GÃ¥ til innhold
  • Bli medlem

Beste kameraet for friluftsliv?


mariuslarsn

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg landa til slutt på et Panasonic Lumix FZ300, da det er vann og støvtett, samt har god zoom rekkevidde uten ekstra pjatt. Men det er meg, leg liker bildene jeg produserer og ikke minst video, i tillegg til at det har mic-inngang. :) Ligner på et DSLR, men kan ikke bytte objektiv på det. Så litt større enn vanlig "kompakt-kamera", men zoom'en er good og den merket jeg behovet for, mtp hva jeg ønsket å ta bilder av/filme når er på tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Olympus Tough TG-4 (som jeg har) eller Tough TG-5. Ikke stor oppgradering på den siste (TG-5) som kom i fjor, mot TG-4 som kom ut i 2015. Blant annet har TG-5 fått 4K på videoopptak, mens oppløsning på stillbilder faktisk er gått ned. Likeså sensoroppløsninga fra 16 til 12 megapiksler. Prisen gikk opp, litt. For tiden fra 3 495 til 3 981. 

Dette er en klump av et allværskamera for de aller fleste forhold. Den er som navnet sier - en tøffing. ISO-en er fordoblet fra 6 400 til 12 800, men vekta er den samme på et kvart kilo. 

Se sjøl.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, 2_o'Clock_Man skrev:

Jeg anbefaler Olympus Tough TG-4 (som jeg har) eller Tough TG-5.

Se sjøl.

I stemmer denne. Flott kamera som tåler en støyt og som tar OK bilder for en glad amatør.

Kameraet lades via USB, så man trenger ikke ekstra batterier, men kan slippe unna med en ladebank eller solcellepanel om man skal på lengre turer. 

Man får kjøpt ett feste til kameraet som man kan feste på skulder reima på sekken slik at kameraet er lett tilgjengelig på brystet til enhver tid. 

Endret av Walle
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men jeg er i letemodus selv. Jeg har brukt et Sony RX100 iii og synes det tar bra bilder, men jeg har fått indikasjoner på at mitt bruk av det spesifikke kameraet skal nå opphøre så jeg lurer litt på det samme selv. Vurderte å spandere på meg Sony rx100 V, men jeg tenker også at det er ikke veldig stor størrelses-forskjell opp til et speilløst systemkamera?
Vil en større bildebrikke som APS-C gjøre de samme bildene (tenkt at man tar bort faktorer som fotograf/innstillinger/motiv etc) kvalitativ bedre til å forsvare prisforskjellen når primærbruken er friluftsliv/ski/sport/etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene  vil nok teknisk sett være bedre med en speilrefleks i og med at den har større bildebrikke og større objektiv, men jeg er litt tvilende om det egentlig er verdt det for amatørfotografer. Har et speilreflekskamera selv, av den rimelige sorten, og av og til så skulle jeg ønske at jeg hadde Sony rx100 eller noe lignende rett og slett på grunn av størrelsen. Det som er greit med speilrefleks er at man har friheten til å bytte objektiv, mens det ugreie er at om man har lyst på funskjoner som video i 4k, stabilisering i kamerahus,  bedre autofokus, etc., så må man en god del opp i pris.

Endret av 200-meter samler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Olympus TG-5, på tur i kajakk, og når jeg skal spare vekt i sekken.
Bildene tar jeg stort i raw-format og behandler de i ettertid. Dette gir bra spillerom mtp farger, kontrast og lys.

Dersom jeg skal på tur og fotografering er formålet, så tar jeg heller med speilrefleks (Nikon D800). Speilrefleksen gir meg bedre batteritid og er alltid "på" og klart til å fotografere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt litt forskjellig på tur. Et eldre speilrefleks, bra bildekvalitet men det er tungt så det er lenge siden det har værr med på tur. Panasonic ft5 bruker jeg mest. Det er vanntett og støtsikkert så det er praktisk å ha med. Bildekvelitet er bra men det sliter i lite lys pga sensorstørrelse. Så har jeg Panasonic GX80 systemkamera. Det tar bedre bilder og er klart bedre i lite lys. Det har også full opp med manuelle innstillinger. Det blir en del tyngre enn kompaktkamera men ikke så tungt som speilrefleksen.

