Gå til innhold
  • Bli medlem

Droneflyving for enhver pris?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Takk for en veldig ærlig og forklarende video.

Det er som du sier, ikke noe morsomt å innrømme fadeser offentlig, men videoen din kan vi lære av alle sammen. 

Tommel opp fra meg 👍 og fortsett å glede oss med stemningsfulle videoer fra turene dine.

Raymond

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 8.10.2018 den 0.16, ketilring skrev:

Skjønner. :) Jeg mener to ting. For det første har vi to definisjoner.

a)    luftfartøy som ikke har fører om bord: innretninger som ikke har fører om bord, som beveger seg i luften og hvor flygingen har et annet formål enn rekreasjon, sport eller konkurranse
b)    modellfly: innretninger som ikke har fører om bord, som beveger seg i luften og hvor flygingen kun har rekreasjon, sport eller konkurranse som formål

En kameradrone defineres som a).

For det andre er det slik at moderne kameradroner ikke eksisterte på det tidspunktet forskriftene ble utarbeidet, og at forskriftene egentlig kun refererer til STØYENDE motordrevne "modellfly" o. a. og at moderne kameradroner ikke omfattes av dette.

"7.3 Støy. Unødig støy skal unngås. Bruk av motordrevet modellfly, modellbåt, isborr o.l. er forbudt."

En moderne kameradrone støyer ikke mer enn at den blir overdøvet av myggen. :)

Drone er ikke nødvendigvis flygende, Drone heter det også når man bruker drone under vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, rayun said:

Takk for en veldig ærlig og forklarende video.

Det er som du sier, ikke noe morsomt å innrømme fadeser offentlig, men videoen din kan vi lære av alle sammen. 

Tommel opp fra meg 👍 og fortsett å glede oss med stemningsfulle videoer fra turene dine.

Raymond

Takk skal du ha Raymond, det var hyggelig å høre 😀

En liten trøst på veien 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Friluftsamatørene: Kudos for videoen hvor du forteller om status. Det står det respekt av. Tommel opp!
Likte også godt at du snakker om forskrifter om nasjonalparker, jeg tror de fleste ville ha godt av å lese disse nøyere. En del av våre nasjonalparker later til å ha blitt en tumle- og lekeplass for fritidsaktiviteter, og i noen henseender kan aktivitet gå imot forskrifter om vern. Bra at du oppfordrer folk i å sette seg inn i dette på lovdata.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, martin.m said:

@Friluftsamatørene: Kudos for videoen hvor du forteller om status. Det står det respekt av. Tommel opp!
Likte også godt at du snakker om forskrifter om nasjonalparker, jeg tror de fleste ville ha godt av å lese disse nøyere. En del av våre nasjonalparker later til å ha blitt en tumle- og lekeplass for fritidsaktiviteter, og i noen henseender kan aktivitet gå imot forskrifter om vern. Bra at du oppfordrer folk i å sette seg inn i dette på lovdata.no

Takk skal du ha Martin.m, det var hyggelig å høre!

Ja vi må respektere de Nasjonalparkene vi har å bruke de med respekt og ift lover og regler som finnes for å verne de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til forskrifer og regler i vernede områder og regler fra før angående bruk av droner så er det ny forskrift fra 1 september angående bruk av kamera droner. Nsm har nå oversiktkart over områder som er forbudt utenom hovedreglene og forskriftene..

http://www.cw.no/artikkel/siste-nyheter/nytt-forbudskart-droner

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-06-22-951

https://nsmstat.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=872fc758d9bb40459758243fc56f0aa9

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott video @Friluftsamatørene ! 

Informativt og riktig beskrevet!

