Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turlogg Søndagstur i regn.


REJOHN

Anbefalte innlegg


Tur i terreng for godt voksne - som oss.

PA140064.JPG
Det begynte mindre bra. Regn. Og mer regn på søndagsmorgen. Broderen meldte at han ikke så for seg en tur denne dagen, men bestyrerinnen var klar for en tur – uavhengig av regnet.

Nå var YR klar på at det ville bli lite regn midt på dagen, men de har tatt feil før. De tok feil denne dagen også.

Vi ble enige om å ta kontakt med Sigbjørn og Anne Lise. De ville på ut, og de hadde tenkt å ta en tur i Melshei.
PA140056.JPG
Det er et område jeg ikke har beveget meg i, selv om det må være Sandnes største friområde, med en mengde turstier og gangveier.

Grunn til at jeg ikke har vært i området, skyldes nettopp tilretteleggingen. Som selvsagt passer for mange. Spesielt eldre muligens. Min mor brukte å gå i Melshei fra hun var 75 til hun var godt over 80. Nå nærmer jeg meg samme alder. Er det på tide å utforske området for å se hvilke muligheter det egentlig har?

Det var ikke vanskelig å bli med Sigbjørn og Anne Lise på tur denne dagen.
PA140067.JPG
Vi havnet på den øverste parkeringsplassen i Melshei. Ovenfor skistadion og lysløype. Kursen ble satt oppover, men ganske raskt begynte nedstigningen mot Arboretet. Vi kunne ha valgt å gå not en topp eller flere, men denne dagen gikk vi den slake landevei. Stien vi gikk på liknet mer på vei en sti.

Regnet silte stort sett hele tiden. Inne i mellom var det så pass lett regn at det vavr mulig å ta av hetta på jakken. Til andre tider slagregnet det, så regnet sto opp av bakken. Da var det å kneppe igjen mest mulig.
PA140077.JPG
Vi havnet etter en stund farlig nær nylagede vafler...

Det ble pause på kafeen på Arboretet. Med nettopp vafler....

Dette begynne å likne søndagstur med familien. I hvert fall ikke søndagstur i heia.
PA140079.JPG
Regnet ga seg ikke. Her fikk ikke YR rett. Det er en fordel med regn og dårlig vær. Personlig synes jeg fargene kommer bedre fram på bildene. Det var en hel del å ta bilder av på turen. Arboretet har en del trær hvor bladene får spesielt flott farge nå på høsten. I regnværet var det kjekt å få tatt noen bilder. Flere ble ganske bra.

Det ble ingen lang søndagstur, bare noe over 6 kilometer. Og selv om jeg faktisk syntes det gikk mye opp og ned, så viste app`en bare noe over 100 høydemeter totalt. Det er jo ingenting – ikke mer en en liten bakke i heia.
PA140083.JPG
Selv om det ble en både kort og flat tur, var vi, i hvert fall jeg, kliss bløt da vi kom til bilen. Jeg hadde tatt med en gammel jakke, i god tro på YR. Den viste seg å slippe vann gjennom på de vanlige plassene. Der ryggsekken hadde slitt Gore-Texen. Det var en grunn til at jeg hadde tatt ny jakke i bruk....

Men alle var enige om at det hadde vært en flott tur.





Les hele artikkelen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.