Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda en pakkeliste tråd!


Bendikb

Anbefalte innlegg

 
Hei alle sammen! 
 
Skal ut en helgetur nå på fredag til Kløsa i Degernes. Har for første gang laget en pakkeliste før jeg drar ut. 
Jeg har som regel alltid med meg for mye en for lite, og sekken blir som regel tung å bære på. 
 
Er det noe på lista som dere ville droppet? Eller er det noe jeg har glemt som jeg bør ha med? 
 
Setter pris på tilbakemelding! 
 
 
EDIT: 
 
Mat er noe jeg handler på veien, blir egg og bacon til frokost, med polarbrød og diverse pålegg.
Og real turmat til middag, + noen pølser og potetmos som backup. Evt fisk om det blir noe.. :)
 
EDIT 2: 
Jeg skal jammen meg veie alt utstyr når jeg pakker, så jeg vet hvor mye ting veier, og kan evt fokusere på å bytte ut lettere ting i fremtiden. 
Endret av Bendikb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

F15CA3F6-3671-4FFC-80B2-745B666CC74E.thumb.jpeg.3ee79b2aa97f588a36ec6d0c62303130.jpeg

Det er ikke meldt hverken kaldt eller mye vind.

Syns du har med i meste laget av klær og varmt utstyr. De sies vi pakker våre frykter, i så fall er du redd for å fryse. 

Fiskeutstyr?

God tur, og skriv gjerne litt om turen og ta et bilde eller 2😀

Endret av Memento mori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg pakket med meg mye, men her må jeg se meg slått. Hvis vi ser bort ifra mat så er den listen der noe ala det jeg pakker for 3 uker :)

Jeg hadde tatt min Warmpeace Viking 300 sommerpose og kuttet ut mye av de varme klærne. Tatt med kvistbrenner med kjele + svartkjele, ingen ekstra sko, droppet øks og sag. Kaffekopp + termos hadde blitt med. Er det en solo helgetur hadde jeg ikke hatt med annet av klær enn det jeg gikk i + ett sett tynn ull under og villmarksgenseren og en tynn lue. Mulig jeg hadde vurdert å kun sove under tarp på bamse underlaget med den værmeldingen. Så hadde jeg sikkert hatt med regnponchoen just in case.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Memento mori skrev:

F15CA3F6-3671-4FFC-80B2-745B666CC74E.thumb.jpeg.3ee79b2aa97f588a36ec6d0c62303130.jpeg

Det er ikke meldt hverken kaldt eller mye vind.

Syns du har med i meste laget av klær og varmt utstyr. De sies vi pakker våre frykter, i så fall er du redd for å fryse. 

Fiskeutstyr?

God tur, og skriv gjerne litt om turen og ta et bilde eller 2😀

Jeg hadde egentlig håpet på noen minusgrader, da det har vært flere netter på den blå siden i det siste. 
Derfor har jeg forberedt meg mentalt på litt kulde. Men ser dessverre ut som at været blir litt varmere en ønskelig, så da kan jeg sikkert droppe litt klær.

Fiskestang og sluk er med! :) Kommer nok et lite referat og noen bilder av turen også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ihvertfall droppet ullteppe, thermos og greid meg med hodelykt. Du trenger ikke to. 

Som andre nevner er det mye klær her. Du vet best hva du trenger, men prøv å hold det til det nødvendige + et par sokker i backup. 

God tur! Jeg skal også på skautur i helga og hadde også håpet på et par minus men ser ut til at vi får sommervær 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips - legg tingene utover. Ser du to ting som dekker samme behov - ta vekk en. Jeg er "flink" til å pakke med flere ting som i bunn og grunn gjør det samme, men pleier å gjøre det slik og da får du fort tatt vekk en del vekt.

Sag og øks bl a. trenger du vel neppe begge to av - holder med en om du har behov for noen i det hele tatt. Kniver veier jo en del og du trenger neppe tre? Skal du ha vanlig bål er kanskje både kvistbrenner og spritbrenner i overkant  Og med den menyen du oppgir trenger du kun stekepanne og kaffekjele. Kanskje titankoppen til potetmos om du ikke vi lage i kjelen. Thermosen kun dersom du har behov for å ha varmt vann tilgjengelig konstant uten mulighet for å koke opp - hvis ikke kan den også droppes.

