Gå til innhold
  • Bli medlem

Allround tursekk dame (hjelp til størrelse)


Susi

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet det finnes flere emner om valg av tursekk og størrelse, men jo mer jeg leser jo mindre klok blir jeg.
Det jeg ser etter er en sekk som er stor nok til å bruke en uke på vinterstid, samtidig som den ikke er overkill til korte turer på sommeren.
I hodet mitt har jeg tenkt at 80L er passende, men om det er sant blir jeg ikke klok på.

Jeg er ei lita jente på knappe 50 kilo, så selv om jeg skal pakke mye ulltøy ol på vinterstid, så tar det jo betrakelig mindre plass enn en mann på 90kg, bare EN ullgenser vil jo ta kanskje 3x så mye plass. I tillegg vil jo sekken bli alt for tung for meg om jeg skulle stappet en svær sekk full.

Matmessig lager jeg real turmat hjemme, samt spiser mye kaloritett mat, så matplassen klarer jeg å komprimere til det minimale, men primus må jeg ha med.
Til isolasjon og sovepose så tenker å kjøpe et exped downmat 9m underlag, samt at jeg har et reinsskinn jeg vil ha med. Per dags dato har jeg en ganske stor helsport sovepose på 4kg.
Telt har jeg ikke kjøpt enda, men tenker et solotelt eller 2manns. Til nød et lett 3mannstelt. 

Har sett en fin Bergans sekk på tilbud på XXL, men denne er dessverre kun 70L, noe jeg tror kanskje blir litt knapt, eller hva?

Tusen takk for svar på forhånd :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en sekk fra Bergans som liksom skal være 75 liter. Jeg tror den da regner med en liten ekstrasekk til å ha bakpå. Så i realiteten er denne på 70 liter. Nå har jeg aldri pakket helt minimalistisk før, men den blir ofte stappa på en-nattsturer med Downmat, et lite telt, en ettkilos pose, dunjakke og jetboil pluss mat. Men da har jeg med godt med mat og sjokolade. Jeg kikker litt etter en ny sekk og da vil jeg gå for 80 liter. Jeg er 162 cm og har plass til litt mer sekk enn det jeg har, men ikke så veldig mye mer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Denne diskusjonen er oppe til stadighet, men om jeg skal dømme ut fra responsen er det få ting vi liker å diskutere mer enn sekkestørrelser :) !

Du har fått ett tips allerede, og gitt størrelsen på utstyret du beskriver vil nok 70 ikke være mer enn akkurat stort nok dersom alt skal inni sekken. Når det er sagt, tror jeg du har tatt litt hardt i når det gjelder sovepose. Min 25 år gamle Tyin var 2,5 kg og holdt ny ca -20 grader. Hva slags sovepose veier 4 kg????

Du kommer til å få tips fra to "skoler"; enkelte som klarer seg med 50-55 liter på alt opp mot ukesturer sommerstid, og som kommer til å anbefale deg å kjøpe to sekker (en til sommer og en til vinterbruk). Den andre skolen tilhører "jeg liker å pakke med det jeg vil ha med"-skolen og da er 80 liter en fin størrelse for noe som ikke blir "overkill" på sommeren.

Gitt min egen erfaring med 65l sekk er selv det litt mer enn jeg trenger på sommeren (får plass til alt inkl. 2mannstelt inni sekken), men fin til tre sesonger og når en skal ha med litt ekstra mat/drikke/komfort. Dersom 70-literssekken du ser på har gode festemuligheter for telt, sovepose (i vanntett trekk) og liggeunderlag på utsiden vil det nok fungre vinterstid, størrelsesmessig.

Så blir diskusjonen om det er behagelig å bære så mye utenpå sekken neste steg. Da kommer innspillet om å kjøpe seg en paris-pulk i stedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er først og fremst størrelse på sovepose, liggeunderlag og telt som bestemmer hvor stor sekk du trenger. Proviant kan også ta en del plass hvis turen er lang.

