Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur tips for familie på 4 - Ser på mulighetene for Kano tur en uke


Hammer

Anbefalte innlegg

Hepp!
Vi har så smått begynt å drømme oss bort i planlegging av sommerferie 2019. Vi har snakket så vidt litt om 7-9 dager på tur i Kano. Ingen i følget har spesielt erfaring med kano, så lite sjø, og hissige stryk. to voksne, og to barn, som da vil være 7,5 år og nesten 4 år. Noe bæring kommer man vel ikke unna, men minst mulig er jo selvfølgelig ønsket.
Alle tips og triks mottas med stor takk. Også tips om åssen kano en bør se på. Størrelse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer nok ikke utenom et tips om vakre Femundsmarka og Rogen. Det er garantert noen familier som har hatt fine turer fra Käringsjön i Rogen og mot Femundsmarka. Relativt korte bæringer. 

Jyltingsmarka sør for Femundsmarka er også kanovennlig har jeg hørt.

Sølensjøen og Sølna er også flott!

Mine turer i Femundsmarkaområdet både med og uten kano finner du her.

God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært far i mer enn vel 2 måneder, så erfaring med barn på tur har jeg ikke enda, men har vært på HV øvelse med folk som tar barn med på tur, som nevner noen ting å tenke på. Barn kan ha relativt kort tålmodighet, så lange etapper kan være lurt å unngå. Man trenger ikke bevege seg veldig langt for å få en fin tur, selv har jeg vært 2 uker i Kjørull... det er ikke mye til villmark, og den er heller ikke stor :) (Det ble en haste reseverløsning pga. dårlig planlegging et år)

Lang kjøring til startpunkt er kanskje også noe å tenke på. Kärringsjön som @Bjarne H.S. nevner er et veldig fint utgangspunkt, og derfra og nordover er det et mylder av vann med korte bæringer. Har ikke vært der selv, vi tok turen sørover og krysset Rogen og opp til Vonsjøen...blir kanskje litt vel langt med så barn på tur og minst 1 bæring på 1 km. Det var også nattetemperaturer ned mod 0 i begynnelsen av Juli. 

Ellers har jeg hørt at Fjorda nord for Hønefoss er et veldig fint sted å padle, og jeg antar det er relativt rolige farvann der. Litt folksomt har jeg hørt. Jeg kunne sikkert fint klart å tilbringe 2 uker+ der selv, det er ikke alltid så viktig å bevege seg 10 km hver gang man skal flytte på seg.

Nord i Isteren som er nabovannet til Femunden er det noen sandstrender på østsiden og fine teltplasser, her kan man også ta en dagstur til toppen av Nordre Bjørneberget og få en fantastisk utsikt over Femunden og innover nasjonalparken på den andre siden. Bakgrunnsildet på min profil her på Fjellforum er tatt derfra i sydlig retning med Isteren til høyre og sørlige delen av Femunden til venstre. Kanskje litt langt å gå for en 4 åring, men du har muligens bæremeis? Du kan også leie kano hos Rønningen Camping her og padle "nedover" elven mot Isteren. Den renner i en retning, men det er ingen stryk og man padler fint motstrøms når man skal tilbake. Helt flatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Du kommer nok ikke utenom et tips om vakre Femundsmarka og Rogen. Det er garantert noen familier som har hatt fine turer fra Käringsjön i Rogen og mot Femundsmarka. Relativt korte bæringer. 

Jyltingsmarka sør for Femundsmarka er også kanovennlig har jeg hørt.

Sølensjøen og Sølna er også flott!

Mine turer i Femundsmarkaområdet både med og uten kano finner du her.

God tur! :)

Har tenkt på det selv, trives jo i området. Men ser for meg at det kanskje blir litt langt for en uke, med to kids. Men. Kanskje ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Truant76 skrev:

Har ikke vært far i mer enn vel 2 måneder, så erfaring med barn på tur har jeg ikke enda, men har vært på HV øvelse med folk som tar barn med på tur, som nevner noen ting å tenke på. Barn kan ha relativt kort tålmodighet, så lange etapper kan være lurt å unngå. Man trenger ikke bevege seg veldig langt for å få en fin tur, selv har jeg vært 2 uker i Kjørull... det er ikke mye til villmark, og den er heller ikke stor :) (Det ble en haste reseverløsning pga. dårlig planlegging et år)

Lang kjøring til startpunkt er kanskje også noe å tenke på. Kärringsjön som @Bjarne H.S. nevner er et veldig fint utgangspunkt, og derfra og nordover er det et mylder av vann med korte bæringer. Har ikke vært der selv, vi tok turen sørover og krysset Rogen og opp til Vonsjøen...blir kanskje litt vel langt med så barn på tur og minst 1 bæring på 1 km. Det var også nattetemperaturer ned mod 0 i begynnelsen av Juli. 

Ellers har jeg hørt at Fjorda nord for Hønefoss er et veldig fint sted å padle, og jeg antar det er relativt rolige farvann der. Litt folksomt har jeg hørt. Jeg kunne sikkert fint klart å tilbringe 2 uker+ der selv, det er ikke alltid så viktig å bevege seg 10 km hver gang man skal flytte på seg.