Kan kanskje legge til at jeg er nasjonalparkforvalter selv, og skjønner godt at dette er uklart for mange all den tid ikke droner er eksplisitt nevnt i forskriftene. Det er sagt at de verneplanene som har bestemmelser om støy som f.eks. "7.3 Støy. Unødig støy skal unngås. Bruk av motordrevet modellfly, modellbåt, isborr o.l. er forbudt" går droner under dette og sidestilles med modellfly. Et viktig poeng her er å legge merke til "også liknende". Det er verdt og merke seg at ikke alle nasjonalparker har dette støy-kapitelet. Det gjelder ofte nasjonalparker med eldre verneforskrift, f.eks Saltfjellet-Svartisen eller Rago. Børgefjell er selvfølgelig nevnt siden det var her uhellet skjedde. Det er en gammel nasjonalpark, men forskriftene ble revidert i 2013. I forskrifta er det en fotnote under 7.3 (endret ved forskrift 15. mars 2013 i kraft 1. juli 2013). Før denne datoen var det ikke noe i forskriften som regulerte støy (utenom motorferdsel) i Børgefjell. 

Likevel her kommer noe som gjør dette vanskeligere igjen; i alle nasjonalparker er det en særskilt aktsomhetsplikt: "All ferdsel og aktivitet skal skje hensynsfullt og varsomt slik at en ikke skader natur- og kulturverdier, forstyrrer vilt, tamrein og bufe, eller er til ulempe for andre". Det er veldig fort å havne inn under denne dersom man flyr drone i nasjonalparker. Det blir ei vurdering fra gang til gang, og vanskelig "målbar" bestemmelse. Når opptrer man hensynsløst? Dette gjelder generelt for all ferdsel (ikke bare droner). Det kan være en fotograf som sniker seg inn på en reinflokk eller et fjellrevhi. Hvis dere er i verneområder hvor det ikke er en gjeldende støy-bestemmelse, og ikke ser tamme eller ville dyr i nærheten, så vil jeg tro at dere er på trygg grunn. 

Jeg vil tro at i nye verneforskrifter så er droner spesifisert. Verneforskrifta for Saltfjellet-Svartisen er til revisjon og her er det foreslått å skrive: "Bruk av droner, motordrevet modellfly, modellbåt og liknende er forbudt". Det kan likevel søkes om å bruke droner. Det er enormt ressurskrevende å revidere verneforskriftene, og grunnen til at dette ble gjort i Børgefjell og nå på Saltfjellet er fordi det var/er foreslått å innlemme nye områder i nasjonalparkene. Det vil være lite hensiktsmessig å gjøre dette for alle verneforskriftene, med mindre det lages en generell forskriftsendring som gjelder for alle (tror det kommer til å skje). 


Dette ble vanskelig forvalterspråk, men vil dere ha den enkle versjonen så anbefales filmen til @Friluftsamatørene på det varmeste! :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎09‎.‎10‎.‎2018 den 10.47, KimH skrev:

Mange av de som har droner orker heldigvis ikke gå langt så blir noe press på rovfugl osv. Men det kan brukes som verktøy for finne hekkende rovfugl eller andre dyr derfor må regelverk være strengt. Mange er flinke bruke ting som er ment brukes, men noen må og prøve ting som i utgangpunkt ikke er smart..

 

Hvis ikke jeg ser alldeles feil så er dette på Fokstumyra over Dovrefjell. Det er et naturreservat med veldig strenge regler. Grensen for verneområdet går her i veggrøfta, så også folk som ikke gidder å gå ut av bilen for å fly drona si kan overskride (eller -fly) vernebestemmelsene.. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lompa skrev:

Hvis ikke jeg ser alldeles feil så er dette på Fokstumyra over Dovrefjell. Det er et naturreservat med veldig strenge regler. Grensen for verneområdet går her i veggrøfta, så også folk som ikke gidder å gå ut av bilen for å fly drona si kan overskride (eller -fly) vernebestemmelsene.. ;) 

Ja stemmer nok med område du nevner 😊 Flaks for han at det ikke kom et vogntog når dronen gikk så lavt.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Kjell Iver said:

Flott video og en ærlig og grei forklaring. 

Det hadde vel vært lett å bare redigert bort de scenene så hadde det vært innafor uten noe mer pes... Men saken gjør jo at det får økt oppmerksomhet, så det er kanskje verd det i seg selv..

Takk skal du ha!

