Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111C, cobra


esphojo

Anbefalte innlegg

Har ikke benyttet denne brenneren tidligere, men i dag passet det med en testfyring. Synest flammen var noe gul, se bilde. Kom seg noe etter dette, men synest den var veldig gul i forhold til de andre 111 jeg har testet.

Fant en snutt på youtube som også viser gul flamme. Skal det være slikt? Andre med dennne brenneren som har erfaring å dele?

 

20181013_150224.jpg

20181013_150250.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det såg meget bedre ut, ja!

Den skal være brukt en gang tidligere, men mistenker at det er noen år siden. Tømte tanken på den, men klarte ikke å identifisere innholdet (holder en knapp på tennveske). Fylte opp igjen med parafin, og forvarmet med rødsprit. Forvarmet mer enn hva jeg pleier å gjøre.

 A-dysen låg i posen så antok M-dysen stod på (er vel bare de som er med?). 

Mulig jeg skal fyre den igjen og la den stå en stund....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2018 den 15.18, esphojo skrev:

Har ikke benyttet denne brenneren tidligere, men i dag passet det med en testfyring. Synest flammen var noe gul, se bilde. Kom seg noe etter dette, men synest den var veldig gul i forhold til de andre 111 jeg har testet.

Fant en snutt på youtube som også viser gul flamme. Skal det være slikt? Andre med dennne brenneren som har erfaring å dele?

 

20181013_150224.jpg

20181013_150250.jpg

Det kan høyres ut som om du ikkje har forvarma dysa lenge nok. Husk at parafin treng lengre forvarming enn bensin og f34 (blanding)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2018 den 16.05, esphojo skrev:

Det såg meget bedre ut, ja!

Den skal være brukt en gang tidligere, men mistenker at det er noen år siden. Tømte tanken på den, men klarte ikke å identifisere innholdet (holder en knapp på tennveske). Fylte opp igjen med parafin, og forvarmet med rødsprit. Forvarmet mer enn hva jeg pleier å gjøre.

 A-dysen låg i posen så antok M-dysen stod på (er vel bare de som er med?). 

Mulig jeg skal fyre den igjen og la den stå en stund....

Ja, det er antagelig M-dyse som står i, men verdt å merke seg er at noen av 111C ble levert med G-dyse (bensin) i tillegg til A og M-dyser. Parafin og G-dyse gir gule flammer, det kan være greit å sjekke (selvopplevd, har fylt parafin på tanken og glemt at det var G-dyse som stod i).

Ellers vil jeg anbefale deg å skylle tanken noen ganger med bensin og prøve å fyre den med bensin. 111C er glad i bensin, men vær klar over at bensin tørker ut pakninger om den blir stående med bensin på tanken. G-dyse gir betydelig mer effekt enn M-dyse om det fyres med bensin 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, anderskristensen skrev:

Det kan høyres ut som om du ikkje har forvarma dysa lenge nok. Husk at parafin treng lengre forvarming enn bensin og f34 (blanding)

 

 

Fylte helt opp og forvarmingen tok lengre tid enn "vanlig". Men skal aldri si aldri.

Forsøkte på nytt her en dag, men fremdeles mye gult. Kjørte rensenålen et par ganger, men tror ikke det var rare forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjellis skrev:

Ja, det er antagelig M-dyse som står i, men verdt å merke seg er at noen av 111C ble levert med G-dyse (bensin) i tillegg til A og M-dyser. Parafin og G-dyse gir gule flammer, det kan være greit å sjekke (selvopplevd, har fylt parafin på tanken og glemt at det var G-dyse som stod i).

Ellers vil jeg anbefale deg å skylle tanken noen ganger med bensin og prøve å fyre den med bensin. 111C er glad i bensin, men vær klar over at bensin tørker ut pakninger om den blir stående med bensin på tanken. G-dyse gir betydelig mer effekt enn M-dyse om det fyres med bensin 😊

 

Pr nå er ikke bensin min greie. Stoler helst på parafin. Mulig forsøke bensin etterhvert 😊

Skrudde den opp og om noen hadde spurt meg da hadde jeg satt pengene mine på at dysen heter N eller Z 🤔 Mulig jeg må forsøke meg med et bytte, men tenker å forsøke en ny (og bedre) skylling av tank. Synest det luktet neglelakkfjerner der nå!

