Gå til innhold
  • Bli medlem

Et oppgjør med friluftsbransjen


Memento mori

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, tubbs skrev:

Hun hadde løst alt av jaktkort hun hadde behov for men skøyt vel ett par fugl etter at jakttiden for disse var over.
Altså ikke samme grad av tjuvjakt som det vi forbinder med ordet her i Norge

Tror vi kan kalle det god gammeldags tjuvjakt...

In March 2018, Blomseth and Eira were headed back to Whitehorse. They spoke with Ross River District Conservation Officer Tynan Thurmer, who reminded them the ptarmigan hunting season was closed for the year. Then the pair headed down the South Canol Road.On April 13, Thurmer saw a photo posted to Blomseth’s Facebook page. She held a crisp white ptarmigan in one hand, and there was a .22 rifle strapped to her back. The caption on the photo read “lunch is saved,” in Norwegian.

Og at hun forsøkte å lyve om det når hun ble tatt:

They asked Blomseth if she had shot anything along the South Canol Road, and she said no. They asked if she had shot a ptarmigan. Again, she said no, and added that she knew the hunting season was closed.Then they showed her the photo they found on her Facebook page.Blomseth said she couldn’t remember where it was taken.When the two officers told her it was an offence to lie to a conservation officer, she confessed.

Men denne historien har vel strengt tatt ikke så mye med tema for denne tråden å gjøre...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Nei, hun setter ikke noe spørsmålstegn, hun driver å bygger sitt eget varemerke. Det er det hun lever av. Det er et tøft marked hun operer i og hun tar noen grep for å fremstå unik. Du er altfor subjektiv i argumentrekkene dine til å se det. Synes egentlig det er greit det hun prøver på, men ikke særlig gjennomtenkt. det som skjedde i Canada er mye verre.Ikke bare var handlingen feil, både tjuejakta og leiren  hennes som hun ikke ryddet slik hun fikk beskjed om. Dessuten, blir du tatt av politi, så ikke prøv å ljuge. Det som skjedde i Canada har gitt henne et omdømme tap og det er alvorlig. Sponsorer merker seg dette.Tror du børe lese avisutsnittet fra Canada en gang til.

Jeg har tatt utgangspunkt i bloggen som ble delt i første innlegg. 

Jeg leste en artikkel om det som skjedde i Canada. Men det var ensidig. Jeg aner ikke mer om den saken enn hva som ble skrevet i en artikkel som ble delt her og skal derfor heller ikke spekulere så mye videre på dette. Jeg synes så absolutt ikke om å oppføre seg skjødesløst eller ødelegge naturen mm. Har heller aldri forsvart den handlingen, så jeg vet ikke hvor du har det fra. Jeg vet bare at hun selv har sagt hun vil fortelle om hva som skjedde med hytta selv. Spent på fortsettelsen av dette. Men ser enda ikke sammenhengen med den hendelsen og oppgjør mot some. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Tror vi kan kalle det god gammeldags tjuvjakt...

In March 2018, Blomseth and Eira were headed back to Whitehorse. They spoke with Ross River District Conservation Officer Tynan Thurmer, who reminded them the ptarmigan hunting season was closed for the year. Then the pair headed down the South Canol Road.On April 13, Thurmer saw a photo posted to Blomseth’s Facebook page. She held a crisp white ptarmigan in one hand, and there was a .22 rifle strapped to her back. The caption on the photo read “lunch is saved,” in Norwegian.

Og at hun forsøkte å lyve om det når hun ble tatt:

They asked Blomseth if she had shot anything along the South Canol Road, and she said no. They asked if she had shot a ptarmigan. Again, she said no, and added that she knew the hunting season was closed.Then they showed her the photo they found on her Facebook page.Blomseth said she couldn’t remember where it was taken.When the two officers told her it was an offence to lie to a conservation officer, she confessed.

Men denne historien har vel strengt tatt ikke så mye med tema for denne tråden å gjøre...

Jo, det har den! Den forteller godt hva dama står for. Hun har snublet grovt og mistet troverdighet. Det er slik jeg ser det! ...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1B576056-9FAC-4252-B667-69B55CCE5829.thumb.jpeg.53dd2693c35d72d6e2dea676abad45aa.jpeg

PDF blekke fin å lese, lite utdrag: Cutting trees, excessive berry or flower picking and building tables, shelters or other structures may diminish the next visitor’s wilderness experience and may impact food and shelter that wildlife depend on for survival.