Nå var jo videoen lagt ut, kunne så klart tatt den bort og lagt ut igjen uten drone. Uansett så hadde jeg jo gjort noe jeg ikke skulle ha gjort. Hvis Fjellstyrene, som har anmeldt meg, bare ville at jeg skulle ta bort selve droneflygningen kunne de jo bare tatt kontakt med meg istedenfor å anmelde meg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, KimH said:

I tillegg til forskrifer og regler i vernede områder og regler fra før angående bruk av droner så er det ny forskrift fra 1 september angående bruk av kamera droner. Nsm har nå oversiktkart over områder som er forbudt utenom hovedreglene og forskriftene..

http://www.cw.no/artikkel/siste-nyheter/nytt-forbudskart-droner

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-06-22-951

https://nsmstat.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=872fc758d9bb40459758243fc56f0aa9

 

 

Den informasjon der er nyttig. Skal ta den med å legge den i beskrivelsen på youtube videoen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, ingen87 said:

Flott video @Friluftsamatørene ! 

Informativt og riktig beskrevet!

Kan kanskje legge til at jeg er nasjonalparkforvalter selv, og skjønner godt at dette er uklart for mange all den tid ikke droner er eksplisitt nevnt i forskriftene. Det er sagt at de verneplanene som har bestemmelser om støy som f.eks. "7.3 Støy. Unødig støy skal unngås. Bruk av motordrevet modellfly, modellbåt, isborr o.l. er forbudt" går droner under dette og sidestilles med modellfly. Et viktig poeng her er å legge merke til "også liknende". Det er verdt og merke seg at ikke alle nasjonalparker har dette støy-kapitelet. Det gjelder ofte nasjonalparker med eldre verneforskrift, f.eks Saltfjellet-Svartisen eller Rago. Børgefjell er selvfølgelig nevnt siden det var her uhellet skjedde. Det er en gammel nasjonalpark, men forskriftene ble revidert i 2013. I forskrifta er det en fotnote under 7.3 (endret ved forskrift 15. mars 2013 i kraft 1. juli 2013). Før denne datoen var det ikke noe i forskriften som regulerte støy (utenom motorferdsel) i Børgefjell. 

Likevel her kommer noe som gjør dette vanskeligere igjen; i alle nasjonalparker er det en særskilt aktsomhetsplikt: "All ferdsel og aktivitet skal skje hensynsfullt og varsomt slik at en ikke skader natur- og kulturverdier, forstyrrer vilt, tamrein og bufe, eller er til ulempe for andre". Det er veldig fort å havne inn under denne dersom man flyr drone i nasjonalparker. Det blir ei vurdering fra gang til gang, og vanskelig "målbar" bestemmelse. Når opptrer man hensynsløst? Dette gjelder generelt for all ferdsel (ikke bare droner). Det kan være en fotograf som sniker seg inn på en reinflokk eller et fjellrevhi. Hvis dere er i verneområder hvor det ikke er en gjeldende støy-bestemmelse, og ikke ser tamme eller ville dyr i nærheten, så vil jeg tro at dere er på trygg grunn. 

Jeg vil tro at i nye verneforskrifter så er droner spesifisert. Verneforskrifta for Saltfjellet-Svartisen er til revisjon og her er det foreslått å skrive: "Bruk av droner, motordrevet modellfly, modellbåt og liknende er forbudt". Det kan likevel søkes om å bruke droner. Det er enormt ressurskrevende å revidere verneforskriftene, og grunnen til at dette ble gjort i Børgefjell og nå på Saltfjellet er fordi det var/er foreslått å innlemme nye områder i nasjonalparkene. Det vil være lite hensiktsmessig å gjøre dette for alle verneforskriftene, med mindre det lages en generell forskriftsendring som gjelder for alle (tror det kommer til å skje). 


