Gå til innhold
  • Bli medlem

Selvberging (kajakk)


Anbefalte innlegg

Tok et nybegynnerkurs i padling. Synes det var litt rart at vi nesten ikke hadde noe som helst om selvberging! Det må jo være det aller mest aktuelle. Ikke bare fordi at mange nybegynnere sikkert padler alene, men mest fordi da er faren for ulykker mange ganger større enn om man padler med andre. Da er det jo flere til å redde en uansett hva en kan. Kursholderen viste bare veldig kjapt selv på oppfordring rett før kurset var slutt.

Hvor kan jeg lese mer om det? Hvordan trene på det?

En annen ting, vi lærte selvfølgelig ikke eskimorulle. Men han sa at han kunne lære hvem som helst det, at han lærte det til 90% av folk på under 4 timer. Og resten på 6 timer. At alle visstnok kunne klare det. Vel, det hadde jo vært ganske gøy å kunne da. Hvordan lære seg det? Antar man bør ta et eller annet form for kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kikket litt på nettet og forhørte meg med andre som kunne rulla.

Deretter bar det rett ut i sjøen for å prøve.

Vi var 2 som prøvde og stod på relativt grunt vann i tilfelle noe skulle skje.

Men det gikk strålende og jeg kom opp på 4 forsøket:)

Her er også en link om eskimorulla, men tror du kan finne endel ved å søke på feks google

http://www.kcs.dircon.co.uk/mainSite/pages/eskimo_rolling.htm

Syntes det hørtes rart ut at dere ikke lærte noe om selvbergingberging på kurset.

Jeg har ikke tatt noen kurs, hovedsakelig fordi jeg ikke har hatt tid.

Syntes du kurset var verd å ta sånn ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk hørre i padlebutikken at eskimorulla ikkje var det viktigste å lære. Helt vanlig kom deg ut og oppi igjen var det som blir praktisert mest. Han sa og at , når du først velta, var det som regelt få som klarte eskimo´en rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har trent litt på eskimorulle på flatt hav. Ut fra erfaringer så er jeg redd at rulla ikke fungerer likta bra i bølger, ect. Man trenger derfor FLERE alternativ.

Da jeg kjøpe min første kajakk kjøpte jeg årepose (som de fleste gjør?).

Den er grei nokk, men det treve en viss "balanse" å bruke den.

Litt senere leste jeg om og så kjøpe "SEA WINGS", se " http://www.sponsonguy.com/ ".

Jeg fester "SEA WINGS" med 4 fire smekklås (mot tau-fester rund coopit).

Så blåses "SEA WINGS" opp på 1 minutt.

Med "SEA WINGS" er kajakken VEDLIG stabil. Det er lett å klatre inn fra vannet.

Man kan i tillegg beholde dem på hvis man ønsker (inn mot "nødhavn").

Personlig har jeg mye større tro på "SEA WINGS" kontra årepose, spes. når sjøen er urolig.

Jeg tror "SEA WINGS" eller tilsvarende selges i noen (få?) norske padlebutikker.

Når jeg padler har jeg med både ÅREPOSE og SEA WINGS siden de tar minimalt med plass

(i en liten vanntett bag på bakdekket).

Hvis du ønsker å se noen av mine padlebilder så sjekk:

" http://www.ryggsekk.net/turer/kajakkturer.htm "

Hilsen Jan Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De årene jeg padlet kajakk ble det fokusert mye på eskimorulle. Og Stavanger kajakk klubb som jeg var medlem i , hadde obligatorisk begynner kurs i svømmebasseng , der vi trente på eskimorulle til den satt. Instruktørene fortalte meg var at problemet var med havkajakkene. De var stabile , og gikk sjeldent rundt. Derfor kunne en padler bruke kajakk i mange år , uten å gå rundt. Men før eller siden går alle rundt. Og har en ikke hjelp da , så er en eskimorulle eneste muligheten. Ellers så drukner man.

Derimot så er konkurranse kajakkene så ustabile , at iallefall jeg gikk rundt ofte. Jeg mestret dem vel egentlig aldri. Dermed måtte vi bare lære å komme oss opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men før eller siden går alle rundt. Og har en ikke hjelp da , så er en eskimorulle eneste muligheten. Ellers så drukner man.

Forbanna tull....

Man må spørre seg; hva er årsaken til at man tipper?

Jeg vil tro at det i 80% av svarene vil komme bølger og vind som svar, resten er uaktsomhet.

Hvor lett er det å ta eskimorulle i bølger og vind?

Jeg klarer det greit på flatt vann om jeg legger opp til å gå rundt, men med en fullasta kajakk så har jeg ikke sjans...

Jeg utøver derfor 2 teknikker for å borde skuta igjen.

1. åreposeredning - funker fint.

2. kameratredning - kompisen legger seg inntil og holder kajakken din på rett kjøl. Så er det bare å klare oppi. Funker som snus både i bølger og vind. Min favoritt.