Tekst fra Tonjes Facebook 

Det har vært et nesten 10-måneders langt turprosjekt her i Canada, Yukon.

24.august står hytta ferdig og vi flytter inn. 

Vi bor i hytta i drøye tre uker før noe skjer og vi blir tvunget til å leve resterende tid av oppholdet i telt. (24 august pluss 3 uker = September)

Info er hentet fra innlegget legger opp i tråden.

By September 2017, they were on the radar of conservation officers based in Ross River, Yukon. During a field inspection, officers discovered an illegal structure at Blomseth’s camp, and warned them about litter and the general condition of the site.

Hva som skjer kan dere lese om i kommende bok, kan ikke spoile hele plotten her og nå. Jeg har gledet meg til å fortelle om hytta nettopp fordi jeg er så INNMARI stolt av den! 

Naturoppsynet i Yukon er ikke veldig imponert: She said Blomseth showed a complete lack of respect for Yukon wildlife laws.

Det blir også brukt uttrykk som: for what they called a “10-month expedition.”

Ut fra det jeg kan se, er allemannsrett i Yukon omtrent som i Norge. Det har blitt bygget en hytte uten lov, og tatt seg til rette også med jakt flere uker etter at sesongen er over. 

Vi hadde jo en tråd om Bushcraft og allemannsretten opp for noen uker siden. 

Syns personlig at blogger/influensere har et særlig ansvar for å opptre korrekt i forhold til lover og regler. Greit at de skal selge bilder og leve av dette også, men de har også et moralsk ansvar som de bør være seg bevisst. 

Foreslår også at tråden kanskje bør vurderes å lukkes. 

Endret av Memento mori
Rettet opp etter 403 problemene.
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Blomseth er inne på noe i sitt innlegg, det er ingen tvil om at sosiale medier og da spesielt instagram har endret seg. Det handler nå mest om å legge ut de beste bildene og ikke nødvendigvis at man bare er ute på tur men da gjerne  posere moterikt og sminket. Når man da i tillegg photoshopper seg selv tynnere eller endrer andre ting i bildet så mister man troverdighet.

Syns mange legger ut gjerne søte bilder av seg selv holde gevær eller fiskestang bare for å få mer likes, og enkelte av disse blir også sponset. Jeg har også inntrykk av at mange utgir seg for å være noe de ikke er, f.eks ekstremt friluftsmenneske (kanskje det er noe de ønsker å være), der noen av disse igjen gir råd til andre som gjenspeiler  at de ikke kan så mye. Flere legger jo ut bilder fra en tur (kanskje bare dagstur, helgatur) i flere måneder, og merker at mye folk tror disse menneskene er på tur hele tiden.  Ser også at mange folk legger ut bilder de har lagt ut tidligere (som de fikk bra respons på) bare for å få enda mer oppmerksomhet.

Friluftsliv for folk kan være forskjellig, og da forskjellig interesse. Dette gjenspeiler også deres sosiale medier og hva de syns er morsomt. Dersom de syns det er morsomt å legge ut sexy bilder. Late som man er friluftsmenneske, spamme ned instagram med bilder. Kjør på! så lenge de syns det er moro.

Uansett med sosiale medier velger man selv hvem man følger, ingen om tvinger mennesker til å følge noen. Det er viktig er å ta informasjonen man får med neve salt og også følge med på hva som er troverdig.

Endret av RaKiiS
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

NRK skriver om saken:
https://www.nrk.no/finnmark/_-friluftslivet-har-blitt-mer-fjollete-og-oppdollet-1.14237143

Kanskje man får noen svar der(eller enda mer å henge seg opp i....), som ikke kommer fram via blogg-innlegget.

Hadde ikke tenkt å skrive mer her, men her bekrefter hun det jeg leste av første innlegg selv. At hun selv ikke ønsker å fremstå så rosa mer og at det også er et oppgjør mot sin egen profil og henne som reklameplakat også. 

