Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips/hjelp til valg av klær


Nils Sørensen

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger litt hjelp/tips til hva jeg skal kjøpe av jakke og bukse. Mitt bruksområde er korte fjellturer, lek i snø, skiturer(langrenn og snowboard) og gåturer. Jeg har 2 sønner så mesteparten av aktivitetene mine vil være sammen med de. 

Jeg har vært inne på tanken på å kle meg i skall også justere med mellomlag etc under for å få uteklær som kan brukes større deler av året. Kriteriene mine er at det holder meg tørr om det er snø eller regn og er holdbart/kvalitet. 

All hjelp tas imot med stor takknemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres fornuftig ut å kle seg i skall. Hardshell er best om du vil ha mer værbestandig. Gjerne med lufting. Og siden du skal bruke det til lek og bakke så er det greit at du styrer unna superlight ol men heller kjøper noe med mer solid stoff. Så solid skall og heller justere temperatur med undertøy og mellomlag. 

Veldig kjekt å ha en annen bukse enn skall i tillegg også (shoftshell f.eks). For er det pent og tørt er det klamt og tungt å gå i skallbukse.

Resten går på ditt budsjett og hva slags passform du ønsker. Du trenger jo ikke akkurat klær til 17 000,- for ditt bruk. 

Men et lite hint herfra. Sjekk ut Finn.no 👍🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalljakke og bukse utan fòr, og ikkje lettvektsvarianten. Dersom det er ein del uteleik involvert så er det greit å ha kle som toler kryping på bakke og aking på skare med meir, eg har ein del tyngre goretexkle som blir brukt mykje til slikt. Fyll på med ull (eller anna isolasjon) under og du har noko du kan bruke året rundt. Til tørre dagar er det supert å ha ei god turbukse som fjellreven vidda eller liknande. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcteryx Alpha SV er jo monstervalget, men du sliter med å få den til under 4.800. Om du fikser litt pruting på finn, går det.

Jeg er superhappy med lillebroren, Arcteryx Alpha FL. Det er også outdoorgearlab. Du får den for 2.400. Glidelås under armene tenger du ikke (IMO), men du må avgjøre om du virkelig trenger store brystlommer.

Tørrværsbukse, Fjellreven Vidda Pro. Ferdig snakket. 1.200 på tilbud.

Som hardshell-bukse har jeg enda ikke funnet favoritten. Bare pass på at den er så smal som mulig i stoffet på leggene; unngå subbing og gnissing. BIB/høyt liv med bukseseler er sjef på vinteren, og helt ok uten snø

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Daktari skrev:

Arcteryx Alpha SV er jo monstervalget, men du sliter med å få den til under 4.800. Om du fikser litt pruting på finn, går det.

Jeg er superhappy med lillebroren, Arcteryx Alpha FL. Det er også outdoorgearlab. Du får den for 2.400. Glidelås under armene tenger du ikke (IMO), men du må avgjøre om du virkelig trenger store brystlommer.

Tørrværsbukse, Fjellreven Vidda Pro. Ferdig snakket. 1.200 på tilbud.

Som hardshell-bukse har jeg enda ikke funnet favoritten. Bare pass på at den er så smal som mulig i stoffet på leggene; unngå subbing og gnissing. BIB/høyt liv med bukseseler er sjef på vinteren, og helt ok uten snø

Jeg vil påstå at lufting under armene er ett møst. Kanskje Beta Hybrid SL kan være ett alternativ da?:) Men tar en skål for vidda pro som tørrvørsbukse. Hardshell, så går det i Norrøna reco hvis jeg vet at det skal være ruskevær, eller Norrøna Gore tex light pro som overtrekksbukse. Denne er smal nede, har avtagbar gamasjer og man kan også kjøpe BIB-del til den. Men ser ikke helt behovet ennå for mitt bruk, da den sitter såpass høyt rundt livet som den gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ViktorS skrev:

Jeg vil påstå at lufting under armene er ett møst. Kanskje Beta Hybrid SL kan være ett alternativ da?:) Men tar en skål for vidda pro som tørrvørsbukse. Hardshell, så går det i Norrøna reco hvis jeg vet at det skal være ruskevær, eller Norrøna Gore tex light pro som overtrekksbukse. Denne er smal nede, har avtagbar gamasjer og man kan også kjøpe BIB-del til den. Men ser ikke helt behovet ennå for mitt bruk, da den sitter såpass høyt rundt livet som den gjør.

Beta SL Hybrid er på sånn lille-lille-lille-lile-black-friday tilbud til 2449,- hos Fjellsport  by the way.

Dersom du allerede står på Snowboard og er litt aktiv ute ellers så har du sikkert litt klær å starte med? Jeg liker lagvis-prinsippet godt, ull innerst, evt flece som mellomlag, deretter skall, og når det er grisekaldt/stilleståing så kommer det en isolasjonsjakke/dunjakke utenpå der. Dog har jeg herja rundt i felletkjøpets forede heldress her hjemme for lek i snøen med barna midtvinters, funker knall. (Bor i byggefelt, bynært.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nils Sørensen skrev:

hva brukes som mellomlag under buksa

Jeg synes det er praktisk, og behagelig med ei 3/4 lang bukse med glidelås i sidene. Jeg har både ei i ull(Aclima Woolshell) og ei i primaloft, eller noe i den duren(Mammut). Arcteryx, Bergans, Haglöfs osv. produserer slike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nils Sørensen skrev:

Jakke står jeg mellom alpha sv eller falketind gtx. Bukse derimot er verre.. hva brukes som mellomlag under buksa? 