Jeg må jo også stille spørsmålstegn ved instruktørene i nevnte kajakklubb som ikke har større kunnskaper enn at dem ikke kjenner til ulike måter å re-entre kajakker på utenom eskimorulla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg å melde seg inn i en kajakklubb som driver med havpadling om dere vil ha skikkelig innføring i sikkerhet, kameratredning, egenredning, eskimorulle osv.

I klubbene er det folk som har peiling på det meste av dette, samt at de har tilbud og kurs som gir god opplæring.

Når det gjelder egenredning - som du bare må kunne om du padler alene - kan jeg si følgende:

Pose/flotør festes på åren etter en velt. Mens du ligger i vannet stikker du den ene foten inni cockpiten på den kantrede kajakken. Da har du begge hendene fri til å feste posen/flotøren på åren. Tøm kajakken så godt du klarer for vann mens den ligger opp ned. Snu den.

Den andre enden av åren festes/holdes så på kajakken bak cockpitringen som en utrigger som hjelper deg å holde balansen mens du, forut for åren/utriggeren, aker deg opp på akterdekket av kajakken med hodet mot akterenden. Det lønner seg å ligge flatt i vannet og forsøksvis ”svømme” opp på dekket under denne biten. Legg foten som er nærmest åren opp på denne mens du entrer. Sørg, med fot og etterhvert arm, under hele prosessen for at åren holdes 90 grader ut fra skroget (Har kajakken ikke gode nok festemuligheter for åre, vil nemlig åren lett enten glippe ut av festene på kajakken eller å vri seg parallelt med skroget. Dette er hendelser som vanskeliggjør eller umuliggjør entring, og må derfor motarbeides.). Den andre foten stikkes opp i cockpit.

Når du er kommet vel oppå akterdekket med hele overkroppen, smyger/skrur deg ned i cockpiten. Underveis her, mens du snur deg og skrur deg ned i cockpit, skifter du kontrollen med åren fra fot til hendene. Foten som hadde kontrollen på utriggeren stikkes ned i cockpiten til den andre foten. Kroppen snus/skrus deretter ned i cockpit.

Kroppsvekten må, ved hjelp av fot og arm, hele tiden holdes på den siden hvor åren med pose/-flotør er. Om ikke tar du overbalanse på andre siden og ruller rundt der.

Posen/flotøren kan beholdes på åren til du har pumpet/øst ut gjenværende vann og er gjenetablert i kajakken med spruttrekket på. Og gjerne lenger også om forholdene er såpass røffe at du kun vil gå rundt om du fjerner støtten posen/flotøren gir.

Tren mye og jevnlig på teknikken. Gjerne under realistiske forhold hvor sikkerhete er ivaretatt. Da vedlikeholder du evnen og vet at du mye sannsynlig holder når det gjelder. Og tren på å få utført redningen så raskt som mulig! Vannet i Norge er jevnt over kaldt. Et for langt opphold i kaldt vann er livsfarlig. Er det om vinteren, går det kun ett minutt og to før fingrene dine får alvorlige problemer med å utføre de operasjonene selvbergingen krever (så som feste av flotør og åre, og feste av spruttrekk).

Sea wings er forøvrig et ypperlig supplement til pose/flotør. Fester du slike til kajakken før du entrer den, vil du lite sannsynlig gå rundt igjen etter at du ved hjelp av pose/flotør har kommet deg oppi. Men igjen: Husk på at du som oftest har liten tid på deg. Rigging av Sea wings tar ekstratid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ja, det var en kommersiell aktør som inkluderte kurset. Men kurset var holdt helt og holdent av Arendal Kajakklubb og sto for deres regning. Og jo, det var en havpadler som holdt kurset. Synes selvberging ville vært det viktigste å lære en nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan jeg lese mer om det?

Jeg anbefaler sterkt instruksjons-DVD'en "Sea Kayak Safety" av de røynde engelske instruktørene Leo Hoare og Olly Sanders. Den inneholder meget instruktive scener med både kamerat- og selvredning, hvor de viser teknikkene først step-by-step i stille vann, og deretter under realistiske forhold i høy sjø. Jeg fikk min for ca. 280 kr fra Kari-Tek (20£ + porto 4£), men jeg ser nå at man kan få den hos Aktiv Fritid for 320 (+ evt. porto/oppkrav).

Men ikke nøy deg med å lese eller se film! Jevnlig trening må til uansett.

Erling.

DVDfrbackpop.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg kan følge deg i synspunktene på hjelm-bruk sånn i sin alminnelighet. Men i dette tilfellet var nok ikke hjelm så dumt likevel, for en del av redningsøvelsene ble foretatt i brytende sjø mellom steiner og skjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har flere kajakk DVDer på aktivfritid ja. Jeg kunne tenkt meg å se alle de DVDene! Det hadde vært utrolig gøy! Men det går da ikke an å kjøpe alle...koster jo 300 kr per stk! Hmm...ingen annen løsning på dette? Biblioteker har vel garantert ikke noe slikt. Ingen steder som leier ut noe sånt?

