Gå til innhold
  • Bli medlem

Jerven fjellduk med eller uten for?


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg en fjellduk type Jerven, og ble litt i stuss om jeg burde velge foret eller vanlig variant. Noen her med innspill/erfaringer om dette?

Skal hovedsakelig brukes som nødly  og til hund av liten type ved lengre pauser/overnatting. Ser det er en del vekt og pris  (og sikkert volum) forskjell, så usikker på om det er "verdt det" ut i fra mitt tiltenkte bruk?

Takk for innspill😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er langt over middels glad i jervenduken min, det er en hunter m. fôr men den veier 1,5 kg og er på størrelse med en liten sovepose (muligens litt overdrevet). Har også en jervenduk orginal den veier litt over 600 gram vel (uten ermer og flagg) og er riktignok mindre men også langt mindre praktisk er min mening (og ikke minst blir det vått pga. kondens). Jeg bruker min hunter masse på tur, både til å sitte i på kvelden og som ekstra over soveposen, og da er den jo forsåvidt verdt å dra på (synes jeg).

Hvis du skal bruke den hovedsaklig som nødly finnes det vel alternativer som er lettere å bære på og har bedre plass enn en (orginal) jervenduk. Hva med et lite jervehiet til bikkja og en dedikert vindsekk til deg, om det kun er til nødly altså.     

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min Jerven mini Hunter mye, og det er den som er med om vinter. Men da padler jeg jo enten kajakk, eller bruker pulk. Jeg har etter hvert også kjøpt meg vindsekk, for å ha når jeg må bære på ryggen. Det aller viktigste spørsmålet du må stille deg, er om du realistisk sett vil ha den med. Som en redningsmann sa på et nylig kurs i risikovurdering og førstehjelp - når fjellduken tar halve sekken så er det veldig fort for at man tar den ut og legger den igjen hjemme. Der gjør den veldig liten nytte for seg. Så prøv å svar ærlig på eget spørsmål om det, i hvert fall. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sitt bruk.

Foret duk for vinterturer om ikke telt er med, for jakt, bålkos  og for turer hvor man skal sitte en del stille.

Disse stiller i helt egen klasse for sikkerhet, komfort og varme. Skal du ha ett reelt nødly alternativ som også tåler røft bruk og hund er nok dette ett godt valg, men det kommer med en volum- og vektpris, og vekta gjør at ett lettvektstelt kan være et alternativ for mange.

Så ellers foretrekker jeg minimalistiske duker som alltid blir med i sekken uansett,  som denne 270 grammer'n nå http://www.exped.com/switzerland/en/product-category/bivybags/bivybag-duo-ul

Den går til pauser for 3 stk, (da er det trangt :-)), men er nok ikke noe for hundeklør.

Endret av PTG
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruken avgjer om du er best tjent med eller uten for. 

Eg bruker original som ponsjo og spent opp som tak /levegg. Eller med teltender.

Ved slik bruk er uforet best Men den er ikkje egna som sovepose for hund eller menneske. 

Tar du hunden inn når du bruker jervenduken som vindsekk oppdager du kor mykje varme de produsera til sammen!

Og mengde kondens som må luftes ut.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et enkelt valg. Teoretisk virker det som en isolert fjellduk er tingen, men praksis viser noe annet hos meg. Har dog ingen hund. Men har Jerven Hunter, som er isolert. Alt er bra med den, men vekt og volum gjør at den blir ofte valgt bort. Men på pulkturer om vinteren er den alltid med. Men den er utrolig tett, og all kondens må luftes ut.

Men for 1.5 kg, er det mye andre bedre alternativ etter min mening. Har en Helsport Ly vindsekk, ca 0,5 kg, helt grei og ha i sekken. En vindsekk og eventuelt et jervehi er en bra kombo.

Men i de fleste tilfeller, havner det en selvstående gapahuk i sekken. Vekt rundt 1.4 kg. Da har du både vindbeskyttelse, nødtelt, og vindsekk i ett. Koster ei heller mange kronene. 