Dette er to jakker med ganske så forskjellige egenskaper, slitestyrke  og listepris, hva er det som gjør at disse utpeker seg?

Alpha SV: Hardskall i slitesterkt GORE-TEX Pro for langvarig bruk i spesielt krevende alpine forhold. Alpha-serien: Klatre- og alpinfokuserte systemer | SV: Stygt vær

Norrønna Falketind GTX: "vår mest allsidige vanntette og pustende helårsjakke til herre. Lett nok til sommerbruk og solid nok til vinterturer. Denne jakken er utviklet for all slags fjellsport, året rundt."

Alpha SV er laget i 100 denier stoff (N100p-X 3L GORE-TEX® Pro) mens Falketind er laget i 20 denier "et spesialutviklet GORE-TEX®-stoff med en komfortabel, lett børstet innside og høy pusteevne" (Antar det enten er N20p-X eller N20r-X).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Nils Sørensen skrev:

Hei

Trenger litt hjelp/tips til hva jeg skal kjøpe av jakke og bukse. Mitt bruksområde er korte fjellturer, lek i snø, skiturer(langrenn og snowboard) og gåturer. Jeg har 2 sønner så mesteparten av aktivitetene mine vil være sammen med de. 

Det blir veldig vanskelig å finne ei bukse som er bra til alt det der. Tykke skallklær, type Arcteryx alfa er jo super til sitt bruk, men helt ubrukelig som langrennstøy. Da ville jeg heller hatt ei bukse med smalere bein, og brukt gamasjer over. Hadde nok heller gått for ei softshellbukse, og så hatt ei tynnere hardskallbukse for overtrekk når det er nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått på klesbutikker og sportbutikker og funnet noe der. Stormberg, skogstad, vikafjell, heldre, swix, osv. har fine og gode klær til bruken du skisserer. Til halvparten av prisen til Norrøna, Bergans, Fjellreven, Arcteryx osv. På fjellforum for man stort sett forslag om klær fra øverste hylle, og det er jo greit om man trenger det, eller finner noen gode tilbud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nils Sørensen skrev:

Hva tenker dere om mellomlag på beina?

Stilongs. Det holder for de fleste. 

Men jeg er dame og blir veldig kald, så jeg kliner til med to stilongser om det er kaldt. Og vurderer en strikket bukse for ekstra kalde dager med lav intensitet. Men menn pleier å klare seg fint med en stillongs så lenge de er i bevegelse.  De som er 3/4 lengde er populære (liker de best) så det ikke blir trangt i eventuelle alpintstøvler. 

Ellers har for eksempel Houdini 3/4 lange fleecebuksene som man kan ha på grisekalde dager. Og du kan sjekke ut zip-longs om du tror det blir mye av/på med intensitet på en dag. 

Endret av Gittiamo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Nils Sørensen skrev:

Hva tenker dere om mellomlag på beina?

Har 3 "nivåer" med stilongser fremfor mellomlag, nivå 1 er en syntet (eventuelt Devold multisport), nivå 2 er HH Lifa Merino og nivå 3 Woolpower 200g. Dette dekker spennet fra +5 til -25 for min del. Har kun bukse over, velger type bukse litt ut fra aktivitet og vær. (Eldre Norrøna Trollveggen og Microfiber, Bergans Storen og Microlight).

Kjører forsåvidt samme "nivåsystem" på overkroppen. Eventuelt supplert med en tynn fleecetrøye, men det er skjelden den er i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nils Sørensen skrev:

Hva tenker dere om mellomlag på beina?

Stilongs, så enkelt :)

Skal du ha noe tykt mellomlag å ta utenpå der igjen kan jeg anbefale forsvarets Anna-bukse. Koster 50kr brukt fra utsalget. Bruker den masse hele vinteren. Bare å slippe buksen ned til støvlene, kneppe på buksen, og trekke opp igjen. I teltet er den fin å ha på etter man har tatt av våte ytterklær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nils Sørensen skrev:

Jakke står jeg mellom alpha sv eller falketind gtx. Bukse derimot er verre.. hva brukes som mellomlag under buksa? 

Falketind har jeg hatt i noen år og jeg vil ikke anbefale den til herjing av noe slag. Det er en jakke som er laget for å være lett OG vanntett, og er ikke spes slitesterk.

 

3 timer siden, Nils Sørensen skrev:

Hva tenker dere om mellomlag på beina?

Stillongs tar deg et stykke, men når du ikke er i aktivitet blir det for kaldt. Anbefaler ziplongs i ¾ lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, ArveS skrev:

Falketind har jeg hatt i noen år og jeg vil ikke anbefale den til herjing av noe slag. Det er en jakke som er laget for å være lett OG vanntett, og er ikke spes slitesterk.

Jeg kan bekrefte at det stemmer. Har gått gjennom totalt 2 Falketindjakker og 3 Falketindbukser her i huset. (Reklamert og fått pengene igjen på alt).

Har nå trollveggen Light bukse og jakke, det tåler mye mer virker det som og har en passform som tillater tykk genser og en mellomlagsbukse under, men er stivt og bråker veldig mye. 

Det posetive som taler for trådstarters bruksområde er at trollveggenbuksen har både avtagbar snølås i bena og avtagbar bib med seler (bib er ekstrautstyr), og dermed blir en ypperlig helårsbukse til all bruken som nevnes i første post.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.