Gå til innhold
  • Bli medlem

Bib bukse uten membran


AmundJS

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter en bib-bukse med fulllengde glidelås i slitesterkt stoff, jeg har fra før av Fjellreven Tur Trousers men føler at disse er ufattelig tunge og sku gjerne hatt et sett med bedre passform. Er ikke på utskikk etter goretex eller andre membranbukser, personlig er jeg ikke særlig fan av membranbukser da jeg føler at dem blir fort klamme, uansett hvor mye lufting jeg ordner. Har sett på Klattermusen Freke, men en slik prislapp er ikke helt i god samtale med lommeboka. 

Takker på forhånd for all hjelp!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Hammer skrev:

den var billig!

Jaja, det er en annen sak :D

52 minutter siden, Lompa skrev:

Bergans antarctic er jo ei flott bukse for skikkelig kalde skiturer, men slitesterkt er ikke det yttertoffet..

Det er godt mulig, jeg kan ikke si jeg har erfaring med akkurat den buksa. Jeg har derimot den andre versjonen med dermizax. Synes den puster veldig bra i forhold til gore tex, men så er den heller ikke like vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tronn skrev:

Jaja, det er en annen sak :D

Det er godt mulig, jeg kan ikke si jeg har erfaring med akkurat den buksa. Jeg har derimot den andre versjonen med dermizax. Synes den puster veldig bra i forhold til gore tex, men så er den heller ikke like vanntett.

Jeg har hatt jakka for flere år siden. Det er mikrofiber, og ganske tynt stoff. Uovertrufne pusteegenskaper, også i kulde, men ikke vanntett. Det er ikke forenlig med pusteegenskaper i kulde og vanntethet, så her har man valgt egenskapene som er best i kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Antarctic jakka har jeg og er glad i den puster bra uansett vær og vind, men slitesterk er den langt ifra, så hvis buksa er av samme stoff så må jeg nok gå for noe annet. Klattermusen Rimfaxe er vel enda dyrere enn Freke? 

Endret av AmundJS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Den buksen du har er kanonbra. Fjellreven har en annen BIB modell i g-1000. Kanskje det er noe?

Har både Tur Bib og Polar Bib, begge to er utrulig tunge.. og mistenker at Singi bib er like tung som Tur bib. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva som er «utrolig tungt», jeg har også tur trouser. Alle klær i bomullsblandinger og tilsvarende materiale tror jeg er betydelig tyngre enn membranklær. Er Klatteemusen Freke noe lettere, og er det snakk om mange grammene egentlig?

Passformen på Tur Trouser passer nok ikke alle kroppsbygninger, den ser jeg. 

Kunne det vert aktuelt med bukse uten bib, kanskje supplert med vanlige bukseseler, så finnes det ett hav av kjempegode membranfrie bukser å velge mellom :) 

 

Litt på siden:

Av membranbukser i kvalitet har jeg hatt to stk, Norrøna Falletind og Trollveggen. Trollveggen har avtagbar BIB, avtagbar snølås, og er mange hakk bedre, sterkere og mer bevegelig enn Falketind. Begge disse er lettere enn Tur Trouser, spesielt om det blir vått. Men jeg velger stort sett G-1000 klærne til tross vekten. De tåler jo alt, varer nesten «livet ut», og er nesten lydløse i forhold til de litt kraftigere utgavene av membranklær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Hva slags aktivitet/temperatur/vær/... skal du bruke denne buksen til?

I alle slags temperaturer under 0. Blir både turer i Finnmark og turer på fjellene sør for Hardangervidda. regner med å komme borti kaldere vær enn -30, men også varmere turer når påska nærmer seg og sola stikker frem. 

 

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Spørs hva som er «utrolig tungt», jeg har også tur trouser. Alle klær i bomullsblandinger og tilsvarende materiale tror jeg er betydelig tyngre enn membranklær. Er Klatteemusen Freke noe lettere, og er det snakk om mange grammene egentlig?

Passformen på Tur Trouser passer nok ikke alle kroppsbygninger, den ser jeg. 

Kunne det vert aktuelt med bukse uten bib, kanskje supplert med vanlige bukseseler, så finnes det ett hav av kjempegode membranfrie bukser å velge mellom :) 

 

Litt på siden:

Av membranbukser i kvalitet har jeg hatt to stk, Norrøna Falletind og Trollveggen. Trollveggen har avtagbar BIB, avtagbar snølås, og er mange hakk bedre, sterkere og mer bevegelig enn Falketind. Begge disse er lettere enn Tur Trouser, spesielt om det blir vått. Men jeg velger stort sett G-1000 klærne til tross vekten. De tåler jo alt, varer nesten «livet ut», og er nesten lydløse i forhold til de litt kraftigere utgavene av membranklær ;)

Hvis ingen andre bukser uten membran men med bib er å finne så får jeg bare finne meg i å bruke Tur buksa ifra fjellreven. Skulle gjerne sett en ren cordura vinterbukse uten fòr 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne:

https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-singi-bib-trousers/

Oppdatert versjon av den. Forsåvidt litt tung, men har lettere bomullsbukser etc. som ikke BIB. De faller gjennom når det blir små dårlig vær. Så er nok ikke uten grunn av de er så "tunge"

Bruker den buksen mest til hytteliv, dagsturer, bålkos etc etc. Gjorde mega røverkjøp på Freke for en tid tilbake, som er "langtur" buksa. Ene og alene pga. Freke er membran bukse, og har noen finesser jeg savner på Singi. Forsåvidt har Singi noen finesser jeg savner på Freke også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Av gode høye bukser har jeg brukt arcteryx alpha sv og bruker nå klattermusen Freke. Kjempegode begge med plass til knebeskyttere (kan kjøpes eller skjæres til av sitteunderlag) Klattermusen er bombesikker også har den glidelås i hele siden som kan åpnes helt som jeg liker godt. 

Skal du bruke bomullsklær på tur over flere dager må du innom hytte og få de tørket ellers så får du en isristning du må knekke på deg og som samtidlig er iskald. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.