Gå til innhold
  • Bli medlem

Video: Dagstur med kajakk - Rundt Misje fra Steinseide


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Da har jeg prøvd GoProen for aller første gang.

Har ingen ambisjoner om å bli proff, men jeg setter pris på å høre hva som er bra, og tips til å få det bedre neste gang. (Gikk tom for batteri på slutten, så derfor litt brå slutt).

Denne er redigert på telefonen, litt her og der når jeg hadde ledig tid. (Ny jobb PC er på vei).

Dette er en runde fra Askøy rundt en øy på Sotra. Var ute i ca 4-4,5 timer totalt, og padlet ca 25 kilometer.

2BAC8F6F-C46D-4802-9F12-43ACB92BDE6E.thumb.jpeg.8830fc60d24cd23bbed7ef1af13e19cf.jpeg554D9AB1-9DF8-4385-AE55-5A229B2CC145.thumb.jpeg.510732501364182741959298abeae9c3.jpegA30AC36F-E01F-4CA2-9DF4-2829C614F8E6.thumb.jpeg.734c8335671880f494210b01ad4f016a.jpegF37251A2-102F-4D12-B986-2D51295A24CD.thumb.jpeg.29870ad578289d294d8ce75917717776.jpeg

 

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 minutter siden, josteink skrev:

Fine bilete. Min største utfordring med gopro og kajakkpadling på sjø er at det alltid kjem salt og vatn på linsa som gjer dårleg bilete, må torkast veldig ofte. 

Takk :)

Ja, det er vel ikke så mye å gjøre med, men det går greit, billedkvaliteten blir god nok synes jeg.

Tenkte å smøre litt ruteforsegling/rain-x på neste gang. Det er ett tips jeg har fått, men da bør man ikke lengre slikke linsen ren, hvis man pleier å gjøre det.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte veldig godt bilde nr 2 hvor baugen kløyver bølgen. Er dette et foto, eller er det tatt ut som bilde fra video? 

Fin video også og ser utfordringen med saltvann på linsa som @josteink nevner.

En ting å teste til neste film kan være å endre posisjon på kamera. Dette kan muligens være vanskelig å gjøre vist kamera står langt fra deg, men med et par fiskesener festet i kamera kan du vri kamera dit du vil. Disse vil neppe synes på den ferdige filmen og vil gi mer liv til filmen.

Selv sliter jeg veldig med å korte ned på sekvensene da jeg føler at jeg ikke riktig greier å formidle/fortelle godt nok når sekvensene er korte. Men greier man balansegangen blir opplevelsen, for de som ikke har minner fra turen i tillegg, mye bedre. 

Kunne være artig å høre hvilke innstillinger du brukte på opptakene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, rayun skrev:

Likte veldig godt bilde nr 2 hvor baugen kløyver bølgen. Er dette et foto, eller er det tatt ut som bilde fra video? 

Fin video også og ser utfordringen med saltvann på linsa som @josteink nevner.

En ting å teste til neste film kan være å endre posisjon på kamera. Dette kan muligens være vanskelig å gjøre vist kamera står langt fra deg, men med et par fiskesener festet i kamera kan du vri kamera dit du vil. Disse vil neppe synes på den ferdige filmen og vil gi mer liv til filmen.

Selv sliter jeg veldig med å korte ned på sekvensene da jeg føler at jeg ikke riktig greier å formidle/fortelle godt nok når sekvensene er korte. Men greier man balansegangen blir opplevelsen, for de som ikke har minner fra turen i tillegg, mye bedre. 

Kunne være artig å høre hvilke innstillinger du brukte på opptakene? 

Takk for hyggelig og konstruktiv tilbakemelding :)

Bilde nr. 2 er tatt ut fra film ja. Fungerer svært bra!