Forslag, om vi går sammen noen her nå og spleiser på filmene kan vi sende de rundt i tur per post til hverandre og når alle er ferdige bare deler vi ut en film til hver. Eller er det for vanskelig å få til? Kan sende meg en meldig de som ville være interessert.. Trenger jo ikke mer enn en person før vi har halvert kostnaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rimelig oversikt over padlevideoer. Skal du ha en god padlevideo med forkus på redningsteknikker, tror jeg ikke det finnes noen bedre å oppdrive. Og det er ikke fordi alle andre nødvendigvis er så dårlige eller fordi jeg ikke har peiling :wink:

Du gjør med andre ord ikke noe dumt om du investerer i den. Men, som sagt over her, suppler med praksis og egentrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...
Å padle havkajakk med hjelm er overdrevet, og ser Harry ut synes nå jeg :P

Da lurer jeg på hvilke forhold du padler i kjiver....?

For egen del så bruker jeg hjelm når vi er ute å leker i vær.... Både mtp beskyttelse når man leker nære land og skjær og beskyttelse mot andre kajakker, årer som tilhører dem du padler med.

Ved baksing og redning i hårete vær så er det fort gjort å få en kajakk eller ei åre i skallen... Det behøver ikke være behagelig...

Legger ved et bilde så kan dere jo selv vurdere om det ser harry eller fornuftig ut med hjelm her:

post-372-133474473093_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det var mange avansert bergingsteknikker her. Jeg har best erfaring med å ta tak på hver side av cockpiten og svinge baken opp i kajakken og deretter trekke beina etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange avansert bergingsteknikker her. Jeg har best erfaring med å ta tak på hver side av cockpiten og svinge baken opp i kajakken og deretter trekke beina etter.

Det er klart at padler man et flatbunnet "tankskip" så er ikke det noe problem, men har du en litt smalere kajakk med lavere primærstabilitet så er nok ikke teknikken du skisserer nødvendigvis den beste...

Alt avhenger av kajakktype og padlere selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler sterkt instruksjons-DVD'en "Sea Kayak Safety" av de røynde engelske instruktørene Leo Hoare og Olly Sanders. Den inneholder meget instruktive scener med både kamerat- og selvredning, hvor de viser teknikkene først step-by-step i stille vann, og deretter under realistiske forhold i høy sjø. Jeg fikk min for ca. 280 kr fra Kari-Tek (20£ + porto 4£), men jeg ser nå at man kan få den hos Aktiv Fritid for 320 (+ evt. porto/oppkrav).

Men ikke nøy deg med å lese eller se film! Jevnlig trening må til uansett.

Erling.

DVDfrbackpop.jpg

Jeg bemerker at kajakk roereren th. har sluppet paddelåren med begge hender — en kjempe dustemikkel!

Den eneste mulighet han har for å få igjen balansen er å klappe paddelåren på vannet i den side han heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er klart at padler man et flatbunnet "tankskip" så er ikke det noe problem, men har du en litt smalere kajakk med lavere primærstabilitet så er nok ikke teknikken du skisserer nødvendigvis den beste...

Alt avhenger av kajakktype og padlere selv...

Enig. Det viktigste er at man har øvd på å komme seg opp i kajakken igjen før man gyver løs på åpne strekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Hei.

Jeg har trent litt på eskimorulle på flatt hav. Ut fra erfaringer så er jeg redd at rulla ikke fungerer likta bra i bølger, ect. Man trenger derfor FLERE alternativ.

Da jeg kjøpe min første kajakk kjøpte jeg årepose (som de fleste gjør?).

Den er grei nokk, men det treve en viss "balanse" å bruke den.

Litt senere leste jeg om og så kjøpe "SEA WINGS", se " http://www.sponsonguy.com/ ".

Jeg fester "SEA WINGS" med 4 fire smekklås (mot tau-fester rund coopit).

Så blåses "SEA WINGS" opp på 1 minutt.

Med "SEA WINGS" er kajakken VEDLIG stabil. Det er lett å klatre inn fra vannet.

Man kan i tillegg beholde dem på hvis man ønsker (inn mot "nødhavn").

Personlig har jeg mye større tro på "SEA WINGS" kontra årepose, spes. når sjøen er urolig.

Jeg tror "SEA WINGS" eller tilsvarende selges i noen (få?) norske padlebutikker.

Når jeg padler har jeg med både ÅREPOSE og SEA WINGS siden de tar minimalt med plass

(i en liten vanntett bag på bakdekket).

Hvis du ønsker å se noen av mine padlebilder så sjekk:

" http://www.ryggsekk.net/turer/kajakkturer.htm "

Hilsen Jan Hugo

Hei

Er interessert i Sea Wings. Kan de kjøpes på en nettbutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.