Hvem hun er som person, og hvor blond hun er i luggen, spiller jo ingen rolle. Det er ikke det saken handler om. Det handler om at fokuset er på feil bærtur. At sosiale medier og friluftsliv sammen kanskje ikke er helt optimalt. Og jeg er så enig med henne. Det holder med splitthopp i bar overkropp på fjelltopper nå. Vi har sett det nå. La oss heller se ekte vare. Sot i tryne og soveposehår ftw! 

Det er greit å skille person og sak innimellom 😉 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Memento mori skrev:

1B576056-9FAC-4252-B667-69B55CCE5829.thumb.jpeg.53dd2693c35d72d6e2dea676abad45aa.jpeg

PDF blekke fin å lese, lite utdrag: Cutting trees, excessive berry or flower picking and building tables, shelters or other structures may diminish the next visitor’s wilderness experience and may impact food and shelter that wildlife depend on for survival.

Tekst fra Tonjes Facebook 

Det har vært et nesten 10-måneders langt turprosjekt her i Canada, Yukon.

24.august står hytta ferdig og vi flytter inn. 

Vi bor i hytta i drøye tre uker før noe skjer og vi blir tvunget til å leve resterende tid av oppholdet i telt. (24 august pluss 3 uker = September)

Info er hentet fra innlegget legger opp i tråden.

By September 2017, they were on the radar of conservation officers based in Ross River, Yukon. During a field inspection, officers discovered an illegal structure at Blomseth’s camp, and warned them about litter and the general condition of the site.

Hva som skjer kan dere lese om i kommende bok, kan ikke spoile hele plotten her og nå. Jeg har gledet meg til å fortelle om hytta nettopp fordi jeg er så INNMARI stolt av den! 

Naturoppsynet i Yukon er ikke veldig imponert: She said Blomseth showed a complete lack of respect for Yukon wildlife laws.

Det blir også brukt uttrykk som: for what they called a “10-month expedition.”

Ut fra det jeg kan se, er allemannsrett i Yukon omtrent som i Norge. Det har blitt bygget en hytte uten lov, og tatt seg til rette også med jakt flere uker etter at sesongen er over. 

Vi hadde jo en tråd om Bushcraft og allemannsretten opp for noen uker siden. 

Syns personlig at blogger/influensere har et særlig ansvar for å opptre korrekt i forhold til lover og regler. Greit at de skal selge bilder og leve av dette også, men de har også et moralsk ansvar som de bør være seg bevisst. 

Foreslår også at tråden kanskje bør vurderes å lukkes. 

Jo mer man leser om dette jo mer flaut blir det hvordan man gir blaffen i gjestfrihet og oppfører seg som tanketomme egoister. Det er litt som nordmenn som drar til syden og gir blaffen i lokalbefolkning og lover/regler. Når man attpåtil er en kjendis og "influencer" som skal tjene penger på dumskapen blir det enda verre. 

Håper det finnes noen oppegående journalister som tar tak i dette når boka kommer! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, RoyN skrev:

Jo mer man leser om dette jo mer flaut blir det hvordan man gir blaffen i gjestfrihet og oppfører seg som tanketomme egoister. Det er litt som nordmenn som drar til syden og gir blaffen i lokalbefolkning og lover/regler. Når man attpåtil er en kjendis og "influencer" som skal tjene penger på dumskapen blir det enda verre. 

Håper det finnes noen oppegående journalister som tar tak i dette når boka kommer! 

Man vet ingenting om hvordan avtaler som ble gjort i forbindelse med denne turen, og hvordan tips, råd og veiledning de har fått etc. jeg er usikker på om man skal dra bastante konklusjoner ut i fra et generelt tipshefte om tur i Yukons villmark. Jeg er forsåvidt enig i at slik denne saken (og da mener jeg  denne ekspedisjonen som faktisk ikke er det tråden handler om) har kommet frem ser det ikke så bra ut, men det er det ganske mye annet som ikke gjør heller når man bare får en side av saken servert gjennom media. Jeg foreslår at man sporer tilbake inn på hva tråden handlet om.        

