Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til eventyr i Kirgisistan


Anbefalte innlegg

Etter å ha oppdaga Peak Lenin 7134moh som blir sett på som eit av dei lettare fjella over 7000m (i den grad det kan vere lett) har eg sett ein del på Kirgisistan som ein spennande destinasjon. Det ser litt vanskeleg ut med tanke på å bestige fjellet allereie til sommaren, men eg er interessert i å ta meg ein tur til Kirgisistan i 14 dagar-3 veker til sommaren for å gå/springe rundt i fjella rundt omkring. Er det nokon som har vore på tur i dette landet og gått tur før?

Er det eit land der det kan vere trygt å haike og sove i telt i fjellet utan å forvente å bli rundstjelt?

Er det nokre fjellområder ein MÅ sjå? Er det nokre plassar ein ikkje bør sjå/reise til?

Kan legge til at eg puslar med tanken om å komme meg dit utan bruk av fly, altså ved bruk av tog, og vil derfor prøve å pakke alt av bagasje i ein sekk på ca 60 liter, med eit telt fordelt på to personar. Eg set pris på togerfaringar folk har frå Kirgisistan eller nabolanda!

Endret av Curling-generasjonen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var i Kirgissitan i en måned i august /september 2017 så jeg kan fortelle litt tips:

  • Kirgisistan er veldig trygt så ikke noe problemer noe sted med det.
  • Bruk CBT kontorene og overnatt alltid på homestay. Hotellene er ikke noe serlig selv om de har 5 stjerner.  CBT er et fantastisk opplegg og de finner alltid en løsning. http://cbtkyrgyzstan.kg/
  • En haiker ikke i Kirgisistan, men du får alltids noen å sitte på med om du blir med og deler kostnadene. Still deg opp langs veien og med litt veiving med flat hånd opp og ned får du garantert sitte på med noen.  Gratis haiking eksisterer ikke som konsept så det vil du aldri få til uten at noen blir sure.
  • I Kirgissitan er all "utmark" eid av staten. Private får rett og slett ikke lov til å eie utmark. Landsbyer/gjetere etc. leier så området av staten. Det betyr at det er funker fint greit å sette opp telt hvor som helts i utmark. 
  • Det er ikke noen grunn til å dra på et telt om du ikke har svært svært dårlig råd. Det er alltid en yurt å få overnatte i om du spør pent. Er du ikke av den eventyrlystne typen kan du alltids få det lokale CBT kontoret til å organsiere for det. Det er veldig billig!
  • Lei deg en lokal guide gjennom CBT. Skal du til Arshlanbab, spør etter Hosnidin.
  • Ta med vannrensetabletter, det kan smake hestemøkk av vannet mange steder, men du blir ikke syk med tablett i.
  • Kartene over Kirgisistan er gamle Sovjetkart i 1:200000 med litt ruter på som ikke alltid stemmer. Ta de med en klype salt og pass på at det ikke alltid er bruer der "ruta" krysser bekken/elva.  Open Street Map er noe bedre.
  • Gassboksene er en sær standard med trykk og twist greier. Du får "normale" 1/4" gassbokser hos Red Fox Outdoor i Bishkek. Det er også adaptere å få kjøpt.
  • Vi brukte Brandt https://nomaden.no/bradt-guide-kyrgyzstan
  • bus.kg er fanstastisk for bussruter i Bishek. Ikke rutetider, men det går alltids en buss.
  • Det er ikke tog i Kirgisistan, bare minibuss. Billig og enkelt.
  • Det er god 4G dekning og verdt å kjøpe lokalt SIM kort med masse data.

Alpene blekner ganske lett i forhold til Kirgisistan så det er bare å glede seg. Vi fikk ikke gått så mye i fjellet grunnet sykdom så vi tok det ganske så rolig og holdt oss i dalene. Vil anbefale å leie hester og guide noen dager. Vi hadde en veldig flott tur ril Song-kul med hester og guide. 

PS: Veien mellom Karakol og Osh er rustet opp så det skal etter sigende være grei skuring med taxi over der. Vi fløy, men hørte det var helt unødvendig når vi kom fram.

 

 

 

Endret av Barskekarsten
  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.