Gå til innhold
  • Bli medlem

RAB Summit 800 - hvor varm?


Tober

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg en RAB Summit 800 sovepose, og lurer på om noen har erfaring med hvor varm den er. Det står at den har grense til 15 minus, men jeg er vanligvis en frysepinne og trenger en del marginer i forhold til disse angivelsene. Tenkte kanskje den kunne egne seg til å sove under åpen himmel, på Xped 9, i sånn ca 3-5- minus? Eventuelt legger jeg meg inn i en Jerven Hunter eller Extreme med posen (har begge de Jerven-dukene). Da kan jeg kanskje klare minus 15-20 med denne RAB-posen? Hater jo å ødelegge en fin utenatt med for kald pose, og håper på noen råd før jeg selv gjør en iskald og hutrende erfaring, har jo hatt noen av dem... ;) Jeg har også en Robens Caucasus 900, som er en behagelig og fin pose. Den er oppgitt til 11 minus, men jeg merker den blir kald vet et par minus, om jeg ligger i boxer og tynn ulltrøye pluss lue. Lurer på RAB-posen er varmere enn denne?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet dessverre ikke noe om posen, men som frysepinn kan jeg anbefale Fretex sine old-school varmeflasker. De tar nesten 2 liter kokende vann og holder seg varme hele natta. Det har reddet vintercamping for min del, selv om jeg har en pose som holder ned til -29. Vet man kan bruke vanlig vannflaske også, men jeg synes definitivt at de gamle greiene her er bedre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) har summit 600 std(ikke dame) som jeg hutra og frøys meg gjennom ei vinternatt under åpen himmel i😅 så 800 er jo bedre, med det underlaget og duk regner jeg med  -5 må gå fint..må sikkert bare ta en testnatt:) jeg hadde underlag av greiner, bamse og skinn(sau vel og merke) samt en ekstra sovepose utenpå❄️ Fjellsport hadde merka den med 4-sesongs, og siden det var meldt bare -3-4 grader gikk jeg i trua det skulle gå, noe det gjorde, på ett vis..så lærte da å se på comfort temp oppgitt av soveposeleverandøren. Hadde med Naglene varmeflaske i fotenden, som hjalp litt, og heldigvis et Rørospledd, som hjalp endel, men ble uansett svært lite søvn den natta..var og en god del kaldere enn meldt. sitter igjen med erfaringen da:-) og mange gode investeringer i form av både foret jerven og helsport sin, thermarest xtrem og helsport Rago extrem:) for å sove under åpen himmel på vinteren er magisk, om man ikke skjelver av kulda:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har bl.a. en Rab Neutrino 800 Zinc. Denne posen er en dedikert vinterpose når temp ikke er forventet å nå de helt laveste temperaturene, og jeg har sovet godt og varmt i den i temp. -19 iført bare ullboxer, sokker og balaklava. Etter hva jeg husker har denne posen en comf. temp. fra -10 til -19. Rab tar altså høyde for at ulike mennesker reagerer forskjellig ifht. kulde. Posen er fylt med gåsedun. Jeg oppfatter den som mer enn varm nok, i temp som pusher opp mot 0 grader blir det en svett opplevelse dersom den er lukket, da må den brukes som dyne.

Når det gjelder den posen du spør om så er T-limit -15. Men merk, dette er ikke comfort temp. Comf. temp. er fra 0 til -9 (igjen tatt høyde for individualitet, median-comf er satt til -5). 
Men dersom du tar med en av dukene du skriver om og bruker tipset til @Sovjetunionen tipper jeg du vil kunne sove greit ned imot -10 til -12 grader. Ulltøy på kroppen gir også et par ekstra grader varme. I tillegg vil balaklava på hodet samt lukking av nakkekrage være med på å beholde kroppsvarme. 
Jeg har aldri testet Robens-poser så jeg har ingen innspill i så måte.
Det er i grunnen bare å komme seg ut og teste om litt :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill. Det med varmeflaske skal jeg prøve til neste tur - om en helg eller to. ;) Jeg har også forsøkt litt med de fleecepleddene man får kjøpt på Nille etc. De  koster veldig lite, og kan f.eks. brettes og sys til en myk og ganske varm pose man kan ha inni soveposen - det gir en del ekstra varme. Også godt å ha en sånn fleecepose om kvelden foran bålet, og det gjør jo ikke så mye om den blir noen gnisthull etc.i den.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tober skrev:

Takk for mange gode innspill. Det med varmeflaske skal jeg prøve til neste tur - om en helg eller to. ;) Jeg har også forsøkt litt med de fleecepleddene man får kjøpt på Nille etc. De  koster veldig lite, og kan f.eks. brettes og sys til en myk og ganske varm pose man kan ha inni soveposen - det gir en del ekstra varme. Også godt å ha en sånn fleecepose om kvelden foran bålet, og det gjør jo ikke så mye om den blir noen gnisthull etc.i den.  

Fleece og bål er ein sjeldan dårleg kombo. I motsetnad til ull er fleece både brennbart og smeltar lett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Tober skrev:

Den er oppgitt til 11 minus, men jeg merker den blir kald vet et par minus, om jeg ligger i boxer og tynn ulltrøye pluss lue.

Hvilke kjønn er du? Damer fryser fortere enn menn, og begge kjønn bruker boxere. 

Litt ting og tips, som er verdt å tenke på:

  • Husk at soveposer ikke lager varme, så all varme må komme fra deg selv. 
  • Hvordan oppbevarer du soveposen? Ligger den lagret i transporttekket blir den betydelig dårligere etter en stund.
  • Vask soveposen selvom den er ny. Da kommer mye av spensten tilbake, Ref @Bendikb som fikk en pose som var 4 cm høyre etter en vask. Det utgjør mye i varme.
  • Hvordan duna er fordelt i posen, påvirker også mye, på mange poser kan du flytte duna fra undersiden til oversiden for å få den varmere.
  • Ikke legg deg kald, gå en liten runde før du legger deg, slik at hele deg er varm.
  • Spis et varmt måltid før du legger deg. Det hjelper.
  • Ha et bra liggeunderlag, hvis ikke forsvinner varmen ned og ut, og du fryser, duna du ligger på hjelper overhode ingen ting, så underlaget må være like bra eller bedre enn rating på soveposen.
  • Tett nakkekragen 100%, slik at varmen ikke slipper ut, husk varm luft stiger.
  • Strup igjen rundt hode, slik at du bare har et lite hull, 5-7 cm om det er kaldt. 
  • Legg dunjakka/Goretexjakka over fotenden for ekstra beskyttelse og varme. 
  • Et komplett sett med ull som er tørt hjelper på varmen.
  • Ha et par tørre sokker som du skifter til når du legger deg. Det hjelper.

Når du har fulgt dette, og rådet om varmeflaske  (som bør legges en 15-20 minutter før du legger deg i posen, slik den er varm. Gjerne 2 Nalgene flasker, slik at du har varmet opp hele nedre del av posen før du kryper i posen. )

Har du fulgt dette, kan du begynne å tenke på fleecepledd, ekstra duk utvendig, jerven duk etc. 

Kommer du ikke i mål etter litt testing med dette kan du se på selve posen, ikke før etter min mening. 

Rådet til @Omnilite ang dunkvalitet er viktig. Enlightend Equipment har en tabell på dunkvalitet, jo høyere FP jo varmere, og mere spenst, og lagringegenskaper. Men også dyrere. Tabellen er i Excel. Men jeg må på en PC for å finne den igjen. 

Edit: om du måler høyden på soveposen på bare overdelen (loft) må den være minimum 15cm høy, for å greie -11 grader hvis du følger WM sitt system

Endret av Memento mori
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

har ein ein dunsovepose i same vektklasse. Denne held til eit par minus men er ikkje ein vintersovepose. Slik eg les spesifikasjonane for summit 800 vil eg ikkje sei at det er ein vintersovepose, ettersom -5 komforttemp neppe held lenge i vinterfjellet. MEN det er veldig stor forskjell frå person til person, så du må berre prøve dette ut ei natt med nokre minusgrader. Er nokre ting du kan gjer for å få posen til å tole litt meir mellom anna ta eit fleecepleddet og sy deg ein innerpose i tilfelle du frys, eller bruk jervenduken. Det er berre å kome seg ut og prøve :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.