Gå til innhold
  • Bli medlem

Salomon Contagrip, like elendig på alle modeller?


Rosander

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte ett par salomon cilaos gtx for ett år siden, dette er en tursko som høyst sannsynlig er beregnet for bruk på skogsunderlag, og der fungerer de kjempebra pluss at skoene er veldige behagelige å bruke. Men, ved bruk på vått fjell/stein er det som å gå barbeint på grønnsåpe. Selv dress skoene mine har bedre feste. 

Jeg ser etter noen sko I 1000kr klassen som kan brukes på lette fjellturer og ser ofte salomon modeller jeg kunne tenkt meg men jeg lurer på om alle Contagrip modeller bruker samme gummiblanding i sålen? Evt om det er mønsteret som skaper den lave friksjonen mot underlaget? 

I tillegg til at de er kjempeglatte så slites også mønsteret i sålen ned veldig fort synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde noen salomon ett eller annet før. Skoen var god å ha på, men sålen var helt elendig på vått fjell. Det er mulig at de har en dyrere modell med en gummiblanding som har bedre grep, men det jeg lærte meg var å passe meg for sko som ikke bruker anerkjente såler F. Eks fra Vibram. 

Selv med Vibram bør en være oppmerksom. De billigeste skoene har ofte billige såler med dårligere grep. 

En vibramsåle jeg foreløpig har god erfaring med er Vibram mulaz, men det finnes nok andre som er vel så gode. Husk å spesifiser at du ønsker godt grep på stein når du leter etter sko. 

Typiske (fjell)klatre- og approachsko har ofte slike såler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Salomon Ultra 3 GTX noen måneder nå, og er imponert over hvor godt de sitter på "alt", men det skal også sies at det er begrenset hvor mye jeg har å sammenligne med (har ikke eid veldig mange forskjellige sko/merker). Ellers har jeg inntrykk av at Salomon Speedcross-skoene har rykte på seg for å ha godt grep. Vet ikke om det er forskjell på gummi/grep i de forskjellige Contagrip-sålene, men mønsteret utgjør jo også en forskjell. Ganske grovt mønsker på Speedcross/Ultra X mener jeg, og da er det mindre sjanse for at sålen "clogges" med jord/gjørme, noe som i sin tur sikkert vil gi dårligere grep.

Ellers er det vel slik som med bildekk: den gummien som er mykest og gir best grep er også den som slites fortest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt et par modeller. En halvhøy hikingsko som het wings esky eller noe. God og lett sko til turer i marka men brukte de sjelden hvis det var fuktig eller vått. Altfor glatte på våt stein. Klart dårligste grep jeg har hatt på slike sko. Beste støvler jeg har hatt for vått føre var fra Viking. Har et par Alfa halvhøye og et par fjellstøvler med vibramsåle og de sitter bra på vått føre, men ikke fult så rå som Vikingstøvlene.

Også brukt opp et par Salomom Speedcross. Gode løpesko med godt grep på grus og terreng men var der fuktig var det best å holde seg på grusvei. Slapp veldog lett på våt stein. Har siden skaffet et par inov8 claw275. De er en del bedre men alikevel ikke nok til å gi full gass over våte steinheller. Eneste jeg har prøvd av joggesko som sitter skikkelig er VJ Irock2. Det sitter spiker. Disse har en gummiblandig laget for å løpe i skog, de slites fort hvis de brukes mye på grus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør kanskje også nevnes at det meste sitter dårlig på vått fjell, men det avhenger noe av hvilken type bergart det er.
En bør aldri satse livet sitt på at man får feste på vått fjell uansett sko. En bør alltid prøve seg litt frem og gå med lette steg. Dette er kanskje selvsagt for de fleste, men det er jo greit sånn dersom denne tråden dukker opp i et google-søk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært veldig fornøyd med friksjonen på 5.10 skoa med Stealth c4 såle. Men såla er myk og slites derfor fort. 

Vått fjell er alltid glatt, men fikk best feste med 5.10 anmarsjsko. 

Ellers er jo en del vibram ok så lenge den er myk. Tørker dog fort ut synes jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gittiamo skrev:

Vært veldig fornøyd med friksjonen på 5.10 skoa med Stealth c4 såle. Men såla er myk og slites derfor fort. 

Vått fjell er alltid glatt, men fikk best feste med 5.10 anmarsjsko. 

Ellers er jo en del vibram ok så lenge den er myk. Tørker dog fort ut synes jeg. 

Addidas terrex har også noen sko med stealth såler, de har fantastisk grep. Overraskende bra slitestyrke i forhold til hvor myk gummi er også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere er inne på, blir det veldig fort en avveining mellom slitestyrke/levetid mot våttgrep. De med best grep er gjerne preget av skikkelig myk gummi i sålen, og ofte også et utpreget knastemønster med "mye luft" rundt knastene. Den myke gummien gir muligheter for at sålematerialet kan trykkes inn i små ujevnheter i bakken, og med et utpreget knastemønster øker trykket (altså kraft pr areal,  bærearealet reduseres) som sørger for denne "hektingen". Samtidig slites mykere gummi oftest kjappere, og når bæreflaten redusere slites den fortere ned.

Intet er perfekt, man må velge sine fortrinn og ulemper. Personlig erstatter jeg heller fottøyet ganske ofte, dersom jeg får merkbart bedre grep. Får heller kjøpe på salg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.