Gå til innhold
Kjell Iver

Droneflyving for enhver pris?

Anbefalte innlegg

21 hours ago, tshansen said:

En ting skal du ha, du gjør en bra og veldig avslappet figur bak kamera :-) Behagelig å høre på er du også :-) Synd med anmeldelsen, men hvis du får bot stiller du deg da fritt til å benytte deg av materialet i etterkant? Skaden er jo gjort? 

Jeg har ikke satt meg veldig inn i drone bruk selv, men har veldig lyst å ta i bruk la med sykkel kjøring. Er det slik å forstå at man kan kjøre gjennom Nasjonalparkene, men med en gang man flyr drone så er det forstyrrende og forbudt? 

Takk skal du ha for de gode tilbakemeldingene, det var hyggelig å høre. 

Hvordan det blir med bruken av materialet vet jeg faktisk ikke. Ville være rart syns jeg hvis det må slettes. Vi får bare vente å se.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Miljøverndirektoratet definerer droner som "Modellfly og lignende" jf forskriftsteksten og det er følgelig forbudt der forskriften inneholder denne passusen. Dvs de aller fleste nasjonalparker, og noen landskapsvernområder. 
I nyere forskrifter f.eks. Dovrefjell-Sunndalsfjella (ny forskrift 2018) er droner nevnt spesielt (og forbudt...). Formuleringen i de eldre forskriftene skyldes (selvsagt) at de ble vedtatt før droner eksisterte.

Børgefjell har denne bestemmelsen.

Slik prøver vi å orientere om dette hos oss: Skjult lenke - logg inn for å se den 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
42 minutes ago, Kjell Iver said:

Saken kom også på NRK  - Skjult lenke - logg inn for å se den

og var de bedre selv? :)

Nei, og det er jo bra at NRK innrømmer at de selv er blitt anmeldt for å fly i Børgefjell uten tillatelse....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Bjørn J skrev:

Nei, og det er jo bra at NRK innrømmer at de selv er blitt anmeldt for å fly i Børgefjell uten tillatelse....

Absolutt. Jeg syns det er merkelig at folk ikke setter seg inn i reglene før de bruker drone og at NRK selv kunne gjøre en slik blemme er jo ganske rart. At de innrømmer det gjør det ikke noe bedre. Fokuset på dette er veldig bra da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Kjell Iver skrev:

Absolutt. Jeg syns det er merkelig at folk ikke setter seg inn i reglene før de bruker drone og at NRK selv kunne gjøre en slik blemme er jo ganske rart. At de innrømmer det gjør det ikke noe bedre. Fokuset på dette er veldig bra da.

Problemet er at det ikke finnes en felles oversikt. Det er uryddig og ikke likt over alt. Nå kjenner jeg spesifikt hvordan vi forvalter det på jobb, og det er ikke likt andre steder. Det bidrar også til forvirring. Reguleringsmyndighet (luftfartstilsynet) jobber sakte, og det er vel kanskje felleseuropeiske bestemmelser på vei. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig uryddig og strevsomt å finne informasjon. Så skjønner godt at folk ikke får med seg forbud i verneområder. 

Men det er konsekvent ulovlig flyving utført av næringsdrivende som vet bedre som er det største problemet. Reglene er tydelige og følger sågar med i pakningsvedlegget når du kjøper drone. Likevel flyr folk i nabolaget og over byene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider