Gå til innhold
  • Bli medlem

For deg som klør av merinoull


Fjellamatøren

Anbefalte innlegg

Er det andre enn meg som klør av merinoull?

Jeg har prøvd det meste av merinoull, og alt har klødd. Det siste jeg prøvde, før jeg fant løsningen, var merinoull fra Norrøna. De skulle visst være kjent for å ikke klø dersom alt annet klør. Jeg tok det på meg og det gikk ikke mer enn et minutt før jeg absolutt måtte ta det av meg. Jeg søkte og søkte på nett, men fant rett og slett ikke noen med samme utfordring. Tenkte derfor rett og slett å lage et eget innlegg om akkurat denne problemstillingen for andre som har det som meg. Det eneste alternativet for meg var tidligere å ha polyester innerst og merino over det. Ikke en optimal løsning. Så kom jeg over denne fra Vrtbr: (T2 Zip Neck)

https://vrtbr.com/product/t2-zipneck-m/

 

Denne løste alle problemene mine! Endelig noe som ikke klør! Jeg prøvde det på jobb fredag for å sjekke om det også klødde. Skulle på telttur samme dag. Det var så behagelig at jeg brukte det hele jobbdagen, hele turen opp til 971 moh, om natten og fjellturen dagen etter! Det var fantastisk. Jeg hadde bare det under, og Norrøna Trollveggen over. Med god lufting ble jeg heller ikke våt av svette!

Er det andre som sliter med kløing av merinoull, eller er det bare meg?

 

Hilsen en lettet turgåer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klør ikke av merinoull, men jeg bruker ofte syntet-materiale innerst allikevel. Riktignok ikke polyester. Brynje sine netting-klær finnes blant annet i polypropylen. Jeg synes det fungerer rimelig bra, Det tar ikke opp noe fuktighet i seg selv, men måten trådene er laget gjør at de absorberer og frakter væske på en ganske bra måte. I tillegg tørker det veldig fort. I utgangspunktet så skal ikke bakterier trives så godt i PP, men jeg synes likevel det lukter litt fortere enn ull. Men det tørker som sagt fort, så det er ikke noe stress å vaske det på tur og få det tørt igjen.

Jeg har ikke prøvd akkurat den kombinasjonen til vrtbr, men det finnes blant annet hybridprodukter som kombinerer ull og silke. Jeg har en trøye fra klättermusen som er slik. Det kan kanskje også være et alternativ. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett holdt meg unna alt som ligner ull de siste årene da jeg vet omtrent alt klødde da jeg forsøkte sist for et tiår eller 2 siden. Det har medført en del uttesting av hva som fungerer for å holde meg tørr/varm de siste årene, men har funnet noe som fungerer for meg til så forskjellig som å sitte rolig i et telt med -25 grader og å gå aktivt med sekk i ulendt terreng. Med og uten nedbør. 

I og med at noen hadde glemt at jeg stort sett er allergisk mot alt som har fjær eller hår å kle seg med så fikk jeg ett sett med Tufte sitt Bambull til jul her ett år. Motvillig måtte jeg jo forsøke det og det har fungert overraskende bra for min del. Aner ikke om det er noe bedre eller dårligere enn alternativene nevnt over her da jeg som sagt har holdt meg unna alt med ull i i lang tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg har stort sett holdt meg unna alt som ligner ull de siste årene da jeg vet omtrent alt klødde da jeg forsøkte sist for et tiår eller 2 siden. Det har medført en del uttesting av hva som fungerer for å holde meg tørr/varm de siste årene, men har funnet noe som fungerer for meg til så forskjellig som å sitte rolig i et telt med -25 grader og å gå aktivt med sekk i ulendt terreng. Med og uten nedbør. 

I og med at noen hadde glemt at jeg stort sett er allergisk mot alt som har fjær eller hår å kle seg med så fikk jeg ett sett med Tufte sitt Bambull til jul her ett år. Motvillig måtte jeg jo forsøke det og det har fungert overraskende bra for min del. Aner ikke om det er noe bedre eller dårligere enn alternativene nevnt over her da jeg som sagt har holdt meg unna alt med ull i i lang tid. 

Tusen takk for svar! Har tenkt at det kunne vært en mulighet. Skal kjøpes inn og testes. Du er altså allergisk? Jeg har ikke sjekket om jeg er det, men reagerer umiddelbart ved bruk av ull. Spesielt da på ryggen som er verst. For meg så fungerer som sagt Vrtbr sitt, men skal definitivt sjekke Bambull!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fjellamatøren skrev:

 Skal kjøpes inn og testes. Du er altså allergisk?

Jeg har testet positivt på stort sett alle "husdyr" med pels samt dun. Er også allergisk mot pollen fra det aller meste som defineres som gress. 

