Gå til innhold
  • Bli medlem

Skallbukse til topptur


mariuslarsn

Anbefalte innlegg

Annonse

Hva legger du i «sjitvær»? Kaldt, vind og snø? Eller mildt vind og regn?

Ønsker du med seler (bib) eller uten seler?

Skal den brukes i null og plussgrader, eller kun når det er kaldt og tørt?

Membran eller bomull?

Er slitestyrke viktig?

 

Jeg synes personlig at det er viktig med store gode lårlommer på en slik bukse, og at en type bomullsblanding tåler adskillig mer enn membranklær. Men bomull blir mer vått enn membran, og veier mer. Lufteglidelåser er ogs alfa omega på klær til høy aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Hva legger du i «sjitvær»? Kaldt, vind og snø? Eller mildt vind og regn?

Ønsker du med seler (bib) eller uten seler?

Skal den brukes i null og plussgrader, eller kun når det er kaldt og tørt?

Membran eller bomull?

Er slitestyrke viktig?

 

Jeg synes personlig at det er viktig med store gode lårlommer på en slik bukse, og at en type bomullsblanding tåler adskillig mer enn membranklær. Men bomull blir mer vått enn membran, og veier mer. Lufteglidelåser er ogs alfa omega på klær til høy aktivitet.

Med "sjitvær" tenker jeg først og fremst på regn og vind. tenker ikke på isolasjon, Da de fleste skallbukser har dårlig isolasjonsevne. Ønsker med Bib, ja. 

Endret av mariuslarsn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Arcteryx Alpha SV Bib for ikke lenge siden. Har ikke testet den i skikkelig skitvær enda, men den er i hvertfall jækla behagelig å ha på til å være goretex. Den oppleves som lett i bratt motbakke og har gode luftemuligheter. Det er ingen lommer på lår, men jeg liker de to lommene på brystet. Det er mulig å dra den utenpå alpinstøvler og har forsterkning på innsiden ved leggen som beskyter mot stålkanter. Har en annen tilsvarende Arcteryxbukse som jeg har brukt en del med nedoverski med stålkanter og det er ingen tegn til kutt i den. Kjøpte min på tilbud, men prisen er jo i stiveste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mariuslarsn skrev:

Med "sjitvær" tenker jeg først og fremst på regn og vind. tenker ikke på isolasjon, Da de fleste skallbukser har dårlig isolasjonsevne. Ønsker med Bib, ja. 

Da tenker jeg at det må bli en bib i membranstoff. Vurder ditt eget behov for lommer, og bestem om du vil gå for lettest mulig, eller heller litt mer slitesterk. Skal den tåle ski, stegjern eller kortfeller med fellelås i lommene bør du ikke vurdere de letteste modellene tenker jeg. Og som sagt: luftemuligheter. Dropseat er hyggelig om du skal gjøre nummer 2 i «sjitvær».

Har ikke noen konkrete anbefalinger, her kommer nok folk til å anbefal den buksen de har selv. Men alle de kjente merkene har slike typer bukser som kan passe: Norrøna, Bergans, Fjellreven, Arcteryx. Så har du mange andre billigere merker som sikkert har tilsvarende bukser billigere. Sjekk også finn.no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Sjimpansen skrev:

Jeg kjøpte en Arcteryx Alpha SV Bib for ikke lenge siden. Har ikke testet den i skikkelig skitvær enda, men den er i hvertfall jækla behagelig å ha på til å være goretex. Den oppleves som lett i bratt motbakke og har gode luftemuligheter. Det er ingen lommer på lår, men jeg liker de to lommene på brystet. Det er mulig å dra den utenpå alpinstøvler og har forsterkning på innsiden ved leggen som beskyter mot stålkanter. Har en annen tilsvarende Arcteryxbukse som jeg har brukt en del med nedoverski med stålkanter og det er ingen tegn til kutt i den. Kjøpte min på tilbud, men prisen er jo i stiveste laget.

Har sett en del på denne. Gode luftemuligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en slik Norrøna Falketind-bukse til dette formålet. Delvis fordi jeg fikk den skambillig.

Den erstattet Arcteryx Alpha SL. For meg satt ikke denne godt nok i livet. Og glidelås helt ned var ikke nødvendig. En 3/4 glidelås som Falketind holder lenge ift å dra den over støvlene osv.

Du må finne ut om du vil ha en lettere variant ala dette eller noe heavy duty bomb proof ala Arcteryc Alpha SV eller Norrøna Trollveggen.

Jeg syns de heavy duty-sakene er overkill for topptur. I alle fall i anmarsjen, som er brorparten av turen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store deler av året bruker jeg nevnte Norrøna Falketind som er en lett og myk skallbukse  med 3/4 glidelåser på sidene i gtx light membran.