Underveis på turen er det jo greit å merke seg hva du savner, og også hva du ikke tar i bruk i det hele tatt - så blir det enda bedre pakking til neste tur. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å veie alt utstyret ja. Da blir det lettere å planlegge og finne ut hva som gjør børa tung!

Du kan faktisk bruke titankoppen (750ml) som eneste kokekar. Velg mellom kvistbrenner eller rødspritbrenner+drivstoff. Ta med stekepanna hvis du MÅ steke egg, bacon eller fisk. I tillegg trenger du én kniv, en spork/skje og en drikkeflaske. Hvis du ikke liker å drikke kaffe fra titankoppen kan du kanskje ta med en sammenleggbar plastkopp i tillegg. Bålposen er grei å ha som ekstra sikkerhet.

Legg igjen sag, øks, kaffekjele, resten av kokesettet, spikkekniv, krokkniv og termos hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, ketilring skrev:

Du kan iallefall droppe ullteppet på 2,1 kg. Jøye meg! 😄

Hva! Mitt elskede ullteppe! 😅 Dette må jeg sove litt på, lurer litt på om jeg bare har godt av de ekstra kiloene 😂

 

34 minutter siden, Truant76 skrev:

Jeg trodde jeg pakket med meg mye, men her må jeg se meg slått. Hvis vi ser bort ifra mat så er den listen der noe ala det jeg pakker for 3 uker :)

Jeg hadde tatt min Warmpeace Viking 300 sommerpose og kuttet ut mye av de varme klærne. Tatt med kvistbrenner med kjele + svartkjele, ingen ekstra sko, droppet øks og sag. Kaffekopp + termos hadde blitt med. Er det en solo helgetur hadde jeg ikke hatt med annet av klær enn det jeg gikk i + ett sett tynn ull under og villmarksgenseren og en tynn lue. Mulig jeg hadde vurdert å kun sove under tarp på bamse underlaget med den værmeldingen. Så hadde jeg sikkert hatt med regnponchoen just in case.

 

Hehe, nå kastet jeg min eneste sommerpose i sommer, da den var gammel og alt for liten, og har ikke kjøpt noen ny enda. 
Men skal kjøpe meg en Varmpeace Viking 600 snart, som vil fungere som på vår, sommer og høst. Per dags dato har jeg bare min store, tunge, gamle vinterpose som får duge intill videre :) Jeg må nok revurdere klærne jeg tar med ja :) 

 

29 minutter siden, whistler skrev:

Jeg ville ihvertfall droppet ullteppe, thermos og greid meg med hodelykt. Du trenger ikke to. 

Som andre nevner er det mye klær her. Du vet best hva du trenger, men prøv å hold det til det nødvendige + et par sokker i backup. 

God tur! Jeg skal også på skautur i helga og hadde også håpet på et par minus men ser ut til at vi får sommervær 😂

Jeg tror nok jeg dropper termosen ja, den er stor og tung og jeg kommer nok ikke til å savne den. Takk for det! :) Får heller teste hengekøya i minusgrader om noen måneder forhåpentligvis ;)

 

18 minutter siden, Elisabethsk skrev:

Tips - legg tingene utover. Ser du to ting som dekker samme behov - ta vekk en. Jeg er "flink" til å pakke med flere ting som i bunn og grunn gjør det samme, men pleier å gjøre det slik og da får du fort tatt vekk en del vekt.

Sag og øks bl a. trenger du vel neppe begge to av - holder med en om du har behov for noen i det hele tatt. Kniver veier jo en del og du trenger neppe tre? Skal du ha vanlig bål er kanskje både kvistbrenner og spritbrenner i overkant  Og med den menyen du oppgir trenger du kun stekepanne og kaffekjele. Kanskje titankoppen til potetmos om du ikke vi lage i kjelen. Thermosen kun dersom du har behov for å ha varmt vann tilgjengelig konstant uten mulighet for å koke opp - hvis ikke kan den også droppes.