Om det er allergien som gjorde at jeg var plaget med kløe vet jeg egentlig ikke. Bare kjørte den enkle metoden: Kutt ut ting som plager deg ;-) 

Jeg bruker stort sett forskjellige syntetiske løsninger i lag ut fra hvilken aktivitet som pågår, men testet altså nevnte merke da jeg fikk det som gave. Har ikke klødd og opplever det som varmere enn en del av de syntetiske alternativene jeg bruker. Så nå bruker jeg det gjerne når det passer med aktiviteten. 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke problemer selv med at ull klør, men har ofte brukt diverse syntetiske plagg. Raskere å tørke, billigere og mer slitesterke, men dropper på overnattingsturer da det har lett for å sette seg en eim av svett syntetisk. Men kombinert med fleece/primaloft på en kald dag i skibakken fungerer det bra. Favoritten har vært Patagonia capilene plaggene. 

Polartec Power Wool som er i trøya i første post virker spennende. Polartec lager mye bra, så et plagg eller to med Power Wool må testes ut.

1 minutt siden, Espen Ørud skrev:

Jeg har testet positivt på stort sett alle "husdyr" med pels samt dun. Er også allergisk mot pollen fra det aller meste som defineres som gress. 

Om det er allergien som gjorde at jeg var plaget med kløe vet jeg egentlig ikke. Bare kjørte den enkle metoden: Kutt ut ting som plager deg ;-) 

 

Sånn helt OT, men lurte på hvordan du gjør det på jakt med tanke på allergi. Reagerer selv på ting med pels men ikke dun. Så etter at jeg tok med en hare på dagens jakttur sitter jeg da her med røde øyne og myser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Sånn helt OT, men lurte på hvordan du gjør det på jakt med tanke på allergi. Reagerer selv på ting med pels men ikke dun. Så etter at jeg tok med en hare på dagens jakttur sitter jeg da her med røde øyne og myser.

Henger ting til lufting ute. Minimerer pels- og fjærarbeid/fjerning innendørs. Bruker en del latexhansker til "slakting". Og aksepterer litt kortvarige plager om det skulle oppstå. Det er det verdt med all den fantastiske trimmen man får og de gode råvarene man kan videreutvikle.

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette problemet, selv med ullsilke klør det (selv houdini airborne merinoull-silke serien klør). Men jeg kjøpte en syltynn bomull longs og skjorte på ebay fra India til å ha under (kalles Kurta), noe som trolig vil fungerer bra. Har ikke veldig mye erfaring med det ennå, men det ser lovende ut etter å ha prøvet det innomhus. Meget tynt og veier lite. Poenget er å få noe tynt naturmateriale (ikke kunststoff av ulike slag) mellom huden og ullen. Kommer til å prøve dette ut mer nå utover, så får vi se om det funker greit eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2018 den 23.39, fjellkaren skrev:

Jeg har dette problemet, selv med ullsilke klør det (selv houdini airborne merinoull-silke serien klør). Men jeg kjøpte en syltynn bomull longs og skjorte på ebay fra India til å ha under (kalles Kurta), noe som trolig vil fungerer bra. Har ikke veldig mye erfaring med det ennå, men det ser lovende ut etter å ha prøvet det innomhus. Meget tynt og veier lite. Poenget er å få noe tynt naturmateriale (ikke kunststoff av ulike slag) mellom huden og ullen. Kommer til å prøve dette ut mer nå utover, så får vi se om det funker greit eller ikke.

Da har jeg det ganske likt, høres det ut som. Anbefaler som sagt Power ull-settet fra Vrtbr! Var på telttur igjen natt til i dag, og det er helt kløfritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎10‎.‎2018 den 23.39, fjellkaren skrev:

Men jeg kjøpte en syltynn bomull longs og skjorte

Problemet med det vil jo være at til turbruk så er det jo akkurat bomullens egenskaper som innerste lag vi vil unngå.

Jeg syntes ull, uansett kvalitet, klødde til jeg var langt opp i 20-åra. Om det var jeg som ble herdet, eller om det var ulla som ble "bedre" vet jeg ikke, men nå har jeg ingen problemer med det meste av merinoull.

Løsningen mens jeg slet med det ble Brynje syntetnetting innerst. Og så, eventuelt tynn ull utapå det igjen, ved behov. Jeg bruker ofte det prinsippet fortsatt, men da, som oftest, med Aclima ullnett innerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Larix, ja bomull innerst er ikke noe om en blir våt. Det er om natta denne kløingen er verst og som gjør at jeg ikke kan sove skikkelig med ull innerst. Derfor har jeg denne tynne bomullen under ullen om natta. Om dagen byttes bomullen med Brynje syntnetting. Bomullen må holdes tørr ellers faller hele systemet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.