Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe pulk, råd til fornuftig løsning med både barn og solotur.


Johanks

Anbefalte innlegg

Jeg vil nok gå til det å investere i en pulk til denne vinteren. Saken er det at jeg er litt på vippepunktet til hvilken løsning jeg skal gå for og grunnen til det er to litt forskjellig type bruk.

Den ene bruken er typisk lett markatur med jentungen som nå blir 3 år i vinter. Her går vi ikke spesielt lang og turen handler om å finne seg en fin plass der vi baserer oss på lek, mat og øvelse på ski-gåing for hennes del. Hun fikk prøve det å gå på ski vinteren som var, tålmodig frøken som mest sannsynlig vil gå mere i år -også kanskje litt på egenhånd. Her er jeg litt usikker hva jeg bør forvente av utvikling. Jeg har til nå brukt bæremeis på tur som hun får sitte oppi om vi forflytter oss eller hun er sliten. Liker utsikten fra denne og sovner fort om sliten.  

Hun fikk også prøve pulk vinteren som var men ble litt rastløs, ville heller være oppe å se/gå som oss andre. Men syntes den var god/sovnet lett når hun var sliten. Hun har jo blitt større nå så behovet for å dubbe på dagtid er betraktelig mindre.  

Den andre bruken er at jeg nå vil begynne å telte en del vinterstid. Det er vel ikke akkurat snakk om å krysse Finnmarksvidda med det første men nærliggende turer på 1-4dager og muligens Trollheimen blir det nok nå i vinter/vår. Dette er noe jeg nå har muligheten til og har fått stor begeistring for. 

Alternativene jeg står med er:

  • Forsette å bruke meis når det trengs å kjøpe meg en Fjellpulken Xcountry eller pariser(?) til solobruk. Ha med denne på heldagsturer i marka om det er behov(det blir ofte litt forskjellig stæsj som ved, leker, klesskift osv har jeg merket på tur med barn). Hun kan kanskje syntes det er morro å sitte oppi denne den korte og rolige forflyttingen vi gjør? En ren solo-pulk vil jeg ha i mange år fremover. 
  • Kjøpe Fjellpulken for barn. Rommer jo sammen med en sekk både jenta og det vi to trenger. Hvor mye plass er det i en slik om jeg tar ut setet? Kanskje det er nok for meg til det største -og tyngste når jeg er på tur solo i telt. Med da bruk av sekk i tillegg. Denne pulken vil jeg kanskje ha i maks to år? Hun vokser jo fort og vil nok stå mer og mer på ski egenhånd.
  • Kjøpe Fjellpulken for barn og en pariser til solo. Montere fjellpulken drag-feste på parisern. Minuset er at jeg har fått oppfatning av at pariser-pulk ikke er noe særlig i ulendt terreng og dyp snø. Lite med vidde forhold rundt her. Er min oppfatning feil? Pluss jeg må tenke økonomisk, så kan ikke gå helt Ole Brumm.

 Som dere sikkert til nå har forstått da så er dette med pulk nytt for meg, så om det er noen småbarnsforeldre her eller andre med erfaring og gode råd settes dette høyt pris på! :)   

909126410_IMG_4143sensur.thumb.jpg.9e865c084be140241704c85c7084763c.jpg    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp en Fjellpulken til barn og en Pariser, når jentungen har vokst ut av Fjellpulken kan du enten modifisere den til en transport pulk eller selge den og så investere i en rendyrka transport/ekspedisjons pulk. Har ikke selv gått med disse Pariser pulkene, men har gått sammen med flere som har brukt den. Den brukes av mange i for eksempel Xpedition Amundsen og det ser ut til og gå nokså bra. I bratte bakker hvor en går travers ser jeg at de med Pariser har en tendens til og slite litt med at pulken ikke holder seg på plass, men sklir litt sidelengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

vi har fjellpulken barnepulk og pariser. Har brukt barnepulken litt men når vi er på tur med eldstemann 4 år så har vi gått over til å laste opp pariserpulken med alt utstyr og lage eit rom framme eller midt i der ungen sit. Vi har brukt Underlag, reinsdyrskinn og jervenduk og då er det godt og varmt. Viktig å ha godt underlag siden det kun er eit tynt plastlag til underlaget slik at alle humpar og ujamnhetar kjennes svært godt dersom du sit oppi. Denne løysinga er veldig fleksibel, dvs at det er lett for ungen å kome inn og ut av pulken, det er stort lastevolum og pariser er veldig lett å laste inn og ut og kan brukast til akebrett med meir. Og ikkje minst så er det lett for ungen å hoppe oppi utan å ta skia av dersom det er ein litt bratt bakke (det går sikkert an med fjellpulken og). Minuset er at den er mindre stabil men som sagt der vi går bruker vi dette oppsettet. Sist vinter så var ikkje fjellpulken ute av garasjen.

