Gå til innhold
  • Bli medlem

Berghaus skall/regnjakke


BBerntzen

Anbefalte innlegg

Annonse
19 timer siden, BBerntzen skrev:

[..] samme sak her [...]

Var det den samme jakkemodellen (GR20 Storm), eller?

Ser jo ut som om det ikke er materialer eller håndverket som er hovedproblemet med den der, men at den spesielle ventilasjonsløsningen slipper inn vann under gitt forhold. Spesielt flappene på brystet. Tabbe på designavdelingen, altså. Men da kan jo andre Berghausjakker, med annet design, være gode likevel :huh:

Det skal sies at jeg faktisk også har to dunjakker som er laget av Berghaus. Jeg er svært fornøyd med hvordan de er i bruk (Ramche 2.0 og Ramche Micro passer meg ypperlig når det blir kaldt nok) - MEN, når jeg bokstavelig talt går dem ordentlig etter i sømmene, ser man at de ligger et lite hakk under feks Arc'teryx når det gjelder feks syingen. Det aller meste arbeidet er like flott som materialvalget, men på et lite område på ermet på den ene jakken ser man unøyaktig søm med ujevn og tildels for lite stramming, mens på den andre jakken har en snor (som skal være løs) blitt sydd fast på et tilfeldig punkt inne i kanalen sin. Jeg mistenker at disse nok kunne ha fått litt problemer med å passere kvalitetskontrollen til de virkelige topp-merkene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, a_aa skrev:

Var det den samme jakkemodellen (GR20 Storm), eller?

Ser jo ut som om det ikke er materialer eller håndverket som er hovedproblemet med den der, men at den spesielle ventilasjonsløsningen slipper inn vann under gitt forhold. Spesielt flappene på brystet. Tabbe på designavdelingen, altså. Men da kan jo andre Berghausjakker, med annet design, være gode likevel :huh:

Det skal sies at jeg faktisk også har to dunjakker som er laget av Berghaus. Jeg er svært fornøyd med hvordan de er i bruk (Ramche 2.0 og Ramche Micro passer meg ypperlig når det blir kaldt nok) - MEN, når jeg bokstavelig talt går dem ordentlig etter i sømmene, ser man at de ligger et lite hakk under feks Arc'teryx når det gjelder feks syingen. Det aller meste arbeidet er like flott som materialvalget, men på et lite område på ermet på den ene jakken ser man unøyaktig søm med ujevn og tildels for lite stramming, mens på den andre jakken har en snor (som skal være løs) blitt sydd fast på et tilfeldig punkt inne i kanalen sin. Jeg mistenker at disse nok kunne ha fått litt problemer med å passere kvalitetskontrollen til de virkelige topp-merkene. :)

Den jeg har har ikke samme konstruksjon. Så er ikke helt samme jakke. Legger med bilde. Virker som den rett og slett ikke har god nok kvalitet og slipper fuktighet rett i gjennom.

1E9243B1-F298-4D35-9450-E3E29A25353D.jpeg

61661E1F-88D3-4FF7-A2E0-E3D5EE8207E9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, BBerntzen skrev:

Legger med bilde.

Hmm. Ser at den er våt på utsiden, noe som tyder på at impregneringen er svekket - den skal sørge for at mye av vannet perler av på overflaten og holder store deler av overflaten tørr. Hvis store deler av overflaten blir våt, betyr det at pusteevnen svekkes betraktelig - og den dampen som kroppen slipper ut under jakken, kondenserer dermed på innsiden av jakken. Det vannet som ligger på innsiden, har da ikke kommet inn gjennom jakken (en fungerende membran stopper det), det er er vanndamp som har blitt hindret å slippe ut gjennom jakken (eller ut ventilasjonsåpninger). 

Etter vask av impregnert tøy (som forresten ALDRI skal ha tøymykner), må ofte impregnering reaktiveres ved bruk av varme - enten tørketrommel eller strykejern (sjekk/følg varefakta). Når reaktivering med varme ikke funker lenger, er det ny impregnering som må til for at vannet skal perle seg. Har du prøvde dette?

(Ellers ser det ut som at det ikke er Gore-Tex membran (er ikke de stort sett alltid grå på innsiden?) - og om det er korrekt, tipper jeg jakken din har Berghaus sin Hydroshell-membran. Den er PU-basert, og har nok i utgangspunktet litt svakere vannsøyle og dårligere pusteevne enn Gore-Tex. Små forskjeller i vannsøyler burde ikke bety stort i praksis, men redusert pusteevne som blir ytterligere redusert av våt utside, det vil definitivt merkes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter rolig gange, brukt 3-4 ganger, aldri skjedd meg før. Lommene var kliss bløte innvendig. Aldri skjedd meg før med nye plagg på denne måten. Jeg har klær som denne dkulle erstatte som er brukt i flere år som fungerer bedre. Og ja hydrocell. Like mye verdt som en ullgenser i styrtregn. Veksinasjon mot merke har jeg fått i vertfall. Djeldent har jeg kastet penger lettere ut av vinduet. Denne er knapt brukt. Noen mnd gammel. Aldri vasket. Tipper det er 3-4 gangen jeg bruker den og 1ste gangenni skikkelig regn

Endret av BBerntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, BBerntzen skrev:

30 minutter rolig gange, brukt 3-4 ganger, aldri skjedd meg før. Lommene var kliss bløte innvendig. Aldri skjedd meg før med nye plagg på denne måten. Jeg har klær som denne dkulle erstatte som er brukt i flere år som fungerer bedre. 

Da høres det ut som at det rett og slett er en dårlig jakke, ja. :( Hvis du husker modellnavnet, kan det kanskje være til hjelp for andre om du skriver det inn i tråden?

Ellers har jo Berghaus denne: https://int.berghaus.com/product-lifetime-guarantee.html.  Når du i tillegg kan lene deg på norsk forbrukerkjøpslov (som blir tolket som at klær skal fungere i minst 2 år https://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/klaer-og-sko/) dersom jakken er kjøpt i Norge, burde du ha gode muligheter til å komme deg unna kjøpet uten mye tap, eller eventuelt få en jakke som faktisk funker uten at det skal koste deg noe mer enn noe eposter og muligens returfrakt.

Tillegg: 

46 minutter siden, BBerntzen skrev:

Og ja hydrocell. Like mye verdt som en ullgenser i styrtregn. Veksinasjon mot merke har jeg fått i vertfall. Djeldent har jeg kastet penger lettere ut av vinduet. Denne er knapt brukt. Noen mnd gammel. Aldri vasket. Tipper det er 3-4 gangen jeg bruker den og 1ste gangenni skikkelig regn

Der kom det et tillegg, gitt :) 30 minutter i skikkelig styrtregn kan i hvert fall være en utfordring for selv en godt impregnert membran-jakke. Og blir den våt på utsiden, da kan du som sagt bli våt under jakken uten at jakken faktisk lekker. Hvis lommene blir våte, kan det være fordi glidelåsen ikke er vanntett (bare "vannavstøtende") og slipper litt vann gjennom, noe som faktisk er ganske vanlig. (Mange mener at skikkelig styrtregn er oljehyre-vær - null pusting, men som regel utformet såpass vide at det blir litt ventilasjon likevel :)). Hvis du ikke kjører en reklamasjonssak, kan du prøve med å friske opp impregneringen og gå ut i et normalt regnvær (gjerne med godt åpne ventilasjonsmuligheter) og se om det blir like fiasko enda en gang?

Uansett hva du velger å gjøre: Lykke til :thumbsup:

Endret av a_aa
Posten jeg besvarte fikk et tillegg, da fikk denne det også :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.