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/finnmark/_-friluftslivet-har-blitt-mer-fjollete-og-oppdollet-1.14237143

Sitat

Et søk NRK har gjort på de populære emneknaggene
#liveterbestute, #mittfriluftsliv og #topptur
på Instagram viser bilder av lettkledde kropper, høy filterfaktor og poseringer.

He he...
La dem få holde på.
Litt nakenhet i norsk natur skader vel ingen?

Endret av HannKatta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks endret tittelen til Et oppgjør med friluftsbransjen

 

35 minutter siden, Heriks skrev:

Man vet ingenting om hvordan avtaler som ble gjort i forbindelse med denne turen, og hvordan tips, råd og veiledning de har fått etc. jeg er usikker på om man skal dra bastante konklusjoner ut i fra et generelt tipshefte om tur i Yukons villmark. Jeg er forsåvidt enig i at slik denne saken (og da mener jeg  denne ekspedisjonen som faktisk ikke er det tråden handler om) har kommet frem ser det ikke så bra ut, men det er det ganske mye annet som ikke gjør heller når man bare får en side av saken servert gjennom media. Jeg foreslår at man sporer tilbake inn på hva tråden handlet om.        

Alle som kommenter noe gjør det ut fra kjente omstendigheter. TB har hatt god tid til å imøtegå dette. Den ulovlige jakten snakker for seg selv og ble forsøkt skjult. Hvis dette ikke er tema som er relevant å diskutere på et friluftsforum så er jo lite det. 

Endret av RoyN
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, RoyN skrev:

 

Alle som kommenter noe gjør det ut fra kjente omstendigheter. TB har hatt god tid til å imøtegå dette. Den ulovlige jakten snakker for seg selv og ble forsøkt skjult. Hvis dette ikke er tema som er relevant å diskutere på et friluftsforum så er jo lite det. 

Men det er snakk om to separate emner her. Og det går litt på kryss og tvers. Og noen snakker person, andre sak og noen den ene saken og andre den andre saken. Blir mye røre av sånt. 

Hvorfor ikke diskutere hyttebygging i en egen tråd? Btw så er jeg ikke tilhenger av å bygge hytter og skyte uten tillatelse. Tvert imot er jeg latterlig rigid på lover og regler. Men jeg er også sterkt imot heksejakt 😁 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RoyN skrev:

Alle som kommenter noe gjør det ut fra kjente omstendigheter. TB har hatt god tid til å imøtegå dette. Den ulovlige jakten snakker for seg selv og ble forsøkt skjult. Hvis dette ikke er tema som er relevant å diskutere på et friluftsforum så er jo lite det. 

Vi har hatt en del slike diskusjoner opp i gjennom årene som har basert seg på feil faktagrunnlag, og der det har vist seg at de faktaene som har kommet frem er feil. Bla. Jarle Trå saken.

Nå kan det jo godt hende at hun skaper den nødvendige blesten om boken ut i fra motoet "All PR er god PR" også, og det er jo fullt tillatt. Hun trenger ikke å tilbakevise noe som helst noe annet sted enn i boka. Hun lever av dette, så det er greit nok.  

Jeg har alltid syns det har vært litt problematisk med slike diskusjoner der man diskuterer tredjeperson sin sak, og der vedkommende ikke selv deltar i diskusjonen. Det kan bli skrevet ting som blir stående og som faktisk er feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er tildels to forskjellige temaer som diskuteres. Men de henger også på et vis sammen. Blir kjendis X dømt for ulovlig jakt på antiloper i Afrika så ville jeg tro de fleste ikke ville se på det som noe rart å diskutere her. Og dette handler heller ikke om at man diskuterer "personen" TB da det vitterlig er det hun gjør/har gjort i kraft av å være en "friluftkjendis" man diskuterer. 

"My final last words" om dette temaet :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2018 den 22.37, Gittiamo skrev:

Og jeg har aldri helt klart å catche facinasjonen for Monsen. Joda gøy å se på, men det er snakk om en og annen fisk og noen bål. For meg er friluftsliv et mye bredere spekter. Har du sett en Monsentur har du sett de alle (nesten). 