Fjellpulken er veldig god å dra lengre strekker og er stabil på variert underlag. Den har liten lastekapasitet, usikker på om du får bagasje til 2-3 døgn med oppi den med ein unge i, vi hadde ikkje klart det. Men med pariser kan du berre henge den bakpå fjellpulken og dra 2 pulker. Fjellpulken fungerte veldig bra når det skal sovast 1 t medan eg ruslar rundt med ski innover fjellet. Som sagt så kjem det litt an på behovet og kvar du går. Vi går ikkje på noko lengre turar i ulendt terreng så pariseroppsettet fungerar strålande for oss.

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp brukt barnepulk (eksempel: https://www.finn.no/131229863), og en pariser.

Da er du fleksibel ift last og bruk (solo/med barn), og barnet får en god løsning til å sove/sitte skjermet. Og å fordele vekten over to pulker når dere er på tur gjør at pulkene er letter å dra om dere ikke går på bærende snø/oppkjørte løyper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått for en Fjellpulken transporter i stedet for parispulk. Det er mye info i denne tråden Transporter vs Paris. Da kan du bruke samme draget, du inngår den skarpe kanten som er på parisbrettet, Bauen på transporter brettet er slakker, transporter brettet er breiere og lengere. Transporter pulken virker ekstrem solid, og mye bedre enn pariserebrettet (og det tåler alt) 

Lag et budsjett på en ferdig rigga parispulk og forskjellen er ikke så stor når 2 streker skal settes under svaret, selv om parisbrettet ser utrolig mye billigere ut i utgangspunktet. 

Hvis økonomi er viktig, hadde jeg prøvd å kjøpe ene pulken på våren. Mye bra å få kjøpt brukt, men xxl har hatt mye gode tilbud på barnepulker, bruk dette til å prute de ned ganske mye. 

Endret av Memento mori
Rettet skriveghjj
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt en x-country 144 eller X-Plorer 168 cm. Vi har en x-country 130 som dekker begge de behovene som du beskriver, men kunne kanskje tenkt meg litt mer plass. Når ungene har blitt slitne, eller man vil øke farta litt, så setter vi de bare oppå pulken... 

Jeg ville begynt å sett etter annonser på Finn, eller så er det jo ikke så lenge til Black Friday, hvor det kan være en del å spare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Johanks skrev:

Alternativene jeg står med er:

  • Forsette å bruke meis når det trengs å kjøpe meg en Fjellpulken Xcountry eller pariser(?) til solobruk. Ha med denne på heldagsturer i marka om det er behov(det blir ofte litt forskjellig stæsj som ved, leker, klesskift osv har jeg merket på tur med barn). Hun kan kanskje syntes det er morro å sitte oppi denne den korte og rolige forflyttingen vi gjør? En ren solo-pulk vil jeg ha i mange år fremover. 
  • Kjøpe Fjellpulken for barn. Rommer jo sammen med en sekk både jenta og det vi to trenger. Hvor mye plass er det i en slik om jeg tar ut setet? Kanskje det er nok for meg til det største -og tyngste når jeg er på tur solo i telt. Med da bruk av sekk i tillegg. Denne pulken vil jeg kanskje ha i maks to år? Hun vokser jo fort og vil nok stå mer og mer på ski egenhånd.
  • Kjøpe Fjellpulken for barn og en pariser til solo. Montere fjellpulken drag-feste på parisern. Minuset er at jeg har fått oppfatning av at pariser-pulk ikke er noe særlig i ulendt terreng og dyp snø. Lite med vidde forhold rundt her. Er min oppfatning feil? Pluss jeg må tenke økonomisk, så kan ikke gå helt Ole Brumm.

 Som dere sikkert til nå har forstått da så er dette med pulk nytt for meg, så om det er noen småbarnsforeldre her eller andre med erfaring og gode råd settes dette høyt pris på! :)   

909126410_IMG_4143sensur.thumb.jpg.9e865c084be140241704c85c7084763c.jpg    

Jeg har sett et fall på ski av en pappa med barn i meis på ryggen. Et under at ungen overlevde. Meis bør utgå om man skal bevege seg på annet enn helt flatt terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg brukte pulken noe særlig etter at ungen fylte tre, og tror ikke jeg ville kjøpt barnepulk på dette tidspunktet. Jeg ville gått for en varepulk av et eller annet slag, avhengig av dine preferanser. Selv har jeg Acapulka, og er godt fornøyd med den. 

