Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Multifuel med periodisk feil - Dag for dag tråd (Flyttet fra kjøp og salg)


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Annonse
1 time siden, Memento mori skrev:

Nå brant den konstant i en time uten noe tull, redusert effekt eller lignende

@whistler som jeg skrev i tråden brant den en hel time uten krøll. 

Litt pulsering vil de alltid bli på disse, spesielt om du pumper for mye. Men som du hører på filmen er det ikke kraftig. Så jeg friskmelder denne primusen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D5E781F8-F4E4-4C73-8905-4C1A26370291.thumb.jpeg.6c788cee00fa78502876fee0d6ba9eef.jpeg

Da har jeg testet i mørke og den brenner rent.

027387BA-6904-4DE8-88FD-0074D0C91486.thumb.jpeg.a63dfb563d2594de8de1f45c6418d5ca.jpeg

Reparerte også dyserenseverktøyet, satt inn en ny tråd på den. 

@Marius Engelsen Har ikke testet bioetanol, frysepunkt og at det gir nok effekt til forvarming er viktig. Jeg får kjøpe en liter å teste litt, legge i fryseren for å se om det flyter. 

Vil rette en stor takk til @Tor-Erik-L-77 som var sporty nok til å være med på en slik tråd. 

Endret av Memento mori
Rettet autokorrekturfeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bioethanol til forvarming av 111C med parafin på tanken, og da skal det holde rikelig til det aller meste av brennere på markedet.

MEN 111C har veke i skålen, og kokepunktet til bioethanol er ikke allverdens høyt. Frysepunktet hadde ikke bekymret med når det gjelder forvarmingssprit, det er vel lavt nok på det meste av sprit vil jeg tro. Men kokepunktet kan ha noe å si når der gjelder forvarming i skål uten veke.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Jeg bruker bioethanol til forvarming av 111C med parafin på tanken, og da skal det holde rikelig til det aller meste av brennere på markedet.

MEN 111C har veke i skålen, og kokepunktet til bioethanol er ikke allverdens høyt. Frysepunktet hadde ikke bekymret med når det gjelder forvarmingssprit, det er vel lavt nok på det meste av sprit vil jeg tro. Men kokepunktet kan ha noe å si når der gjelder forvarming i skål uten veke.

Trenger man ekstra/custom veke så kan man kjøpe glassfiberpakning fra Biltema. Har selv brukt Art.nr. 87-472 med bra resultat.

https://www.biltema.no/hjem/innredning/peistilbehor/glassfiberpakning-for-vedovnpeisinnsats-2000020125

 

2018-10-26 22.26.42.jpg

2018-10-26 22.36.40.jpg

Endret av Anonsen
Knussel
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg bruker bioethanol til forvarming av 111C med parafin på tanken, og da skal det holde rikelig til det aller meste av brennere på markedet.

MEN 111C har veke i skålen, og kokepunktet til bioethanol er ikke allverdens høyt. Frysepunktet hadde ikke bekymret med når det gjelder forvarmingssprit, det er vel lavt nok på det meste av sprit vil jeg tro. Men kokepunktet kan ha noe å si når der gjelder forvarming i skål uten veke.

Har også prøvd bioethanol nå til forvarming.  Funker bra !

Og renere enn rødsprit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2018 den 16.05, Memento mori skrev:

15D9469F-12C3-4031-9761-0D0489B5E0DF.thumb.jpeg.daf291979fd866831102ee64fe89630e.jpeg

 

Desverre er produksjonsrester vanlig i primuser, slik at en brenner som er fyrt skikkelig varm, og renset etterpå er en mye bedre brenner enn en som er ny i butikken. 

 

Så dette selv nå, kjøpte en ny omnilite. Lot den stå å brenne opp en tank før jeg åpnet dyse for å sjekke. 

