Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket actionkamera til min bruk?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på utkikk etter actionkamera. Grunnen til at jeg vil ha ett actionkamera er for å ha ett veldig lite og lett kamera som er vanntett og tåler mye. Det må kunne ta god video, greie stillbilder, og helst ha skjerm slik at det egner deg bedre til å bruke som kompaktkamera.

Jeg ønsker å bruke dette til toppturer på ski og til kajakkpadling. Dette gjøres oftest med hansker, og kameraet må kunne betjenes med votter/hansker og når det er helt vått. Innstillinger kan gjøres på forhånd eller i bilen, men det må være lett og raskt å knipse ett bilde og starte/stoppe opptak uten å ta av hansker.

Det at det kan ta gode stillbilder er også en ganske vesentlig funksjon, selv om jeg vet at alle kompaktkamera kan ta bedre bilder, jeg vil bare ha det lite og enkelt og alt i èn vanntett og robust pakke, som gjør det superenkelt å få filmene og bildene inn på PC og smarttelefon. Det er også fordel om det tar ok bilder når det er litt dårlig lys. Det beste kameraet er det man gidder å bruke, speilrefleksen har ligget i skuffen i 8 år ;)

Jeg har sett på både Garmin og Gopro, fortrinnsvis toppmodellene eller den rett under toppmodellen siden pris også har litt betydning, men det aller viktigste er at jeg blir fornøyd. Jeg blir ikke helt klok på disse. Det finnes gjerne andre produsenter også som er verdt å vurdrere?

- Garmin ser ut til å ha bedre betjening med hansker og når det er vått? Jeg har ikke helt skjønt hvordan man betjener GoPro Hero 7 med tanke på å knipse ett kjapt bilde og starte en rask video fra avslått tilstand med knappene uten å berøre touch skjermen? Er GoPro Hero 7 godt nok å betjene med hansker også?

- Gopro har en vidvikel-linse dette ser ut til å være en fordel når man skal ta landskapsbilder og andre oversiktsbilder? Har garmin også dette?

- Garmin har en litt kul funksjon der man kan få opp GPS data på filmen sin, slik som hastighet, GPS spor, høydekurve osv. Kult nok, men ikke så viktig for meg.

- GoPro kan ta bilder i RAW-format. Er det en fordel, og hvorfor?

 

Har rett og slett ikke greie på dette? Hva bør jeg se etter? Hva skal jeg kjøpe?

Takker for svar :)

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil først påpeke at jeg aldri har eid et actionkamera, men har bare gjort litt research på GoPro Hero 7 Black i det siste. Så svarer på det jeg kan :)

 

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

- Gopro har en vidvikel-linse dette ser ut til å være en fordel når man skal ta landskapsbilder og andre oversiktsbilder? Har garmin også dette?

Omtrent alle actionkamera har vidvinkel-linse gjerne med en liten fisheye-effekt. GoPro sin vidvinkel blir bittelitt mindre om man har på stabilisering i 4k videomodus så vidt jeg kan huske å ha lest. Hvem som har mest vidvinkel aner jeg ikke.

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

- GoPro kan ta bilder i RAW-format. Er det en fordel, og hvorfor?

RAW er en fordel fordi du kan hente ut mer informasjon når man redigerer bilder, og kan f. eks. gjøre partier i skygge mer synlige.

 

Ellers så bruker Hero 7 Black elektronisk bildestabilisering under video. Den forutser hva kameraet vil gjøre. Dette funker supert når det er sol og lyst, og funker mindre bra når det er en del skygge eller om det er mørkt ute da bildet gjerne får litt artefakter.

Ellers synes jeg at Sony X3000 ser ganske bra ut når det gjelder bildekvalitet på video. Litt bedre i svakt lys enn Hero 7 Black når en tar opp video,  da det bruker optisk bildestabilisering, men kameraet har ikke den anvendelige "GoPro-utformingen".

Endret av 200-meter samler
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Takk @200-meter samler :)

Vet du hvordan det er å betjene GoPro7 med hansker/votter? Tenker på å bare trykke av/på videopptak, og knipse noen raske bilder.

Trykk på knappen på toppen så starter video opptaket etter et sekund ellers så. Enkelt med hansker på hånda på skiturer eller under fiske. 

Er en liten forsinkelse på et sekund eller så når kameraet ikke er slått på før opptaket starter med knappen på toppen. Er kamera startet med powerknappen på siden startes det med en gang knappen på toppen trykkes. For bilde er det å trykke på powerknappen til bilde er valgt og så bruke knappen på toppen for å ta bilder. Går helt greit å betjene med hansker/votter.

Har Heor 5, men antar samme funksjon og betjening på 7. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Trykk på knappen på toppen så starter video opptaket etter et sekund ellers så. Enkelt med hansker på hånda på skiturer eller under fiske. 