Dette ble vanskelig forvalterspråk, men vil dere ha den enkle versjonen så anbefales filmen til @Friluftsamatørene på det varmeste! :)

Takk skal du ha for god informasjon! Hyggelig å høre at du syns innholdet i videoen var bra og kan være nyttig for andre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, KimH said:

I tillegg til forskrifer og regler i vernede områder og regler fra før angående bruk av droner så er det ny forskrift fra 1 september angående bruk av kamera droner. Nsm har nå oversiktkart over områder som er forbudt utenom hovedreglene og forskriftene..

http://www.cw.no/artikkel/siste-nyheter/nytt-forbudskart-droner

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-06-22-951

https://nsmstat.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=872fc758d9bb40459758243fc56f0aa9

 

Det er jo litt spesielt at NSM med dette detaljerte kartet har offentliggjort militære anlegg som har vært topphemmelige og skjult etter beste evne. Til og med på Google Maps er antenner og bygninger på noen av disse stedene fjernet.
https://www.aldrimer.no/avslorer-topphemmelige-militaeranlegg/

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Friluftsamatørene skrev:

Fjellstyrene, som har anmeldt meg,

Næh! Er det sant?

Jeg tenker ett brev i posten om at du har brutt loven, eller rettere sagt en forskrift, hadde satt en støkk nok i magen.

Jeg skjønner at man ikke skal «la det gå hver gang» hvis det er noe som gjentar seg for mange ganger blant folk. Men jeg synes å anmelde var litt vel drastisk.

Har du funnet ut hva du i verste fall, og beste fall, risikerer?

Fjerner du videoen, hvilket bevis har de da? En mulig ulovlig nedlasting av filmen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Marius Engelsen said:

Næh! Er det sant?

Jeg tenker ett brev i posten om at du har brutt loven, eller rettere sagt en forskrift, hadde satt en støkk nok i magen.

Jeg skjønner at man ikke skal «la det gå hver gang» hvis det er noe som gjentar seg for mange ganger blant folk. Men jeg synes å anmelde var litt vel drastisk.

Har du funnet ut hva du i verste fall, og beste fall, risikerer?

Fjerner du videoen, hvilket bevis har de da? En mulig ulovlig nedlasting av filmen din?

Ja et brev som du beskriver hadde jo gitt en støkk og en åpenbaring om at man hadde gjort noe man ikke skulle. Hadde jo lært like mye av det. Er jo rimelig strengt å anmelde men de vill nok statuere et eksempel. Vet andre som har flydd over konsertområder har fått bot på rundt 5000, hva jeg får for dette aner jeg ikke. I beste fall ender jeg kanskje opp med en advarsel. Lov å håpe. Jeg hadde ikke i tankene at jeg kom til å bli anmeldt når jeg først ble klar over det jeg hadde gjort. Så fikk sjokk når politiet ringte. Jeg lot derfor videoene være ute på youtube. Når politiet ringte var det litt for sent. Får bare nå håpe konsekvensene ikke blir for ille. Dere får alle krysse fingrene på mine veiene :-)

  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting skal du ha, du gjør en bra og veldig avslappet figur bak kamera :-) Behagelig å høre på er du også :-) Synd med anmeldelsen, men hvis du får bot stiller du deg da fritt til å benytte deg av materialet i etterkant? Skaden er jo gjort? 

Jeg har ikke satt meg veldig inn i drone bruk selv, men har veldig lyst å ta i bruk la med sykkel kjøring. Er det slik å forstå at man kan kjøre gjennom Nasjonalparkene, men med en gang man flyr drone så er det forstyrrende og forbudt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tshansen skrev:

Jeg har ikke satt meg veldig inn i drone bruk selv, men har veldig lyst å ta i bruk la med sykkel kjøring. Er det slik å forstå at man kan kjøre gjennom Nasjonalparkene, men med en gang man flyr drone så er det forstyrrende og forbudt? 

Da tenker vi på sykkel som i tråsykkel ikke sant?  Best å lese verneplan/forskrift der også før man gir seg i vei. Er ofte spesifisert til at det bare er lov på veier og traseer som er godkjent til den type bruk i forvaltningsplanen.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Heriks skrev:

Da tenker vi på sykkel som i tråsykkel ikke sant?  Best å lese verneplan/forskrift der også før man gir seg i vei. Er ofte spesifisert til at det bare er lov på veier og traseer som er godkjent til den type bruk i forvaltningsplanen.  