Det er forsåvidt sant, turene hans er relativt like i måten de blir presentert, men det passer godt for noen, som meg. Jeg kan se de samme turene med ham om igjen og om igjen fordi de enkelt og greit minner meg om hvorfor jeg selv reiser på tur, og det er for å være ute i naturen og egentlig ikke noe mer enn det, satt litt på spissen. Det som kommer best fram i hans programmer osv. er gleden han føler over å være ute, han snakker veldig lite om utstyr, prøver ikke å se bra ut, går med den samme capsen i flere serier osv. Han overdriver gjerne litt når han "unner seg en kopp varmt vann til kvelds" i mangel på mat, men jeg ser det som å forsøke å sende et signal om at du trenger ikke sekken full av snacks for å klare deg, det går fint an å reise på tur spartansk osv.

Jeg har i det siste begynt å se/følge den del Youtubere som driver med tur, test av utstyr osv. og kom etter hvert over en del forslag fra kvinner med egne buscraft kanaler ol. Det slo meg med en del av dem at de viser kropp, antagelig for å få opp antall abonnenter, og det ble jo reflektert i kommentarfeltet med uttalelser som "I only came for the strip" hvor en skulle sove i bare undertøy i soveposen i lav temperatur. Selvfølgelig ble jo avkledningen vist... Problemet er at jeg ender opp med ikke å klikke abonner på slike kanaler. Jeg søker ikke opp bushcraft på Youtube for å se kropp, da finnes det mange andre steder som egner seg bedre til det.

Og der er litt av greien med Monsen, det er ikke noe BS, eller Pault Kirtley og folk som Ray Mears, det er saklige tema som bygger på kunnskap som er interessant å høre på, selv om det blir repetert. 

Men, så er jeg garantert ikke i målgruppen til dem som tilsynelatende mener at kroppen er et like viktig blikkfang som landskapet i et bilde fra en tur :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at flere med det jeg oppfatter som "peiling" på å dra på tur, heier på Tonje i denne saken. Nevner f.eks Stein P. Aasheim. 

Jeg tenker også at enkelte i denne tråden som slakter henne, kan være misunnelige. Er vel noen som har mistet sponsorer til henne, og av den grunn ønsker henne dit peppern gror? 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tutogkjør skrev:

Jeg registrerer at flere med det jeg oppfatter som "peiling" på å dra på tur, heier på Tonje i denne saken. Nevner f.eks Stein P. Aasheim. 

Jeg tenker også at enkelte i denne tråden som slakter henne, kan være misunnelige. Er vel noen som har mistet sponsorer til henne, og av den grunn ønsker henne dit peppern gror? 

 

 

 

Da kom jammen en konspirasjonsteori også

  • Liker 1
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste artikkelen på NRK, og ble ikke imponert over journalistene. Ikke mange kritiske spørsmål om det faktisk er slik i virkeligheten som bloggeren beskriver. Prøvde å se på samme #tagger på Instagram som de har hentet bilder fra. Kikket på "nye innlegg", og måtte bla langt og lengre enn langt før første bilde som lignet på det som beskrives som virkeligheten dukket opp. 

Men som tidligere nevnt. posering og nakenhet i "friluftsliv" er ikke noe nytt. Nansen og Amundsen var jo svært gode til å skape et image og posere på bilder: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/kjendishysteri-og-sexsymboler-1.7868836 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tutogkjør skrev:

Mulig? Eller kanskje det er sant? 

Noen burde ihvertfall være forsiktige med å rope FOR høyt.. Tenker jeg! 

Sikter du til at det var et forummedlem som for en god del år siden beskrev Tonje som akkurat det Tonje beskylder andre for nå?

Er mer interessert sak enn person selv. Så kunne godt tenkt meg å spørre Tonje om det er noen utstyrspordusenter som har bedt henne vise hud og "polerte" bilder (hva det enn er?). Greier liksom ikke helt å se at Helsport, Norrøna eller noen andre tror at halvnakne damer er det som selger telt og gtx jakker til oss gretne gamle gubber. For er vel fortsatt slik at det er en del middelaldrende hvite menn som rusler rundt på fjellet...

Så oppfordrer bloggerne til å gå på tur på sin måte. Skrive om sine turer. Vise sine bilder. La andre gå på tur på sin måte. Og spar oss for rosabloggtendenser med kunstige krangler på turblogger. Det er ikke nødvendig å trekke ned andre for å fremheve seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.