Gå til innhold
  • Bli medlem

Ødelagte negler etter fottur?


eriho

Anbefalte innlegg

Etter å ha kommet hjem fra tur i går oppdaget jeg at neglene på stortærne har løsna fra underlaget og det har blitt en slags vannblemme mellom neglen og tåa. Det gikk hull på blemma da jeg klippet neglene og det væsker en del nå.

Er det noen som har erfaringer på sånt? Er det noen lure triks jeg kan gjøre for å unngå infeksjoner f.eks (det væsker en del)? Kommer neglene til å ramle av eller kan det hende de bestemmer seg for å feste seg igjen?

Årsaken til negletrøbbelet er en femdagers i Trollheimen. Gikk fra Oppdal til Surnadal med noen innlagte toppturer, og andre dagen begynte neglene på stortærne å bli ømme. Hadde kanskje ikke klippet dem godt nok før turen... Mye steinur og hardt snørte, stive støvler hjalp ikke akkurat på heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevet det samme. Mistet en stortånegl etter mange lange toppturer på rad i fjor, og er i ferd med å miste den samme omigjen i år etter å ha gått Fuji-san fra toppen og ned på en dag (3600 høydemeter kontinuerlig nedoverbakke). Tror det kommer av for mye nedoverbakke på for kort tid. Forebyggende tiltak er å klippe neglene kort, samt ha store nok sko som man knyter ekstra stramt i bratte nedstigninger. Å planlegge turen slik at man unngår for mye nedoverbakke av gangen kan jo også være et alternativ om man får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv grønnsåpe(ren uten tilsetning) oppløst i så varmt vann jeg kan sette føttene oppi. Det hjelper godt, renser og desinfiserer.

Plages selv med hard og sprukken, og løs hud etter fotturer, og dette er det eneste som hjelper meg.

Guttungen knakk en tå på langs i fjor(helt inn til roten), den vokste skjevt etterpå og inn i kjøttet. Det ble en kraftig betennelse under neglen og i kjøttet. Ved hjelp av grønnsåpe klarte man å stoppe infeksjonen. ventet i 2 mnd før vi kom inn på sykhuset for å operere vekk endel av neglen og roten, og da var betennelsen stoppet.

Sykhuset poengterte da også når vi bestilte time(rett etter skaden) at det som hjelper best mot problem med beina, og betennelser, er grønnsåpe-vann.

Vet ikke om andre har bedre tips, men dette har hjulpet oss veldig mye.

Hvis du skulle få betennelse under neglen er det vanskelig, og nesten umulig å få salve til å trekke inn under.

Jeg ville ha forebygget en evt betennelse med å være tidlig ute og bruke grønnsåpe i lunket vann.

DagE

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj! Håper ikke min 2 uker gamle "knuste" blå stortå kommer til å lage problemer. Kanskje jeg skal forebygge og bade den i grønnsåpevasnn? Det holdt med 1400 høydemeter ned i alt for løst snurte sko (var løse pga. annet fotproblem) for å få til det. Skyldtes nok dårlig neglvedlikehold også. Anbefaler alle å ha med lite førstehjelps"skrin" med ei lita neglsaks. Da kan man rette på ev. sløvt vedlikehold nede i sivilisasjonen så snart smertene melder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med grønnsåpebad på slike problem, det er viktig å holde foten i badet en god stund.

Bruker bestandig å være nøye med å klippe negler for både fjell og klatreturer. Jeg hadde forøvrig et annet problem før, de ene stortåneglen vokste litt for mye til siden. Fikk betennelse i siden på stortåen, fordi nærmeste tå presset mot nagelen.

Ble tvunget til å kappe av ca 1/3 av negelen med kniv, for å forhindre ytterlig betennelse.

Løsningen ble til slutt en tur til legen, han fjernet noe av nagelroten. Etter det har ikke nagelen vokst der.

Kvae er et godt botemiddel på betennelser, men greit å legge et lag bandasje på det betente område først. Deretter kan man smøre kvae over det plagede stedet. Noen runder til med bandasje, slik at kvaen ikke setter seg fast i andre ting.

Kuttet av 4 cm av siden på lillefingeren en gang, resultatet var en bit som burde vært sydd på plass. Bandasjerte denne på plass, og la en tykt lag med kvae over. Dette grodde på plass på en måte som var mirakuløs.