Dra i en friluftsbutikk som har et godt utvalg av sekker, og prøv å fyll en sekk med utstyr fra butikken som ligner på det du har i vekt og volum, da får du raskt en ganske god pekepinn på hvor stor sekk du trenger.

Ender du opp med en sekk på 80-90 liter vil jeg nok anbefale å ha en egen mindre og lettere sekk til sommerbruk, ja...

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis hadde en lignende sovepose før, den tok en vesentlig del av plassen i sekken. Turer vinterstid krever en del klær så det blir fort fylt opp i sekken. Vet ikke om du tenker å bruke pulk noe eller hvor langt du skal gå på en uke. Mat for en uke tar også plass selv om en pakker tørrvarer. I tillegg trenger en som regel mer drivstoff til primus om vinteren. Med 4 kg pose, downmat på litt over 1 kilo, sekk på 2,5-3 kilo og et telt på samme vekt så er du opp mot 11 kilo før du putter oppi mat, klær og annet utstyr. Greit da at sekk er god å bære med mye last også. Ta en titt på Osprey Xena 85. Mener den veier 2,4 kilo, så den er ikke lettpakking men ikke spes tung heller for å være stor sekk. Har selv herreversjon i 88liter og er veldig fornøyd med den. Mulig å komprimere en del så det får fint å bruke selv om den ikke blir stappa full. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var i same situasjon tidlegare i år. Ny sekk og større enn den eg hadde. 

Det viktigaste for meg var at eg hadde funne ut at den gamle sekken min var for høg og smal - ingenting i vegen med han anna enn at eg ikkje likte måten han var utforma. I tillegg var 65 liter inkludert lommer i topploket og fronten så realiteten var at sekken var ein stad mellom 55 og 60 liter. 

@Tessatroll testa to ulike sekker og skreiv grundig gjennomgang av dei. Osprey Xena 85 og Gregory Deva 80. Sjølv har eg ein Gregory dagstursekk og var godt nøgd med den sekken. Eldstesonen min på 12 år har Osprey (hadde 35 l og no ein 50 l). Altså hadde me positive erfaringar med begge sekkane. 

Eg sjekka rundt i dei vanlege sportsbutikkane, XXL, GMax og Sport1, men fann ingen sekkar som passa ryggen min og som ikkje hadde same smale og høge utforming som den gamle Arcteryxsekken.

På Sportsnett i Oslo fekk eg testa begge dei to sekkane med både lite og mykje vekt i. Sjølv om eg bare hadde butikktest og ikkje turtest så var mykje av erfaringane mine dei same som Tessatroll sine. Og eg enda med å kjøpa Osprey Xena 85. I sommar hadde eg mange turar på 1,5 km og 200 høgdemeter med 30 kg i sekken (bar ting til hytta vår). Den begrensande faktoren der var beinstyrken min, ikkje sekken. Han sat godt på ryggen og hadde god berekomfort til trass for å vera tung og med ting festa på utsida.

Sjølv om sekken er 20 liter større enn den gamle, så er han betre å bera. Eg fekk ein sekk som er lågare og breiare slik at han ikkje stikk opp over hovudet og skaper ubalanse. Eg er 166 cm høg forøvrig. Likevel er han ikkje så brei at eg har problem med å gå på ski eller truger med full sekk. Hovudrommet er stort og rommar mykje. Utforminga er slik at det er lett å pakka og med glidelås på sida, så er det lett å finna ting utan å tømma heile sekken. Gode stropper til å stramma med og festa ting på utsida. Har og vore på dagsturar på fjellet med sekken min. Lett å bera og fylt med ull og vottar og mat og han kjenst ikkje ut som ein svære sekk.

Så eg må sei takk til @Tessatroll for den grundige sekketestinga ho gjorde. Det var til stor hjelp då eg kjøpte ny storsekk i vår. 

Endret av Strilaliv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.