Er en liten forsinkelse på et sekund eller så når kameraet ikke er slått på før opptaket starter med knappen på toppen. Er kamera startet med powerknappen på siden startes det med en gang knappen på toppen trykkes. For bilde er det å trykke på powerknappen til bilde er valgt og så bruke knappen på toppen for å ta bilder. Går helt greit å betjene med hansker/votter.

Har Heor 5, men antar samme funksjon og betjening på 7. 

Skjønner, takk :)
Så med powerknappen skifter du mellom videokamera og bildekamera?

Må kameraet slås på før man tar bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Skjønner, takk :)
Så med powerknappen skifter du mellom videokamera og bildekamera?

 Må kameraet slås på før man tar bilde?

Antar heor 7 er som hero 5, så da er det to måter å bruke kameraet på. Første metode er med bare knappen på toppen for å starte videopptak om noe skjer. Da trenger ikke kameraet å være påslått i forkant, men tar et sekund eller to så før opptak starter. Har bruk denne metoden på fisketurer noen ganger, slik at kameraet er på hodet, og så trykkes knappen inn når fisken er på kroken.

Et eksempel: 

 

Andre metode er å slå på kameraet med powerknappen slik at det er klart. Kommer først til Video, og trykkes knappen flere ganger veksler det mellom modus (Video/Foto/Burst/Timelaps). Tuch skjermen bruker jeg bare for å endre innstillingene (f.eks bytte format på video) eller forhåndsvining.

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Antar heor 7 er som hero 5, så da er det to måter å bruke kameraet på. Første metode er med bare knappen på toppen for å starte videopptak om noe skjer. Da trenger ikke kameraet å være påslått i forkant, men tar et sekund eller to så før opptak starter. Har bruk denne metoden på fisketurer noen ganger, slik at kameraet er på hodet, og så trykkes knappen inn når fisken er på kroken.

Et eksempel: 

 

Andre metode er å slå på kameraet med powerknappen slik at det er klart. Kommer først til Video, og trykkes knappen flere ganger veksler det mellom modus (Video/Foto/Burst/Timelaps). Tuch skjermen bruker jeg bare for å endre innstillingene (f.eks bytte format på video) eller forhåndsvining.

Skjønner.

Hvis jeg har kameraet i bildemodus, og slår av. Vil knappen oppå fortsatt ta video da, eller er den knappen slått over i bilde-funksjon da?

Sånn sett, spiller ser kanskje liten rolle, for jeg ser for meg at man helst vil ta bilder mens man ser gjennom skjermen, og da har man noen sekunder å slå over til bilde-modus.

Og er du fornøyd med kameraet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 200-meter samler skrev:

Aner ikke hvordan det går med hansker, men det er verdt å tenke på at Hero 7 Black har touch-skjerm, så tror det er litt anderledes enn forgjengerne.

Såvidt jeg har skjønt, trenger man helst touch skjermen til å gjøre instillinger, og bilder/video kan tas med knappene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Skjønner.

 Hvis jeg har kameraet i bildemodus, og slår av. Vil knappen oppå fortsatt ta video da, eller er den knappen slått over i bilde-funksjon da?

 Sånn sett, spiller ser kanskje liten rolle, for jeg ser for meg at man helst vil ta bilder mens man ser gjennom skjermen, og da har man noen sekunder å slå over til bilde-modus.

 Og er du fornøyd med kameraet?

Går tilbake til Video, og åpner alltid i video når jeg slår på med powerknappen. Er litt treg til å starte opp, så skal turkompissen hoppe over en bekk må du slå på kameraet og skifte til Burst først :)

Helt greit kamera til sitt bruk. Tar svært sjeldent bilder med det, siden kvaliteten er på linje med en mobil. For bilder bruker jeg kamera. Actionkamera er for video og bilder det ikke er mulig med andre kamera. Men fungerer bra til sitt bruk, så er fornøyd.

4 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Fy søren for en fisk! 👍👍👍

Er en fisk for hver håving (minste 1kg, største 2kg). Var en god kveld...

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Er litt treg til å starte opp, så skal turkompissen hoppe over en bekk må du slå på kameraet og skifte til Burst først :)

Skjønner. Hvor lang tid snakker vi om, sånn ca?

Hero7 har også stemmestyring, kanskje det er raskere å be kameraet ta bilde på den måten (eller det må kanskje være slått på).

Vet du om det trekker mye batteri i påslått «standby» modus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marius Engelsen skrev:

Skjønner. Hvor lang tid snakker vi om, sånn ca?

Hero7 har også stemmestyring, kanskje det er raskere å be kameraet ta bilde på den måten (eller det må kanskje være slått på).

 Vet du om det trekker mye batteri i påslått «standby» modus?