94A7333B-752E-4342-A5A9-EB4DCE27D870.thumb.jpeg.280a9979458ef9dc483a774d0581b685.jpeg

D013F461-5896-44FC-A51E-74B1CF099267.thumb.jpeg.a03044d8ed4a4946f6d5756ce443e01f.jpeg

Tydelig voks/produksjonrester ved fuel innløp

2A23DD76-FBD4-4D5B-A957-E9F39F8E5E98.thumb.jpeg.f0f01a7b48fcf5f0ea6003af1c1f1f8a.jpeg

Også endel som samlet seg innunder dysen.

F39ADF5F-ED44-4FC0-B81B-08FED9DC8CF1.thumb.jpeg.1de69f9d51061e3a691602df3038872c.jpeg

renset med q-tips og litt rødsprit. Testet i garasjen med lyset av å den brant rent og fint. Bruker biltemas 4-t alkylat bensin og rødsprit til forvarming.

C18A07D4-7139-4F94-ADCA-6B5A4CD8EA18.thumb.jpeg.43fcac2ff6195d48099404c0a384934f.jpeg

lavvo og jakttur i helgen, tipper jeg får brent igjennom noen tanker så får jeg åpne å se igjen.

 

veldig interessant og lærerik tråd, kjekt dere deler! Morsomt med primus🙂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51BE539F-EBDC-48E1-9756-6B00C69AC023.thumb.jpeg.6e08f05c3fccbcfdc430c78adaecf896.jpeg

Da dukket det opp en Multifuel fra finn. 

02CCFE07-8C67-4708-B976-8307DABEB656.thumb.jpeg.64eabb175ad64609cd4e83685c935756.jpeg

Knapt brukt, og bare med gass.

C9BDB292-C6BF-4BF2-83FC-36311C2E704A.thumb.jpeg.ac25909759c450841cf3a9081b981a4f.jpeg

Her er dysenåla helt som ny. Blir å testbrenne og ta en rens. 

9EF52813-16E3-4791-8B5F-12A091E9D7A2.thumb.jpeg.94226d0fbf04fafffe3c964fcad1eb3e.jpeg

Fikk også kjøpt inn to drivstofflasker med riktig type kork. Ubrukt pumpe fulgte med. 

Da kan jeg selge komplette sett til våren. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_1095.thumb.JPG.fe246707712cf4fa048fba8c880202b3.JPG

Da byttet jeg jeg til bensindysa på Multifuel nr 2, og testfyrte den i går kveld, brant fint i 2 minutter, før den slukket. 

IMG_1096.thumb.JPG.f54e7eab188a4fdaf7c5965014b74ace.JPG

Måtte retenne den, og da brant den gult, og funket ikke bra.

BB15A50C-EC8E-4446-A6DD-98F8FFFE9059.thumb.jpg.a2216dfccd974c2dca66b9372a03393d.jpg

Her er begge Multifuelene, og omniliten. 

IMG_1105.thumb.JPG.bb002afe4436b8d255520cdc3055f9a8.JPG

Åpnet den i dag, og det er sponrester i filteret som sitter ved brennerhode. Fjerner dette filteret. Var bare i bruk en periode.

IMG_1104.thumb.JPG.416b8cb2b20010bef68ed5ec2f66b68f.JPG

I brennerhode, der hvor strupespindelen er, har det kommet produksjonsrester. Disse stikker ut.  Selve dysa er fortsatt helt ren. Er vel her de fleste vil renske også uten at det hjelper, Ref den første. 

Er veldig synd at det ofte er så mye produksjonsrester i nye primuser. Ikke lett for nye og skjønne hvordan de faktisk skal funke, når det blir problem etter få minutter. 

Siden de blir solgt billig på finn, kan det jo hende at jeg får en større andel av de som har produksjonsrester og ikke funker OK, men denne var såvidt brukt på gass, og så OK ut før oppstart. 

Blir rens og ny testkjøring i kveld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Blaser skrev:

Det filteret som du viser i bildet over @Memento mori, det er noe du har satt inn selv, eller leveres de med filteret som standard oppsett ?

