Gå til innhold
  • Bli medlem

Feltseng i telt


Mattis84

Anbefalte innlegg

Annonse
5 minutter siden, Mattis84 skrev:

Skal på endel turer i nordmarka i vinter og har nylig anskaffet en wiglo. Har noen erfaringer med å bruke feltseng i telt på vinteren, i forhold til kulde?

Du er nødt til å ha et godt isolerende underlag på feltsenga. Uten blir du kald 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mattis84 skrev:

bruke feltseng i telt 

Jeg har brukt feltseng i telt. Men det er et par-tre utfordringer.IMG_0333.PNG.e2f1b9c173e2cae3111018b543743e7b.PNG

Wiglo blir i minste laget, de fleste feltsenger er ganske høye, rundt 45 cm. Wiglo har midtstang også. Du bør ha 40 cm mellom seng og innerteltduken. Så i Wiglo er det knapt med plass hvis du er normalt lang. Prøv å ta og mål litt før du velger seng.8E6A9AFF-1A6A-40A6-9BF5-96FBB04F02DD.thumb.jpg.7d16035bd9240d7c28fea5d756130f00.jpg

Helinox senga som er lav er nok sikkert det beste valget, om du får problemer med høyden. Finnes også en feltseng med litt isolasjon på markedet, men den har jeg ikke prøvd. 

5 timer siden, whistler skrev:

Du er nødt til å ha et godt isolerende underlag på feltsenga. Uten blir du kald 😉

Det er omtrent som å sove i en hengekøye, du får kulda inn på alle sider. Med mindre du har en meget tykk sovepose alle fiberposene til Forsvaret, må du ha som @whistlerskriver et meget bra underlag.

Det siste er beina, de må stå på bakken, holder ikke å sette de bare i snøen. Wiglo har bunnduk, og da må den beskyttes på en eller annen måte. 

Her har jeg ikke noe bra forslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om exped Magamat 10 er ett alternativ? Jeg bare tenker hvis det er komfort du er ute etter, og en ekstrem r-verdi, så er dette en god madrass, men du kommer ikke opp i høyden. Sammenligner du bredden med ett Wide-exped underlag er megamat merkabart bredere, selv om målene på nettsiden ikke skulle tilsi det.

Med stoltrekk har du med sofa også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt feltseng en del i telt og Lavvo. Som tidligere påpekt, så kan det bli litt kjølig mot ryggen.Jeg pleier å legge et exped liggeunderlag med rverdi 4,9 oppå, og sover nesten bedre enn i senga hjemme når jeg ligger på dette. Feltsenger tar jo som nevnt en del plass. Selv om Den største lavvoen vår skal huse 12-14 personer, så går godt over halvparten av plassen bort med 4 feltsenger inni den. Ellers veier jo gjerne en feltseng litt, men du tenker kanskje å bruke pulk? En seng type Helinox kan kanskje være et alternativ, siden man kommer litt opp fra bakken, selv om jeg kanskje hadde sett etter rimeligere produsenter med senger bygd etter samme prinsipp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.