Alle slags pulker kan vel med fordel kjøpes brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler. Hvis du ikke har flere unger i "pipeline" så ville jeg gått for en ren transportpulk.

Det er for mye kav å komme seg oppi og utav barnepulken for en utålmodig treåring. Da er det mye bedre å kunne sette seg oppå pulken. Gjerne med skiene på, opp en bratt bakke, for så å gå selv. Legger du et underlag i bunn, og har med en sovepose går det jo også an å ta en blund om det skulle være nødvendig.

Skal du på lange turer i ruskevær på vidden, eller renne i 200 ned bratte bakker er nok barnepulk tryggere, men min erfaring er at turer med en treåring sjelden blir særlig lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en fjellpulken barnepulk fra 70-tallet. Egentlig ganske lik til den vi har i dag. Den har ver brukt MYE, og den er stødigere, tryggere, varmere og mye bedre å sitte i enn varepulker. Vi bruker den opp til 5 år alderen, for vi har unger som liker å spare på kreftene.

De sitter godt beskyttet mot vind og vær i barnepulken, og har en stor sotet vindskjerm/solskjerm foran ansiktet. Ryggen på fjellpulkens barnepulk fjærer, har du unger som sover mye på tur ville jeg absolutt gått for en barnepulk.

For sesongen blir det en 3, snart 4 åring som sitter en del i pulken og går en del selv, og en 6 åring som sitter seg ned foran på pulken noen ganger når hun blir sliten eller det er veldig bratte bakker. God trening for far 👍

Barnepulken kan brukes som varepulk, men kan ikke sammenlignes i kapasitet, og er tyngre å trekke.

Pulkprisene på nye pulker er helt hinsides, jeg har gjort 2 ekstremt gode bruktkjøp på finn, og var veldig heldig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det masse respons, herlig! :) 

Jeg tror det heller mer og mer over i en transport pulk, det er som noen her sier at dem kan bli litt rastløse i denne alderen. Erfaringen fra tidligere er også at vi går sjeldent langt og vi holder oss til finværsdager. Turen blir hennes tur, altså minst mulig forflytning og mest mulig kos. Ha med underlag og pose å bruke dette ja i pulken om hun vil legge seg litt. Har også pleid å ha med hengekøya mi som hun har kunnet slappe av i,  det funker bra om hun ikke finner ut hvor morsomt det er å herje i en hengekøye :P  

FP transporter 155 ser ut som er ett bedre valg ja enn pariser, trodde først denne lå endel høyere i pris. Ligger ute en Xcountry 130 med ekspedisjon sele og drag til en tålig grei pris på Finn.no, jeg velger nok å kjøpe brukt fremfor nytt om det lar seg gjøre.   

4 timer siden, Lompa skrev:

Jeg har sett et fall på ski av en pappa med barn i meis på ryggen. Et under at ungen overlevde. Meis bør utgå om man skal bevege seg på annet enn helt flatt terreng.

Her har jeg i mitt forsvar tatt det veldig rolig. Jeg bruker da kun fjellskiene  m/synt feller så blir mer gåing enn renning. Jeg tar også av meg skiene i bratte nedoverbakker. Sikkerheten først og vi har god tid når vi er på tur. Kan se for meg en slik ulykke i fart kan få svært uheldig utfall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Johanks skrev:

ekspedisjon sele 

Jeg hatt begge selene til Fjellpulken, ekspedisjonsselen er veldig stor, og er du ikke stor/lang i ryggen, blir den fort en tvangstrøye, så for mange er den vanlige selen mye bedre. Men jeg er lang i ryggen og den passer meg meget bra, etter litt tilpassing. Her bør du prøve før du kjøper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Memento mori skrev:

Jeg hatt begge selene til Fjellpulken, ekspedisjonsselen er veldig stor, og er du ikke stor/lang i ryggen, blir den fort en tvangstrøye, så for mange er den vanlige selen mye bedre. Men jeg er lang i ryggen og den passer meg meget bra, etter litt tilpassing. Her bør du prøve før du kjøper. 

Godt tips, jeg er nok middels i ryggen så det kan bli litt i grenseland. Skulle ønske det var noen av de tre sportbutikkene i nærheten som hadde litt utvalg, men det er begrenset på slikt. Alle selger det samme, ingen som spesialiserer seg innenfor egne/spesielle felt. Så det blir som oftes kjøp-og-test metoden fra nett. Heldigvis har man dette forumet å hente mye råd og tips ifra, gull verdt! :) 

3 timer siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Og det kan det jo fort være at de vil? :-)

pulk.PNG

Se der ja, går jo veldig greit det! :) Ofte så får vi oss en kjøretur til/fra der vi går på tur også så hun tar seg som oftest en dubb da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.