Gå til innhold
  • Bli medlem

Varme vinterstøvler


Børter

Anbefalte innlegg

Jeg må kjøpe meg et par nye ultravarme vinterstøvler. Hadde sorell caribou før, men gummien på siden sprakk etter få sesonger. Har vært borte i at sålen har sprukket på et annet par. Har jeg bare uflaks eller har andre samme erfaring? Finnes det bedre alternativer i samme  kategori, altså støvler med løs innersko (ikke skistøvler)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
44 minutter siden, ViktorS skrev:

Kjøpte meg cheroxer. Viking icefighter. Helt udugelig til noe annet enn å holde føttene varme. Store, vanntette og utrolig tunge og klumpete. Men jeg elsker de!:)

Eg har også desse. Fantastiske støvlar mtp varme, ved arbeid og uteaktivitet i slaps, snø og sidelengs nedbør. 

Sjølvsagt ikkje noko særleg å marsje med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg har også desse. Fantastiske støvlar mtp varme, ved arbeid og uteaktivitet i slaps, snø og sidelengs nedbør. 

Sjølvsagt ikkje noko særleg å marsje med. 

Ikke noe å kjøre bil med heller 😂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Lundhags Polar Quest, disse har holdt stand i -37 og er greie å gå med. Slike sko er jo gjerne vesentlig større enn normale fjellsko, og følelsen av å plutselig ha på seg altfor store sko gjør det egentlig litt rart å gå med.

Jeg har og varme føtter, slik at jeg liker bedre å ha med meg fotposer med kartanker og ta på disse når man skal stå stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra innspill her! Det jeg likte med sorell caribou var at de var en mellomting mellom de tunge varme som som de fra baffin og klatre/fottur-støvler som de fra la sportiva. I en ideel verden hadde jeg hatt alle disse i skapet, men jeg trenger noe jeg kan gå et par kilometer med, men likevel noe som er veldig varmt. Og som altså har såler som ikke sprekker. Så på footway.no at det er flere som har opplevd det problemet ned sorell. Noen som har erfaringer med kamik? Eller har sorell blitt bedre? 

Har hørt om noen som setter inn gummi på støvler med olje. Noen som vet om det funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Børter skrev:

Mange bra innspill her! Det jeg likte med sorell caribou var at de var en mellomting mellom de tunge varme som som de fra baffin og klatre/fottur-støvler som de fra la sportiva. I en ideel verden hadde jeg hatt alle disse i skapet, men jeg trenger noe jeg kan gå et par kilometer med, men likevel noe som er veldig varmt. Og som altså har såler som ikke sprekker. Så på footway.no at det er flere som har opplevd det problemet ned sorell. Noen som har erfaringer med kamik? Eller har sorell blitt bedre? 

Har hørt om noen som setter inn gummi på støvler med olje. Noen som vet om det funker?

Baffin har ulike modellar, kanskje dei har ein som er nokså lik Caribou? 

Edit: til dømes denne? 

https://www.baffin.com/products/htgem001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/1/2018 at 9:25 AM, Børter said:

Jeg må kjøpe meg et par nye ultravarme vinterstøvler. Hadde sorell caribou før, men gummien på siden sprakk etter få sesonger. Har vært borte i at sålen har sprukket på et annet par. Har jeg bare uflaks eller har andre samme erfaring? Finnes det bedre alternativer i samme  kategori, altså støvler med løs innersko (ikke skistøvler)?

Det er mulig kvaliteten er blitt dårligere med årene, men jeg har et par Sorel Caribou som er over 30 år gamle! De er svært mye brukt, og jeg har skiftet innersokk noen ganger, men læret og gummien har holdt i alle disse årene. Jeg er dypt imponert.
For et par år siden kjøpte jeg et makent par (brune) på tilbud, de er ikke så mye brukt ennå, men har ingen problemer med dem så langt. Caribou er gode og varme i temmelig streng kulde, uten å være på ekstremnivå. Det går fint å kjøre bil og gå noenlunde normalt med dem på beina :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Børter skrev:

setter inn gummi på støvler med olje

Såkalt silikonolje funker bra. Vet ikke om jeg ville brukt olivenolje, motorolje, spillolje, …. -Det tror jeg blir bare klin. Det enkleste er å bruke slik silikonstift, eller spray for listene i bildører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Børter skrev:

Mange bra innspill her! Det jeg likte med sorell caribou var at de var en mellomting mellom de tunge varme som som de fra baffin og klatre/fottur-støvler som de fra la sportiva.

Her har du en sammenligning mellom Caribou og andre:

https://www.outdoorgearlab.com/reviews/shoes-and-boots/winter-boots/sorel-caribou

Pluss litt til:

https://www.outdoorgearlab.com/topics/shoes-and-boots/best-winter-boots

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse nyttige innspill! Mulig det blir et par caribou igjen, pluss silikonolje. Nå kommer caribou også i en variant med innersko i ull. Virker fristende. Er annet bra alternativ er Kamik Nationplus. Mye sko for penga der, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.