Men anbefaler ikke noen å prøve dette på store sår/skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småenig med deg ikveld Odin.

Grønnsåpebad benyttes jo òg før operasjoner for des. , så sikkert bra.

Forøvrig, som jeg har sagt noen ganger til min noe"pysete"(når det gjelder småskader), dog gode og beintøffe turkamerat (E) i klyveura!!, IKKE kjenn så godt etter :?

Mye fjellgåing tærer på beina. Fuktighet over flere dager kan føre til soppdannelse, negler kommer og går etc!

Trøst deg med at selv om føttene kanskje ikke er mest sexy på stranda etterhvert, fjellgåingen vedlikeholder vaskebrettet, og det er jo viktig :)

Kjærringrdåd med kvae, sau-ull i støvlene etc tror jeg ikke no på!! (På kalenderen står det 2006)

Skaff deg skikkelige innleggssåler!!!!! Koster mye, kr 400-600,- men kan benyttes i både fjell- og skisko etc. Div Intersport forretninger, Gammeltorvet Sport på Gjøvik, m fl støper etter beina dine.

Funker glimmrende :D:D

God tur, og god tur hjem med neglene i behold :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min opplevde det samme som eriho to år på rad. Siste gangen neglen datt av kom den ikke ut igjen. Dette er nå 4 år siden hun har hatt problemer med ståretåneglen på venstre fot.

Problem løst.

Uffda. Enkel løsning, men litt drastisk kanskje. Jeg vil gjerne beholde mine negler :)

Har brukt grønnsåpebad annenvher dag nå og det er ingen tegn til betennelse i alle fall, men de er fremdeles ømme og det væsker litt. Pyttsann, får bare vente å se hva som skjer. Sålenge det ikke blir betent så ordner det seg nok selv, ser det da ut til.

Et tips som ikke er skrevet om her men som jeg har veldig gode erfaringer med på både sommer og vinterturer: FUKTSPERRE.

Jeg bruker en tynn glatt herresokk i noe syntetmateriale innerst, deretter en plastpose (Polets gamle røde eller grønne poser for to-tre flasker passer meg veldig bra og jeg har et lite lager av dem). Utenpå plastposen trekker jeg ullsokken før jeg stikker hele stasen ned i støvelen. Det blir en særegen amoniakklukt fra innersokkene etterhvert om du ikke vasker dem, men det ser ikke ut til å gi problemer :P

Fordeler:

Det blir glatt og fint slik at jeg aldri har opplevd gnagsår med systemet.

Ullsokken holder seg helt tørr og varm og den trenger ikke tørkes om kvelden i teltet.

De tynne sokkkene tørker på et blunk og er lette å vaske om det skulle være behov for det.

Ulemper:

Du blir gjennomvåt på beina, men det er bare å passe på at føttene får tørke skikkelig hver natt så har det ikke gitt problemer for meg i alle fall. Inntil 14 dagers turer har vært helt flott. Nå skal det sies at jeg svetter mye på beina, så føttene blir nesten like fuktige med eller uten plastposer... Jeg har vært nøye på å vaske føttene hver kveld ved å springe et par runder barbeint rundt teltet i snøen og tørke av etterpå. Når det ikke har vært snø så har jeg brukt en bekk eller lignende for å skylle av skikkelig.

Problemer?

Noen vil sikkert si at fuktsperre er den sikreste oppskriften på fotsopp, men jeg har ikke opplevd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva skal vi med tånegler, har de noen funksjon i dagens samfunn ? Fingernegler kan jo brukes til kloring og andre aktiviteter, men tånegler er jo mest bryderi egentlig. Etter å ha mistet samme stortånegl 2 år på rad, kanskje kroppen min også finner ut at det er greiest uten ? Time will show....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 13 år senere...
På 2.8.2006 den 23.32, snilen skrev:

Ja hva skal vi med tånegler, har de noen funksjon i dagens samfunn ? Fingernegler kan jo brukes til kloring og andre aktiviteter, men tånegler er jo mest bryderi egentlig. Etter å ha mistet samme stortånegl 2 år på rad, kanskje kroppen min også finner ut at det er greiest uten ? Time will show....

Rambo 1,2 og 3 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.