Kjenner ikke til Hero 7, så kan ikke svare der. Prøvde kameraet nå. Tok drøyt 2 sek fra knappen ble trykket til videoopptak startet. Å slå på kameraet med powerknappen, og så velge foto tok først 5 sek (ikke brukt på en stund), og så 3 sek på andre forsøk. 3 sekunder er laaaaaaaaang tid når noe skjer.

Grunnen til at jeg bruker knappen på toppen i stedet for å ha kameraet slått på er at det bruker litt strøm i standby. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt søk på youtube viser hvorfor du bør vurdere Gopro 7 framfor alle andre action kamera på markedet i dag. Den Hypersmooth funksjonen er helt avgjørende for normalt bruk, å verdt noen kroner ekstra, som du kanskje ellers ville kjøpt en gimbal for å kompansere for. 

Gopro er det mest solgte actionkamera for en grunn... Rent kvalitetsmessig er det små forskjeller på de fleste kamera. De er "like god" Gopro er lettere å håndtere enn sony og garmin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tshansen skrev:

Et kjapt søk på youtube viser hvorfor du bør vurdere Gopro 7 framfor alle andre action kamera på markedet i dag. Den Hypersmooth funksjonen er helt avgjørende for normalt bruk, å verdt noen kroner ekstra, som du kanskje ellers ville kjøpt en gimbal for å kompansere for. 

Gopro er det mest solgte actionkamera for en grunn... Rent kvalitetsmessig er det små forskjeller på de fleste kamera. De er "like god" Gopro er lettere å håndtere enn sony og garmin. 

Heller mest mot den foreløbig ja.

Men stabiliseringen er ikke like bra som de sier, utifra de testene jeg leser og ser på youtube. De sier stabiliseringen skal være lile bra som en gimbal, og det er den ikke i nærheten engang. Kan godt hende den er bedre enn de andre som har digital stabilisering allikevel, og det er en fordel til skikjøring, gimbal kommer jeg ikke til å bruke uansett.

Når det gjelder betjening (håndtering), synes jeg faktisk det ser ut til å garmin er enklest. En bryter fram/tilbake for å slå av/på opptak, og en fysisk uavhengig knapp for å ta bilder direkte - og begge deler fungerer med avslått kamera. Men det virker klumpete og helt teit å ha behov for kamerahuset, og det er ett stort minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden skulle jeg kjøpe actionkamera. De fleste så ut til å foretrekke Gopro, men jeg synes prisen var for drøy og endte opp med et Rollei S-30 Wifi, til en tredjedel av prisen. Kort fortalt er det helt ubrukelig som actionkamera og jeg burde ha kjøpt det jeg helst ville ha med en gang.

I ca 1 år har jeg vippet fram og tilbake mellom toppmodellene til Garmin, Sony og Gopro. Den optiske bildestabiliseringen til Sony fdr x3000 fristet veldig, men behovet for et ekstra undervannshus ( ennå en dings å ta med) fristet ikke. (mitt Rollei har samme form som Sony og må brukes med undervannshus da det ikke er vanntett)

Sist gang DNB og Power hadde "deal" slo jeg til på Gopro Hero 6 Black og angret ikke før Gopro slapp Hero 7 Black bare et par uker etter at jeg kjøpte 6´ern.

Grunnen til at jeg gjerne skulle byttet til Hero 7 Black er først og fremst forbedret lyd og Hypersmooth som nevnt ovenfor.

Men tilbake til 6´ern så greier jeg ikke å betjene skjermen med skihanskene mine og under vann funker heller ikke skjermen. Det er egentlig ikke noe problem da de 2 knappene/bryterne kameraet er utstyrt med gjør jobben.

Når Powerknappen aktiveres startes kamera i videoformat. Og du må aktivt endre til noe annet enten ved å bruke skjerm, eller knappene. Det raskeste er imidlertid å bruke stemmen. Selv om kameraet står i videoformat, kan du be det ta et bilde, eller serie eller hvilke som helst av de andre formatene.

Jeg har redusert lysstyrke og stilt skjermen til å slukke etter 1 min og kamera til å slå seg av etter 5 om det ikke er i opptaksmodus. Flere ting kan justeres for å forlenge batteritiden.

Du har innstillinger i formatene i Linear, wide og superwide og du kan også Zoome i tillegg. 

Jeg har ikke brukt 7 Black, men tror forskjellen mellom den og Sony når det gjelder stabilisering nå er marginal selv om den ene er optisk og den andre er elektronisk. 

Skal ikke si hva du burde gå for, men selv skulle  jeg gjerne hatt 7 Black. 

PS! Visst lyd er viktig har Gopro ennå en lang vei fram. For å bruke en ekstern mikrofon er du avhengig av et dyrt adapter da den ikke har 3,5mm jack og i tillegg må en vanntett luke stå åpen og da er ikke lenger kameraet vanntett.