Litt erfaringer fra tur. Jeg har en del ganger hatt med begge Panasonic kameraene. Ser da at GX80 må passee mer på. Eks kan været fort gjøre det fuktig på kvelden og da pakkes det ned i vanntett pose. Med regn i lufta blir det også liggende i telt eller sekk. Vinterstid er det sjelden ute av huset. Så det mest praktiske kamera er FT5 siden det kan brukes hele tiden. 

Alternativer er som flere nevner Olympus sin Tg serie. Panasonic har kommet med Ft7 nå som har fått elektronisk søker selv om det er et vanntett kamera. Ellers er Sony RX serien nevnt, veldig bra kameraer men de nyeste modellene synes jeg har blitt vel dyre. Ingen av kameraene jeg har nevnt har noe særlig som unntat GX80 som har utskiftbar optikk. Panasonic har en utgående modell som heter TZ100 så nå har en mer levelig pris. Det har 10x zoom, 1 toms sensor, manuelle innstillinger, raw osv. Det er en lommekamera som er flott til turbruk, men da ikke vanntett. Så mest praktisk opplever jeg selv det som er vanntett. Er alltid i hoftelomme på sekkene og kan brukes uansett vær. Er også vanntett nok til å filme under vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Sony RX100 iii på tur. Veldig fornøyd med det som turkamera (størrelse, vekt, brukervennlighet osv). Jeg liker veldig godt hvor bra det funker som "point-and-shoot" snapshot-kamera, samtidig som det er relativt enkelt å bruke til litt mer krevende situasjoner med mer kontroll over blender og lukkertid osv. Fine bilder blir det også, mye bedre enn mobilen!

Kameraet har dog sine begrensninger. For min del merker jeg at det skorter på dynamic range, farger og hudtoner. Det kan godt hende det har med størrelsen på bildebrikken (1") å gjøre.

Jeg har også et kamera med større sensor (APS-C) som presterer bedre (Fujifilm x-t20), men jeg gidder rett og slett ikke drasse med meg systemkamera på tur! Ja, folk er forskjellige på det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, hallfradd said:

Jeg bruker Sony RX100 iii på tur. Veldig fornøyd med det som turkamera (størrelse, vekt, brukervennlighet osv). Jeg liker veldig godt hvor bra det funker som "point-and-shoot" snapshot-kamera, samtidig som det er relativt enkelt å bruke til litt mer krevende situasjoner med mer kontroll over blender og lukkertid osv. Fine bilder blir det også, mye bedre enn mobilen!

Kameraet har dog sine begrensninger. For min del merker jeg at det skorter på dynamic range, farger og hudtoner. Det kan godt hende det har med størrelsen på bildebrikken (1") å gjøre.

RX100 i forskjellige versjoner har vært på markedet i svært mange år, Sony har funnet en formel som fungerer, og det har hele tiden vært bedre enn de aller fleste andre små kompaktkameraer. Jeg har den første versjonen, og bortsett fra litt uskarpe hjørner på enkelte bilder, gir det den beste bildekvaliteten jeg har sett fra kameraer i samme klasse. Nettopp det at man har mulighet til enkelt å overstyre automatikken er en av de gode egenskapene. Jeg synes ikke det mangler noe på dynamisk omfang (så lenge du ikke sammenligner med større bildebrikker) - for jeg går ut fra at du snakker om råfilene? Det er utrolig hvor mye man kan justere på både høylys og skygge uten at bildet faller sammen. Til å være så bitte lite er RX 100 et kjempekamera!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pÃ¥ siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.