Gå til innhold
  • Bli medlem

Skisko som er god på barmark?


josteink

Anbefalte innlegg

Ein del av skiturane mine er start på barmark og gå nokre 100 høgde meter før eg kan ta på skia.  No har eg med eit par fjellsko + skisko. Men er det nokon som har erfaring med skisko til fjellski som er ok å gå med på barmark? Tenkte i retning av typen med BCbinding som Alfa quest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med skisko er at stort sett alle har samme såle.

Rottefella lager BC sålene, de finnes i vel med forskjellig stivhet, og er i en form for plastmatriale øverst med ca 1cm tykk gummi nederst. For at en BC sko skal fungere best mulig til kjøring, traversering og ploging må BC støvlen være så stiv som mulig, jo stivere jo bedre. Jo dårligere ganglag uten ski jo bedre rett og slett..

Crispi Stetind eller Svartisen er gode BC sko (oppå skiene), har ikke gått mye på barmark med de.

75mm har Vibram, de har mer fjellsko orienterte såler, men andefot-tuppen kan gjøre de til snublemaskiner i ulendt barmark. Sålen bøyer seg også mer, men det er avhengig av såleversjon og øvrig konstruksjon av mellomsåle.

På våren bruker jeg 75mm, da er skiene av noen ganger for å slippe å gå rundt, eller jeg går oppå en rygg fremfor å bakse i slushen. Det fungerer greit å gå, er litt forsiktig, men tenker ikke nevneverdig over at jeg ikke skal snuble, men som en vanlig sko er det definitivt ikke.

Har Crispi Svsrtisen i 75mm

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har gått mange både km og høgdemeter med mine BC-sko i mellomsesong og typisk vårskiturer, gjerne over fleire dagar i variert terreng, eller på turar med ein del gåing til slutt der ein ikkje prioriterar vekta til eit par fjellstøvlar. 

Det går heilt greit, men det representerar sjølvsagt ein ekstra slitasje for ein skisko å bli brukt i ur og ved vading av elver m.m. enn det gjer å "berre" stå på ei ski. Ein bør av di vere obs på slitasjen framme ved bøylen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, josteink skrev:

Så oppsummert så er 75 mm like gode som bc sko til barmark egentlig. Som gjer at eg kan slite på skoa eg har evt kjøpe meg eit lettare par.

BC er betraktelig mer komfortabel på barmark enn 75mm. 75mm blir mer "kantete" når du går siden tå biten stikker frem. Men som nevnt er det risiko for å slitasje og å ødelegge bøyla på BC sko om de brukes mye på barmark i steinete terreng. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tidligare/meir aktive år så brukte eg å i lette fjellsko/anmarsjsko fjellsko opp til der det var naturlig å ta på skisko, og enten legge igjen skoa der dersom retur var samme veg ned eller ha dei i sekken når det blei bytta til skisko.

Valgt løysing blei basert på at skoa var mykje meir behagelig å gå med en telemarkstøvler på barmark og å spare telemarkstøvlene for unødvendig slitasje.

På lengre turer over fleire dager ville eg droppa fjellsko/anmarsjsko, ellers gått for løysinga du bruker no (ut frå argumenter nevnt innledningsvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.