Det var standard en periode hos primus, men er vel i praksis bare en ekstra feilkilde. Er ikke på de som blir solgt nå etter det jeg vet. Denne her er fra 2011, hvis datoen inni pappesken er riktig. 

Det er samme filteret som sitter i enden av ergopumpa.9D623BE6-31B5-4F2D-9DA6-146D5D622347.thumb.jpeg.4fe9f8d8c8346c5e86fd3bcab2509951.jpeg

Da er den renset og testkjørt en 45 minutt. Nå brenner den rent og uten krøll.

0008C506-462F-4E7F-B597-10CCF1FACE1D.thumb.jpeg.b3d11575a1df8f541986b7efbcea2e75.jpeg

Utrolig hva litt rensing hjelper. 

Endret av Memento mori
La til bilder av testkjøring
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen er at litt rusk som ligger på veien til dysen, selv om det ikke blokkerer på noen måte eller ligger i dyseåpningen, kan gjøre at primusen får masse rare symptomer?

Veldig rart, er det ikke?

Har eldre primuser også dette problemet med produksjonsrester? Type 111 og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei, kan kanskje dele min erfaring med multifuel'en. Hadde tilsvarende problem, med min. I mitt tilfellet var det ihvertfall det hvite filteret i brenneren som var problemet. Det gikk tett, ble helt hardt. Såg ellers heilt reint ut.  

Prøvde å byttet filter, men det gikk ikke mer enn 4-5 fyringer før det var tett igjen. Fjernet filteret helt, og så brant den uten noe tull, og har gjort det siden. Dette var også anbefalingen eg fikk fra Primus kundesenter. 

Eg har også, som flere her inne, blitt veldig glad i 111'en, så det blir sjeldnere at eg bruker Multifuel'en.  Men tar den fram fra tid til annen, og det har ennå ikke vært noe tull etter fjerning av filter. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Herlig tråd! Artig å se at du fikk liv Primusen igjen @Memento mori. Kunne også vært spennende å se hvordan billigere brennere stiller når det kommer til produksjonsrester i en teardown. Tenker da på f.eks Fire Maple FMS-F3 eller BRS-8. Og hvordan er det med Optimus, Kovea og MSR oppi alt dette? Man hører vel langt sjeldnere om feil der, men samtidig så er vel sikkert salgstallene betydelig lavere også her i Norge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Freebird Har ikke noe statistikk og ei heller noe antall å snakke om. Så her er vi over på rein skjær synsing. Jeg kjøper helt unntaksvis helt butikknye primuser, men skaffer di som oftes via finn. Ofte knapt brukt og funker ikke som de skal når jeg tester de før en gjennomgang. Så mitt svar er nok veldig påvirket av dette.

Etter det jeg har hørt flyttet primus produksjon til et lavkostland, og det var etter dette at det var mye problemer. Men dette skal være løst. Tror det er rester fra slangekapping/innfesting som er hovedårsaken. 

Med dyser på 0.25 til 0.45 mm skal det ikke mye til før det blir litt krøll. Det er derfor jeg anbefaler å fyre opp en flaske med drivstoff, for å få den 100% gjennomvarm over litt tid. Tar du da en sikkelig rens, har du både blitt kjent med brenneren og har en brenner du kan stole på. 

Når det er sagt, liker jeg brennerne fra Primus og Msr best, ikke knekt koden på nyere Optimus eller Soto Muka. Coleman funker også meget bra, og er den perfekte bensinprimus bortsett fra høy CO produksjon  - nesten som å bruke gass. De andre merkene har jeg lite erfaring med, men flere av de er veldig plastikaktige i pumpe/koblinger, men f.eks Fms f3 brenner veldig rent og lar seg simmre bra. Disse relativt billige bensinbrennerne er så og si aldri til salgs brukt. Om det er lite antall, blir kastet for at de er billige/ryker, eller funker OK vet jeg ikke. Selv små billige gassbrennere blir solgt brukt. 

Skal teste/filme en del i vinter, for så å rydde/selge de fleste jeg har. Får da frigjort litt kapital, for å evntuellt kjøpe inn nye for rep og testing.

Når det er sagt, er det noen primuser som tydeligvis har blitt veldig mye brukt til salgs, og det er Primus Omnifuel, Optimus Nova (gammel type?), MSR whisperlight og MSR XGK. Så her er nok kvaliteten etter evntuelle oppstartsproblemer bra. Men disse trenger ofte et skifte av pakninger.

Så det er veldig synd at ikke primuser faktisk blir testet før salg, mange som ikke har noen til å vise seg får en negativ opplevelse, og i værste fall aldri oppleve at brenneren de har kjøpt funker 100% før den begynner og fuske, og tror de gjør noe feil. Så ligger den i skapet noen år, før det selger den til gibort pris. Så har dere mulighet - gi gjerne bort et lite kurs i bensinbrenner og litt vedlikehold til de rundt deg. YouTube og Google hjelper i praksis ikke for førstegangsbrukere som for problemer i oppstarten. Mange mener dessverre også at nytt er bra og at vedlikehold av primus er bare for de som bruker den ekstremt mye. Er brukt og bra vedlikeholdt brenner er faktisk det beste, og holder i årevis. 

Endret av Memento mori
Rettet skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Memento mori hva renser du med? Zalo og citronsyre? Jeg sliter med begge mine to primuser. En Omnifuel og en Multifuel Ex. Har badet de i citronsyre og zalo, renset spindelen, men de fungerer fortsatt veldig dårlig. Bruker ca. 10min på 1l vann som er på ca. 5grader. Jeg bruker Kemetyl Fritidsparafin og forvarmer med rødsprit. Pumper 20-30 trykk. Blå og fin , men liten flamme, men det virker som om de kanskje er litt dårlig trykk. Forskjellige pumper er forsøkt. Ingen tegn til lekasjer. Bruker dyse 28. Jeg må nesten alltid rense med nåla før opptenning, så det tyder på at det er noe som kanskje kokser seg? Men dersom parafinen er dårlig, så burde vel det blitt stoppet allerede i filteret på pumpa? Er det flere som har erfaring med Kemetyl fritidsparafin? Vurderer nesten å kjøpe en XGK, for å se om den håndterer parafinen bedre..

Endret av Helge G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Helge G skrev:

@Memento mori hva renser du med? Zalo og citronsyre? Jeg sliter med begge mine to primuser. En Omnifuel og en Multifuel Ex. Har badet de i citronsyre og zalo, renset spindelen, men de fungerer fortsatt veldig dårlig. Bruker ca. 10min på 1l vann som er på ca. 5grader. Jeg bruker Kemetyl Fritidsparafin og forvarmer med rødsprit. Pumper 20-30 trykk. Blå og fin , men liten flamme, men det virker som om de kanskje er litt dårlig trykk. Forskjellige pumper er forsøkt. Ingen tegn til lekasjer. Bruker dyse 28. Jeg må nesten alltid rense med nåla før opptenning, så det tyder på at det er noe som kanskje kokser seg? Men dersom parafinen er dårlig, så burde vel det blitt stoppet allerede i filteret på pumpa? Er det flere som har erfaring med Kemetyl fritidsparafin? Vurderer nesten å kjøpe en XGK, for å se om den håndterer parafinen bedre..

Citronsyre og zalo løser opp sot svært effektivt! Messigbørste og mekaning rengjøring i flere omganger til det skinner som gull er min framgangsmetode. Senker alt i ett bad av citronsyre, og rengjør mekanisk med jevne mellomrom til det er bra.

Fullstendig demontert alt, skrubber ren dyser, ventiler, flammespreder, alt.

Jeg har bare MSR og Optimus 111, men har du prøvd å bare pumpe litt mer? Jeg pleier å pumpe til motstanden er grei, og det kan bli mange pump på en stor fuelflaske med lite fuel.

