Gå til innhold
  • Bli medlem

Velge mellom TOAKS Titanium 2l pot, eller Pathfinder Stainless Steel Bush Pot And Lid Set


Anonsen

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe en rustfritt stål eller titankjele på rundt 2 liter.

Jeg vet pathfinderen veier noen gram ekstra, ikke akkurat den største forskjellen.
Ser det er litt forskjell på utformingen og at ikke begge har en foldbar hank til å holde med.

Prisen er ikke avgjørende siden det ikke er så stor forskjell der heller.

Pesronlig ville jeg valgt TOAKS sin versjon, men lurte på om noen andre hadde noe å tilføye før jeg tar avgjørelsen om å kjøpe den.


Valgene blir mellom

TOAKS Titanium 2000ml Pot with Bail Handle (POT-2000-BH)

Material: Titanium

Weight: Pot without bail or lid: 180g

Lid:  64g      

Bail: 14g

Pot with bail and lid:   9.1 oz (258g)   

Capacity: 67.6 oz (2000ml) (2150ml if measured to the top of rim) 

Diameter: 6 7/8" (170mm) (external at lower straight part)

Height: 3 3/4" (95mm) 

Origin:     China

image.png.cb1deb8ae4b4e5a2a6343fd0974bde1c.png





 

Pathfinder Stainless Steel Bush Pot And Lid Set er en turkjele på 1,9 liter som er laget i rustfritt stål. Leveres med lokk som sitter godt på kjelen.

  • Volum: 1,9 liter
  • Vekt: 439 gram
  • Mål: Ø 15 x 14 cm
  • Materiale: Rustfritt stål

Produkt id: 196797Varenummer: PF-SSBPLSET

image.png.46d849a2fa173650e09f791e7e974844.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første intrykk: Toaks.

Men det kommer an på hva den skal brukes til?

Jeg skulle ha en snøsmeltingskjele, og vurderte Toaks. Men så etter mye vurderinger fant jeg ut at jeg ville ha en med ett godt lokk som sitter på ved helling, en mye mer presis helletut, en hvor man kan helle med en hånd. Alt for å unngå søl og brannskader ifm. kokende vann! Greit å kunne holde thermosen og koppen når man heller, og det skal mye til for å søle med en kaffekjele.

Valgte derfor en GSI Haulite tea kettle, på 1,8 liter, den rommer ca 1,9 liter når den er helt full. Mye tryggere til vannkoking og helling enn tilsvarende kjeler med lokk. Så slipper man en enorm sky av damp i teltet når man skal helle, siden lokket på kjelen er på hele tiden når man heller. Åpningen er stor nok til snøsmelting, men åpningen er såklart ikke like stor som på en gryte.

Sånn sett er den siste du viser til kanskje bedre egnet til snøsmelting, og bedre å helle fra enn Toaks? 👍

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke forklarte bruksområdet, det er jo ganske avgjørende. Tenker å bruke den til snøsmelting for det meste med bål men også over primus. Har fra før av en Four Seasons Kasserolle 3L som veier 740g, men ønsker å redusere vekten betraktelig.

For alle fremtidige innkjøp av kjeler og kasseroller, så vurderer jeg helst å gå for rustfritt stål eller titan. Dette fordi at jeg har hørt aluminium ikke er helt bra for helsa i lengden.

Hadde GSI Haulite på 1,8L vært i rustfritt stål eller titan, så hadde den vært genial. Har selv GSI Glacier som rommer 1L, men den er litt liten for snøsmelting.

Som @Marius Engelsen nevner, så er det absolutt en fordel å kunne helle ordentlig fra kjelen hvis det er mye kokende vann.
Klarer dette faktisk ganske bra med Four Seasons kasserollen, men ville likt å ha et håndtak på baksiden som Pathfinderen har for å får kontroll på når det helles.
@Espen Ørud hvordan fungerer det å helle fra Toaksen, går det greit eller pleier det å være en utfordring? Mulig det hadde gått å bruke Trangia sitt tanghåndtak for å hjelpe til.
 

Endret av Anonsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sofasliter stemmer det ja, er jo lurere å gå for titan hvis man kan spare 181 ekstra gram. Men er ikke så ekstremt grammjeger, så kan vurdere å unne meg litt ekstra vekt så lenge alternativet er bedre å bruke.

Men skitt au, går for Toaksen uansett nå som den går for 439,50,- NOK. Så får jeg heller selge den videre hvis den er helt umulig.

Takker for tipset om Ali Express @sofasliter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonsen skrev:


@Espen Ørud hvordan fungerer det å helle fra Toaksen, går det greit eller pleier det å være en utfordring? Mulig det hadde gått å bruke Trangia sitt tanghåndtak for å hjelpe til.
 

Jeg har som regel med et slikt håndtak uansett da det gjerne er med minst et par kjeler når Toaksen er aktuell. Men tror ikke jeg har brukt det noe særlig på Toaksen, men mener det passer helt greit på kanten der. Min har ofte vært brukt til å koke pose-ris i og det fordrer mye helling. Også snøsmelting/vannkoking har vært bruksområde. Det har aldri vært noe problem med helling eller å sile av vannet, men som ved bruk av kjeler hjemme så bruker jeg gjerne votter eller annet klede for å holde lokket på plass mens man heller....

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2018 den 0.40, Anonsen skrev:

 

image.png.cb1deb8ae4b4e5a2a6343fd0974bde1c.png

Pathfinder Stainless Steel Bush Pot And Lid Set er en turkjele på 1,9 liter som er laget i rustfritt stål. Leveres med lokk som sitter godt på kjelen.

  • Volum: 1,9 liter
  • Vekt: 439 gram
  • Mål: Ø 15 x 14 cm
  • Materiale: Rustfritt stål

Produkt id: 196797Varenummer: PF-SSBPLSET

image.png.46d849a2fa173650e09f791e7e974844.png

 

Jeg har to Pathfinder potter, og liker dem veldig godt. Ikke for stor til å fungere som kaffekjele, ikke for liten til snøsmelting eller koking av diverse mat. Under transport pleier jeg å ha kaffeposen m.m. oppi kjelen, slik at det ikke rommer mer enn kjelen. Kan jo også ha en mindre kjele inni, eller kokeapparat. Enkel å gjøre ren.

Endret av Hege P.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, desverre er ikke varmeledningsevnen god på titan vs. alu.

Kokte opp 1 L vann i en alu kjele på tiden 4,40.   Brukte samme tiden på titan kjele, men da bare med 0,8 L vann.  

( Brukte samme brenner,  ca. samme diameter på kjelen og samme temp. på vannet)

Brukte tiden 5,20 på å koke opp 0,8 L vann som var rundt 0 grader på titankjelen med Optimus polaris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.