Skulle bare vært ute i skogen;

 

20181014_163354.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skylling av tanken høres ut som en god plan. Det er nok M-dyse du har tenker jeg. Jeg foretrekker parafin selv også, men bensin er fint å skylle tanken med. Om primusen har vært lagret med noe svineri på tanken over tid kan det være at du har fått noe bunnfall også. Rens tanken og fyll opp igjen og la den brenne lenge, fyr gjerne opp en tank for å «brenne den ren».

Noen 111C brenner gult uansett, men det kan hjelpe å skifte indre og ytre brennerskall.

Svakheten til Optimus på den tiden de produserte 111C, er at de flagget ut produksjonen til Portugal (mener jeg å huske). Produksjonskvaliteten var ujevn og kvalitetsikringen var også så som så.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjellis skrev:

111C er glad i bensin, men vær klar over at bensin tørker ut pakninger om den blir stående med bensin på tanken. G-dyse gir betydelig mer effekt enn M-dyse om det fyres med bensin 😊

 

Bensin brenner renere på lave effekter i den brenneren. Trenger mindre forvarming. Jeg har ikke prøvd G-dysen enda, fordi jeg synes effekten på benisn og M er tilfredstillende, forbruket øker med G-dysen. Jeg kjøpte min i butikken, og da var det kun M- og A-dyse med, jeg har kjøpt en G-dyse i ettertid.

Jeg kan bekrefte at det å ha bensin på tanken går hardt utover tanklokkpakning, returventil, og til slutt pumpelær.

3 timer siden, anderskristensen skrev:

Det kan høyres ut som om du ikkje har forvarma dysa lenge nok. Husk at parafin treng lengre forvarming enn bensin og f34 (blanding)

F34? Blanding av benisn og parafin?

Hvorfor og når vil man gjøre dette? Hvilke egenskaper gir det? Og hvilke blandingsforhold bør man bruke?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

111C ble levert i svart lakk og i svart lakk med hammereffekt, derfor er noen glatte mens andre er ruglete. Jeg har begge deler. Jeg kjøpte en ubrukt for å ha i reserve, men ser ikke ut så den noen gang blir brukt. Jeg har i motsetning til, @Marius Engelsen flekket over med svart hammerlakk på min 😊

Mine 111C har ståltank 😊

7D46B010-9758-4060-A3CA-7A806688BBA6.thumb.jpeg.0dd334f71ee850162cc570beaa56b930.jpeg

Endret av Kjellis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg bare kjører høyreratta 111 så skal jeg være litt forsiktig med hva jeg sier med stor sikkerhet. 
Det jeg har fått med meg var at 111C hadde ståltank, og at brenneren hadde større masse enn tidligere utgaver, derfor trengte den mere forvarming.  I båt-brennerene var C brennerene utsatt for at loddingene begynte å lekke hvis man varmet med båtbrennerens "blåselampe", derfor ble disse plugget og man gikk tilbake til forvarming med sprit.

Litt usikker på om C-brennerene skulle ha struperør på enkelte drivstoff.

Når det gjelder innblanding av bensin i parafinen så lærte jeg følgende av noen nederlendere med optimus 00 for 30 år siden:  "På vinteren blander vi inn 10-15% bensin, da fyrer primusen lettere, og er lettere å regulere"

Jeg har testet, og når det blir varmt og man skal slippe av trykket på en 00 så tar det skikkelig fyr i det som blåser ut.  Man bør også slukke brenneren med å blåse ut flammen.

På en 111 vil jeg anta at 10-20% bensin vil være greit å prøve.

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Marius Engelsen said:

Hvordan finner man ut av det? Jeg ser nedi, den ser messingfarget ut med litt gråfarge. Den er vel sikkert stål, som 111C ble levert med.

Sjekket ut min 111C tank og ville tro det ser ut som om tanken er sprayet med noe, eller galvanisert på en måte for å forhindre rustdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.