På mine MSR bruker jeg kun bensin, på optimus 111C/T bruker jeg kun parafin, og da er kemetyl fritidsparafin noe av det beste jeg har funnet hittil. Polar sin lampeolje er kanskje det aller fineste jeg har brukt.

61D69748-B1A9-4DD0-83B5-676447BD91CD.jpeg

2D97E495-C075-415F-8933-E79E88370C4F.jpeg

F0F9263A-CC84-48EB-A752-B93D08D41CF8.jpeg

D717027A-F461-4158-AF7C-B42CFFAA2F08.jpeg

BAC92793-B3D0-4552-BF6B-196352460039.jpeg

037EFD83-289B-40DE-9D0B-B5FE373DE1BD.jpeg

D68712D2-5F7B-476C-97D7-83C43FFC0B71.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Helge G skrev:

@Memento mori hva renser du med? Zalo og citronsyre

Jeg bruker det samme som du. Men det er ikke et vidundermiddel  - det er et løsemiddel og ikke et fjernemiddel. Mekanisk fjerning med en god børste i nylon eller metall må også til. Rengjøringa på yttersiden er ikke viktig i det hele tatt, her er det virkelig innsiden som er det viktige og teller som ellers i livet, selv om mange vektlegger det de ser. 

12 timer siden, Helge G skrev:

Bruker ca. 10min på 1l vann som er på ca. 5grader

Det burde vært rundt 3 minutter, så noe er feil.

12 timer siden, Helge G skrev:

Pumper 20-30 trykk. 

Antall trykk teller egentlig ikke. Det som er viktig er at det faktisk blir nok trykk inne på flaska. Det vil variere med hvor bra pumpa funker, hvor stor flaska er og hvor mye drivstoff det er på den. Du må komprimere den lufta som er der så mye at pumpa blir litt hard å pumpe. Litt knotete forklart, men lett å kjenne i praksis, forutsatt at returventilen i pumpa funker som den skal.

12 timer siden, Helge G skrev:

Jeg må nesten alltid rense med nåla før opptenning, så det tyder på at det er noe som kanskje kokser seg? 

Dette tyder på at den ikke er bra nok renset og/eller kokser seg som du skriver. Er ikke vanlig. 

12 timer siden, Helge G skrev:

Men dersom parafinen er dårlig, så burde vel det blitt stoppet allerede i filteret på pumpa?

Svaret her er nei, det er bare et mekanisk filter som skal hindre større partikler å komme inn i systemet. Har ingen påvirkning ellers,  bortsett fra at det kan gå tett ved feks voks i parafin. 

12 timer siden, Helge G skrev:

Er det flere som har erfaring med Kemetyl fritidsparafin? 

Kemetyl har jeg ingen erfaring med, i tillegg vil det være naturlig variasjon i sluttproduktet, og innimellom produkter som inneholder feil blanding (selv om dette ikke skal skje) og i noen applikasjoner ikke vil fungere. 

12 timer siden, Helge G skrev:

Vurderer nesten å kjøpe en XGK, for å se om den håndterer parafinen bedre..

XGK er vel den mest driftssikkere brenneren som finnes, også meget bra på parafin. Men Primus Omnifuel og Multifuel er også veldig bra på parafin. Normalt veldig stabile og driftssikker, etter at eventuelle produksjonsrester er fjernet. 

12 timer siden, Helge G skrev:

Blå og fin , men liten flamme, men det virker som om de kanskje er litt dårlig trykk. 

Det er noe som er feil, det er helt tydelig. 

Har noen spørsmål og noen tips. 

Har du ett eller to filter?

7355A281-3C6F-4E49-A2AD-B7E76D87518C.thumb.jpeg.9b4f2183280254d1f509e8774a188552.jpeg

Det ene sitter i enden av pumpa, det andre sitter på noen der hvor slangen er skrudd på brenneren. Det bør fjernes. 

IMG_1105.thumb.JPG.bb002afe4436b8d255520cdc3055f9a8.JPG

For testing kan begge fjernes, men anbefaler å ha i det på pumpa.

