Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalljakke med forlenget ryggparti


unirune

Anbefalte innlegg

Min gode gamle Arc'teryx Theta AR skalljakke er moden for utskiftning, og jeg ønsker tips om lignende modeller (Theta AR har gått ut fra sortimentet til Arc'teryx). Jeg har sålangt bare prøvd Norrøna falketind Gore-Tex (spontankjøp pga god pris i outlet), men savnet umiddelbart det forlengede ryggpartiet på Theta AR. Likte heller ikke mobil-lommen som er alt for liten for moderne smarttelefoner, men det er en bagatell. Vurderer derfor å sende denne i retur.

Ønskede egenskaper:

  • Solid og slitesterkt stoff (har andre lette jakker)
  • Forlenget ryggparti
  • Gode luftemuligheter under armene
  • Gode justeringsmuligheter på hetta

Ellers er jeg ikke låst til noe merke. Funksjon og kvalitet > mote og merkenavn.

Takker for alle idéer og innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norrøna Svalbard Gore tex til 2000 i outletten. Event recon-jakka. Litt vel jaktpreg, men solid, god lengde, masse lommer. 

Har selv ei recon som jeg elsker. Venter på en hagløf spitz Gore tex nå, som jeg har kjøpt i XL, for å få plass til ullgenser og dunjakke under. (Må ha såpass kpr man fisker sjøørret i 2 grader...) Håper at denne blir lang nok til å dekke nedover baken.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, HunterHunted skrev:

Byttet ut arcteryx Alpha AR med Beta SV nettopp og er storfornøyd med den. Erstatter vel Theta-modellene slik jeg har forstått det. Savner én eneste ting og det er snøring i midjen, annet enn det er det en fantastisk jakke. 

Av Arcteryx's nåværende modeller ser Beta SV og Zeta AR aktuelle ut, ja. Vurderte du Zeta? Beta beskrives som hakket "tøffere" enn Zeta, men Zeta har litt lengre ryggparti. AR-gruppa oppleves i hvertfall rikelig sterk på gamlejakka.

Noen som har brukt Zeta? Evt vurdert begge i en fysisk butikk? Ingen butikker i nærområdet her som har dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vurderte zeta ar, men hadde ikke fargen jeg ville ha. Tenkte å bruke jakken på reinsjakt, så ville ha en grå-ish tone. Det var det bare beta som hadde. Men opplevde zeta som en smule smalere i snittet. Veldig myk og stille i stoffet(gore tex. C-knit) ift Beta SV{pro Shell). Beta er nok i utgangspunktet overkill for turgåing uten tung sekk. Jeg hadde klart meg med Zeta i 98% av tiden tror jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ViktorS Ser litt på Latok -jakka også, som jeg leste du hadde prøvd. Ventilasjonsglidelåsene som var ankepunktet for deg? De ser da ikke så annerledes ut sammenlignet med arcteryx eller Norrøna, ut ifra bildene? Hvordan opplevde du den i størrelse og passform? Har ikke hatt jakke fra Rab før, men er ellers fornøyd med kvaliteten på andre produkter de lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hetta angår så har jeg i hvert fall ikke hatt jakker  med bedre tilpasning enn Arcteryx-jakka mi. Den sitter som støpt uansett om jeg ønsker den oppe, nede, tight, halvåpen eller tilpasset andre capser, luer eller kamera på hodet. 

Den har aldri plaget meg, og det kan jeg ikke akkurat si om andre jakker jeg har hatt...
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, unirune skrev:

@ViktorS Ser litt på Latok -jakka også, som jeg leste du hadde prøvd. Ventilasjonsglidelåsene som var ankepunktet for deg? De ser da ikke så annerledes ut sammenlignet med arcteryx eller Norrøna, ut ifra bildene? Hvordan opplevde du den i størrelse og passform? Har ikke hatt jakke fra Rab før, men er ellers fornøyd med kvaliteten på andre produkter de lager.

Glidelåsen under armene som var ankepunktet mitt ja. Mye mulig at det bare er kroppen min som er snodig, men slet med å rekke fram til glidelåsen... Har nok muligens litt med muskelmasse å gjøre, og det faktum at jeg har mobilitet som en stein... Men jakka virket kanon!! Hetta var god, gode lommer, justerbar i ryggen. Store hemper på glidelåsen. Slo meg som ei solid jakke! Litt liten på str, tror jeg. Jeg er avhengig av å ha feks ullundertøy, ullgenser og tynn dunjakke under, og fortsatt ha god bevegelighet. Men denne i large, gikk så vidt ullgensere under. Ble veldig trangt over rygg og bryst. Er 177 og 95 kg. Måler vel 118 rundt brystet. Så må nok opp på XL i hvertfall på denne.

 

Skal teste hagløf spitz, sjekke om den kan være noe:)

Endret av ViktorS
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppdatering: Endte med RAB Latok, 30% for nyhetsbrevabonnenter på fjellsport. Har kun prøvd den en kort gåtur sålangt, men den sjekker av på alle kriteriene, og gir et veldig godt førsteinntrykk.

Materialtet kjennes slitesterkt ut, men det vil selvfølgelig kun tiden gi et reelt svar på. Leser meg til at eVent krever oftere vasking enn Gore-Tex for å opprettholde pusteevnen, men skal være bedre i kaldt vær..? Rygglengde, og passformen forøvrig passet meg bra! Lufting under armene var for meg ganske lik arcteryx' sin, bra! Hetta har, som gamlejakka, gode justeringsmuligheter og kan i tillegg rulles ned og stroppes bort i finvær (enkel å ta opp igjen). Innerlommen er også større enn på falketind-jakka, så her kan en stor mobil enkelt tas inn og ut. Ser foreløbig ikke behovet for den dobble glidelåsen. Bruker andre enn klatrere denne? Det som er uvant er Napoleon-lommene som jeg ikke har hatt på jakke på mange år, men det går seg vel fort til. Har trua på denne!

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes toveis glidelås er meget kjekt, blant annet for lufting, der jeg enda kanskje vil ha ting stengt oppe. Eller hvis jeg skal ha tak i noe i lommene under jakka. Gir litt bedre muligheter rett og slett. Men ikke utslagsgivende. Eller.. for min del, så er det kanskje det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/22/2018 at 5:55 PM, Espen Ørud said:

Får du Arcteryx Alpha SVX enda? Mener det er den jeg har. Den har fungert som rustning for stygg vær for meg noen år nuh...

Tror det bare var Theta som kom i SVX-utgave? Den er lengre i rygg og front enn Alpha SV, og den beste uværsbeskyttelsen jeg har. Jeg kjøpte først Alpha SV, men byttet den i en Theta SVX som passet mitt bruk bedre. Alpha er konstruert for klatring, Theta for mer vanlig turbruk. Dessverre har Arcteryx kuttet ut Theta SVX, jeg skal ta godt vare på den jeg har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bjørn J skrev:

Tror det bare var Theta som kom i SVX-utgave? Den er lengre i rygg og front enn Alpha SV, og den beste uværsbeskyttelsen jeg har. Jeg kjøpte først Alpha SV, men byttet den i en Theta SVX som passet mitt bruk bedre. Alpha er konstruert for klatring, Theta for mer vanlig turbruk. Dessverre har Arcteryx kuttet ut Theta SVX, jeg skal ta godt vare på den jeg har...

Da er det sikkert den jeg har. Lengre enn alle andre, spesielt ryggen. Brukes kun når jeg må. Vet bare at den er blå og at det står SVX på innerlommen ;-)

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.