Ved mye kulde (typ ned mot -20°C), mye vind og snø i øudta, osv. så foretrekker jeg bukser med bib, tykkere stoff, mer romslige i bena, gjerne 3L GTX/GTX Pro. God lufting er et kriterier men funker fint med 2/4 glidelås / lufting i lårhøyde. (Har bukser med lufting på utsiden av lår/innside av lår/glidelås i hel lenge på utside).

Ang. store lommer så har jeg det på et par av de robuste bib-buksene, men foretrekker å ikke bruke disse lommene på oppover tur da jeg føler vekten på ting i lommene gjør at stoffet strammer/begrenser bevegelighet noe ift å gå oppover.

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Norrøna Falketind buksen. Jeg synes dette er for skjøre greier til skibruk, rett og slett, og knøttsmå og trange lommer.

Jeg klaget på den gamle buksen, den lakk jo overalt, fikk den nye modellen som skal være mer slitesterk, men synes ikke denne er noe bedre.

Falketindjakken fikk nettopp en hel haug med hull fordi jeg skled på svaberget...

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Marius Engelsen ift slitestyrke/robusthet på Falketind. Min bukse har nå småhull på lår, tape på ben (beskyttelse for stålkanter/stegjern ligget på innsiden av ytterstoff på denne versjonen). Jeg har riktignok brukt min mye, året rundt, over en del år, til fotturer, toppturer, fjellklatring, bre, isklatring osv. Det jeg liker med denne (ref kriterier/begrensninger ift "sjitvæt" mitt forrige innlegg), er at den er myk og lett å gå med. Passform må dog treffe bruker. 😊

Bilde fra annen tråd, min slitte Falketind-bukse til høyre:

20181003_130110.jpg.fb8b75375b227a01f6da4dfb70401dbe.thumb.jpg.9fe6b059f47146a7700ac20ece928f4b.jpg

 

Mange av de store produsentene laget jo egne bukser rettet mot ski/topptur, hva med å dra rundt i noen butikker å prøve? Jeg passer selv str M i noen modeller/merker, mens jeg må ha str L i andre. Greit å finne ut av. 😊

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv trollveggen pro light, med avtagbart gamasjer, og avtagbar bib. Har brukt den mye i sommer, på Hunderfossen familiepark, og på fjellet, i fjæra, pluss pluss. Ser fram til å feste gamasjene og bibben hvis det trengs til vinteren:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ViktorS skrev:

Kjøpte selv trollveggen pro light, med avtagbart gamasjer, og avtagbar bib. Har brukt den mye i sommer, på Hunderfossen familiepark, og på fjellet, i fjæra, pluss pluss. Ser fram til å feste gamasjene og bibben hvis det trengs til vinteren:)

Var en tur med flaketindsettet mitt i går med ungene i supersakte tempo og striregn. 1-2 år gammel falketindbukse, snart 4 år gammel falketindjakke. Goretex. Alt lekker, ble søkkvåt. Lei av å sende inn møkkaklær, men det går heldigvis an å sende inn.

Hva synes du om holdbahet og tetthet på goretex pro light hittil? En trollveggen goretek pro jakke koster 7200kr (!)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Var en tur med flaketindsettet mitt i går med ungene i supersakte tempo og striregn. 1-2 år gammel falketindbukse, snart 4 år gammel falketindjakke. Goretex. Alt lekker, ble søkkvåt. Lei av å sende inn møkkaklær, men det går heldigvis an å sende inn.

Hva synes du om holdbahet og tetthet på goretex pro light hittil? En trollveggen goretek pro jakke koster 7200kr (!)...

Holdbarheten ser bra ut, ennå. Skal ikke påstå at jeg har brukt buksa sykt hardt ennå. Vanntettheten, ja, nei, joda. En dag på Hunderfossen i pissregn funket veldig bra. Men hadde en kanotur i sommer, hvor himmelen åpna seg, og etter en halvtime ble jeg klam. Men er fortsatt usikker på om det var pga kondens eller om buksa lakk. Fordi ytterstoffet sugde til seg uhorvelig mengder med vann, i stedet for at det preller av. Har etter dette brukt imprigneringsspray nikwax på buksa.

Ser i allefall fram til å bruke den mere i tiden framover. 

Usikker på om buksebenet er vidt nok til store slalomsko feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva andre forventer av disse klærne men min erfaring er at Gore-tex klær ikke er regnklær. Slike klær blir man fuktig/våt i når de brukes i pissregn over tid. Fungerer noenlunde når de er nye, men når de er brukt aktivt over noen tid så blir det først vått i ytterlaget og deretter trekker enten vann inn, eller vått skall blokkerer vann fra å komme ut. Områder av stoffet som ligger tett på kroppen er mer utsatt en stoff som henger fritt. Hjelper noe å impregnere.