Har du noe gode nærbilder av spindelen, dysa og nedi der hvor dysa sitter? Gjerne før og etter rens. 

  • Har du noe annet å testfyre med? En annen kanne fra en annen produksjon? Bensin? Tennvæske?  Gass teller ikke i dette tilfelle, der bare forvirrer, etter min erfaring.
  • Er begge nye? 
  • Har begge fungert som de skal før?
  • Ca hvor mange liter er de brukt?

Siden du har problemer med begge to, er det trolig noe som er felles, men ikke nødvendigvis. 

8DA1C57F-FD90-477C-98DA-E23739AA6B8D.thumb.jpeg.d5017f708fac60360a5b0268ab94c769.jpeg

Steder det kan tette seg.

Forslag til feilsøking

  1. Pump opp trykk, ta spredeplata. Snu brenneren opp ned og hold den over en kopp/duk. NB bruk  vernebriller, det vil kunne sprute. 
  2. Er det en jevn fin stråle og «riktig» mengde?
  3. Hvis nei, ta ut dysa og gjenta.
  4. Kommer det nå en passe mengde?
  5. Ta ut spindelen/struperen
  6. Kommer det nå en passe mengde?
  7. Hvis nei, skru av slangen og gjenta.
  8. Kommer det nå masse ut?
  9. Hvis nei, ligger problemet i pumpa.
  10. Ta ut filteret i pumpa og gjenta.
  11. Kommer det nå en grei mengde? 

Når du har testet dette vet vi mye mere. Dette kan også gjøres i felt. 

Blir et langt svar, men finner du ikke ut av det til slutt, kan du sende begge til meg og jeg skal finne ut hva som er feil. Har så langt alltid funnet feilene og fått de opp og stå igjen. 

Endret av Memento mori
Rettet litt på layout. Satt inn bilder
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

 

Jeg har bare MSR og Optimus 111, men har du prøvd å bare pumpe litt mer? Jeg pleier å pumpe til motstanden er grei, og det kan bli mange pump på en stor fuelflaske med lite 

61D69748-B1A9-4DD0-83B5-676447BD91CD.jpeg

2D97E495-C075-415F-8933-E79E88370C4F.jpeg

F0F9263A-CC84-48EB-A752-B93D08D41CF8.jpeg

D717027A-F461-4158-AF7C-B42CFFAA2F08.jpeg

BAC92793-B3D0-4552-BF6B-196352460039.jpeg

037EFD83-289B-40DE-9D0B-B5FE373DE1BD.jpeg

D68712D2-5F7B-476C-97D7-83C43FFC0B71.jpeg

Ja, har pumpet til pumpelæret har vrengt seg... Siden jeg alltid må stake opp igjen dysa med nålen for opptenning, så virker det som om det allerede har kommet rusk i spindelen og under dysa. Jeg får prøve å skru ut spindelen og dysa i dag og flushe igjennom. Rart at det allerede skal være nødvendig etter å ha badet brenneren i zalo og citronsyre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Helge G skrev:

Ja, har pumpet til pumpelæret har vrengt seg... 

Du må ikke ta så hardt i at du får rift i forhuden 😂

Prøv litt mindre trykk da, og bare pump  opp etterhvert etter at du har fått fin fyr i brenneren, så finner du for ut hva som er passe trykk.

Men det høres ut som rusk/skitt i systemet som Memento Mori også er inne på. Kanskje ett lite rusk/flak har løsnet siden forrige rens, og trenger en runde til?

Aner ikke hvordan man renser slangen på disse? MSR har en rensewire i slangen som man trekker ut og røsker løs dritten med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den ned i 4,5min nå. Virket som om grunnen var at 1l flasken jeg bruker krever nærmere 40 trykk på pumpen før den får bygd opp nok trykk. Jaja, da fikk jeg ikke god nok grunn ovenfor meg selv til å kjøpe xgk allikevel da 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.