Gå til innhold
  • Bli medlem

Retyre eller vinterdekk


REs

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med det nye glidelåssystemet "Retyre" som skal erstatte vanlige piggdekk.

Jeg jobbet i over en time for å få montert denne typen "hurtgdekk" på et hjul og min konklusjon er at hvis du kjører med litt lite luft så er det stor fare for at dekket løsner.

Er det bare jeg som ikke kan, kanskje det var feil dimensjon eller er det virkelig så vanskelig.

WEB_Image ReTyre Urban Winter piggdekk (2-pack) Ko 105184_(1)2146122660.Png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
55 minutter siden, REs skrev:

Jeg jobbet i over en time for å få montert denne typen "hurtgdekk" på et hjul 

WEB_Image ReTyre Urban Winter piggdekk (2-pack) Ko 105184_(1)2146122660.Png

Da er det jo mye kjappere å bare bytte mellom "vanlig dekk" og piggdekk?

På mine sykler byttes det til piggdekk en gang på tidligvinteren og tilbake fra piggdekk en gang på våren og jeg er fornøyd med det. Dvs jeg ser ikke verdien å ha "Retyre" type dekk for min egen del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok tiden på å skifte fra sommerdekk til vinterdekk på en av syklene mine og det tok 6 min. per hjul pluss av og på montering. Ser heller ikke vitsen med denne typen dekk, men nyheter er jo alltid litt interessante. Det største problemet var å få den delen av glidelåsen som skulle sitte fast mellom dekket og felgen til å sitte der. Den hadde en lei tendens til å hoppe ut når dekket ble pumpet opp. Når jeg endelig fikk den til å sitte på plass så viste det seg at banen ikke var lang nok til å nå helt rundt så det ble en 2 cm bred åpning ved skjøten. Jeg er redd for at hvis man bruker dette systemet og ender opp med litt lavt lufttrykk så risikerer man at hele greia vrenges av i fart, noe som sikkert ikke vil være så hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, REs skrev:

Jeg tok tiden på å skifte fra sommerdekk til vinterdekk på en av syklene mine og det tok 6 min. per hjul pluss av og på montering. Ser heller ikke vitsen med denne typen dekk, men nyheter er jo alltid litt interessante. Det største problemet var å få den delen av glidelåsen som skulle sitte fast mellom dekket og felgen til å sitte der. Den hadde en lei tendens til å hoppe ut når dekket ble pumpet opp. Når jeg endelig fikk den til å sitte på plass så viste det seg at banen ikke var lang nok til å nå helt rundt så det ble en 2 cm bred åpning ved skjøten. Jeg er redd for at hvis man bruker dette systemet og ender opp med litt lavt lufttrykk så risikerer man at hele greia vrenges av i fart, noe som sikkert ikke vil være så hyggelig.

Retyre er vel ment for folk som vanligvis bruker vanlige dekk og kun har behov for pigger en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser behovet her i Trondheim hvertfall, hvor produktet er utviklet. Føret vil skifte mange ganger ila sesongen, og mange studenter har ikke muligheten til å stå under tak og skifte mellom vinter- og sommerdekk. (Mange kan heller ikke skifte dekk og slikt, men de kan vi ta for oss en annen gang). Uansett, jeg ser for meg at de er mer laget for rolige syklister som bremser i nedoverbakket og sinker seg oppover i førstegir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant konsept og vil sikkert være en løsning for de som trenger ekstra grep en sjelden gang, om det ellers har de egenskaper som et godt vinterdekk bør ha.  Sjøl kjører jeg litt overkill på commuter'n med Suomi WCX r312 da det blir mest vei, men på ruglete is gir det stor trygghet mot sideveis slipp. Mulighet til å ta ned trykket litt på snø er også bra. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skos pendlesykkelen med Schwalbe Marathon Winter og lekesykkelen med Schwalpe Ice Spiker Pro. Står som nevnt på hele vinteren og tas av når det ikke er fare for is. Sykler heller en del dager på bart underlag og ekstra rullemotstand enn å stå og måtte bytte hver gang det er "fare for".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2018 den 12.03, REs skrev:

Er det noen som har erfaring med det nye glidelåssystemet "Retyre" som skal erstatte vanlige piggdekk.

WEB_Image ReTyre Urban Winter piggdekk (2-pack) Ko 105184_(1)2146122660.Png

Ja noen av gutta på terrengsykkel.no som bla RazeFace (etterettelig kar som jeg har kjent i 15 år, og som har enda flere års erfaring med stisykling, DH og commuting, samt har jobbet som sykkelmekker):   

https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2462512&Searchpage=1&Main=236717&Words=retyre&Search=true#Post%2460421

 

Tillater meg å sitere hans innlegg her:

"Ja, dette funker, men det er superviktig at du får rett str på ReTyre.
Mitt 38mm skulle være en dønn medium, men har så stor diameter at jeg burde ha Large. Dette gjør det ganske umulig å glide det av og må uten å trikse med dekktrykk, og jeg må ta hjulene av ramma.

Jeg sliter også med trykket i dekket for å gi komfort og grep.
For mye luft så blir dekket sprettende og hardt, passe luft for komfort gjør at glidelås-holderen som sitter rundt felgen glir, noe som har røsket av to ventiler hos meg.

Er ikke dekktrykk viktig for deg, komfort altså, er det null stress, dog.
På vår elsykkel ble det montert tilbake til Marathon Winter ganske kjapt, men jeg har heller ikke behov for å ta av og på.

Konseptet funker, men det er ikke heeeelt trivielt å forholde seg til og bruke, etter min mening."

 

Og for å sitere en redaktør i terrengsykkel.no: "Er det egentlig så stort problem å sykle med piggene ute de gangene det ikke er behov for dem?
Hvor viktig er det å få av piggene de dagene de ikke er nødvendige?"

 

Min mening er at dette er en løsning på et problem/behov som ikke eksisterer.... Pigg fra høst til vår. Ferdig. 

 

 

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er saken klar. Jeg fikk en melding fra en venninne som jeg har hjulpet med mange ting og spørsmålet var om hun skulle kjøpe slike dekk til sin elsykkel. I utgangspunktet var jeg skeptisk basert på min egen erfaring, men nå er jeg sikker. Det får bli vanlige piggdekk til henne så slipper jeg med å legge dem på om høsten og ta dem av igjen om våren. Alternativet hadde vel vert en melding på telefonen hver eneste helg på grunn av at vi her vest har et veldig skiftende vær hele vinteren. Hun gjør nesten ingen ting selv og derfor har hun meg som sin private "vaktmester".

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.