Underveis på turen er det jo greit å merke seg hva du savner, og også hva du ikke tar i bruk i det hele tatt - så blir det enda bedre pakking til neste tur. :D

Smart tips, for nok et bedre perspektiv over hva som er nødvendig å ta med da ja. Knivene veier ikke all verden, og jeg er blitt glad i å sitte å spikke en skje eller lignende på tur. Så de må nok med :) Jeg har faktisk aldri brukt kvistbrenneren min før, derfor jeg hadde et lite ønske å prøve dette denne gangen. Men mulig  jeg heller dropper alkoholbrenneren da. Vanlig bål blir det :)

 

Jeg ble inspirert av @a_aa sin tråd, og har satt meg som mål å ha minst 1 overnatting en gang i måneden i hele 2019, forhåpentligvis blir jeg flinkere på dette i fremover! 😅

Endret av Bendikb
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bendikb skrev:

Hva! Mitt elskede ullteppe! 😅 Dette må jeg sove litt på, lurer litt på om jeg bare har godt av de ekstra kiloene 😂

 

Hehe, nå kastet jeg min eneste sommerpose i sommer, da den var gammel og alt for liten, og har ikke kjøpt noen ny enda. 
Men skal kjøpe meg en Varmpeace Viking 600 snart, som vil fungere som på vår, sommer og høst. Per dags dato har jeg bare min store, tunge, gamle vinterpose som får duge intill videre :) Jeg må nok revurdere klærne jeg tar med ja :) 

 

Jeg tror nok jeg dropper termosen ja, den er stor og tung og jeg kommer nok ikke til å savne den. Takk for det! :) Får heller teste hengekøya i minusgrader om noen måneder forhåpentligvis ;)

 

Smart tips, for nok et bedre perspektiv over hva som er nødvendig å ta med da ja. Knivene veier ikke all verden, og jeg er blitt glad i å sitte å spikke en skje eller lignende på tur. Så de må nok med :) Jeg har faktisk aldri brukt kvistbrenneren min før, derfor jeg hadde et lite ønske å prøve dette denne gangen. Men mulig  jeg heller dropper alkoholbrenneren da. Vanlig bål blir det :)

 

Jeg ble inspirert av @a_aa sin tråd, og har satt meg som mål å ha minst 1 overnatting en gang i måneden i hele 2019, forhåpentligvis blir jeg flinkere på dette i fremover! 😅

Erfaring kommer etterhvert og min erfaring er at det blir færre og færre ting i sekken ettersom erfaringen blir større ;-) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bendikb skrev:

Hehe, nå kastet jeg min eneste sommerpose i sommer, da den var gammel og alt for liten, og har ikke kjøpt noen ny enda. 
Men skal kjøpe meg en Varmpeace Viking 600 snart, som vil fungere som på vår, sommer og høst. Per dags dato har jeg bare min store, tunge, gamle vinterpose som får duge intill videre :) Jeg må nok revurdere klærne jeg tar med ja :) 

 

Jeg tror nok jeg dropper termosen ja, den er stor og tung og jeg kommer nok ikke til å savne den. Takk for det! :) Får heller teste hengekøya i minusgrader om noen måneder forhåpentligvis

Listen din gav jo litt mer mening når jeg så at du hadde forventet minusgrader :)

 

Det er jo positivt at du bruker det du har og ikke kjøper nytt til enhver anledning, så kudos for det. Hadde jeg ikke hatt min Alta Long så hadde jeg også kjøpt Viking 600. Viking 300 kan bli litt knapp om temperaturen blir lav, ved Vonsjøen på 800m i fjor ble den litt kald enkelte netter da det gikk ned mot 2 grader, så da ble det tynn ull i soveposen, noe som forsåvidt er greit, men jeg sover helst i boxer og t-skjorte hvis jeg kan.

Jeg er litt tilhenger av termos, selv på sommeren, men det har mest å gjøre med at jeg koker opp vann om kvelden slik at jeg har til morgenkaffe/suppe om jeg skulle våkne til regn da jeg kun bruker kvistbrenner og har da ikke mulighet til å fyre i (for)teltet. En annen fordel med termos er å ha varmtvann til vask av hender før matlaging. Vanligvis er jeg på tur med flere venner og vi lager en del felles mat som en av oss har ansvar for hver dag, og da må vi tenke litt hygiene.