IMG_2935.thumb.JPG.0edb87f604cd5340ec12b7e3d8598afc.JPG

Uten Gaphuk her hadde turen blitt mye kortere.

E8127565-F6C3-44F4-B641-7D17F6B4B7A7.thumb.jpeg.9b4cabb91d0e2f69f19cb98ee3f2f9f7.jpeg

Her er et bamse underlag som referanse, jerven er pakket så lite jeg greier på stuegulvet, det er mere å komprimere på vindsekken. 

Endret av Memento mori
La til bilde, og enda ett
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Helsports Fjellduken X-treme, kjøpt med tanker om at det er kjekt å ha.

Den er kun brukt som underlag i telt på vinterturer med barn (og pulk) da jeg jeg ikke fristes av å bære på ekstra på 1.7 kg med størrelse som en sovepose. (Har annen vindsekk/nødly på noen hundre gram liggende fast i sekken på vinteren).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Jerven Hunter og på posteringsjakt er den nesten like viktig som rifla. Min jaktkompis mener det samme (hjortejakt på østlandet og vestlandet). Min datter hadde sin første natt under tarp som 5 åring med Jerven Hunter som tarp. Funket fjell. Og som underlag i teltet etter det.Putter den også rundt ungene på dagsturer om vinteren når det er lunchpause.  Løpåkjøp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jerven extreme som er enda tyngre, og jeg har den stort sett alltid med på overnattingsturer utenom midt på sommeren. Bruker den både som soveposeforsterker og som klær jeg sitter i på kvelden eller morgenen. Er det kjølig sitter jeg i den under pauser også. Jeg synes den er verdt vekten. Den kan brukes på omtrent alle underlag tåler det meste utenom ild. Veldig vanntett, og veldig varm.

Har tilbragt mange netter i den som en slags bivy.

 

Jeg har også en jerven original. Den er brukt ekstremt lite. Da tar jeg heller med en vindsekk som veier under en tredjedel. <

Vindsekk er et must på vinterfjellet, men trekker du pulk er det ingen tvil om at jervenduken er kjekkere å ha. Skal du på toppturer så velger du noe lettere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar og innspill! Tror nå det står mer mellom en eller annen slags vindsekk og original versjonen av fjellduken.

Som nevnt over her og som og har vært et av mine "ankepunkter" mot en foret en, er at det er en større sjanse for at den blir liggende hjemme, enn en mindre en. 

Alltid godt å nyte godt av andres erfaringer og innspill her inne 😀

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har helsport sin med armer og hette. Fyrer inne i denne med 3 telys når jeg sitter på post. Greit med hetta, da får du hodet utenfor og slipper å svime av pga lysene. Temp blir ganske bra! Neste utfordring er om man skal ha sitteunderlag inne i duken eller utenfor. Klarer ikke bestemme meg hva som er best. Telysene tar en del av kondensen også men krever en god sittestilling. Jeg har lysene mellom knærne. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en foret jervenduk, den er aldri med på tur. Mitt foretrukne nødly er min sovepose med underlag og et goretex soveposeovertrekk. Dette er også mitt foretrukne overnattingsutstyr uten nød. (om sommeren) Dette veier omtrent det samme som nevnte jervenduk, og fyller omtrent det samme. Her er det også plass til en mindre hund utenfor soveposen. (samt sko som ikke skal bli for kalde). Dette er ALLTID med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport x-trem flex om du har veldig god plass i sekken 😉

Vet ikke om det er slik den er i dag, men den jeg har består av 2xforet pose. Pleier å la innerforet være igjen hjemme, men duken er populær hele året. Strandteppe om sommeren, dyne/pose på dagsturer høst og vinter. Har også vært benyttet som ekstra lag i telt om vinteren. Men igjen; kun med ytterste laget - grunnet volum og vekt. 

Uten for hadde den nok (for min del) ikke vært så mye i bruk, men mer som en sikkerhet/backup.

20181016_221450.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.