Nei jeg tenker først og fremst i forbindelse med motorsykkel. Men veiene vi har i områdene er vel unntatt fra regelen da? eller går utenfor grensen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, tshansen skrev:

Nei jeg tenker først og fremst i forbindelse med motorsykkel. Men veiene vi har i områdene er vel unntatt fra regelen da? eller går utenfor grensen? 

De fleste verneområder har forbud for motorisert ferdsel (med de unntak som er listet i forskriften), så de fleste veier åpne for ferdsel går vel utenfor vernegrensene vil jeg tro. Moralen blir vel les verneforskriften før avgang og er det noe som er uklart etter det er det greit å spørre forvaltningsmyndigheten, for reglene varierer fra område til område. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tshansen skrev:

Nei jeg tenker først og fremst i forbindelse med motorsykkel. Men veiene vi har i områdene er vel unntatt fra regelen da? eller går utenfor grensen? 

Du skal holde dronen 150m unna folk, bygninger og trafikk. Med mindre du klarer å forutse trafikken på veien du flyr ved har du altså ikke lov å fly der. Dette har ingenting å gjøre med verneforskrifter eller noe sånt, men er mer generelle regler for bruk av drone.

Du kan lese mer her: https://luftfartstilsynet.no/dronelek/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E6 over Saltfjellet ligger inne i Saltfjellet landskapsvernområde. Selv om du står midt på asfalten på E6 står du fremdeles i landskapsvernområdet. Her er det ikke forbud mot droneflyging idag, men det er foreslått å lage en korridor på begge siden av E6 og jernbane, som ikke er vernet, i den reviderte forskrifta. Det er da foreslått at for øvrige deler av dette landskapsvernområdet at det ikke skal være tillatt med droneflyging (uten gyldig dispensasjon). 

Jeg sitter med en sak nå, om akkurat droneflyging. Det er et vanskelig tema, og det dukker stadig opp nye bruksområder (kommersielt) for dronene. Her er saker vi har hatt bare de siste månedene: Reindrifta ønsker å bruke det til å drive tilsyn av rein (bedre enn skuter og atv!), SNO ønsker å bruke drone til å fly i rasfarlig terreng for å registrere jerveynglinger, turistforeningene ønsker å ta bilder av hyttene sine og fotografer som ønsker å ta 360° panoramabilder. I tillegg dukker det stadig opp henvendelser fra privatpersoner som ønsker å benytte drone til å ta bilder/filmer av områdene.  Som feks min gode venn Zdenek Dvorak sin film fra Rago, som er helt innenfor regelverket for nasjonalparken: 
 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, ingen87 skrev:

Reindrifta ønsker å bruke det til å drive tilsyn av rein (bedre enn skuter og atv!), SNO ønsker å bruke drone til å fly i rasfarlig terreng for å registrere jerveynglinger, turistforeningene ønsker å ta bilder av hyttene sine og fotografer som ønsker å ta 360° panoramabilder. I tillegg dukker det stadig opp henvendelser fra privatpersoner som ønsker å benytte drone til å ta bilder/filmer av områdene. 

 

Jeg kan alt for lite om dette.

Men å bytte ut scooter med drone kan jo faktisk ha noe for seg ja! Kommer an på omfanget i forhold til scooterbruken.

Må man registrere alle jerveynglinger, eller kan naturen få lov å gå sin gang?

Må privatpersoner bruke drone for å ta bilder/film som mest sannsynlig ett fåtall personer får glede av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Absolutt, spesielt  når ATV er alternativet. Reindrifta har som regel særregler i forskriftene.

2. Diskusjon dette, men så lenge det er antall ynglinger som er satt som bestandsmål og kvotene i lisensjakta settes ut fra hvor mange ynlinger som registreres så er det vel et poeng å få det så presist som mulig. Uten at jeg orker å gå inn på noen rovdyrdiskusjon 😛 
3. I mine øyne, nei, men det er nok en del som vil være uenig i dette. Man kan lage gode filmer/bilder fra bakken og. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.