Kanskje jeg hadde droppet termos hvis jeg tok hengekøye og tarp for da kunne jeg sikkert fyrt kvistbrenneren under tarpen.

 

God tur :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tips til bekledning:

Dette er jo veldig individuelt, men jeg har funnet ut at følgende fungerer bra for meg i den varmere årstiden. Kanskje du kan få noe nyttig ut av dette. :)

- t-skjorte i ull, kort eller 3/4 ullstilongs, og mellomtykke ullsokker innerst.

- lett, hurtigtørkende turbukse og tynn ull- eller fleecejakke til å gå i.

- lett skalljakke med hette mot vind og regn.

- tynn syntet- eller dunjakke med hette hvis det skulle bli kjølig.

Blir det kaldt tar jeg alle tre jakkene på utenpå hverandre.

Tar i tillegg med tynn lue, buff og et par mellomtykke sokker som oppbevares i soveposen. Soveposen kan brukes som teppe i leiren.

Er det meldt en 15-16 grader eller mer på dagtid holder dette som regel. Skal man opp i høyden eller andre steder der været fort kan skifte er det lurt å ta med ekstra mellomtykt ullundertøy (over- og underdel) i tillegg.

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, ketilring skrev:

Når det gjelder tips til bekledning:

Dette er jo veldig individuelt, men jeg har funnet ut at følgende fungerer bra for meg i den varmere årstiden. Kanskje du kan få noe nyttig ut av dette. :)

- t-skjorte i ull, kort eller 3/4 ullstilongs, og mellomtykke ullsokker innerst.

- lett og hurtigtørkende turbukse, tynn ull- eller fleecejakke til å gå i.

- lett skalljakke mot vind og regn.

- tynn dunjakke hvis det blir kjølig.

Blir det kaldt tar jeg alle jakkene på utenpå hverandre.

Tar i tillegg med tynn lue, buff og et par mellomtykke sokker som oppbevares i soveposen.

Er det meldt en 15-16 grader eller mer på dagtid holder dette som regel. Skal man opp i høyden eller andre steder der været fort kan skifte er det lurt å ta med ekstra mellomtykt ullundertøy (over- og underdel) i tillegg.

Jeg må nok revurdere klærne min litt ja, jeg liker å ha et nytt par med sokker hver dag, også et par sokker som jeg sover i. Dette er en luksus jeg "koster" på meg 😁 Men ser at jeg har tatt med meg for mye klær ja, dessverre så har glidelåsen på skalljakka min gått i stykker, så får helle supplere med en ekstra genser og dunjakke. Er heldigvis ikke meldt regn, så dropper nok regntøy også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lars Stenseth skrev:

Seriøst, trenger du 4 kokekar? 2 kjeler,kaffekjele og 750ml Toaks potte? Går faktisk an å koke opp vann i en rein stekepanne også, da er man oppe i 5😉 men erru glad i kaffe, så erru glad i kaffe😊 ha en fin tur👍

Nja, nei 😅 Jeg tenkte om jeg ville lage meg instant Coffee fra hengekøya så var alkkoholbrenneren og toaks potta fin, men kjenner jeg meg rett blir det nok kokekaffe i kjelen istedet for. Og de andre er i et sånt fint lite sett som passer så bra sammen. Ikke store greiene altså. 

-82574475-642157931.jpg

11995591411858253648.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Bendikb skrev:

 Og de andre er i et sånt fint lite sett som passer så bra sammen. Ikke store greiene altså. 

-82574475-642157931.jpg

11995591411858253648.jpg

Jeg tror titanpotta di fint kan erstatte alle de tre delene i dette settet. Hva er størrelse og vekt på dette settet egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ketilring skrev:

Jeg tror titanpotta di fint kan erstatte alle de tre delene i dette settet. Hva er størrelse og vekt på dette settet egentlig?

Konspiratorikeren i meg sier at han vil ha med et 3-sett for å slippe oppvasken på en helgetur :P

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, ketilring skrev:

Jeg tror titanpotta di fint kan erstatte alle de tre delene i dette settet. Hva er størrelse og vekt på dette settet egentlig?

