hos outnorth og synest det var ein god pris, men prisen hos fjellsport i dag må vel seiast å verkeleg vere eit kupp!! 

Har berre prøvd posen ei natt (i minusgrader - veit ikkje kor mange - og i telt). Utruleg komfortabel! Småfraus bittelitt frampå morgonsida, men eg er ein frostpist.

Nice! Jeg har nå kjøpt to soveposer og da ser det ut til at det blir den tredje også. Skal bare ha en av de, men må se og kjenne på de. Prøveligge hjemme i stua. 

De jeg har kjøpt er: 

https://www.outnorth.no/mountain-hardwear/lamina-z-bonfire-30-f-34-c-sleeping-bag#StealthGrey

https://www.magasinet.no/friluftsliv/soveposer-og-underlag/soveposer/mammut-ajungilak-kompakt-down-winter-180r-sovepose

Fryktelige og gode tilbud i dag over alt på nett! Vanskelig å holde seg på den økonomiske matta 😋

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thomas E skrev:

Det er fordeler og ulemper med begge. Spør du meg er dun det beste valget for "hvermannsen" sett bort i fra pris. De er lettere og mer komprimerbare (og mer behagelige i mine øyne), men tåler litt mindre fukt. Min påstand er da at det ikke vil bli noe problem for hvermannsen. Fukt utenfra beskytter du den fra, så det er fukt innenfra som er problemet. Det vil ikke bli noe problem på kortere turer er da min påstand.

SÃ¥ blir det opp til deg om det er verdt prisen da.

Jeg synes jo kanskje at dun er lettest mtp vekta og plass. Jeg har ikke pulk. Jeg er stort sett bare på kortere turer uansett, men jeg vil ikke ha noe dunkolaps når jeg ligger under åpen himmel. Det er jo ikke sikkert at det skjer heller... Se innlegget jeg skrev over så ser du hva jeghar gått i innkjøp av nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hege Myhre skrev:

Nice! Jeg har nå kjøpt to soveposer og da ser det ut til at det blir den tredje også. Skal bare ha en av de, men må se og kjenne på de. Prøveligge hjemme i stua. 

De jeg har kjøpt er: 

https://www.outnorth.no/mountain-hardwear/lamina-z-bonfire-30-f-34-c-sleeping-bag#StealthGrey

https://www.magasinet.no/friluftsliv/soveposer-og-underlag/soveposer/mammut-ajungilak-kompakt-down-winter-180r-sovepose

Fryktelige og gode tilbud i dag over alt på nett! Vanskelig å holde seg på den økonomiske matta 😋

Kjøpte du bonfire fra outnorth også til den prisen? vil du spare noen kroner selger de den på fjellsport i dag for 1679,- 
https://www.fjellsport.no/kampanjer/black-friday/mountain-hardwear-laminatm-z-30f-34c-reg-stealth-grey.html

Jeg burde kjøpt i dag ser jeg, men jeg handlet den i sommer (til litt høyere pris :P ) 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Hege Myhre skrev:

Jeg synes jo kanskje at dun er lettest mtp vekta og plass. Jeg har ikke pulk. Jeg er stort sett bare på kortere turer uansett, men jeg vil ikke ha noe dunkolaps når jeg ligger under åpen himmel. Det er jo ikke sikkert at det skjer heller... Se innlegget jeg skrev over så ser du hva jeghar gått i innkjøp av nå :)

Hvis du er under åpen himmel i regn eller snø på det nivået at dunposen kollapser så kan jeg garantere deg at det blir en dårlig opplevelse i syntetposen også. Der syntet skinner er lange turer hvor du sliter med å tørke posen på dagen. Da bygger det seg gradvis opp fukt som kan få dunet til å kollapse, mens en syntet vil varme bedre, men fortsatt være ubehagelig å ligge i når den blir våt.

 

Ellers angående valgene dine: Dunposen du har valgt er altfor kald til vinter spør du meg. 680 gram dun er ikke særlig mye. Jeg ville virkelig vurdert denne som et alternativ: https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/4-sesongsposer/warmpeace-viking-1200?att=UmVndWxhciBSWg==

Nesten dobbelt så mye dun. Den vil holde deg god og varm mye lenger.

Endret av Thomas E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thomas E skrev:

Hvis du er under åpen himmel i regn eller snø på det nivået at dunposen kollapser så kan jeg garantere deg at det blir en dårlig opplevelse i syntetposen også. Der syntet skinner er lange turer hvor du sliter med å tørke posen på dagen. Da bygger det seg gradvis opp fukt som kan få dunet til å kollapse, mens en syntet vil varme bedre, men fortsatt være ubehagelig å ligge i når den blir våt.

 

Ellers angående valgene dine: Dunposen du har valgt er altfor kald til vinter spør du meg. 680 gram dun er ikke særlig mye. Jeg ville virkelig vurdert denne som et alternativ: https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/4-sesongsposer/warmpeace-viking-1200?att=UmVndWxhciBSWg==

Nesten dobbelt så mye dun. Den vil holde deg god og varm mye lenger.

Den posen er jo bare for 10 minusgrader. Jeg sikter på en pose som har komfortemperatur under 14 minus. Jeg har vurdert den posen du foreslår. Den var på tilbud i går til 500 kr mindre i samme butikk. 