Plukket opp tipset om å endre posisjon på kameraet på Kayak Hipster sin youtube kanal også. Men jeg er ikke helt hvor jeg enkelt kan flytte det, og samtidig ha tilgag til knappen? Å snu det litt av og til er enkelt, var det det du tenkte kanskje? Batteritiden var skarve 1,5 timer i 5 grader med følgende instillinger, så jeg kan ikke ha det slått på hele turen.

- 2,7K 30 FPS

- Protune på

- Hypersmooth stabilisering (denne var av på snutten med trillingen av kajakken).

- ISO 100-400

- Farge: Gopro

- Resten på auto

- Ved opplastingen til Youtube blir kvaliteten sterkt redusert. Sikkert noen instillinger man kan endre der også, men jeg har hørt Vimeo er litt enklere.

- Jeg er at jeg kunne kortet ned sekvensene, eller kanskje delt de opp i flere sekvenser, for å redusere filmlengden.

- Jeg brukte bare overgangene som er lagt inn som standard i appen, men jeg har jo lagt merke til at på tv bruker man ingen overgang mellom sekvenser/sener. Noen som kan mer om dette, hva bør man bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser at det kan være vanskelig å fysisk flytte kamera under padling, så til den type bruk tenkte jeg egentlig på å snu det litt innimellom. Når en har bedre mulighet til å flytte på kamera er dette å foretrekke syns jeg.

For å forlenge batteritiden litt kan du prøve å bruke QuickCapture som starter og stopper både kamera og opptak. Gå ned på oppløsning. Senke lysstyrken på skjermen og slå av Protune og GPS. Trådløse tilkoplinger bruker også mye strøm.

Kanskje du kan ta en test i kajakken med 1080/50-Wide og se om det resultatet kan være innenfor den kvaliteten du vil ha. En annen ting er jo at en kan endre innstillinger ut fra aktivitet og motiv for å makse både ønsket kvalitet og batteritid.

Overganger bruker jeg først og fremst til å skille mellom dagene på en og samme tur, eller i sener for å gi inntrykk av tid. Ut over det så bruker jeg overganger der jeg har veldig forskjellige sener, eller at jeg ikke helt treffer på å sy sammen én sene med kamera plassert forskjellige steder. Jeg prøver altså å begrense meg, men legger de inn der jeg føler at resultatet blir best. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Protune On får du riktignok mer data i bildet, men det er vel først og fremst vist du bruker litt tid og energi på selve redigeringen at du får uttelling for de større filene det kreerer. I den forbindelse er Protune bra og visst du da endrer farge til Flat vil du få langt større spillerom under editeringen. 

De større filene tar opp mer plass på kortet og det brukes mer strøm. Så visst en ikke er veldig glad i redigering av filmen/bildene, men bare ønsker å dele opplevelsene på enkleste måte ville jeg droppet Protune. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som med alt annet når det kommer til denne typen film, lett for at det blir forferdelig kjedelig og monotont. Film er et eget fag... å det er en grunn til det. Filme fra forskjellige vinkler, ha kamera på hode kan gi mer innlevelse. Vite når du skal klippe, legge til stillbilder i filmen. LESS IS MORE! 

Noe mer enn 1080 for å legge ut på youtube er helt unødvendig. Å beholde, samt jobbe med høyere kvalitetsmateriale krever mye lagring, rask maskin og utrolig lange innlastningstider/rendring. Litt avhengig av hvilket program du bruker. Å se hvordan andre lager film kan gi rom for mye inspirasjon og teknikker. 

Men hva du liker å se, er ikke nødvendigvis det andre liker å se, så vær obs på ditt publikum og hva målene med filmen er. Tenk ALLTID gjennom hva & hvem er målgruppen for dette klippet. 

