Gå til innhold
  • Bli medlem

Allround fjellski til dame 168cm / 60kg


Larsdx

Anbefalte innlegg

Tidlig ute, men tenkte jeg skulle kjøpe en bra fjellskipakke til dama i julegave. Hun er 168cm, veier ca. 60kg og er en habil skiløper og bedre enn meg alpint, men ikke noe særlig erfaring fra vinterfjellet. Bruken blir nok primært Rondane og Hardangervidda, så jeg tenker i utgangspunktet manuelle bc-bindinger og noe ala Åsnes Gamme (finnes de i dameversjon?) eller Fischer E99. 

Er det en nobrainer å kjøpe 180cm ski? Selv er jeg 178cm og har 195cm fjellski og trives greit med det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både jeg og fruen har nå gått over til E99 med manuell BC. En god allround-pakke. Hun er 172/ca 60, og har 190. Den hadde kanskje vært noe mer lettsvingt for henne i litt kortere utgave, men hun trives veldig godt på de skiene. Vi har begge kuttet kortfellene rett under hælen, og det funker veldig fint til "labbing" på fjellet. Hvis den fins i 185 så hadde jeg kanskje gått for den iom at hun har god svingteknikk..

Har ikke prøvd Gamme, men det skal jo være en fin allrounder det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Larsdx skrev:

Tidlig ute, men tenkte jeg skulle kjøpe en bra fjellskipakke til dama i julegave. Hun er 168cm, veier ca. 60kg og er en habil skiløper og bedre enn meg alpint, men ikke noe særlig erfaring fra vinterfjellet. Bruken blir nok primært Rondane og Hardangervidda, så jeg tenker i utgangspunktet manuelle bc-bindinger og noe ala Åsnes Gamme (finnes de i dameversjon?) eller Fischer E99. 

Er det en nobrainer å kjøpe 180cm ski? Selv er jeg 178cm og har 195cm fjellski og trives greit med det. 

 

Eg meinar at dersom ho er ein habil skiløper vil ho truleg ha glede av ei litt lenger ski. 

12 cm lenger enn kropp er veldig kort. 

Eg er 166 og har fjellski på 187 cm (Amundsen) og 185 cm (Nansen). 

Men det er klart, det skal passe spennmessig. Amundsen er på grensa spennmessig til meg, men eg kjøpte den slik fordi den hovudsakleg nyttast til pulk og med tung sekk.

Eg er nokre kilo tyngre enn dama di, så kanskje skal du sjå på damemodellane for å kunne få lengde utan at spennet vert heilt galt. 

Men dog, har ho god ski teknikk vil ho kunne takle litt spenn og, då ho truleg har godt stem i beina. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.