Skal man ha regntøy så er der oljehyre eller andre tette stoff som gjelder. Jeg har f.eks. egne sykkelregnklær med 100% tett stoff, fungerer som en svettedrakt med aktiv sykling.. Man blir klissvåt av egen svette, men holder kaldt vann ute, og man holder seg varm.

Har noen funnet den ultimate skalljakke/skallbukse som puster, er vanntett i regnvær, og beholder egenskapene over lang tids bruk (turgåring, klatring, ski/topptur, etc.) så del gjerne info om disse. 😊

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Terka skrev:

Vet ikke hva andre forventer av disse klærne men min erfaring er at Gore-tex klær ikke er regnklær. Slike klær blir man fuktig/våt i når de brukes i pissregn over tid.

Vet ikke om du sikter til mitt innlegg, men har du intrykk at jeg ikke vet forskjell på forventet fuktgjennomtregning og lekkasje i plagget som ikke var der når det var nytt?

Jeg kan betrygge med at jeg vet veldig godt når plagget tar inn vann fra utsiden på en måte det ikke skal.

Jeg har fått godkjent reklamasjoner på mitt eget og min kones Falketind sett. De har funnet lekkasjer i alle plaggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Marius Engelsen said:

Vet ikke om du sikter til mitt innlegg, men har du intrykk at jeg ikke vet forskjell på forventet fuktgjennomtregning og lekkasje i plagget som ikke var der når det var nytt?

Mer generelt, beklager om du oppfattet det som spisset mot deg/din kunnskap på området. 

Min erfaring er at jeg ikke har hatt noen membranklær som holder tett over tid med aktiv bruk.

En kamerat som klatrer fjell såpass aktivt at han har avtaler på klær og utstyr direkte med importører er så bastant at han mener GTX membraner holder 3 måneder med aktiv bruk. (Jeg opplever at dem holder lengre en dette med mitt bruk.)

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på tur et par ganger med dårlig vær slik @mariuslarsn beskriver. Min erfaring er at jeg blir våt i gore-tex uansett. Hvis det ikke er fra nedbøren så er det fra egen svette. På topptur har jeg i de senere årene alltid hatt med meg en tørr trøye til jeg skifter til ved siste rast/toppen (litt avhengig av vind/kulde/etc).
Erfaring nummer to er at dersom det regner så er føret så elendig at det nesten ikke er vits å stå på ski. Regnmettet snø = sugeføre. Dersom det er kaldere oppe så er jo det stor sjanse for at det er nysnø der, som er vesentlig bedre å kjøre på, men da får en liksom ikke utnyttet godt en dyr skallbukse.

Jeg har brukt goretex-bukser for det meste, og luftet godt på vei opp, men det er ganske klamt, og de færreste goretexbukser gir meg den bevegeligheten jeg ønsker. 

Jeg trenger et par nye bukser i år, og jeg er veldig fristet av enten full softshell fra ME (fått anbefalinger om både epic og spectre), samt hybridbuksen i Lyngen-serien til Norrøna. Sistnevnte har avzipp-bar bib.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Prebb skrev:

Har vært på tur et par ganger med dårlig vær slik @mariuslarsn beskriver. Min erfaring er at jeg blir våt i gore-tex uansett. Hvis det ikke er fra nedbøren så er det fra egen svette. På topptur har jeg i de senere årene alltid hatt med meg en tørr trøye til jeg skifter til ved siste rast/toppen (litt avhengig av vind/kulde/etc).
Erfaring nummer to er at dersom det regner så er føret så elendig at det nesten ikke er vits å stå på ski. Regnmettet snø = sugeføre. Dersom det er kaldere oppe så er jo det stor sjanse for at det er nysnø der, som er vesentlig bedre å kjøre på, men da får en liksom ikke utnyttet godt en dyr skallbukse.

Jeg har brukt goretex-bukser for det meste, og luftet godt på vei opp, men det er ganske klamt, og de færreste goretexbukser gir meg den bevegeligheten jeg ønsker. 

Jeg trenger et par nye bukser i år, og jeg er veldig fristet av enten full softshell fra ME (fått anbefalinger om både epic og spectre), samt hybridbuksen i Lyngen-serien til Norrøna. Sistnevnte har avzipp-bar bib.

Kjøpte softshellbuksen fra Mountain equipment G2 i fjor, veldig fornøyd. Vindtett, med veldig bra pusteegenskaper:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.