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Heller mest mot den foreløbig ja.

Men stabiliseringen er ikke like bra som de sier, utifra de testene jeg leser og ser på youtube. De sier stabiliseringen skal være lile bra som en gimbal, og det er den ikke i nærheten engang. Kan godt hende den er bedre enn de andre som har digital stabilisering allikevel, og det er en fordel til skikjøring, gimbal kommer jeg ikke til å bruke uansett.

Når det gjelder betjening (håndtering), synes jeg faktisk det ser ut til å garmin er enklest. En bryter fram/tilbake for å slå av/på opptak, og en fysisk uavhengig knapp for å ta bilder direkte - og begge deler fungerer med avslått kamera. Men det virker klumpete og helt teit å ha behov for kamerahuset, og det er ett stort minus.

Nei, den er ikke like bra som gimbal, å problemet med gimbal etter mitt syn er at det blir for stabilt... det tar vekk litt av sjelen til action kamera. Spesielt om det er mountet på sykkel (med eller uten motor) Men det stabiliserer nok til at det blir langt bedre enn 5 og 6. Du sparer deg 1000,- fra å kjøpe som de fleste velger å kjøpe til en 5 eller 6. Håndholdt filming og bevegelse rundt om som ikke er for brått er veldig bra. 4k og alt det gimmik tøvet der er helt unødvendig. Noe mer en 1080 trenger man ikke. Ytterst få har skjerm til å se 4k, filene er latterlig stor og tar en uke å rendre/klippe. 

Hadde det vært mulig å kjøpt en gopro med maks 1080 oppløsning, hypersmooth og halv pris hadde jeg kjøpt 3 :-P 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte med Gopro Hero 3 for noen år siden men det blir ikke mye brukt. Nå er det modell som trenger vanntett hus, de nye modellene trenger jo ikke det. Men jeg så etterhvert at det ble lite brukt. Stillbilder var ikke gode da linse ikke var glad i mye lys og heller ikke lite lys. Video var grei nok men crap lyd, mest pga huset. Nå har jo nye modeller sikkert blitt bedre på alt dette. Men selv så jeg at jeg brukte Panasonic FT5 kamera mye mer. Det tok klart bedre bilder og video og det var langt enklere å bruke, kan også brukes med hansker så lenge de ikke er for store å klumpete. Med adapter så passeer det på festene til gopro så jeg kan feste det på brystsele f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert vanntett kompaktkamera også ja.

Men jeg ser for meg at ett Gopro er mye mindre, lettere og greiere å ha med seg. Enklere å «skyte fra hofta»?

Er det slik med Gopro at man kan filme en stund, og så gå inn på filmen og «plukke ut» de kuleste bildene? Eller bør man ta kontinuerlige burst-bilder, hvis det er mulig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste 30 årene hatt med meg videokamera på de fleste turene mine. De har heldigvis blitt mindre og lettere med tiden, men det er i dag likevel 0,5 kg som skal bæres. I tillegg veier en usannsynlig stor og lite hendig lader også et par hundre gram. 

Det er fristende å droppe videokamera og på de letteste turene har jeg gjort det og bare tatt med actionkamera.

På Gopro har du muligheten til å HILight´e de senene/bildene du ønsker. Sånn sett lettere å finne igjen. Kan også enkelt overføres til mobilen med installert app og deles på sosiale medier umiddelbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius Engelsen @rayun

Når du filmer å vil hente et bilde ut av dette blir ikke kvaliteten like bra som om du tar et stillbilde? Kan hende de har gjort noe med den siste generasjonen Gopro, men det det var ikke veldig bra på 3 og 4. Men det er greit nok. 

Jeg kjenner en italiener som syklet til nordkapp og hjem i sommer... han brukte bare gopro som kamera og jeg var veldig overrasket hvor gode bilder det kunne ta for deling på nettet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som deg @tshansen når det gjelder å ta ut enkeltbilde fra film. Selv tar jeg svært lite bilder da det går mest i video her i gården. Men innimellom trenger jeg bilder som f.eks. når jeg skriver turrapporter. Jeg har aldri tatt ut bilder fra video fra actionkamera, men jeg gjør det på opptak gjort med videokamera. Jeg bruker mest å ta video i 1080/24 og da går det stort sett greit om det ikke er for mye bevegelse i bildet. 

På Gopro 6 som jeg nå har, kan du ta foto i 12mp og fra video i høyeste kvalitet skal du kunne hente ut bilde i 8mp, men som sagt jeg har ikke prøvd så usikker på resultat.

Gopro 6 og 7 har jo den nye GP1 brikka, og selv om den er bedre enn de som satt i de tidligere modellene er den jo fortsatt ikke veldig stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.