Jeg er foreløpig bare på kortere turer, max en helg. Kanskje ekspedisjonfarer-spiren blomstrer etterhvert, men for nå så er det vel max en 3 dagers pose jeg trenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Hege Myhre skrev:

Den posen er jo bare for 10 minusgrader. Jeg sikter på en pose som har komfortemperatur under 14 minus. Jeg har vurdert den posen du foreslår. Den var på tilbud i går til 500 kr mindre i samme butikk. 

Det vanskelige med temperaturrating er at du ikke kan stole helt på at den er sammenlignbar mellom ulike merker. Den jeg linker til har dobbelt så mye dun. 1200 gram dun bør holde de fleste gode og varme. Den du har sett på har nok ikke -14 komfortrating for damer. Basert på teksten tolker jeg -7 som damekomforttempen. Viking 1200 er nok en del varmere enn Mammuten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Thomas E skrev:

Det vanskelige med temperaturrating er at du ikke kan stole helt på at den er sammenlignbar mellom ulike merker. Den jeg linker til har dobbelt så mye dun. 1200 gram dun bør holde de fleste gode og varme. Den du har sett på har nok ikke -14 komfortrating for damer. Basert på teksten tolker jeg -7 som damekomforttempen. Viking 1200 er nok en del varmere enn Mammuten.

Så vanskelig produsentene skal gjøre det for meg da. Skjønner jo at mer dun er bedre, men komfortemperaturen må også stemme overnes med det som faktisk er i teksten. Og det burde vært lettere å lese av dette enn det det er. Kjenner at valg av sovepose har blitt en studie som ikke ender med eksamen... 😛

Takk for at du forklarer litt :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Heriks skrev:

Kjøpte du bonfire fra outnorth også til den prisen? vil du spare noen kroner selger de den på fjellsport i dag for 1679,- 
https://www.fjellsport.no/kampanjer/black-friday/mountain-hardwear-laminatm-z-30f-34c-reg-stealth-grey.html

Jeg burde kjøpt i dag ser jeg, men jeg handlet den i sommer (til litt høyere pris :P ) 

 

OOh!

Da må jeg jo legge inn enda en ordre da jo! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hege Myhre skrev:

Så vanskelig produsentene skal gjøre det for meg da. Skjønner jo at mer dun er bedre, men komfortemperaturen må også stemme overnes med det som faktisk er i teksten. Og det burde vært lettere å lese av dette enn det det er. Kjenner at valg av sovepose har blitt en studie som ikke ender med eksamen... 😛

Det er ikke helt rett frem, nei. For det første er det ulike måter å måle på; altså vil komforttemp kunne variere. Det er en god pekepinn, men først og fremst må du sammenligne epler med epler: Komforttemperatur oppgis i 2 ulike tall. T-lim og T-comfort. Førstnevnte oversettes ofte til "menn", mens siste oversettes ofte til "kvinner". Kvinne-komforttemp er alltid litt høyere(altså høyere temperatur) fordi de fryser fortere. Når de skriver i Mammut -7 til -14 grader, så tenker jeg derfor at -7 er T-comfort(damer) og -14 er T-lim(menn).

Når det gjelder dunmengde: Joda, mer dun er generelt bedre. Men det er også forskjell på kvaliteten på dunet. Dette oppgis i spenst (cuin). Høyere kvalitet trenger mindre dun for å gi samme varme. Så er det også andre faktorer som spiller inn: Konstruksjon av soveposen, størrelsen(en stor pose krever mer dun for å få samme tykkelse), hvilke stoffer som brukes osv. Alt vil ha noe å si.

 

Du kan lese deg i hjel, som du virker å ha forstått allerede ;) Og du vil aldri finne "den perfekte" soveposen; sånn er det bare. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 23.11.2018 den 9.12, Heriks skrev:

Kjøpte du bonfire fra outnorth også til den prisen? vil du spare noen kroner selger de den på fjellsport i dag for 1679,- 
https://www.fjellsport.no/kampanjer/black-friday/mountain-hardwear-laminatm-z-30f-34c-reg-stealth-grey.html

Jeg burde kjøpt i dag ser jeg, men jeg handlet den i sommer (til litt høyere pris :P ) 

 

Vet du t-comfort på den?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 23.11.2018 den 7.19, Latte skrev:

Eg hadde eigentleg bestemt meg for å kjøpe Warmpeace Viking, men landa på denne:
https://www.fjellsport.no/kampanjer/black-friday/marmot-wm-s-ouray-electric-purple-royal-grape.html

Eg fekk min til 2799 hos outnorth og synest det var ein god pris, men prisen hos fjellsport i dag må vel seiast å verkeleg vere eit kupp!! 

Har berre prøvd posen ei natt (i minusgrader - veit ikkje kor mange - og i telt). Utruleg komfortabel! Småfraus bittelitt frampå morgonsida, men eg er ein frostpist.

Jeg kjøpte denne posen på salg i vår og er kjempefornøyd. Anbefales. Jeg har foreløpig ikke vært nede på mer enn -4, men følte da at jeg hadde mye å gå på. Og jeg er frysen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, maggan89 skrev:

Vet du t-comfort på den?

Nei, de måler vel ikke t-comfort på slike vinterposer. Mener jeg har sett et eller annet sted at det ble oppgitt til "Mer enn -20" men hvor det var kommer jeg nå ikke på i farta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Heriks skrev:

Nei, de måler vel ikke t-comfort på slike vinterposer. Mener jeg har sett et eller annet sted at det ble oppgitt til "Mer enn -20" men hvor det var kommer jeg nå ikke på i farta. 

Ok. Takk. 

Endret av maggan89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pÃ¥ siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.