Husker verken vekt eller størrelse i farta, men er ikke meget. 

 

18 minutter siden, Truant76 skrev:

Konspiratorikeren i meg sier at han vil ha med et 3-sett for å slippe oppvasken på en helgetur :P

Haha! Er greit å ha en dedikert panne for bacon vell 😅 Blir litt vanskelig å lage både bacon og egg i Toaks koppen :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, whistler skrev:

Erfaring kommer etterhvert og min erfaring er at det blir færre og færre ting i sekken ettersom erfaringen blir større ;-) 

På helgeturer hvor du ikke skal gå veldig langt, ei heller mange høydemeter er det nok mange her inne som putter mye godsaker og luksus i sekken. 

Er bare et krav, og det er at mesteparten bør gå oppi sekken. Alt som blir spist skal jo bare en vei også. Høsten er en spennende tid for tur, temperaturen varierer fort mellom minus 5/10 grader på natta og over 20 på dagen. Ikke legg igjen regntøy, lokale byger kommer før du aner det. Yr snur fort i disse dager. Slå opp tarpen først, og ta den sist ned. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her allerede. Mitt tips er om det ikke er så langt/krevende å gå så kan du jo bare ta med deg det du selv føler kommer til å bli brukt. En enkel helgetur er en suveren måte å bli kjent med det forskjellige utstyret man har. Så kan du gjøre deg noen tanker underveis å ta en liten evaluering etter turen på hva hadde du egentlig behov for -og hva ikke. Dette bygger man erfaring på til turer senere. Er man tørr, varm og mett når man sovner om kvelden så blir det som oftest en fin tur. 

Bonustips: Ikke gjør som meg å overtenke/detaljplanere alt, det lager bare stress rundt det å ta seg en enkel helgatur. Pakk sekken og kom deg ut! :) 

NB: ukjent område/lengre distanser/høyde osv så blir jo ting litt annerledes.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Memento mori skrev:

På helgeturer hvor du ikke skal gå veldig langt, ei heller mange høydemeter er det nok mange her inne som putter mye godsaker og luksus i sekken. 

Jeg sa ikke at jeg ikke pakker godsaker og luksus i form av mat og drikke i sekken ;-) Men litt færre "ting" har det nok blitt med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange gode tips her, takk alle sammen. 

Kløsa er ikke et kjempe stort vann, så det blir ikke den lengste gåturen. Derfor tåler jeg nok en litt tyngre sekk en vanlig. 
Er fortsatt usikker om jeg tar med regnsettet mitt, da dette er noe tunge greier av noe oljebasert materialle fra biltema. Veldig bra mot regn, men veier en del. Mulig jeg kjøper meg en regnponcho derifra, kostet bare 45,- av PVC. 

Alt er ikke planlagt, vet fortsatt ikke om jeg skal få morgensolen eller kveldsola :D Hehe. Aldri vært i området der før, så får se om jeg finner noen fine plasser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg ihvertfall fått veid en del av utstyret, utenom klær. Men har fjernet noe på lista ang klær.

Det er også en del ting på diverse som ikke blir mer, men lot det være på lista for å få en oversikt over vekt. 
Men kommet et steg nærmere målet ihvertfall :D Sekken gjettet jeg vekt på, mulig den er tyngre. Må nok fjerne endel ting til, da jeg er nå nesten oppi 19 kg uten klær og mat.  

Når jeg tenker tilbake må jeg sikkert ha vært oppi 30 (40?) kg eller mer tidligere, da jeg har alltid hatt med masse ekstra stæsj som jeg ikke får brukt for, men skal prøve å begrense dette litt nå :)

NY LISTE

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kjetil E. skrev:

Kløsa kan man jo omtrent kjøre helt inntil via Kilebuveien.. Hvor langt har du tenkt å gå?

Har aldri vært i området før, så tenker jeg går rundt vannet for å finne et fin plass. Utforske skogen i området litt etter campen er på plass. 
Har du noen tips om noen fine camp plasser på kartet, helst litt unna sti og hytter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.