Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til Norrøna svalbard bukse


Katty

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i flere år nå hatt norrøna svalbard heavy duty bukse som jeg har brukt når jeg ikke bruker skallbukse. Både sommer og vinter. Har slitt ut 4 bukser og nå vil jeg prøve noe annet da jeg ikke var spesielt fornøyd med siste versjon.

Er det noen med erfaring som kan tipse om et alternativ? Dette er bukse til herre..

 

på forhånd takk :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva var du ikke fornøyd med på siste versjon?
Det som kjennetegner Svalbard HD er det tykke, slitesterke nylonstoffet, og at knær og baken har et fleskibelt og vannavvisende flex-stoff. Det er en kraftig og ganske tung bukse, blir fort varm om sommeren. Da er lufteglidelåsene på lårene en nyttig funskjon.
Alt dette vet du, jeg nevner det fordi du må finne ut hva det er med denne buksa du liker, og finne en bukse som har de samme egenskapene.
Jeg ville sett på bukser fra Fjällräven eller kanskje Lundhags, begge disse lager gode, robuste og fornuftige bukser. Jeg liker Svalbard HD godt, det er favorittbuksa mi til de fleste bruksområder bortsett fra de varmeste sommerdagene, og den er heller ikke egnet i pøsregn.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørn J skrev:

Hva var du ikke fornøyd med på siste versjon?
Det som kjennetegner Svalbard HD er det tykke, slitesterke nylonstoffet, og at knær og baken har et fleskibelt og vannavvisende flex-stoff. Det er en kraftig og ganske tung bukse, blir fort varm om sommeren. Da er lufteglidelåsene på lårene en nyttig funskjon.
Alt dette vet du, jeg nevner det fordi du må finne ut hva det er med denne buksa du liker, og finne en bukse som har de samme egenskapene.
Jeg ville sett på bukser fra Fjällräven eller kanskje Lundhags, begge disse lager gode, robuste og fornuftige bukser. Jeg liker Svalbard HD godt, det er favorittbuksa mi til de fleste bruksområder bortsett fra de varmeste sommerdagene, og den er heller ikke egnet i pøsregn.
 

Det er småting som har skuffet, glidelås på lommene ryker, det innvendige «gummibelegget» over sømmene løsner. 

søm i skrittet har gått på alle 4

Borrelås i bunn av buksebenet svikter.

jeg digger også buksa, egentlig.

Ser etter noe tilsvarende, men kunne ønske meg litt løsere passform og høyere midje. Enda mer slitesterke knær (på buksa altså :) )

Litt nysgjerrigheten også som får meg til å ønske noe annet en ei ny svalbard hd bukse 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sammenlignbar, men den mest slitesterke buksa jeg har vært borti er Klättermusens Gere. Skal sies at den er noe tettere enn Svalbard og lignende bukser. Også har jeg den gamle versjonen, og jeg er usikker på om det er samme materialer.

Jeg kunne slite ut en bukse på 1-2 år tidligere. Gere buksa har jeg enda ikke klart å slite ut etter 5 års bruk.

Den er riktig nok ikke veldig løs i passformen, men den er litt stretchy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Katty skrev:

Hei.

Jeg har i flere år nå hatt norrøna svalbard heavy duty bukse som jeg har brukt når jeg ikke bruker skallbukse. Både sommer og vinter. Har slitt ut 4 bukser og nå vil jeg prøve noe annet da jeg ikke var spesielt fornøyd med siste versjon.

Er det noen med erfaring som kan tipse om et alternativ? Dette er bukse til herre..

på forhånd takk :) 

 

 

Liker Svalbard HD selv, men synest den er litt trang i leggene og suger vann nederst om det er vått i gresset. Ellers bra bukse. 

En bukse som ligner veldig mye er Hagløfs Rugged Mountain Pant. Litt romsligere passform i leggene og høyere i livet. Sammenlignet med Svalbard HD fungerer ikke justering i livet på Hagløfs. Svalbard HD er etter mitt syn litt mer komfortabel, mens Hagløfs er litt mer vanntett i beina. To svært like bukser.

For løsere passform kan Fjellreven være et alternativ, men da ofrer du mye på slitestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Mountain Equipment sine bukser. Om du skal ha en like kraftig softshell som Svalbard HD så er det "Mission pant" som er modellen som er likest. Om du vil ha noe enda kraftigere så er det "G2", men den har innebygde bukseseler. Disse buksene er laget for å klare alpin klatring så de gir helt uovertruffen bevegelsesfrihet, samtidig som de har windstopper-stoff. De blir våte i regn, men tørker veldig fort. De har en litt tynnere kalt Kinesis som er lett isolert, og en tynnere kalt Ibex. 

Buksene har innebygget belte som ikke feiler like lett som Norrøna sin talentløse borrelås (Har svalbard HD selv, og sliter med at borrelåsen i livet løsner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.