Flott film, fine farger og kjekt å se hvor godt den stabiliseringen virker. Du kunne for min del ha valgt å kutte ned på total lengden litt. 
Det som er med Youtube er at om folk ikke blir engasjert i løpet av de første 30 sekundene, så spoler de gjennom filmen og mange timer med redigering er på en måte bortkastet. Ha en intro, ikke være redd for å filme deg selv, gjerne med tale hvor du har tenkt deg, hva du ser osv..... Det er mye å lære, men det er en utrolig kjekk prosess :-) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å padlet en kort ettermiddagtur i går. Og da tok jeg med nye duppeditten på tur.

Filmet i 1080p og 50 fps. Filmora Wondershare takler ikke 50 fps, så jeg måtte redigere alt på telefonen igjen... Like greit å holde seg til 24 fps (eller 30?) tipper jeg?

Prøvde å kutte mye ned på sekvensene, og kyrdre den med litt rulletrening på slutten. Får også med noen fugler som dukket opp fra sjøen rett foran kajakken.

2,5 minutter lang. Synes den ble bedre enn den forrige. Selve stilen blir noenlunde lik, det er en langsom prosess å gjøre dette på telefonen:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg var et langt byks i riktig retning. Mye mer severdig og de korte senene gikk ikke ut over "story´n".

Kanskje du kan feste en eller annen dings på kamera slik at du med padleåra kan snu kamera. Hadde ikke gjort noe å ha kamera mot deg under padlinga også. ikke lange snuttene som skal til for å gi mer liv til filmen. 

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, rayun skrev:

Dette syns jeg var et langt byks i riktig retning. Mye mer severdig og de korte senene gikk ikke ut over "story´n".

Kanskje du kan feste en eller annen dings på kamera slik at du med padleåra kan snu kamera. Hadde ikke gjort noe å ha kamera mot deg under padlinga også. ikke lange snuttene som skal til for å gi mer liv til filmen. 

Lykke til videre.

Takk for det! :) :) 

Jeg trekker i en tråd for å vippe kameraet nærmere meg, slik at jeg kan snu litt på det og dytte det fram igjen. Litt vanskelig å snu denne e-bay holderen helt rundt uten at skruen løsner, men det finner jeg helt sikkert en løsning på. Takk for tips 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får liksom ikke helt kajakkfølelsen. Det er veldig flotte bilder, men jeg tror nesten stabilisatoren er for effektiv. Det glir så jevnt at det føles litt som motorbåt. Skrur du forresten opp hastigheten?

Ikke meningen å være vanskelig ;-)

Liker treningssekvensene på slutten. 

Endret av Eksilbergenseren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Eksilbergenseren skrev:

Jeg får liksom ikke helt kajakkfølelsen. Det er veldig flotte bilder, men jeg tror nesten stabilisatoren er for effektiv. Det glir så jevnt at det føles litt som motorbåt. Skrur du forresten opp hastigheten?

Ikke meningen å være vanskelig ;-)

Liker treningssekvensene på slutten. 

Har faktisk lest at noen foretrekker uten stabilisering, men jeg synes det blir litt urolig når jeg padler, litt vaggete. Det kan ha noe med at jeg padler relativt fort, ca 8 km/t, og da føles det kanskje som hastigheten er skrudd opp når bølgene kommer imot. Så nei, jeg skrur faktisk ikke opp hastigheten, det bare går bra unna :)

Det med stabiliseringen er kanskje smak og behag, eller kanskje det har mest med vane å gjøre?

Jeg kan jo legge ut en sekvens uten stabilisering en dag, så får man sett forskjellen 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... en morsom ting med videoen din er at jeg kjente igjen kajakken fra tidligere diskusjoner her på forumet. Skjønte plutselig at du er Mareng. (Ikke akkurat rocket science når jeg så på det nye navnet, men slo meg ikke før jeg så kajakken og grønnlandsåren). 

Selv om jeg ikke kjenner deg, så har jeg jo diskutert kano og kajakk med deg noen ganger og syntes det var litt rart at du plutselig hadde meldt deg helt ut, og alle innleggene dine var merket med Gjest. 

Godt å se at kajakken funker. Og at den går fort 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.