Gå til innhold
  • Bli medlem

På tur med 6mnd gammel svensk dansk gårdshund.


Marius Johansen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lyst og dra på tur med hunden imorgen, men er litt usikker på om det kan bli for kaldt. Jeg har et dekken? og jervenhi for hund med varmepose. Det blir mellom  3 og 8 grader og opphold ifølge yr. Planen er og ligge i telt.  Hun har vært med på flere korte turer tidligere, men i litt varmere vær.          Jeg tror jo det skal gå helt fint, men litt usikker så kanskje noen med erfaring kan gi innspill? Kom gjerne med tips. 

God helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare å gi gass. 3-8 grader er ingen temperatur for en hund i bevegelse, og du har både nødvendig utstyr og tankesett for å holde hunden varm når den er i ro. Tviler på at du en gang trenger varmeposen, men det er greit å ha noe å legge på bunnduken i teltet som hunden kan ligge på, så ta den bare med. 

Eneste tipset jeg kan se for meg til senere turer (minusgrader) er å holde potene godt stelt. Klipp negler regelmessig, og evt klipp hår under poten. Den her rasen har kanskje ikke så mye hår som vokser ut der når jeg tenker meg om. Isåfall ingen bekymring. Og - potesokker til vinteren kan være greit å ihvertfall ha i bakhånd. 

Men som sagt - dra på tur med hunden din og kos deg ihjel med den. Dette er en robust og tøff rase, så det er ingen grunn til bekymring. Skulle den mot formodning slite så hiv den i sekken ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bruksområdet er en liten lett hund på vinteren tipper jeg det meste du finner i butikken vil holde. Ellers kan du høre med noen hundekjørere, de kan sikkert tipse deg om hvor du kan kjøpe større mengder til en rimeligere pris. Slik jeg ser det er utvendige sømmer et must, og borrelås som låsing så det sitter. Vær forberedt på at de faller av, det er ganske vanlig. 

Ved løping på barmark er det ofte litt mer slitasje, og du trenger kraftigere sokker. De gummierte på dyrefor.no får bra tilbakemeldinger ser jeg.

Du må nesten bare se hva du føler det er behov for. Jeg bruker kun sokker når det er strengt nødvendig, og det er når bakken er frossen noen cm eller ved tynn skare. Da går bikkja og skjærer i potene hele dagen, og sokker er helt avgjørende hvis hun skal fungere dagen etter også. Men dette er ved jakt, og det er da snakk om 1-3 mil per dag med høy hastighet. Til vanlig turbruk ville jeg bare hatt et sett + reserve med helt vanlige sokker i sekken i tilfelle det skulle bli behov. 

Forresten bra du tok med bikkja på tur og at det ble suksess! Du har mye god turkompis i den der. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.