Nord i Isteren som er nabovannet til Femunden er det noen sandstrender på østsiden og fine teltplasser, her kan man også ta en dagstur til toppen av Nordre Bjørneberget og få en fantastisk utsikt over Femunden og innover nasjonalparken på den andre siden. Bakgrunnsildet på min profil her på Fjellforum er tatt derfra i sydlig retning med Isteren til høyre og sørlige delen av Femunden til venstre. Kanskje litt langt å gå for en 4 åring, men du har muligens bæremeis? Du kan også leie kano hos Rønningen Camping her og padle "nedover" elven mot Isteren. Den renner i en retning, men det er ingen stryk og man padler fint motstrøms når man skal tilbake. Helt flatt.

 

Takk for tips. Ender stort sett på femunden strøkene jeg også. Ønsker jo helst minst mulig folk, og mest mulig villmark. hehe
Begge ungene er svært turvante. Og er nok av de som fint takler litt lengere etapper enn unger flest ,om det skulle være nødvendig. Men, ser jo helst at det ikke er nødvendig. 
Ser ikke mørkt på 1 km bæring, det kan gjøres i forbindelse med leir. Da kan jeg fint ta to etapper mens fruen og ungene setter opp telt å koser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Hammer skrev:

Takk for tips. Ender stort sett på femunden strøkene jeg også. Ønsker jo helst minst mulig folk, og mest mulig villmark. hehe
Begge ungene er svært turvante. Og er nok av de som fint takler litt lengere etapper enn unger flest ,om det skulle være nødvendig. Men, ser jo helst at det ikke er nødvendig. 
Ser ikke mørkt på 1 km bæring, det kan gjøres i forbindelse med leir. Da kan jeg fint ta to etapper mens fruen og ungene setter opp telt å koser seg.

Ja, det er jo absolutt en mulighet å ta lange bæringer i en togang. Turen til Vonsjøen er, hvertfall for min del, for lang til at jeg hadde gjort det med bare en uke til rådighet, vi brukte tilsammen 18 dager på turen, men da bodde vi 10 dager i strekk ved Vonsjøen. La ut en turrapport i fjor. Ser for øvrig at hukommelsen har sviktet litt når jeg leser denne igjen, det var temperaturer til litt under 5 grader på natten noen av dagene, ikke ned mot null som jeg skrev over her.

Jeg har veldig lyst til å dra tilbake med Kärringsjön som utgangspunkt en dag, enten nordover i alle de små vannene, eller en tur innover mot Revsjøen, eller en kombo. 

Enig i at det er lite folk man er ute etter når man er på tur, men om jeg ikke har mulighet til det når småen blir litt større så tar jeg heller en tur der det er litt folksomt enn ingen tur i det heletatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Sølensjøen og Jyltingsmarka er eldorado for barnefamilier. Vi har mange uker bak oss der. Nå skal det sies at vi bor i underkant av to timer fra femundsmarka, så det er dit vi drar på helgetur med både telt og campingvogn. 

Våre barn er vokst opp i kano, lite tålmodighet i hverdagen, men på tur hører vi sjelden noe mas. Vi har dog noen overlevelsesregler; planlegg noen overraskelser (vi , dvs ofte min søster og jeg og 4-5 barn, mannen må ofte jobbe) har gjerne hatt med oss gele, vaniljesaus, osv og laget til i tette plastbokser/thermos en sen kveld og dratt frem gele en ettermiddag. Vi pakker gjerne kjekt, nonstop, pastiller, rosiner osv i porsjonsposer med ziplock og lar de få hver sin pose når vi ser at tiden gikk fra oss og det er nærmere middag enn lunsj. Tiden står liksom stille når en er på tur, men uroe deg ikke, vår erfaring er at tiden ikke spiller så mye for unga heller. 

Vi har 3 barn, så mannen og jeg har gjerne tatt hver vår kano, og vi hadde også et par hunder før, men en kano går som regel helt fint med så små barn.

Jeg har ikke linkene her, men jeg vet jeg har lagt ut en del turrapporter fra noen av våre turer her. Det har også søsteren min, Muffen også gjort. 

Vi har god tid på tur, ikke noen må rekke ditt eller datt. Vi var bl.a på Sølensjøen i 16 dager et år, dog innlagt en 3 dagers fjelltur.  Vi hadde med alt vi trengte for 16 dager i to kanoer, og hadde rikelig med mat og klær.  En gang i uka padlet vi til Fiskevollen og kjøpte is til unga, og det var skikkelig stas. Og skikkelig stas var det når vi på dag 15 henta mannen og han hadde med seg to kurver ferske jordbær. Det var stas etter to uker med frysetørret og hjemmetørket turmat. Og ferskt brød.  

Barn på tur går enkelt og greit ofte bedre enn man tror. Bare planlegg slik at dere har god tid. Jeg vil virkelig anbefale dere Jyltingsmarka. Og skulle dere trenger forsyninger, så er det ikke langt til butikken på Drevsjø og de har virkelig et godt utvalg av det meste fra turmat til hundeutstyr og fiskesaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.